Siirry suoraan sisältöön

Kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön perusteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CK52-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

02.07.2024 - 16.09.2024

Ajoitus

16.09.2024 - 01.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoito

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Minna Nurminen
  • Henriikka Penttilä
  • Miia Tähtinen

Ryhmät

  • MSHTK24A
    Sairaanhoitajakoulutus, Turku, monimuoto, K24
  • 16.09.2024 11:00 - 14:00, Kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön perusteet TH00CK52-3013
  • 23.09.2024 12:00 - 16:00, Harjoittelu - Kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön perusteet TH00CK52-3013
  • 30.09.2024 12:00 - 16:00, Harjoittelu - Kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön perusteet TH00CK52-3013
  • 21.10.2024 12:00 - 16:00, Harjoittelu - Kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön perusteet TH00CK52-3013
  • 28.10.2024 10:00 - 12:00, Kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön perusteet TH00CK52-3013
  • 04.11.2024 08:00 - 12:00, Harjoittelu - Kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön perusteet TH00CK52-3013
  • 11.11.2024 10:00 - 12:00, Kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön perusteet TH00CK52-3013

Tavoitteet

KIRURGISEN JA PERIOPERATIIVISEN HOITOTYÖN PERUSTEET 5 OP KIHO

Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet

Opiskelija:
• tietää kirurgisesti hoidettavien potilaiden hoitopolun ja hoitokokonaisuuden ja osaa työskennellä potilasturvallisuutta edistäen
• ymmärtää elinikäisen oppimisen merkityksen potilaan hoidon suunnittelussa, toteutuksessa, seurannassa ja arvioinnissa sekä perehtyy kirurgisesti hoidettavien potilaiden auttamis-, tutkimus- ja hoitomenetelmiin
• osaa toimia moniammatillisessa työryhmässä potilaan omahoitoa tukien sekä käyttää erilaisia ohjausmenetelmiä ja näyttöön perustuvaa tietoa.
• kehittää omaa ammattitaitoaan tiimityöskentelyssä ja eri verkostoissa
• osoittaa hoitotyössä aloitekykyä ja kehittää itsensä johtamisen taitoja
• kehittää aseptista osaamistaan perioperatiivisen potilaan hoitotyössä
• perehtyy digitaalisiin potilaan hoidossa käytettäviin lääkinnällisiin laitteisiin

Sisältö

Sisältö
• Moniammatillinen tiimi- ja ryhmätyöskentely
• Kirurgisen potilaan hoitopolut
• Kirurginen ja perioperatiivinen hoitotyö ja kuntoutus
• Pre- intra- ja postoperatiivinen hoitotyö
• Leikkaustiimin roolit ja tehtävät
• Keskeiset anestesiamenetelmät
• Tutkimus-, hoito- ja auttamismenetelmät
• Ohjausosaaminen
• Hoidon kirjaaminen ja raportointi
• Digitaaliset lääkinnälliset laitteet kirurgisessa ja perioperatiivisessa hoitotyössä

Oppimateriaalit

KIRURGISEN JA PERIOPERATIIVISEN POTILAAN HOITOTYÖ
Tenttimateriaali: sivut ilmoitettu Itslearning -alustalla
- Huovinen A, Hynynen M-A, Karhemaa A, Koponen L ja Mäkeläinen T 2023. Kliininen hoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
- Saano, S. & Taam-Ukkonen. 2020. Lääkehoidon käsikirja. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
- Aura, S. & Kinnunen, T. Perioperatiivinen hoitotyö. Sanoma Pro Oy, Helsinki.
- Muu ajankohtainen kirjallisuus, Itsin materiaalit ja artikkelit

Opetusmenetelmät

Luokkaharjoittelu, oppimistehtävät, sähköiset tentit, ryhmätyöskentely

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentin ajankohta sovitaan opintojakson alussa

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pedagogiset toimintatavat: työelämälähtöisyys, yhteisopettajuus, tiimioppiminen ja opiskelijoiden itseohjautuvuuden tukeminen

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus:
5 op – opiskelijan työ = 135h
Kirjoittamiseen varataan aikaa vähintään tunti 120 sanaa kohti. Lukemiseen 15 tuntia/100 sivua (keskivaikea)

Sisällön jaksotus

Opintojakso (5op) sisältää;
• Moniammatillinen tiimi- ja ryhmätyöskentely
• Kirurgisen potilaan hoitopolut
• Kirurginen ja perioperatiivinen hoitotyö ja kuntoutus
• Pre- intra- ja postoperatiivinen hoitotyö
• Leikkaustiimin roolit ja tehtävät
• Keskeiset anestesiamenetelmät
• Tutkimus-, hoito- ja auttamismenetelmät
• Ohjausosaaminen
• Hoidon kirjaaminen ja raportointi
• Digitaaliset lääkinnälliset laitteet kirurgisessa ja perioperatiivisessa hoitotyössä

Viestintäkanava ja lisätietoja

Sähköposti

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

1. Tentti 0-5
2.. Hoitopolkutehtävä 0-5
3. Itsenäiset tehtävät HYV/HYL
4. Ohjatun työskentelyn päiviin osallistuminen HYV/HYL
Ohjatun työskentelyn päivien poissaolot on korvattava.lähtökohtaisesti toisen ryhmän kanssa.

Kaikki tehtävät tulee olla tehtynä hyväksytysti. Yksittäisten tehtävien arviointikriteerit ovat näkyvillä Itslearning alustalla.

Opintojakson numeerinen arvosana tulee tentistä ja hoitopolkutehtävästä ja alla olevien arviointikriteerien mukaan.

Tentin arvosana:
HYL = 49% tai alle
T1 = 50-60 %
T2 = 61–70 %
H3 = 71-80 %
H4 = 81-90 %
K5 = 91 %-

Hylätty (0)

Tiedot:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

Taidot:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

Asenteet:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tiedot:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.

Taidot:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tiedot:
Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.

Taidot:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.

Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tiedot:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

Taidot:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.

Asenteet:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.