Skip to main content

Principles of Social Work with Adults (5 cr)

Code: TH00CA62-3004

General information


Enrollment
02.12.2024 - 22.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
22.01.2025 - 19.02.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
26 - 35
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Essi Teuri
Sirppa Kinos
Tiina Laakso
Course
TH00CA62

Realization has 2 reservations. Total duration of reservations is 3 h 0 min.

Time Topic Location
Wed 22.01.2025 time 14:00 - 15:00
(1 h 0 min)
Aikuistyön lähtökohdat / verkko TH00CA62-3004
Etä
Wed 19.02.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Aikuistyön lähtökohdat / verkko TH00CA62-3004
Etä
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakson aloitus 22.1.25 klo 14-15. SK, TL. Linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/68895440435?from=addon
Valvottu ryhmätentti verkossa kirjallisuudesta 19.2.25 klo 14-16. SK, TL. Linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/66993626909?from=addon
Uusintatentti 16.4.25 klo 16-18.
2. uusintatentti 4.6.25 klo 16-18. Linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/62041442986?from=addon

Objective

· you are able to anticipate future trends of welfare services, analyse local welfare challenges and participate in the production and development of services
· you are able to analyse structures and processes that create inequality and disadvantage at regional, national and international levels
· you know how to apply theoretical work orientations in social work with adults

Content

´· work orientations in social work
· the definition and fields of social counselling and social work
· differences in health and well-being
· the challenges of organising welfare services

Materials

Tenttikirjallisuus:
Kestilä, L. & Karvonen, S. , Saikkonen, P. 2022. Suomalaisten hyvinvointi 2022. Helsinki: THL. Saatavilla: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-996-2.
Saari, J. 2024. Harvinainen hetki. Hyvinvointivaltio valinkauhassa. Helsinki: Kunnallisalan kehittämissäätiö, Polemia-sarja.
Saatavilla: https://kaks.fi/julkaisut/harvinainen-hetki-hyvinvointivaltio-valinkauhassa/?fbclid=IwY2xjawG1GxxleHRuA2FlbQIxMAABHeUHJR91fKenhbPq6YUYOMwwaz3wfCwzEU0I9FGL4wnXdNArowowpw8vew_aem_TH_pIdL-qk_DbLTF1AatZg.

Kaunokirjallisuustehtävä:
Tehtävän voi suorittaa joko yksin tai lukupiirinä pareittain tai kolmen ryhmässä. Valitse /valitkaa kirja, johon perehdytte, alla olevasta listasta. Tai ehdottakaa omaa teosta (sähköpostitse jakson vastuuopettajalle), joka teemaltaan liittyy opintojakson aihepiiriin, ihmisten hyvinvointiin ja selviytymiseen arjessaan ja yhteiskunnassa.

Kirjallisuutta (osa saatavissa myös äänikirjana):
Ahmed, Ujuni & Hirvonen, Elina 2022. Tytöille, jotka ajattelevat olevansa yksin. Helsinki: WSOY.
Statovci, Pajtim 2014. Kissani Jugoslavia. Helsinki: Otava.
Statovci, Pajtim 2024. Lehmä synnyttää yöllä. Helsinki: Otava.
Holmberg, Niilas 2021. Halla Helle. Helsinki: Gummerus.
Pulkkinen, Riikka 2018. Lasten planeetta. Helsinki: Otava.
Hurme, Juha 2012. Hullu. Helsinki: Teos.
Anyuru, Johannes (käänt. Outi Menna) 2018. He hukkuvat äitiensä kyyneliin. Helsinki: Kustantamo S&S.
Hotakainen, Kari 2011. Ihmisen osa. Helsinki: Siltala.
Kuisma, Hanna-Riikka 2024. Korvaushoito. Helsinki: Like.
Zeniter Alice 2017. Unohtamisen taito. Helsinki. Otava.
Vallinkoski Noora 2018. Perno Mega City. Helsinki: Atena

Pohtikaa seuraavia kysymyksiä:
- mikä on teoksen ydinteema sosiaalialan näkökulmasta?
- mitä epätasa-arvoa tuottavia yhteiskunnallisia rakenteita ja prosesseja teoksessa on kuvattu? Minkä ryhmän näkökulmasta ja millä tavalla ne näyttäytyvät epätasa-arvoisina?
- pyritäänkö teoksessa vaikuttamaan yhteiskunnallisella tasolla näihin rakenteisiin ja prosesseihin? Miten?
- miten yhteiskunnalliset tekijät heijastuvat ihmisten arjessa ja kokemusmaailmassa, miten haasteista yritetään selvitä ja pärjätä (vai selvitäänkö?)
Kirjoittakaa pääkohdat pohdinnastanne tiiviiksi raportiksi (2-4 sivua). Palautus 19.2.25 . 2. palautuspäivä 19.5.25.

Teaching methods

Opintojakso on kirjallisuuspainotteinen.

Exam schedules

19.2.2025 klo 14-16. Valvottu ryhmätentti ja reflektiopaperi.
16.4.25 klo 16-18. Uusintatentti (SK) linkki: https://turkuamk.zoom.us/j/64332013162?from=addon
Ensimmäiseen tenttikertaan ei tarvitse ilmoittautua. Ilmoittaudu uusintatenttiin jakson vastuuopettajalle viimeistään 2 viikkoa ennen uusintatenttipäivää sähköpostilla.

Pedagogic approaches and sustainable development

Itsenäinen opiskelu eli kirjallisuuden omaksuminen sekä opitun syventäminen keskusteluissa ryhmätentissä (ja mahdollisesti lukupiirissä).

Completion alternatives

Opntojakson voi hyväksilukea opintojaksolla TH00DD90-3001 Urban Diversities - challenges and opportunities. Se on englanninkielinen BIP-kurssi (Blended Intensive Program), joka järjestetään kevätlukukaudella -25 yhteistyössä kolmen muun eurooppalaisen ammattikorkeakoulun kanssa.

Student workload

Ryhmätentti kirjallisuudesta (ja reflektiopaperi, jossa arvioidaan omaa ja muiden osallistumista tentissä) 3 op.
Kaunokirjallisuustehtävä 2 op.

Evaluation methods and criteria

Aloitustapaamisessa läsnäolovelvoite, jotta kaikilla opiskelijoilla on samat tiedot opintojakson toteutuksesta, kysymykset ja vastaukset.
Tentti kirjallisuudesta ja reflektiopaperi (jossa arvioidaan omaa ja muiden osallistumista tentissä) 3 op (hyl/T1-K5).
Kaunokirjallisuustehtävä 2 op (hyl/hyv).

Failed (0)

- et tunnista eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyseroja ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä
- et tunnista hyvinvointipalveluiden muutossuuntia etkä hyvinvoinnin haasteita
- epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavat rakenteet ja prosessit eri tasoilla ja ihmisten arjessa jäävät hahmottumatta
- tunnistat heikosti teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

- tunnistat heikosti eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyseroja ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä
- tunnistat joitakin hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja hyvinvoinnin haasteita
- hahmotat joitakin epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla ja ihmisten arjessa
- tiedät teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä

Assessment criteria, good (3-4)

- tunnet eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyserot ja niiden taustalla vaikuttavat tekijät
- osaat ennakoida hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja analysoida hyvinvoinnin haasteita
- osoitat ymmärtäväsi epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla ja ihmisten arjessa
- tunnet erilaisia teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä

Assessment criteria, excellent (5)

- osaat analysoida eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyseroja ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä
- osaat arvioida kriittisesti hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja analysoida hyvinvoinnin haasteita
- osaat analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla ja ihmisten arjessa
- tunnet erilaisia teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä ja osaat soveltaa niitä.

Qualifications

Students can start optional customer group-specific studies when they have completed at least 60 credits.

Further information

Viestintä opettajien kanssa sähköpostitse.

Go back to top of page