Aikuistyön lähtökohdat / verkko (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA62-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 22.01.2025
Ajoitus
22.01.2025 - 19.02.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
26 - 35
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Essi Teuri
- Tiina Laakso
- Sirppa Kinos
Ryhmät
-
PSOSS23VSosionomi (AMK), Turku, verkko S23
- 22.01.2025 14:00 - 15:00, Aikuistyön lähtökohdat / verkko TH00CA62-3004
- 19.02.2025 14:00 - 16:00, Aikuistyön lähtökohdat / verkko TH00CA62-3004
Tavoitteet
· osaat ennakoida hyvinvointipalveluiden muutossuuntia, analysoida hyvinvoinnin paikallisia haasteita ja pystyt osallistumaan palvelujen tuottamiseen ja kehittämiseen
· osaat analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja alueellisella, kansallisella ja kansainvälisellä tasolla
· osaat soveltaa teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Sisältö
· sosiaalityön työorientaatiot
· sosiaaliohjauksen ja sosiaalityön määrittely ja toimintakentät
· hyvinvointi- ja terveyserot
· hyvinvointipalveluiden järjestämisen haasteet
Oppimateriaalit
Tenttikirjallisuus:
Kestilä, L. & Karvonen, S. , Saikkonen, P. 2022. Suomalaisten hyvinvointi 2022. Helsinki: THL. Saatavilla: https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-996-2.
Saari, J. 2024. Harvinainen hetki. Hyvinvointivaltio valinkauhassa. Helsinki: Kunnallisalan kehittämissäätiö, Polemia-sarja.
Saatavilla: https://kaks.fi/julkaisut/harvinainen-hetki-hyvinvointivaltio-valinkauhassa/?fbclid=IwY2xjawG1GxxleHRuA2FlbQIxMAABHeUHJR91fKenhbPq6YUYOMwwaz3wfCwzEU0I9FGL4wnXdNArowowpw8vew_aem_TH_pIdL-qk_DbLTF1AatZg.
Kaunokirjallisuustehtävä:
Tehtävän voi suorittaa joko yksin tai lukupiirinä pareittain tai kolmen ryhmässä. Valitse /valitkaa kirja, johon perehdytte, alla olevasta listasta. Tai ehdottakaa omaa teosta (sähköpostitse jakson vastuuopettajalle), joka teemaltaan liittyy opintojakson aihepiiriin, ihmisten hyvinvointiin ja selviytymiseen arjessaan ja yhteiskunnassa.
Kirjallisuutta (osa saatavissa myös äänikirjana):
Ahmed, Ujuni & Hirvonen, Elina 2022. Tytöille, jotka ajattelevat olevansa yksin. Helsinki: WSOY.
Statovci, Pajtim 2014. Kissani Jugoslavia. Helsinki: Otava.
Statovci, Pajtim 2024. Lehmä synnyttää yöllä. Helsinki: Otava.
Holmberg, Niilas 2021. Halla Helle. Helsinki: Gummerus.
Pulkkinen, Riikka 2018. Lasten planeetta. Helsinki: Otava.
Hurme, Juha 2012. Hullu. Helsinki: Teos.
Anyuru, Johannes (käänt. Outi Menna) 2018. He hukkuvat äitiensä kyyneliin. Helsinki: Kustantamo S&S.
Hotakainen, Kari 2011. Ihmisen osa. Helsinki: Siltala.
Kuisma, Hanna-Riikka 2024. Korvaushoito. Helsinki: Like.
Zeniter Alice 2017. Unohtamisen taito. Helsinki. Otava.
Vallinkoski Noora 2018. Perno Mega City. Helsinki: Atena
Pohtikaa seuraavia kysymyksiä:
- mikä on teoksen ydinteema sosiaalialan näkökulmasta?
- mitä epätasa-arvoa tuottavia yhteiskunnallisia rakenteita ja prosesseja teoksessa on kuvattu? Minkä ryhmän näkökulmasta ja millä tavalla ne näyttäytyvät epätasa-arvoisina?
- pyritäänkö teoksessa vaikuttamaan yhteiskunnallisella tasolla näihin rakenteisiin ja prosesseihin? Miten?
- miten yhteiskunnalliset tekijät heijastuvat ihmisten arjessa ja kokemusmaailmassa, miten haasteista yritetään selvitä ja pärjätä (vai selvitäänkö?)
Kirjoittakaa pääkohdat pohdinnastanne tiiviiksi raportiksi (2-4 sivua). Palautus 19.2.25 . 2. palautuspäivä 19.5.25.
Opetusmenetelmät
Opintojakso on kirjallisuuspainotteinen.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
19.2.2025 klo 14-16. Valvottu ryhmätentti ja reflektiopaperi.
16.4.25 klo 16-18. Uusintatentti (SK)
Ensimmäiseen tenttikertaan ei tarvitse ilmoittautua. Ilmoittaudu uusintatenttiin jakson vastuuopettajalle viimeistään 2 viikkoa ennen uusintatenttipäivää sähköpostilla.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Itsenäinen opiskelu eli kirjallisuuden omaksuminen sekä opitun syventäminen keskusteluissa ryhmätentissä (ja mahdollisesti lukupiirissä).
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opntojakson voi hyväksilukea opintojaksolla TH00DD90-3001 Urban Diversities - challenges and opportunities. Se on englanninkielinen BIP-kurssi (Blended Intensive Program), joka järjestetään kevätlukukaudella -25 yhteistyössä kolmen muun ammattikorkeakoulun kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ryhmätentti kirjallisuudesta (ja reflektiopaperi, jossa arvioidaan omaa ja muiden osallistumista tentissä) 3 op.
Kaunokirjallisuustehtävä 2 op.
Sisällön jaksotus
Opintojakson aloitus 22.1.25 klo 14-15. SK, TL
Valvottu ryhmätentti verkossa kirjallisuudesta 19.2.25 klo 14-16. SK, TL.
Uusintatentti 16.4.25 klo 16-18.
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestintä opettajien kanssa sähköpostitse.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aloitustapaamisessa läsnäolovelvoite, jotta kaikilla opiskelijoilla on samat tiedot opintojakson toteutuksesta, kysymykset ja vastaukset.
Tentti kirjallisuudesta ja reflektiopaperi (jossa arvioidaan omaa ja muiden osallistumista tentissä) 3 op (hyl/T1-K5).
Kaunokirjallisuustehtävä 2 op (hyl/hyv).
Hylätty (0)
- et tunnista eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyseroja ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä
- et tunnista hyvinvointipalveluiden muutossuuntia etkä hyvinvoinnin haasteita
- epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavat rakenteet ja prosessit eri tasoilla ja ihmisten arjessa jäävät hahmottumatta
- tunnistat heikosti teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- tunnistat heikosti eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyseroja ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä
- tunnistat joitakin hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja hyvinvoinnin haasteita
- hahmotat joitakin epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla ja ihmisten arjessa
- tiedät teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- tunnet eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyserot ja niiden taustalla vaikuttavat tekijät
- osaat ennakoida hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja analysoida hyvinvoinnin haasteita
- osoitat ymmärtäväsi epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla ja ihmisten arjessa
- tunnet erilaisia teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- osaat analysoida eri väestöryhmien hyvinvointi- ja terveyseroja ja niiden taustalla vaikuttavia tekijöitä
- osaat arvioida kriittisesti hyvinvointipalveluiden muutossuuntia ja analysoida hyvinvoinnin haasteita
- osaat analysoida epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta tuottavia rakenteita ja prosesseja eri tasoilla ja ihmisten arjessa
- tunnet erilaisia teoreettisia työorientaatioita aikuistyössä ja osaat soveltaa niitä.
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.