Midwifery Work During Childbirth (7 cr)
Code: TH00BY31-3005
General information
- Enrollment
-
12.09.2024 - 28.02.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
24.02.2025 - 20.04.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 7 cr
- Local portion
- 7 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 35
- Degree programmes
- Degree Programme in Midwifery
- Teachers
- Hanna Koivikko
- Marjatta Häsänen
- Scheduling groups
- Pienryhmä 1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Pienryhmä 2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- 1
- 2
- Course
- TH00BY31
Realization has 25 reservations. Total duration of reservations is 59 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 25.02.2025 time 14:15 - 15:45 (1 h 30 min) |
Info, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Tue 04.03.2025 time 10:45 - 14:00 (3 h 15 min) |
Teoria 1, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
ICT_B1033
Teoriatila
|
Wed 05.03.2025 time 12:30 - 15:00 (2 h 30 min) |
Luokkaharjoittelu 1 - Synnyttävän perheen vastaanotto, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
ICT_A3027
Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
ICT_A3028 Lastenhoitotyö |
Thu 13.03.2025 time 09:00 - 11:30 (2 h 30 min) |
Teoria 2, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
ICT_A3028
Lastenhoitotyö
|
Thu 13.03.2025 time 12:30 - 16:00 (3 h 30 min) |
Luokkaharjoittelu 2 - Avautumisvaihe, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
ICT_A3027
Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
ICT_A3028 Lastenhoitotyö |
Tue 18.03.2025 time 08:30 - 11:00 (2 h 30 min) |
Teoria 3, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
ICT_B1033
Teoriatila
|
Wed 19.03.2025 time 08:30 - 11:30 (3 h 0 min) |
Luokkaharjoittelu 3 - Ponnistus- ja jälkeisvaihe, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
ICT_A3027
Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
ICT_A3028 Lastenhoitotyö |
Thu 20.03.2025 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
Teoria 4, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
EDU_2027
Frans muunto byod
|
Mon 24.03.2025 time 12:30 - 16:00 (3 h 30 min) |
Luokkaharjoittelu 4 - Riskisynnytys ja synnytyksen aikaiset häiriöt, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
ICT_A3027
Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
ICT_A3028 Lastenhoitotyö |
Tue 25.03.2025 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
Pienryhmä 2, Simulaatio 1, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
Simulation 6 MED D2028,Debriefing 6 MED D2037
|
Tue 25.03.2025 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
Pienryhmä 1, Simulaatio 1, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
Simulation 6 MED D2028,Debriefing 6 MED D2037
|
Tue 25.03.2025 time 12:30 - 15:00 (2 h 30 min) |
Teoria 5, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Mon 31.03.2025 time 12:30 - 16:00 (3 h 30 min) |
Pienryhmä 1, Luokkaharjoittelu 5 - Ompeluharjoitukset, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
ICT_A3028
Lastenhoitotyö
|
Tue 01.04.2025 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
Pienryhmä 1, Simulaatio 2, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
Simulation 6 MED D2028,Debriefing 6 MED D2037
|
Tue 01.04.2025 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
Pienryhmä 2, Simulaatio 2, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
Simulation 6 MED D2028,Debriefing 6 MED D2037
|
Tue 01.04.2025 time 12:30 - 16:00 (3 h 30 min) |
Pienryhmä 2, Luokkaharjoittelu 5 - Ompeluharjoitukset, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
ICT_A3028
Lastenhoitotyö
|
Wed 02.04.2025 time 12:30 - 16:00 (3 h 30 min) |
Teoria 6, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Wed 02.04.2025 time 16:15 - 18:30 (2 h 15 min) |
Obstetriikka ja farmakologia (Lääkäri Isotalo) Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Thu 03.04.2025 time 08:30 - 11:00 (2 h 30 min) |
Pienryhmä 1, Sektio simulaatio, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
ICT_B3034
Leikkaussali
ICT_B3035 Heräämö |
Thu 03.04.2025 time 11:30 - 14:00 (2 h 30 min) |
Pienryhmä 2, Sektio simulaatio, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
ICT_B3034
Leikkaussali
ICT_B3035 Heräämö |
Tue 08.04.2025 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
Kätilötyön tutkimusartikkeli -työpaja, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
ICT_B1033 Teoriatila |
Tue 08.04.2025 time 16:00 - 18:15 (2 h 15 min) |
Obstetriikka ja farmakologia (lääkäri Isotalo) Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Fri 11.04.2025 time 08:15 - 09:45 (1 h 30 min) |
Pienryhmä 2, Simulaatio 3, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
Simulation 6 MED D2028,Debriefing 6 MED D2037
|
Fri 11.04.2025 time 10:00 - 11:30 (1 h 30 min) |
Pienryhmä 1, Simulaatio 3, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
Simulation 6 MED D2028,Debriefing 6 MED D2037
|
Thu 17.04.2025 time 08:15 - 11:00 (2 h 45 min) |
Tentti, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005 |
EDU_2030
Evert muunto byod
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Muutokset mahdollisia.
vk 9
Info ja orientaatio
Vk 10
Teoria 1. Synnytyksen käynnistyminen ja synnyttäjän vastaanotto.
Käytännön harjoituksia 1. Synnytyksen käynnistyminen ja synnyttäjän vastaanotto
Vk 11
Teoria 2. Avautumisvaiheen kätilötyö.
Käytännön harjoituksia 2. Avautumisvaihe.
Vk 12
Teoria 3. Ponnistus- ja jälkeisvaiheen sekä tehostetun tarkkailun vaiheen kätilötyö.
Käytännön harjoituksia 3. Ponnistus- ja jälkeisvaiheen kätilötyö.
Vk 12
Teoria 4. Riskisynnytys ja synnytyksen aikaiset häiriöt
Vk 13
Käytännön harjoituksia 4. Hartiadystokia ja perätila.
Vk 13
SYKÄ 1 - Simulaatio
Vko 13
Teoria 5. Fetus mortus 2h
Vk 14
Ompeluharjoitukset 4h
Vk 14
SYKÄ 2 - Simulaatio
Teoria 6. Vesi- ja kotisynnytys 2h
Toteutuu myös Sanna Ojalan vetämä sektiosimulaatio leikkaussalin näkökulmasta (perioperatiivinen opintojakso)
Vk 15
Kätilötyön tutkimusartikkeli työpaja
SYKÄ 3 - Simulaatio
Vko 16
Tentti (yksilö, lähi)
Lääkäriluennot: riskisynnytys ja synnytyksen aikaiset häiriöt. Aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.
KTG-verkkokurssi itsenäisesti.
Objective
The student:
· Can plan, implement, record and evaluate the basic and obstetric care of the woman giving birth at all stages of childbirth
· Understands the course of childbirth and the changes in it from the point of view of the woman giving birth and the foetus
· Can guide, advise and care for women giving birth and their families
· Can independently plan and implement pain relief during childbirth using nursing methods
· Can administer medical pain relief during childbirth in cooperation with a doctor
· Can independently handle low-risk childbirths
· Can anticipate and identify low-risk childbirths that turn into high-risk births
· Can act as a member of a multi-professional team in high-risk childbirths
· Can prevent, identify and intervene in time in connection with changes in a new-born’s health
· Can care for a new-born
· Learns about the causes, symptoms and care of pathological pregnancies and deliveries and know how to act appropriately.
· Knows the most important and up-to-date pharmacology in the field
· Can interpret cardiotochography
· Students will learn to assist the parturient woman in cases of shoulder dystocia.
· Can stitch tears caused by childbirth and episiotomy
Content
Contents
• Midwifery at Different Stages of Parturition
• Planning, implementation and evaluation of normal childbirth care in various operating environments
• Assessment of the condition of the foetus and monitoring methods
• Pain relief during childbirth
• Clinical skills of midwifery during childbirth
• Stitching of tears caused by childbirth and episiotomy
• Assessment and monitoring of the new-born’s health after childbirth and during intensified observation
• Emergency care of new-borns
• Support for early interaction and first-time breastfeeding
• Midwifery in high-risk deliveries
• Changes in the condition of the foetus and the parturient woman
• Problems in childbirth
• Clinical skills in high-risk deliveries
• The areas of responsibility and operation of different professional groups in a complicated delivery
• Obstetrics and Pharmacology
• Pathological pregnancy
• Interpretation of cardiotochography
• Shoulder dystocia
Materials
Kätilötyö - Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika 2021 . Toimittaneet Harvala, Pietiläinen, Raussi-Lehto & Äimälä. EDITA.
Lisämateriaali ITSin oppimisalustalla.
KTG:n tulkinta Oppiportin verkkokurssi.
Välilihan repeämän ehkäiseminen ponnistusvaiheessa: Kätilötyön suositus 2018.
NEUKO- tietokanta (THL- Terveysportti)
STM/ sikiöseulonnat http://stm.fi/seulonnat/sikioseulonnat
THL : äitiysneuvola https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/aitiys_ja_lastenneuvola/aitiysneuvola
Laajat terveystarkastukset
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90831/URN_ISBN_978-952-245-708-0.pdf
Viisaat valinnat http://viva.tamk.fi/
Naistalo: https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys
Ensi- ja turvakotien liitto: https://ensijaturvakotienliitto.fi/
Sateenkaariperheet http://sateenkaariperheet.fi/
Käpy ry https://kapy.fi/
ÄIMÄ ry https://aima.fi/
THL Seksuaali- ja lisääntymisterveyden tilastot https://www.thl.fi/fi/tilastot/tilastot-aiheittain/seksuaali-ja-lisaantymisterveys/synnyttajat-synnytykset-ja-vastasyntyneet
Neuvolapalveluiden alueelliset erot https://thl.fi/fi/-/neuvoloiden-ja-kouluterveydenhuollon-palvelut-ovat-kohentuneet-alueellisia-eroja-edelleen?redirect=https%3A%2F%2Fthl.fi%2Ffi%2Fajankohtaista%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_m8s4MMkgtyYg%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2-1-2-1%26p_p_col_count%3D1
Perhevalmennusmalli maahanmuuttajille
http://niitty.blogs.tamk.fi/
Vanhemmuuden kehittyminen (Perheaikaa.fi, Väestöliiton video)
Isätietoa PDF (ladattu Itsiin)
Teaching methods
Teoriaopinnot vaihtelevin menetelmin lähitapaamisissa sekä käytännön harjoitukset luokassa.
Itsenäinen opiskelu ja ennakkovalmistautuminen lähiopetukseen.
Tentti
Exam schedules
Tentti (3h). Lähiopetus. Yksilö.
Uusinta-ajankohta ilmoitetaan tarvittaessa myöhemmin.
Pedagogic approaches and sustainable development
Lähitapaamiset.
Käänteinen oppiminen.
Itsenäinen opiskelu.
Vertaisoppiminen ja oppimisen jakaminen.
Student workload
Lähiopetus 54t
Itsenäinen opiskelu (sis. KTG-verkkokurssi) 135h
7 op= yht 189 h
Evaluation methods and criteria
Tentti numeerinen arviointi 1-5
KTG verkkokurssi hyväksytty/ hylätty
Simulaatiot hyväksytty/hylätty. Poissaolo korvattava rästipäivänä tai seuraavassa toteutuksessa
Ompeluharjoitukset hyväksytty/hylätty. Poissaolo korvattava rästipäivänä tai seuraavassa toteutuksessa
Käytännön harjoitukset luokkatilanteessa hyväksytty/ hylätty. Poissaolo korvattava rästipäivänä tai seuraavassa toteutuksessa
Failed (0)
TIEDOT:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.
Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
TAIDOT:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
ASENTEET:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Sovelletaan tarvittaessa amkin vilpin ohjeistusta (tutkintosääntö).
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
TIEDOT:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
TAIDOT:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, good (3-4)
TIEDOT:
Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
TAIDOT:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, excellent (5)
TIEDOT:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
TAIDOT:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
ASENTEET:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Further information
Käytännön harjoituksissa, simulaatioissa sekä ompeluharjoituksissa on 100% läsnäolovelvoite.
Rästiin jäänyt kerta/kerrat käytännön harjoituksista tai simulaatioista tulee korvata rästipäivänä kevätlukukauden lopussa erikseen ilmoitettuna ajankohtana tai seuraavan toteutuksen mukana lukuvuoden 2026 aikana.
Max poissaolokorvaus on 2 kertaa (esim 1 käytännönharjoitus ja 1 simulaatio), jotka voi korvata yhdessä rästipäivässä.