Siirry suoraan sisältöön

Synnytyksen aikainen kätilötyö (7 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BY31-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

12.09.2024 - 28.02.2025

Ajoitus

24.02.2025 - 20.04.2025

Opintopistemäärä

7 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 35

Koulutus

  • Kätilökoulutus

Opettaja

  • Hanna Koivikko
  • Marjatta Häsänen

Ajoitusryhmät

  • Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • PKÄTIS22
    Kätilö (AMK), päivätoteutus

Pienryhmät

  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2
  • 25.02.2025 08:15 - 09:45, Info, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005
  • 04.03.2025 12:30 - 15:00, Teoria 1, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005
  • 05.03.2025 12:30 - 15:00, Luokkaharjoittelu 1 - Synnyttävän perheen vastaanotto, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005
  • 13.03.2025 08:15 - 11:00, Teoria 2, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005
  • 13.03.2025 12:30 - 16:00, Luokkaharjoittelu 2 - Avautumisvaihe, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005
  • 18.03.2025 08:15 - 10:45, Teoria 3, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005
  • 19.03.2025 08:15 - 11:30, Luokkaharjoittelu 3 - Ponnistus- ja jälkeisvaihe, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005
  • 20.03.2025 08:15 - 09:45, Teoria 4, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005
  • 24.03.2025 12:30 - 16:00, Luokkaharjoittelu 4 - Riskisynnytys ja synnytyksen aikaiset häiriöt, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005
  • 25.03.2025 08:15 - 09:45, Pienryhmä 1, Simulaatio 1, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005
  • 25.03.2025 10:00 - 11:30, Pienryhmä 2, Simulaatio 1, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005
  • 25.03.2025 12:30 - 15:00, Teoria 5, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005
  • 31.03.2025 12:30 - 16:00, Pienryhmä 1, Luokkaharjoittelu 5 - Ompeluharjoitukset, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005
  • 01.04.2025 08:15 - 09:45, Pienryhmä 1, Simulaatio 2, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005
  • 01.04.2025 10:00 - 11:30, Pienryhmä 2, Simulaatio 2, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005
  • 01.04.2025 12:30 - 16:00, Pienryhmä 2, Luokkaharjoittelu 5 - Ompeluharjoitukset, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005
  • 02.04.2025 12:30 - 16:00, Teoria 6, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005
  • 02.04.2025 16:15 - 18:30, Obstetriikka ja farmakologia (Lääkäri Isotalo) Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005
  • 03.04.2025 08:00 - 11:00, Pienryhmä 1, Sektio simulaatio, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005
  • 03.04.2025 11:00 - 14:00, Pienryhmä 2, Sektio simulaatio, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005
  • 08.04.2025 08:15 - 09:45, Kätilötyön tutkimusartikkeli -työpaja, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005
  • 08.04.2025 16:00 - 18:15, Obstetriikka ja farmakologia (lääkäri Isotalo) Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005
  • 11.04.2025 08:15 - 09:45, Pienryhmä 1, Simulaatio 3, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005
  • 11.04.2025 10:00 - 11:30, Pienryhmä 2, Simulaatio 3, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005
  • 17.04.2025 08:00 - 11:00, Tentti, Synnytyksen aikainen kätilötyö TH00BY31-3005

Tavoitteet

Synnytyksen aikainen kätilötyö 7 op KSYKÄ

Tavoitteet

Opiskelija:
· Osaa suunnitella, toteuttaa, kirjata ja arvioida synnyttäjän perus- ja synnytysopillisen hoidon synnytyksen kaikissa vaiheissa
· Ymmärtää synnytyksen kulun ja siinä tapahtuvat muutokset synnyttäjän ja sikiön kannalta
· Osaa ohjata, neuvoa ja hoitaa synnyttäjiä ja heidän perheitään
· Osaa itsenäisesti suunnitella ja toteuttaa synnyttäjän kivunlievitystä hoitotyön menetelmin
· Osaa toteuttaa lääkkeellistä synnyttäjän kivunlievitystä yhteistyössä lääkärin kanssa
· Osaa hoitaa itsenäisesti matalan riskin synnytyksen
· Osaa ennakoida ja tunnistaa matalan riskin synnytyksen muuttumisen korkean riskin synnytykseksi
· Osaa toimia korkean riskin synnytyksessä moniammatillisen tiimin jäsenenä
· Osaa ehkäistä, tunnistaa ja puuttua ajoissa vastasyntyneen voinnin muutoksiin
· Osaa vastasyntyneen hoitoprosessin
· Tietää patologiseen raskauteen ja synnytykseen liittyvät syyt, oireet ja hoidon sekä osaa toimia tilanteen vaatimalla tavalla
· Tietää alan keskeisimmän ja ajankohtaisen farmakologian
· Osaa tulkita kardiotokografiaa
· Osaa auttaa synnyttäjää hartiadystokia-tilanteessa
· Osaa ommella synnytyksen aiheuttamia repeämiä sekä episiotomian

Sisältö

Sisältö
• Kätilötyö synnytyksen hoitoprosessin eri vaiheissa
• Normaalin synnytyksen hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi eri toimintaympäristöissä
• Sikiön voinnin arviointi ja seurantamenetelmät
• Synnytyksen aikainen kivun lievitys
• Synnytyksen aikaisen kätilötyön kliiniset taidot
• Synnytyksen aiheuttamien repeämien ja episiotomian ompelu
• Vastasyntyneen voinnin arviointi ja seuranta synnytyksen jälkeen ja tehostetun tarkkailuvaiheen aikana
• Vastasyntyneen ensihoito
• Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen ja ensi-imetys
• Kätilötyö korkean riskin synnytyksessä
• Muutokset sikiön ja synnyttäjän voinnissa
• Häiriöt synnytyksen kulussa
• Kliiniset taidot korkean riskin synnytyksessä
• Eri ammattiryhmien vastuu- ja toiminta-alueet komplisoituneessa synnytyksessä
• Obstetriikka ja farmakologia
• Patologinen raskaus
• Kardiotokografian tulkinta
• Hartiadystokia

Oppimateriaalit

Kätilötyö - Raskaus, synnytys ja lapsivuodeaika 2021 . Toimittaneet Harvala, Pietiläinen, Raussi-Lehto & Äimälä. EDITA.
Lisämateriaali ITSin oppimisalustalla.

KTG:n tulkinta Oppiportin verkkokurssi.

Välilihan repeämän ehkäiseminen ponnistusvaiheessa: Kätilötyön suositus 2018.

NEUKO- tietokanta (THL- Terveysportti)

STM/ sikiöseulonnat http://stm.fi/seulonnat/sikioseulonnat

THL : äitiysneuvola https://www.thl.fi/fi/web/lapset-nuoret-ja-perheet/peruspalvelut/aitiys_ja_lastenneuvola/aitiysneuvola

Laajat terveystarkastukset
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/90831/URN_ISBN_978-952-245-708-0.pdf

Viisaat valinnat http://viva.tamk.fi/

Naistalo: https://www.terveyskyla.fi/naistalo/raskaus-ja-synnytys

Ensi- ja turvakotien liitto: https://ensijaturvakotienliitto.fi/

Sateenkaariperheet http://sateenkaariperheet.fi/

Käpy ry https://kapy.fi/

ÄIMÄ ry https://aima.fi/

THL Seksuaali- ja lisääntymisterveyden tilastot https://www.thl.fi/fi/tilastot/tilastot-aiheittain/seksuaali-ja-lisaantymisterveys/synnyttajat-synnytykset-ja-vastasyntyneet

Neuvolapalveluiden alueelliset erot https://thl.fi/fi/-/neuvoloiden-ja-kouluterveydenhuollon-palvelut-ovat-kohentuneet-alueellisia-eroja-edelleen?redirect=https%3A%2F%2Fthl.fi%2Ffi%2Fajankohtaista%3Fp_p_id%3D101_INSTANCE_m8s4MMkgtyYg%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2-1-2-1%26p_p_col_count%3D1

Perhevalmennusmalli maahanmuuttajille
http://niitty.blogs.tamk.fi/

Vanhemmuuden kehittyminen (Perheaikaa.fi, Väestöliiton video)

Isätietoa PDF (ladattu Itsiin)

Opetusmenetelmät

Teoriaopinnot vaihtelevin menetelmin lähitapaamisissa sekä käytännön harjoitukset luokassa.
Itsenäinen opiskelu ja ennakkovalmistautuminen lähiopetukseen.
Tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti (3h). Lähiopetus. Yksilö.

Uusinta-ajankohta ilmoitetaan tarvittaessa myöhemmin.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähitapaamiset.
Käänteinen oppiminen.
Itsenäinen opiskelu.
Vertaisoppiminen ja oppimisen jakaminen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 54t
Itsenäinen opiskelu (sis. KTG-verkkokurssi) 135h

7 op= yht 189 h

Sisällön jaksotus

Muutokset mahdollisia.

vk 9
Info ja orientaatio

Vk 10
Teoria 1. Synnytyksen käynnistyminen ja synnyttäjän vastaanotto.
Käytännön harjoituksia 1. Synnytyksen käynnistyminen ja synnyttäjän vastaanotto

Vk 11
Teoria 2. Avautumisvaiheen kätilötyö.
Käytännön harjoituksia 2. Avautumisvaihe.

Vk 12
Teoria 3. Ponnistus- ja jälkeisvaiheen sekä tehostetun tarkkailun vaiheen kätilötyö.
Käytännön harjoituksia 3. Ponnistus- ja jälkeisvaiheen kätilötyö.


Vk 12
Teoria 4. Riskisynnytys ja synnytyksen aikaiset häiriöt
Vk 13
Käytännön harjoituksia 4. Hartiadystokia ja perätila.


Vk 13
SYKÄ 1 - Simulaatio

Vko 13
Teoria 5. Fetus mortus 2h

Vk 14
Ompeluharjoitukset 4h

Vk 14
SYKÄ 2 - Simulaatio

Teoria 6. Vesi- ja kotisynnytys 2h

Toteutuu myös Sanna Ojalan vetämä sektiosimulaatio leikkaussalin näkökulmasta (perioperatiivinen opintojakso)

Vk 15
Kätilötyön tutkimusartikkeli työpaja

SYKÄ 3 - Simulaatio

Vko 16
Tentti (yksilö, lähi)

Lääkäriluennot: riskisynnytys ja synnytyksen aikaiset häiriöt. Aikataulu ilmoitetaan myöhemmin.

KTG-verkkokurssi itsenäisesti.

Viestintäkanava ja lisätietoja

Käytännön harjoituksissa, simulaatioissa sekä ompeluharjoituksissa on 100% läsnäolovelvoite.
Rästiin jäänyt kerta/kerrat käytännön harjoituksista tai simulaatioista tulee korvata rästipäivänä kevätlukukauden lopussa erikseen ilmoitettuna ajankohtana tai seuraavan toteutuksen mukana lukuvuoden 2026 aikana.
Max poissaolokorvaus on 2 kertaa (esim 1 käytännönharjoitus ja 1 simulaatio), jotka voi korvata yhdessä rästipäivässä.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tentti numeerinen arviointi 1-5
KTG verkkokurssi hyväksytty/ hylätty
Simulaatiot hyväksytty/hylätty. Poissaolo korvattava rästipäivänä tai seuraavassa toteutuksessa
Ompeluharjoitukset hyväksytty/hylätty. Poissaolo korvattava rästipäivänä tai seuraavassa toteutuksessa
Käytännön harjoitukset luokkatilanteessa hyväksytty/ hylätty. Poissaolo korvattava rästipäivänä tai seuraavassa toteutuksessa

Hylätty (0)

TIEDOT:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.

Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan.

Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

TAIDOT:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.

Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.

Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

ASENTEET:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.

Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.

Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.

Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.

Käyttäytyy epäammatillisesti.

Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Sovelletaan tarvittaessa amkin vilpin ohjeistusta (tutkintosääntö).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

TIEDOT:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.

Hyödyntää ammatillista tietoa.

TAIDOT:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.

Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.

Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.

Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.

Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä.

Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.

Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.

Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

TIEDOT:
Jäsentää opintojaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.

Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.


Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.

TAIDOT:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.

Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.

ASENTEET:

Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.

Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.

On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.

Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.

Käyttäytyy ammatillisesti.

Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

TIEDOT:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.

Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

TAIDOT:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.

Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.

Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.

ASENTEET:

Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.

Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.

Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.

Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.

Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.

Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.