Skip to main content

Accessibility and Sustainablity (4 cr)

Code: TH00CL74-3001

General information


Enrollment
07.12.2024 - 28.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
28.01.2025 - 06.04.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Occupational Therapy
Teachers
Tuija Suominen-Romberg
Pirjo Pennanen
Heidi Hämäläinen
Course
TH00CL74

Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 20 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 28.01.2025 time 10:00 - 16:00
(6 h 0 min)
Ympäristö osana asiakkaan toiminnallisuutta TH00CL74-3001
ICT_C2046 Teoriatila muunto
Tue 04.02.2025 time 09:00 - 14:00
(5 h 0 min)
Ympäristö osana asiakkaan toiminnallisuutta TH00CL74-3001
Kunnonkoti
Wed 26.02.2025 time 10:00 - 14:00
(4 h 0 min)
Ympäristö osana asiakkaan toiminnallisuutta TH00CL74-3001
EDU_3002 Henrik muunto byod
Thu 27.03.2025 time 10:00 - 15:00
(5 h 0 min)
Ympäristö osana asiakkaan toiminnallisuutta TH00CL74-3001
EDU_1089 Maskulin esitystila byod
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

28.1 Klo 10-16 Rakennetun ympäristön esteettömyys. Julkinen rakennus
4.2 Klo 9-14 Kunnonkoti Kotiympäristön esteettömyys

26.2.2 Klo 10-16 Apuvälineet
27.3 klo 10-15 Esteettömyys/kotiympäristö tehtävien purku ja apuvälineen korvattavuuden yhteenveto

Tehävät
Paritehtävät; Julkisen ympäristön esteettömyyden kartoitus Eskeh mentelmällä
Yksilötehtävä. Oman kodin esteettömyyden kartoittaminen Housing enabler
Tiimitehävät apuvälineistä

Objective

Opiskelija osaa
• selittää ympäristön merkityksen ihmisen toiminnalle,
• vaikuttaa ympäristöön asiakkaan toiminnan mahdollistamiseksi,
• ohjata ja neuvoa asiakasta asunnonmuutostyö- ja apuvälineasioissa,

Content

Toiminnan konteksti
Saavutettavuus ja esteettömyys
Ympäristön esteettömyyden arviointimenetelmät
Asunnon muutostyöt ja asuntoon kuuluvat välineet ja laitteet sekä niihin liittyvät palvelut
Apuvälineet ja niihin liittyvät palvelut

Materials

https://www.invalidiliitto.fi/eskeh-kartoituslomakkeet-ja-opas

Evaluation methods and criteria

Toimintaterapian arviointikehikko, soveltavat opinnot

TASO

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA

TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY

ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT

Failed (0)

HYL

ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä

ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä

tarkastelee asioita virheellisesti

käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti



ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä

ei sovella toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa

ei kykene työskentelemään ohjauksesta huolimatta toimintaterapian tilanteissa, ei tunnista oman osaamisensa rajoja

ei kykene hyödyntämään olemassa olevia ratkaisuja, ei tunnista toimintaterapian osaamista





ei osallistu ryhmän toimintaan, eikä ota vastuuta oppimisestaan

tiimiopiskelun perusajatukset eivät tule esiin toiminnassa

ei noudata dialogin perusperiaatteita

ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan

ei noudata ohjeita

ei arvioi omaa osaamistaan tai arviointi on täysin epärealistista

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

T1

osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi

etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä

tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja

käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti



käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti

soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi

työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa

Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin







toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa

ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa

työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita

ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä

tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta

arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti

Assessment criteria, good (3-4)

H3

osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä

Etsii ja käyttää keskeisiä annettuja tiedonlähteitä systemaattisesti

tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron

käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti

tarkastelee asioita eri näkökulmista

lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty



käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein

soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa, mutta perustelut ovat osittain puutteellisia

työskentelee ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa

Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja näyttöön perustuen







organisoi omaa toimintaa

ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan

sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja

jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä, huomioi dialogisuuden ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön

ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen

palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan

arvioi omaa osaamistaan kriittisesti

Assessment criteria, excellent (5)

K5

OSAA

osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä

etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä asiantuntevasti

käyttää lähteinä kansainvälisiä toimintaterapian tutkimusartikkeleita

tarkastelee asioita useista näkökulmista

hallitsee lähdeviitteiden käytön

käyttää toimintaterapian ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja systemaattisesti oikein

soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa asiantuntevasti

työskentelee itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa

kehittää uudenlaisia ratkaisuja luovasti näyttöön perustuen



organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa

ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan

sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita

rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön

palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan

arvioi omaa osaamista ja saatua tietoa realistisesti ja kriittisesti

antaa palautetta rakentavasti

Qualifications

Opintojaksot:
Terapian toteutuksen perusteet
Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen
Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen

Go back to top of page