Siirry suoraan sisältöön

Ympäristö osana asiakkaan toiminnallisuutta (4 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL74-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

07.12.2024 - 28.01.2025

Ajoitus

28.01.2025 - 06.04.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveys ja hyvinvointi

Toimipiste

Kupittaan kampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Toimintaterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Tuija Suominen-Romberg
  • Heidi Hämäläinen

Ryhmät

  • PTOIMS23
    Toimintaterapeutti (AMK), S23
  • 28.01.2025 10:00 - 16:00, Ympäristö osana asiakkaan toiminnallisuutta TH00CL74-3001
  • 04.02.2025 09:00 - 14:00, Ympäristö osana asiakkaan toiminnallisuutta TH00CL74-3001
  • 26.02.2025 10:00 - 14:00, Ympäristö osana asiakkaan toiminnallisuutta TH00CL74-3001
  • 27.03.2025 10:00 - 15:00, Ympäristö osana asiakkaan toiminnallisuutta TH00CL74-3001

Tavoitteet

Opiskelija osaa
• selittää ympäristön merkityksen ihmisen toiminnalle,
• vaikuttaa ympäristöön asiakkaan toiminnan mahdollistamiseksi,
• ohjata ja neuvoa asiakasta asunnonmuutostyö- ja apuvälineasioissa,

Sisältö

Toiminnan konteksti
Saavutettavuus ja esteettömyys
Ympäristön esteettömyyden arviointimenetelmät
Asunnon muutostyöt ja asuntoon kuuluvat välineet ja laitteet sekä niihin liittyvät palvelut
Apuvälineet ja niihin liittyvät palvelut

Oppimateriaalit

https://www.invalidiliitto.fi/eskeh-kartoituslomakkeet-ja-opas

Sisällön jaksotus

28.1 Klo 10-16 Rakennetun ympäristön esteettömyys. Julkinen rakennus
4.2 Klo 9-14 Kunnonkoti Kotiympäristön esteettömyys

26.2.2 Klo 10-16 Apuvälineet
27.3 klo 10-15 Esteettömyys/kotiympäristö tehtävien purku

Tehävät
Paritehtävät; Julkisen ympäristön esteettömyyden kartoitus Eskeh mentelmällä
Yksilötehtävä. Oman kodin esteettömyyden kartoittaminen Housing enabler
Tiimitehävät apuvälineistä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Toimintaterapian arviointikehikko, soveltavat opinnot

TASO

AMMATILLINEN TIETO JA TIEDONHANKINTA

TOIMINTATERAPEUTIN AMMATTITAITO, LUOVA ONGELMANRATKAISUKYKY

ALOITTEELLISUUS, KRIITTINEN AJATTELU, YHTEISTYÖTAIDOT

Hylätty (0)

HYL

ei osoita riittävää tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä

ei käytä annettua lähdekirjallisuutta tai hyödynnä asianmukaisia lähteitä

tarkastelee asioita virheellisesti

käyttää lähdeviitemerkintöjä virheellisesti



ei käytä toimintaterapian ammattikäsitteitä

ei sovella toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa

ei kykene työskentelemään ohjauksesta huolimatta toimintaterapian tilanteissa, ei tunnista oman osaamisensa rajoja

ei kykene hyödyntämään olemassa olevia ratkaisuja, ei tunnista toimintaterapian osaamista





ei osallistu ryhmän toimintaan, eikä ota vastuuta oppimisestaan

tiimiopiskelun perusajatukset eivät tule esiin toiminnassa

ei noudata dialogin perusperiaatteita

ei ole suorittanut opintojakson vaadittavia tehtäviä hyväksytysti ajallaan

ei noudata ohjeita

ei arvioi omaa osaamistaan tai arviointi on täysin epärealistista

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

T1

osoittaa tietämystä opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä, mutta se jää suppeaksi

etsii ja käyttää sattumanvaraisesti annettuja tietolähteitä

tarkastelee asioita suppeasti referoimalla / toistamalla materiaaleja

käyttää lähdeviitemerkintöjä puutteellisesti



käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti

soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa yksipuolisesti ja asioiden perustelut jäävät puutteelliseksi

työskentelee ohjattuna toimintaterapian tilanteissa

Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja perustelematta niitä näytön avulla tai puutteellisin tiedoin







toimii ryhmän jäsenenä, mutta toiminta ei ole aina itseohjautuvaa

ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset, mutta se ei näy toiminnassa

työskentelee ryhmässä ja toimii tavoitteellisesti, mutta palauttaa opintojakson tehtävät usein myöhässä ja/tai odottaa / kysyy lisäohjeita

ymmärtää dialogin perusperiaatteita, mutta toiminta ei aina vastaa sitä

tekee muiden ohjeiden mukaisesti, mutta ei osoita aloitteellisuutta

arvioi omaa osaamistaan vähäisessä määrin ja/ tai epärealistisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

H3

osoittaa monipuolista tietämystä useimmista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä

Etsii ja käyttää keskeisiä annettuja tiedonlähteitä systemaattisesti

tunnistaa arkitiedon ja tutkitun tiedon eron

käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä systemaattisesti

tarkastelee asioita eri näkökulmista

lähdeviitemerkinnät ovat pääsääntöisesti asianmukaisesti merkitty



käyttää keskeisiä toimintaterapian ammattikäsitteitä satunnaisesti oikein

soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa, mutta perustelut ovat osittain puutteellisia

työskentelee ohjeiden mukaan toimintaterapian tilanteissa

Hyödyntää olemassa olevia ratkaisuja näyttöön perustuen







organisoi omaa toimintaa

ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja pyrkii osoittamaan sen toiminnallaan

sitoutuu ryhmään, toimii tavoitteellisesti ryhmässä ja noudattaa pääasiassa sovittuja aikatauluja

jakaa dialogissa ajatuksiaan muille ryhmässä, huomioi dialogisuuden ja jakaa osaamistaan yhteiseen käyttöön

ehdottaa tekemistä ja tarvittaessa hakee hyväksyntää tekemiselleen

palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan

arvioi omaa osaamistaan kriittisesti

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

K5

OSAA

osoittaa monipuolista ja laaja-alaista tietämystä kaikista opintojakson tavoitteiden mukaisista sisällöistä

etsii ja käyttää keskeisten tietolähteiden lisäksi itse löytämiään näytöltään vahvoja tietolähteitä asiantuntevasti

käyttää lähteinä kansainvälisiä toimintaterapian tutkimusartikkeleita

tarkastelee asioita useista näkökulmista

hallitsee lähdeviitteiden käytön

käyttää toimintaterapian ammattikäsitteitä asiantuntevasti ja systemaattisesti oikein

soveltaa toimintaterapian teoriaa käytännön tilanteissa asiantuntevasti

työskentelee itsenäisesti toimintaterapian tilanteissa

kehittää uudenlaisia ratkaisuja luovasti näyttöön perustuen



organisoi ryhmän toimintaa ja johtaa usein omaa ja ryhmän toimintaa

ymmärtää tiimiopiskelun perusfilosofian ja johtavat ajatukset ja osoittaa sen toiminnallaan

sitoutuu ryhmään ja edistää omalla toiminnallaan ryhmän tavoitteita

rakentaa ryhmän yhteistä dialogia ja jakaa asiantuntevaa osaamistaan yhteiseen käyttöön

palauttaa opintojakson tehtävät ajallaan

arvioi omaa osaamista ja saatua tietoa realistisesti ja kriittisesti

antaa palautetta rakentavasti

Esitietovaatimukset

Opintojaksot:
Terapian toteutuksen perusteet
Lasten ja kouluikäisten toiminnallisuuden tukeminen
Neurologisesti sairastuneen tai vammautuneen toiminnallisuuden tukeminen