Communication in worklife (3 cr)
Code: TE00CN12-3002
General information
Enrollment
02.12.2024 - 20.01.2025
Timing
20.01.2025 - 21.03.2025
Number of ECTS credits allocated
3 op
Mode of delivery
Contact teaching
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
- Finnish
Seats
40 - 50
Degree programmes
- Degree Programme in Electrical and Automation Engineering
Teachers
- COS Opettaja
- Leena Mattila
Groups
-
PSAHAUS23Electrical and Automation Engineering, Bachelor of Engineering
- 20.01.2025 12:00 - 15:00, Työyhteisöviestintä TE00CN12-3002
- 30.01.2025 10:00 - 13:00, Työyhteisöviestintä TE00CN12-3002
- 03.02.2025 12:00 - 15:00, Työyhteisöviestintä TE00CN12-3002
- 14.02.2025 09:00 - 12:00, Työyhteisöviestintä TE00CN12-3002
- 24.02.2025 12:00 - 15:00, Työyhteisöviestintä TE00CN12-3002
- 27.02.2025 11:00 - 13:00, Työyhteisöviestintä kielenhuollon testi TE00CN12-3002, 3001
- 04.03.2025 09:00 - 12:00, Työyhteisöviestintä TE00CN12-3002
- 10.03.2025 10:00 - 12:00, Työyhteisöviestintä TEC00CN12-3002
- 10.03.2025 14:00 - 17:00, Työyhteisöviestintä TE00CN12-3002
- 17.03.2025 14:00 - 17:00, Työyhteisöviestintä TE00CN12-3002
Objective
The student is able to act in a purposeful way in communicating and interacting in working life situations. He/she is able to take into consideration the receiver, the situation and the demands of the field and to communicate in an analytical, understandable and convincing manner.
The student is able and willing to develop his/her skills in the Finnish language and communication as part of his/her professional competence.
Content
Students know how to
-interpret the professional texts in their own field as part of information literacy skills and use their skills in new, different situations (for instance, text analysis and summary)
-write factual, consistent and understandable texts (for instance, small scale studies, reports, essays, professional presentations using source material) and to give references to sources according to given instructions (the basics of research communication)
-use up-to-date tools as support for their own linguistic ability in proof-reading (central contents in correcting language and text)
-act in a professional way in the verbal communication situations in working life, and to prepare for diverse speaking situations in a purposeful way (i.e. with the help of situation analysis and analysis plan)
-express themselves clearly using visual aids and by using language appropriate to the situation
-assess their own communication skills (the language and structure of spoken and written language, factors affecting readability and understandability, the effectiveness of the message)and to give and receive constructive criticism
Materials
Verkkomateriaali ja opettajan materiaali, jotka jaetaan ItsLearningin kautta.
Teaching methods
kontaktiopetus laboratoriotyyppisesti, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö
Suuri osa tehtävistä on mahdollista tehdä vain osallistumalla kontaktiopetukseen, joten läsnäolo tunneilla on tärkeää.
Exam schedules
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arviointi perustuu osatehtäviin ja jatkuvaan arviointiin
International connections
Participating in the study course is required to have Finnish language skills from the mother tongue level, i.e. C skill level
Opintojaksolla opiskellaan laboratoriomaisesti viestinnän ja vuorovaikutuksen perustaitoja, jotka harjaannuttavat oman alan työtehtävissä tarvittaviin vuorovaikutus- ja viestintätaitoihin. Opiskelija tutustuu ennen kontaktitunteja kontaktitunnin aiheisiin, joihin on annettu materiaaleja ja linkkejä Itslearningissa. Opintojaksolla tehtäviä ryhmäharjoituksia tehdään erikokoisissa ja vaihtuvissa pienryhmissä, joissa asiaosaamisen lisäksi harjoitellaan mm. vuorovaikutustaitoja, keskustelu- ja esiintymistaitoja, yhteiskirjoittamisen taitoja, vertaispalautteen antamista suullisesti ja kirjallisesti. Yksilötehtävissä kehitetään yksilöllisiä viestintävalmiuksia. Opintojaksolla käytetään monipuolisesti digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä videoiden ja tekstien palauttamiseen sekä materiaalin jakamiseen.
Completion alternatives
Ei ole vaillinaista suoritustapaa.
Student workload
Opiskelijan työmäärä koostuu kontaktitunneista (n. 24 t), kotitehtävistä ja itsenäisestä opiskelusta, ennakkotehtävistä, itsenäisestä materiaaliin tutustumisesta ym. (n. 12 t), asiatyylisen tekstin laatimisesta (n. 15 t), puhe-esitykseen valmistautumisesta (n. 15 t) ja kielenhuollon testiin valmistautumisesta (n. 15 t).
Content scheduling
tammi–huhtikuu 2025
asiantuntija viestijänä, puhe-esityksen valmistautuminen, puhe-esityksiä, asiatyylinen kirjoittaminen ja harjoituksia
Opintojakson tavoitteet, tehtävät ja niiden arviointi, aikataulutus yms. käytännön asiat käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla, jolloin opiskelijan on syytä olla paikalla. Ellei opiskelija ole ensimmäisellä kerralla paikalla, on hänen selvitettävä itse opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydyt asiat Itslearningin materiaaleista ja Pepistä
Further information
Participating in the study course is required to have Finnish language skills from the mother tongue level, i.e. C skill level.
It is the student's responsibility to check that the prerequisite conditions are met before registering.
The teacher has grounds to reject the registration if the prerequisites are not met.
Opintojaksolle osallistuvalta edellytetään äidinkielen tasoista suomen kielen taitoa eli C-taitotasoa. Opiskelijalla on vastuu tarkistaa edeltävyysehtojen täyttyminen ennen ilmoittautumista. Opettajalla on peruste hylätä ilmoittautuminen, jos edeltävyysehdot eivät täyty.
Evaluation scale
H-5
Assessment methods and criteria
Arviointi perustuu osatehtäviin ja jatkuvaan arviointiin.
Arvosana muodostuu seuraavasti:
asiatyylinen teksti 25 %
kielenhuollon testi 25 %
suullinen esitys 25 %
tunti- ja kotitehtävät 25 %
Kuhunkin tehtävään liittyvät arviointikriteerit kerrotaan tarkemmin tehtävänannon yhteydessä. Tehtävien palautusajat ovat ehdottomia, myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan viimeistään kuukauden kuluttua, ellei ole näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Assessment criteria, fail (0)
The Finnish language skills of the student participating in the course do not meet the C skill level requirements.
Opintojaksolle osallistujan suomen kielen taito ei täytä C-taitotason vaatimuksia.
Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan ja/tai ns. tunti-/kotitehtävistä saatu pistemäärä on kokonaisarvioinnissa alle 1 p.
Opiskelija ei ole suorittanut oppimistehtäviä hyväksytysti tai saavuttanut hyväksyttyyn arvosanaan oikeuttavaa pistemäärää oppimistehtävistä.
Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan viimeistään kuukauden kuluttua, jos hänellä ei ole näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija pystyy kirjoittamaan asiatyylisen, ohjeiden mukaisen lähdemateriaaliin pohjautuvan raportin. Opiskelija tunnistaa kielenhuollon merkityksen asiatekstissä. Opiskelija pystyy pitämään suullisen esityksen. Hän osallistuu lähitapaamisiin ja keskusteluun osittain.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija tietää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä. Hän pystyy kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja teoriakirjallisuutta hyvin hyödyntävän raportin. Opiskelija osoittaa kielenhuollon tuntemusta. Opiskelija pitää suullisen esityksen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija asennoituu viestintään positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun aktiivisesti.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija tietää ja ymmärtää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä ja innostuu pohtimaan viestintää käytännössä esimerkiksi omassa työskentelyssään. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja erinomaisella tavalla teoriakirjallisuutta hyödyntävän raportin. Opiskelija osaa arvioida kielenhuollon osaamistaan ja käyttää tietoperustaa tekstinsä tarkistamisessa. Opiskelija pitää suullisen esityksen ohjeiden mukaisesti ja osaa soveltaa ohjeita ja kokemuksiaan esitykseensä. Opiskelija asennoituu viestintään erittäin positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun motivoituneena ja tavoitteellisesti.