Työyhteisöviestintä (3 op)
Toteutuksen tunnus: TE00CN12-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 20.01.2025
Ajoitus
20.01.2025 - 21.03.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 50
Koulutus
- Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
Opettaja
- COS Opettaja
- Leena Mattila
Ryhmät
-
PSAHAUS23Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus, insinööri 23
- 20.01.2025 12:00 - 15:00, Työyhteisöviestintä TE00CN12-3002
- 30.01.2025 10:00 - 13:00, Työyhteisöviestintä TE00CN12-3002
- 03.02.2025 12:00 - 15:00, Työyhteisöviestintä TE00CN12-3002
- 14.02.2025 09:00 - 12:00, Työyhteisöviestintä TE00CN12-3002
- 24.02.2025 12:00 - 15:00, Työyhteisöviestintä TE00CN12-3002
- 27.02.2025 11:00 - 13:00, Työyhteisöviestintä kielenhuollon testi TE00CN12-3002, 3001
- 04.03.2025 09:00 - 12:00, Työyhteisöviestintä TE00CN12-3002
- 10.03.2025 10:00 - 12:00, Työyhteisöviestintä TEC00CN12-3002
- 10.03.2025 14:00 - 17:00, Työyhteisöviestintä TE00CN12-3002
- 17.03.2025 14:00 - 17:00, Työyhteisöviestintä TE00CN12-3002
Tavoitteet
Suomen kielen ja viestinnän opinnoissa perehdyt asiantuntija- ja työyhteisöviestintään. Opintojaksolla harjoittelet työelämässä tarvittavia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja.
Opintojakson jälkeen osaat
• toimia oman alasi viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
• kehittää omia viestinnällisiä valmiuksiasi
• ottaa huomioon vastaanottajan, tilanteen ja ammattialan käytännöt.
Sisältö
oman alan ammattitekstien analyysi, tulkinta ja kirjoittaminen
• asiatyylin tunnuspiirteet
• työelämän puheviestintätilanteet
• omien viestintätaitojen arviointi
• palautteen anto ja vastaanotto.
Oppimateriaalit
Verkkomateriaali ja opettajan materiaali, jotka jaetaan ItsLearningin kautta.
Opetusmenetelmät
kontaktiopetus laboratoriotyyppisesti, tehtäväperustaisuus, itsenäinen opiskelu, tiimityö
Suuri osa tehtävistä on mahdollista tehdä vain osallistumalla kontaktiopetukseen, joten läsnäolo tunneilla on tärkeää.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksolla ei ole tenttiä, vaan arviointi perustuu osatehtäviin ja jatkuvaan arviointiin
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolle osallistuminen edellyttää C-taitotason suomen kielen taitoa.
Opintojaksolla opiskellaan laboratoriomaisesti viestinnän ja vuorovaikutuksen perustaitoja, jotka harjaannuttavat oman alan työtehtävissä tarvittaviin vuorovaikutus- ja viestintätaitoihin. Opiskelija tutustuu ennen kontaktitunteja kontaktitunnin aiheisiin, joihin on annettu materiaaleja ja linkkejä Itslearningissa. Opintojaksolla tehtäviä ryhmäharjoituksia tehdään erikokoisissa ja vaihtuvissa pienryhmissä, joissa asiaosaamisen lisäksi harjoitellaan mm. vuorovaikutustaitoja, keskustelu- ja esiintymistaitoja, yhteiskirjoittamisen taitoja, vertaispalautteen antamista suullisesti ja kirjallisesti. Yksilötehtävissä kehitetään yksilöllisiä viestintävalmiuksia. Opintojaksolla käytetään monipuolisesti digitaalista opiskelumateriaalia ja sähköistä oppimisympäristöä videoiden ja tekstien palauttamiseen sekä materiaalin jakamiseen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole vaillinaista suoritustapaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä koostuu kontaktitunneista (n. 24 t), kotitehtävistä ja itsenäisestä opiskelusta, ennakkotehtävistä, itsenäisestä materiaaliin tutustumisesta ym. (n. 12 t), asiatyylisen tekstin laatimisesta (n. 15 t), puhe-esitykseen valmistautumisesta (n. 15 t) ja kielenhuollon testiin valmistautumisesta (n. 15 t).
Sisällön jaksotus
tammi–huhtikuu 2025
asiantuntija viestijänä, puhe-esityksen valmistautuminen, puhe-esityksiä, asiatyylinen kirjoittaminen ja harjoituksia
Opintojakson tavoitteet, tehtävät ja niiden arviointi, aikataulutus yms. käytännön asiat käydään läpi ensimmäisellä tapaamiskerralla, jolloin opiskelijan on syytä olla paikalla. Ellei opiskelija ole ensimmäisellä kerralla paikalla, on hänen selvitettävä itse opintojakson ensimmäisellä tunnilla käydyt asiat Itslearningin materiaaleista ja Pepistä
Viestintäkanava ja lisätietoja
Opintojaksolle osallistuvalta edellytetään äidinkielen tasoista suomen kielen taitoa eli C-taitotasoa.
Opiskelijalla on vastuu tarkistaa edeltävyysehtojen täyttyminen ennen ilmoittautumista.
Opettajalla on peruste hylätä ilmoittautuminen, jos edeltävyysehdot eivät täyty.
Viestintäkanavana käytetään sähköpostia ja Itslearnginin viestejä.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu osatehtäviin ja jatkuvaan arviointiin.
Arvosana muodostuu seuraavasti:
asiatyylinen teksti 25 %
kielenhuollon testi 25 %
suullinen esitys 25 %
tunti- ja kotitehtävät 25 %
Kuhunkin tehtävään liittyvät arviointikriteerit kerrotaan tarkemmin tehtävänannon yhteydessä. Tehtävien palautusajat ovat ehdottomia, myöhästyneitä tehtäviä ei oteta vastaan.
Opiskelijan ilmoittautuminen opintojaksolle poistetaan viimeistään kuukauden kuluttua, ellei ole näyttöä aikomuksesta suorittaa opintojakso.
Hylätty (0)
Opintojaksolle osallistujan suomen kielen taito ei täytä C-taitotason vaatimuksia.
Opiskelija on osallistunut ryhmän työskentelyyn vain vähän tai ei ollenkaan ja/tai ns. tunti-/kotitehtävistä saatu pistemäärä on kokonaisarvioinnissa alle 1 p.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija pystyy kirjoittamaan asiatyylisen, ohjeiden mukaisen lähdemateriaaliin pohjautuvan raportin. Opiskelija tunnistaa kielenhuollon merkityksen asiatekstissä. Opiskelija pystyy pitämään suullisen esityksen. Hän osallistuu lähitapaamisiin ja keskusteluun osittain.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tietää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä. Hän pystyy kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja teoriakirjallisuutta hyvin hyödyntävän raportin. Opiskelija osoittaa kielenhuollon tuntemusta. Opiskelija pitää suullisen esityksen ohjeiden mukaisesti. Opiskelija asennoituu viestintään positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun aktiivisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tietää ja ymmärtää, mikä on viestinnän merkitys työyhteisössä ja innostuu pohtimaan viestintää käytännössä esimerkiksi omassa työskentelyssään. Hän pystyy suunnittelemaan ja kirjoittamaan ohjeiden mukaisen ja erinomaisella tavalla teoriakirjallisuutta hyödyntävän raportin. Opiskelija osaa arvioida kielenhuollon osaamistaan ja käyttää tietoperustaa tekstinsä tarkistamisessa. Opiskelija pitää suullisen esityksen ohjeiden mukaisesti ja osaa soveltaa ohjeita ja kokemuksiaan esitykseensä. Opiskelija asennoituu viestintään erittäin positiivisesti sekä osallistuu lähitapaamisten työskentelyyn ja keskusteluun motivoituneena ja tavoitteellisesti.