Strategy, Quality and Assessment (5 cr)
Code: TH00BP33-3008
General information
- Enrollment
- 01.12.2024 - 13.01.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 13.01.2025 - 10.03.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Master School
- Campus
- Location-independent
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 35
- Degree programmes
- Master of Management and Leadership in Health Care
- Teachers
- Heli Vaartio-Rajalin
- Scheduling groups
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Size: 3 . Open UAS : 3.)
- Small groups
- Open UAS quota. Please enroll without selecting this group.
- Course
- TH00BP33
Realization has 3 reservations. Total duration of reservations is 12 h 45 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 13.01.2025 time 09:00 - 14:00 (5 h 0 min) |
Strategia, laatu ja arviointi TH00BP33-3008 |
verkkototeutus
|
Mon 10.02.2025 time 12:15 - 15:30 (3 h 15 min) |
Strategia, laatu ja arviointi TH00BP33-3008 |
verkkototeutus
|
Tue 11.03.2025 time 10:00 - 14:30 (4 h 30 min) |
Strategia, laatu ja arviointi TH00BP33-3008 |
verkkototeutus
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson pääsisältöjä ovat:
-strategiaprosessin vaiheet, tavoitteet ja työkalut, strateginen johtaminen
- laatujohtamisen käsitteet, ulottuvuudet ja menetelmät
-strategia- ja laatutyöskentelyn kehittäminen sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä
Opetuspäivät:
13.1 2025 klo 9-14
10.2 2025 klo 12.15-15.30
11.3 2025 klo 10-14.30
Objective
After completing the course, the student is able to:
· Apply strategy processes and related methods as well as assess and develop the quality of operations
· Make decisions in different service system contexts
Content
· Future operating environments and services in the social welfare and health care sector
· Decision-making in the service system
· The role of strategic thinking, decision-making, management and leadership in the work community and service provision
· Strategy process steps, related approaches and tools (analyses, BSC, knowledge-based management)
· Ethics, assessment, quality and effectiveness of strategic operations and decision-making
· Managed strategy and change process
Materials
Kurssikirjallisuus:
Akman, M., Ayhan Bayer, D., Usanma Koban, B., Marti, T., Decat, P., Lefeuvre, Y., & Miller, R. 2022. Organization of primary care. Primary Health Care Research & Development 23, E49. doi:10.1017/S1463423622000275
Bryson J. 2018. Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations: A Guide to Strengthening and Sustaining Organizational Achievement, 5th edition, John Wiley & Sons, Incorporated (e-kirja)
Friman, S., Ikonen, T., Eloranta, S. & Suominen S. 2020. Sosiaali- ja terveydehuollon alueellisten palveluketjujen kehittäminen. Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 57, 332-347.
Friman, S., Suominen, S., Eloranta, S. & Ikonen, T. 2021. Selvitys sote-yksiköistä - laadunarviointi puutteellisinta ostopalveluissa. Lääkärilehti 35, 31-38.
Friman, S., Maijala, R., Eloranta, S., Suominen. S. & Ikonen, T. 2024. The characteristics of leadership and their effectiveness in quality management in healthcare - A systematic literature review and a content analysis. Health Services Management Research 0(0), 1-13.
George, B. 2020. Successful Strategic Plan Implementation in Public Organizations: Connecting People, Process, and Plan (3Ps). Public Administration Review 81: 793–8. https://doi.org/10.1111/puar.13187
George B, Walker R & Monster J. Does Strategic Planning Improve Organizational Performance? A Meta-Analysis. Public administration review. 2019. 79,6, 810-819. https://doi.org/10.1111/puar.13104 Linkki: Does Strategic Planning Improve Organizational Performance? A Meta?Analysis - George - 2019 - Public Administration Review - Wiley Online Library
Harisalo R. 2021. Organisaatioteoriat. Tietosanoma.Helsinki.
Johnson G, Whittington R, Scholes K & Angwin D. 2020. Exploring Strategy (Text Only). 12th edition. Pearson (e-kirja)
Juuti P & Luoma M. 2022. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Matka läpi maailmankuvien. Ps-kustannus. /Saatavana e-kirjana, 7 kpl lisenssejä.
Ryynänen, S.P. & Harisalo, R. 2018. A strategic and good governance perspective on handling patient complaints. International Journal of Health Care Quality Assurance 31(8), 923-934. https://doi.org/ 10.1108/IJHCQA-11-2016-0168
Ritakallio T & Vuori T. 2018. Elävä strategia. Alma Talent. Vuorinen T. 2021. Strategiakirja- 20 työkalua. 3 painos. Alma Talent.
Šilenskyt A. 2020. Corporate strategy implementation: how strategic plans become individual strategic actions across organizational levels of the MNC. Acta Wasaensia. Väitöskirja. Vaasan yliopisto. Linkki:Corporate strategy implementation : how strategic plans become individual strategic actions across organizational levels of the MNC - Osuva (uwasa.fi)
Uzarski, D. & Broome, M.E. 2019. A Leadership Framework for Implementation of an Organization's Strategic Plan. Journal of Professional Nursing 35(1), 12-17. Linkki: https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2018.09.007.
Teaching methods
Itsenäinen perehtyminen opintojakson keskeiseen kirjallisuuteen, aktiivinen osallistuminen opetukseen eli alustuksiin ja keskusteluihin, sekä kirjallinen ryhmätehtävä.
Exam schedules
Ratkaisusuunnitelman palautus Itslearningiin 6.3 2025 ennen klo 12.00
Pedagogic approaches and sustainable development
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa.
Opetuspäivien aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Ryhmätehtävissä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa. Oppimistehtävänä on toimeksianto Varsinais-Suomen hyvinvointialueelta, ja siinä ilmenevät kestävän kehityksen kompetenssit eli tulevaisuusorientoituneisuus, normatiivinen ajattelu, systeeminen ajattelu, yhteistyö ja kriittinen ajattelu.
Completion alternatives
Ei valinnaisuutta.
Student workload
Opetus:
Alustuksia ja toiminnallista ryhmätyöskentelyä 14h (0.5 op)
Itsenäinen opiskelu: 44h (1.5 op)
Ryhmätehtävä: 83h (3 op)
Yhteensä: 135h
Oppimistehtävä:
Oppimistehtävä tehdään 5 hengen vapaavalintaisissa ryhmissä. HUOM: kun jakaudutte pienryhmiin tehtävää varten, niin huomioikaa, että ryhmään osallistuminen edellyttää aktiivista osallistumista opetuskertoihin 13.1 ja 10.2.
Tehtävänänne on valita yksi alla olevista toimeksiannoista ja työstää siihen ratkaisusuunnitelma.Toimeksiannot ovat seuraavat:
1. Miten kaikki hyvinvointialueen kaikki vakituiset ja sijaistavat työntekijät saadaan sitoutumaan uuteen strategiaan ja laatutyöskentelyyn? Miten strategiaan ja laatutyöskentelyyn sitoutumista tulisi arvioida/seurata (millä mittareilla, milloin)?
2. Miten strategia ja laatutyöskentely tulevat osaksi organisaation ja yksiköiden kehittämistoimintaa ja laadunvarmistusta? Miten strategian ja laatutyöskentelyn toteutumista tulisi arvioida/seurata (millä mittareilla, milloin)?
3. Miten strategia ja laatutyöskentely tehdään tutuksi myös hyvinvointialueen asukkaille? Miten heidän kokemustaan niiden toteutumista tulisi arvioida/seurata (millä mittareilla, milloin)?
Ryhmän tehtävä on työstää raporttimuodossa kauaskantoinen sekä realistinen ratkaisusuunnitelma valittuun toimeksiantoon ja tuoda suullisesti esiin ratkaisunsa 11.3 pidettävän webinaarin aikana, kun kustakin toimeksiannosta keskustellaan.
Ohje raportin laadintaan:
Raportin tehtävä on auttaa hahmottamaan ratkaisusuunnitelmanne pääpointit ja prosessi (millä strategia- ja laatutyöskentelyn menetelmillä lähtisitte ratkaisemaan toimeksiantoa, miten prosessi etenisi, millä mittareilla ja milloin sitoutumista/toteutumista mitattaisiin ja keiltä). Raportista tulee käydä selkeästi ilmi myös teoreettinen tausta/tieteellinen tieto (eli strategiaan ja laatutyöskentelyyn liittyvät käsitteet ja menetelmät), jonka pohjalta olette lähteneet työstämään ratkaisusuunnitelmaa toimeksiantoon. Raportissa tulee siis hyödyntää teoreettista ja tutkimuksellista tietoa, joka tulee myös tehdä tekstissä näkyväksi asianmukaisin lähdeviittein. Pituus max 5 sivua (riviväli 1,5) sekä kansilehti ja lähdeluettelo. Raportti jätetään Itsiin 6.3 2025 ennen klo 12.00.
Webinaari 11.3 klo 10-14.30:
Varhan edustajat kertovat ensin, miten Varhassa nykyisin toimitaan toimeksiannon nro 1 teeman suhteen (20 min), ja sen jälkeen kukin kyseisen toimeksiannon valinnut ryhmä esittää oman raporttinsa perusteella suullisesti omat ratkaisuehdotuksensa (max 10 min/ryhmä) ja sen jälkeen keskustellaan yhdessä ratkaisuista 20-30 min; sitten samalla tavalla käsitellään toimeksianto 2 ja toimeksianto 3.
Evaluation methods and criteria
Arviointi kohdistuu aktiiviseen osallistumiseen kaikkiin opetustapaamisiin sekä niiden aikana järjestettäviin pienryhmäkeskusteluihin, sekä opintojakson aikana suoritettavaan oppimistehtävään (kurssikirjallisuuteen tutustuminen, ryhmäraportin eli ratkaisusuunnitelman laatiminen ja sen pohjalta oman ratkaisuehdotuksen esiin tuominen webinaarissa, webinaariin osallistuminen koko sen keston ajan ja keskusteluun osallistuminen).
Failed (0)
Hylätty:
Ei ole osallistunut opetustapaamisiin ja/tai ryhmätehtävään.
Palautettu tehtävä on ylimalkainen ja/tai ei vastaa tehtävänantoon.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
1: Ratkaisusuunnitelman sisältö perustuu joko kurssimateriaalin siteeraamiseen (luennot, kurssikirjallisuus) tai omien kokemusten yhdistelmään
Suunitelmassa käytetään yleiskieltä strategiseen ajatteluun tai laatutyöskentelyyn liittyvien käsitteiden ja menetelmien sijaan
Ratkaisusuunnitelman sisältö vastaa heikosti tai ei ollenkaan esitettyyn toimeksiantoon
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan suppea, tavanomainen tai epäsopiva
Osallistuminen keskusteluun on epärelevanttia tai suppeaa.
2: Ratkaisusuunnitelman sisältö perustuu kurssimateriaalin siteeraamiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Suunnitelmassa käytetään satunnaisesti strategiseen ajatteluun tai laatutyöskentelyyn liittyviä käsitteitä tai menetelmiä
Ratkaisusuunnitelman sisältö vastaa osin esitettyyn toimeksiantoon
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan hyvin tavanomainen ja kertaluonteinen
Osallistuminen keskusteluun on epärelevanttia tai pinnallista
Assessment criteria, good (3-4)
3: Ratkaisusuunnitelman sisältö perustuu kurssimateriaalin lukemiseen (luennot, kurssikirjallisuus - mm. Juutin kirja) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Suunnitelmassa käytetään satunnaisesti strategisen ajattelun tai laatutyöskentelyn käsitteitä ja menetelmiä
Ratkaisusuunnitelman sisältö vastaa esitettyyn toimeksiantoon ymmärrettävästi
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan melko tavanomainen tai kertaluonteinen
Osallistuminen keskusteluun on relevanttia ja konstruktiivista.
4: Ratkaisusuunnitelman sisältö perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (luennot, kurssikirjallisuus - mm. Juutin kirja) sekä itsenäisen tiedonhankinnan tai oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Suunnitelmassa käytetään asianmukaisesti strategisen ajattelun ja laatutyöskentelyn käsitteitä sekä menetelmiä
Esityksen sisältö vastaa esitettyyn toimeksiantoon ymmärrettävästi ja realistisesti
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan melko innovatiivinen ja siinä on huomioitu pitkän aikavälin strategiatyön tarpeita
Osallistuminen keskusteluun on relevanttia ja konstruktiivista.
Assessment criteria, excellent (5)
Ratkaisusuunnitelman sisältö perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (luennot, kurssikirjallisuus - mm. Juutin kirja) sekä itsenäisen tiedonhankinnan ja oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Suunnitelmassa käytetään systemaattisesti strategisen ajattelun ja laatutyöskentelyn käsitteitä sekä menetelmiä
Esityksen sisältö vastaa esitettyyn toimeksiantoon kattavasti, ymmärrettävästi ja realistisesti
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan innovatiivinen ja kattaa myös pitkän aikavälin toiminnan
Osallistuminen keskusteluun on relevanttia, konstruktiivista ja asiantuntevaa
Further information
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin.
Avoin YAMK-opiskeluun maksimi 3 opiskelijaa.