Strategia, laatu ja arviointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BP33-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.12.2024 - 13.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
13.01.2025 - 10.03.2025
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi / Master School
- Toimipiste
- Paikasta riippumaton
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 15 - 35
- Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen
- Opettajat
- Heli Vaartio-Rajalin
- Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 3 . Avoin AMK : 3.)
- Ryhmät
-
YTEKES24VSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, S24 (verkko)
- Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- Opintojakso
- TH00BP33
Toteutuksella on 3 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 12 t 45 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ma 13.01.2025 klo 09:00 - 14:00 (5 t 0 min) |
Strategia, laatu ja arviointi TH00BP33-3008 |
verkkototeutus
|
Ma 10.02.2025 klo 12:15 - 15:30 (3 t 15 min) |
Strategia, laatu ja arviointi TH00BP33-3008 |
verkkototeutus
|
Ti 11.03.2025 klo 10:00 - 14:30 (4 t 30 min) |
Strategia, laatu ja arviointi TH00BP33-3008 |
verkkototeutus
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson pääsisältöjä ovat:
-strategiaprosessin vaiheet, tavoitteet ja työkalut, strateginen johtaminen
- laatujohtamisen käsitteet, ulottuvuudet ja menetelmät
-strategia- ja laatutyöskentelyn kehittäminen sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä
Opetuspäivät:
13.1 2025 klo 9-14
10.2 2025 klo 12.15-15.30
11.3 2025 klo 10-14.30
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· strategiaprosessit ja sen menetelmät sekä arvioida ja kehittää toiminnan laatua
· päätöksenteon palvelujärjestelmän eri konteksteissa
Sisältö
· Tulevaisuuden toimintaympäristöt ja palvelut sosiaali- ja terveysalalla
· Päätöksenteko palvelujärjestelmässä
· Strategisen ajattelun, päätöksenteon ja johtamisen merkitys työyhteisölle ja palvelujen tuottamiselle
· Strategiaprosessin vaiheet, niihin liittyvät lähestymistavat ja välineet (analyysit, BSC, tiedolla johtaminen)
· Strategisen toiminnan ja päätöksenteon etiikka, arviointi, laatu ja vaikuttavuus
· Johdettu strategia ja muutosprosessi
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus:
Akman, M., Ayhan Bayer, D., Usanma Koban, B., Marti, T., Decat, P., Lefeuvre, Y., & Miller, R. 2022. Organization of primary care. Primary Health Care Research & Development 23, E49. doi:10.1017/S1463423622000275
Bryson J. 2018. Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations: A Guide to Strengthening and Sustaining Organizational Achievement, 5th edition, John Wiley & Sons, Incorporated (e-kirja)
Friman, S., Ikonen, T., Eloranta, S. & Suominen S. 2020. Sosiaali- ja terveydehuollon alueellisten palveluketjujen kehittäminen. Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 57, 332-347.
Friman, S., Suominen, S., Eloranta, S. & Ikonen, T. 2021. Selvitys sote-yksiköistä - laadunarviointi puutteellisinta ostopalveluissa. Lääkärilehti 35, 31-38.
Friman, S., Maijala, R., Eloranta, S., Suominen. S. & Ikonen, T. 2024. The characteristics of leadership and their effectiveness in quality management in healthcare - A systematic literature review and a content analysis. Health Services Management Research 0(0), 1-13.
George, B. 2020. Successful Strategic Plan Implementation in Public Organizations: Connecting People, Process, and Plan (3Ps). Public Administration Review 81: 793–8. https://doi.org/10.1111/puar.13187
George B, Walker R & Monster J. Does Strategic Planning Improve Organizational Performance? A Meta-Analysis. Public administration review. 2019. 79,6, 810-819. https://doi.org/10.1111/puar.13104 Linkki: Does Strategic Planning Improve Organizational Performance? A Meta?Analysis - George - 2019 - Public Administration Review - Wiley Online Library
Harisalo R. 2021. Organisaatioteoriat. Tietosanoma.Helsinki.
Johnson G, Whittington R, Scholes K & Angwin D. 2020. Exploring Strategy (Text Only). 12th edition. Pearson (e-kirja)
Juuti P & Luoma M. 2022. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Matka läpi maailmankuvien. Ps-kustannus. /Saatavana e-kirjana, 7 kpl lisenssejä.
Ryynänen, S.P. & Harisalo, R. 2018. A strategic and good governance perspective on handling patient complaints. International Journal of Health Care Quality Assurance 31(8), 923-934. https://doi.org/ 10.1108/IJHCQA-11-2016-0168
Ritakallio T & Vuori T. 2018. Elävä strategia. Alma Talent. Vuorinen T. 2021. Strategiakirja- 20 työkalua. 3 painos. Alma Talent.
Šilenskyt A. 2020. Corporate strategy implementation: how strategic plans become individual strategic actions across organizational levels of the MNC. Acta Wasaensia. Väitöskirja. Vaasan yliopisto. Linkki:Corporate strategy implementation : how strategic plans become individual strategic actions across organizational levels of the MNC - Osuva (uwasa.fi)
Uzarski, D. & Broome, M.E. 2019. A Leadership Framework for Implementation of an Organization's Strategic Plan. Journal of Professional Nursing 35(1), 12-17. Linkki: https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2018.09.007.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen perehtyminen opintojakson keskeiseen kirjallisuuteen, aktiivinen osallistuminen opetukseen eli alustuksiin ja keskusteluihin, sekä kirjallinen ryhmätehtävä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ratkaisusuunnitelman palautus Itslearningiin 6.3 2025 ennen klo 12.00
Kansainvälisyys
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa.
Opetuspäivien aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Ryhmätehtävissä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa. Oppimistehtävänä on toimeksianto Varsinais-Suomen hyvinvointialueelta, ja siinä ilmenevät kestävän kehityksen kompetenssit eli tulevaisuusorientoituneisuus, normatiivinen ajattelu, systeeminen ajattelu, yhteistyö ja kriittinen ajattelu.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus:
Alustuksia ja toiminnallista ryhmätyöskentelyä 14h (0.5 op)
Itsenäinen opiskelu: 44h (1.5 op)
Ryhmätehtävä: 83h (3 op)
Yhteensä: 135h
Oppimistehtävä:
Oppimistehtävä tehdään 5 hengen vapaavalintaisissa ryhmissä. HUOM: kun jakaudutte pienryhmiin tehtävää varten, niin huomioikaa, että ryhmään osallistuminen edellyttää aktiivista osallistumista opetuskertoihin 13.1 ja 10.2.
Tehtävänänne on valita yksi alla olevista toimeksiannoista ja työstää siihen ratkaisusuunnitelma.Toimeksiannot ovat seuraavat:
1. Miten kaikki hyvinvointialueen kaikki vakituiset ja sijaistavat työntekijät saadaan sitoutumaan uuteen strategiaan ja laatutyöskentelyyn? Miten strategiaan ja laatutyöskentelyyn sitoutumista tulisi arvioida/seurata (millä mittareilla, milloin)?
2. Miten strategia ja laatutyöskentely tulevat osaksi organisaation ja yksiköiden kehittämistoimintaa ja laadunvarmistusta? Miten strategian ja laatutyöskentelyn toteutumista tulisi arvioida/seurata (millä mittareilla, milloin)?
3. Miten strategia ja laatutyöskentely tehdään tutuksi myös hyvinvointialueen asukkaille? Miten heidän kokemustaan niiden toteutumista tulisi arvioida/seurata (millä mittareilla, milloin)?
Ryhmän tehtävä on työstää raporttimuodossa kauaskantoinen sekä realistinen ratkaisusuunnitelma valittuun toimeksiantoon ja tuoda suullisesti esiin ratkaisunsa 11.3 pidettävän webinaarin aikana, kun kustakin toimeksiannosta keskustellaan.
Ohje raportin laadintaan:
Raportin tehtävä on auttaa hahmottamaan ratkaisusuunnitelmanne pääpointit ja prosessi (millä strategia- ja laatutyöskentelyn menetelmillä lähtisitte ratkaisemaan toimeksiantoa, miten prosessi etenisi, millä mittareilla ja milloin sitoutumista/toteutumista mitattaisiin ja keiltä). Raportista tulee käydä selkeästi ilmi myös teoreettinen tausta/tieteellinen tieto (eli strategiaan ja laatutyöskentelyyn liittyvät käsitteet ja menetelmät), jonka pohjalta olette lähteneet työstämään ratkaisusuunnitelmaa toimeksiantoon. Raportissa tulee siis hyödyntää teoreettista ja tutkimuksellista tietoa, joka tulee myös tehdä tekstissä näkyväksi asianmukaisin lähdeviittein. Pituus max 5 sivua (riviväli 1,5) sekä kansilehti ja lähdeluettelo. Raportti jätetään Itsiin 6.3 2025 ennen klo 12.00.
Webinaari 11.3 klo 10-14.30:
Varhan edustajat kertovat ensin, miten Varhassa nykyisin toimitaan toimeksiannon nro 1 teeman suhteen (20 min), ja sen jälkeen kukin kyseisen toimeksiannon valinnut ryhmä esittää oman raporttinsa perusteella suullisesti omat ratkaisuehdotuksensa (max 10 min/ryhmä) ja sen jälkeen keskustellaan yhdessä ratkaisuista 20-30 min; sitten samalla tavalla käsitellään toimeksianto 2 ja toimeksianto 3.
Lisätiedot
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin.
Avoin YAMK-opiskeluun maksimi 3 opiskelijaa.