Strategia, laatu ja arviointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BP33-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.12.2024 - 13.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 10.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi / Master School
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 35
Opettaja
- Heli Vaartio-Rajalin
Ajoitusryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 3. Avoin AMK: 3.)
Ryhmät
-
YTEKES24VSosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, S24 (verkko)
Pienryhmät
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
- 13.01.2025 09:00 - 14:00, Strategia, laatu ja arviointi TH00BP33-3008
- 10.02.2025 12:15 - 15:30, Strategia, laatu ja arviointi TH00BP33-3008
Tavoitteet
Opintojakson suoritettaan opiskelija osaa:
· strategiaprosessit ja sen menetelmät sekä arvioida ja kehittää toiminnan laatua
· päätöksenteon palvelujärjestelmän eri konteksteissa
Sisältö
· Tulevaisuuden toimintaympäristöt ja palvelut sosiaali- ja terveysalalla
· Päätöksenteko palvelujärjestelmässä
· Strategisen ajattelun, päätöksenteon ja johtamisen merkitys työyhteisölle ja palvelujen tuottamiselle
· Strategiaprosessin vaiheet, niihin liittyvät lähestymistavat ja välineet (analyysit, BSC, tiedolla johtaminen)
· Strategisen toiminnan ja päätöksenteon etiikka, arviointi, laatu ja vaikuttavuus
· Johdettu strategia ja muutosprosessi
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus:
Akman, M., Ayhan Bayer, D., Usanma Koban, B., Marti, T., Decat, P., Lefeuvre, Y., & Miller, R. 2022. Organization of primary care. Primary Health Care Research & Development 23, E49. doi:10.1017/S1463423622000275
Bryson J. 2018. Strategic Planning for Public and Nonprofit Organizations: A Guide to Strengthening and Sustaining Organizational Achievement, 5th edition, John Wiley & Sons, Incorporated (e-kirja)
Friman, S., Ikonen, T., Eloranta, S. & Suominen S. 2020. Sosiaali- ja terveydehuollon alueellisten palveluketjujen kehittäminen. Sosiaalilääketieteellinen aikakauslehti 57, 332-347.
Friman, S., Suominen, S., Eloranta, S. & Ikonen, T. 2021. Selvitys sote-yksiköistä - laadunarviointi puutteellisinta ostopalveluissa. Lääkärilehti 35, 31-38.
Friman, S., Maijala, R., Eloranta, S., Suominen. S. & Ikonen, T. 2024. The characteristics of leadership and their effectiveness in quality management in healthcare - A systematic literature review and a content analysis. Health Services Management Research 0(0), 1-13.
George, B. 2020. Successful Strategic Plan Implementation in Public Organizations: Connecting People, Process, and Plan (3Ps). Public Administration Review 81: 793–8. https://doi.org/10.1111/puar.13187
George B, Walker R & Monster J. Does Strategic Planning Improve Organizational Performance? A Meta-Analysis. Public administration review. 2019. 79,6, 810-819. https://doi.org/10.1111/puar.13104 Linkki: Does Strategic Planning Improve Organizational Performance? A Meta?Analysis - George - 2019 - Public Administration Review - Wiley Online Library
Harisalo R. 2021. Organisaatioteoriat. Tietosanoma.Helsinki.
Johnson G, Whittington R, Scholes K & Angwin D. 2020. Exploring Strategy (Text Only). 12th edition. Pearson (e-kirja)
Juuti P & Luoma M. 2022. Strateginen ajattelu ja johtaminen. Matka läpi maailmankuvien. Ps-kustannus. /Saatavana e-kirjana, 7 kpl lisenssejä.
Ryynänen, S.P. & Harisalo, R. 2018. A strategic and good governance perspective on handling patient complaints. International Journal of Health Care Quality Assurance 31(8), 923-934. https://doi.org/ 10.1108/IJHCQA-11-2016-0168
Ritakallio T & Vuori T. 2018. Elävä strategia. Alma Talent. Vuorinen T. 2021. Strategiakirja- 20 työkalua. 3 painos. Alma Talent.
Šilenskyt A. 2020. Corporate strategy implementation: how strategic plans become individual strategic actions across organizational levels of the MNC. Acta Wasaensia. Väitöskirja. Vaasan yliopisto. Linkki:Corporate strategy implementation : how strategic plans become individual strategic actions across organizational levels of the MNC - Osuva (uwasa.fi)
Uzarski, D. & Broome, M.E. 2019. A Leadership Framework for Implementation of an Organization's Strategic Plan. Journal of Professional Nursing 35(1), 12-17. Linkki: https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2018.09.007.
Opetusmenetelmät
Itsenäinen perehtyminen opintojakson keskeiseen kirjallisuuteen, aktiivinen osallistuminen opetukseen eli alustuksiin ja keskusteluihin, sekä ryhmätehtävä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ryhmätehtävän palautus Itslearningiin 6.3 2025 ennen klo 12.00 ja seminaarissa saadun palautteen jälkeen lopullisen työn palautus viimeistään 14.3 2025 klo 12.00 päivällä,
Toisen ryhmän vertaisarviointi - palautus Itsiin viimeistään 11.3 klo 8.00 aamulla.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa.
Opetuspäivien aikana perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan omia kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Ryhmätehtävissä korostuu laajemman tehtäväkokonaisuuden yhdessä suorittaminen, projektimainen työskentely sekä konstruktivistinen omien kokemuksien jakaminen ryhmän jäsenten kanssa. Oppimistehtävänä on toimeksianto Varsinais-Suomen hyvinvointialueelta, ja siinä ilmenevät kestävän kehityksen kompetenssit eli tulevaisuusorientoituneisuus, normatiivinen ajattelu, systeeminen ajattelu, yhteistyö ja kriittinen ajattelu.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opetus:
Alustuksia ja toiminnallista ryhmätyöskentelyä 14h (0.5 op)
Itsenäinen opiskelu: 44h (1.5 op)
Ryhmätehtävä: 83h (3 op)
Yhteensä: 135h
Oppimistehtävä:
Oppimistehtävä tehdään 3 hengen vapaavalintaisissa ryhmissä. HUOM: kun jakaudutte pienryhmiin tehtävää varten, niin huomioikaa, että ryhmään osallistuminen edellyttää aktiivista osallistumista opetuskertoihin 13.1 ja 10.2.
Tehtävänänne on valita yksi alla olevista toimeksiannoista ja työstää siihen ratkaisu/idea/suunnitelma/ ehdotus tms.Toimeksiannot ovat seuraavat:
1. Miten kaikki hyvinvointialueen kaikki vakituiset ja sijaistavat työntekijät saadaan sitoutumaan uuteen strategiaan ja visioon/laatulupaukseen? Miten strategiaan ja visioon/laatulupaukseen sitoutumista tulisi arvioida/seurata?
2. Miten strategia ja visio/laatulupaus tulevat osaksi organisaation ja yksiköiden kehittämistoimintaa ja laadunvarmistusta? Miten strategian ja vision/laatulupauksen toteutumista tulisi arvioida/seurata osana laatutyöskentelyä?
3. Miten strategia ja visio/laatulupaus tehdään tutuksi myös hyvinvointialueen asukkaille? MIten heidän kokemustaan niiden toteutumista tulisi arvioida/seurata?
Ryhmän tehtävä on työstää luova, innostava ja kauaskantoinen mutta realistinen ratkaisu/ratkaisuja/idea/suunnitelma/ehdotus valittuun toimeksiantoon ja pichata ratkaisu 11.3 pidettävässä seminaarissa. Tuotos voi olla esimerkiksi peli, tapahtuma tms.
Ryhmän tulee laatia pitch deck esityksen tueksi. Ohje pitch deckin laadintaan:
Pitch deckin tehtävä on tukea pitchaustanne visuaalisesti ja korostaa ja auttaa hahmottamaan sen pääpointit. Pich deckin toteutus on vapaamuotoinen, mutta siinä tulee käydä selkeästi ilmi myös teoreettinen tausta/tieteellinen tieto, jonka pohjalta olette lähteneet työstämään ratkaisua toimeksiantoon. Tehtävän laadinnassa tulee siis hyödyntää teoreettista ja tutkimuksellista tietoa (tämä tulee myös tehdä näkyväksi pich decissä ja esityksessä).
Pich deck toimii tehtävän kirjallisena raporttina, joten erillistä raporttia ei laadita.
Pitchaus 11.3 klo 10-14.30:
Seminaaripäivässä kukin ryhmä pitää vuorollaan noin 10 minuutin pitchauksen Varhan edustajille, sekä muille tiimeille ja opettajalle. Lisäksi opponoinnille ja kysymyksille varataan aikaa noin 5 minuuttia. Ryhmä johtaa keskustelua ja jakaa puheenvuoroja.
Sisällön jaksotus
Opintojakson pääsisältöjä ovat:
-strategiaprosessin vaiheet, tavoitteet ja työkalut, strateginen johtaminen
- laatujohtamisen käsitteet, ulottuvuudet ja menetelmät
-strategia- ja laatutyöskentelyn kehittäminen sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöissä
Opetuspäivät:
13.1 2025 klo 9-14
10.2 2025 klo 12.15-15.30
11.3 2025 klo 10-14.30
Viestintäkanava ja lisätietoja
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin.
Avoin YAMK-opiskeluun maksimi 3 opiskelijaa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi kohdistuu aktiiviseen osallistumiseen kaikkiin opetustapaamisiin sekä niiden aikana järjestettäviin pienryhmäkeskusteluihin, sekä opintojakson aikana suoritettavaan oppimistehtävään (kurssikirjallisuuteen tutustuminen, ryhmätehtävän ratkaisun laatiminen ja esittäminen, toisen ryhmän tehtävänratkaisun vertaisarviointi, seminaariin osallistuminen koko sen keston ajan, ryhmätehtävän viimeistely).
Hylätty (0)
Hylätty:
Ei ole osallistunut opetustapaamisiin ja/tai ryhmätehtävään.
Palautettu tehtävä on ylimalkainen ja/tai ei vastaa tehtävänantoon.
Lopullisessa tehtävässä ei ole huomioitu seminaarissa saatuja kysymyksiä, kommentteja tai muuta palautetta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1: Esityksen sisältö perustuu joko kurssimateriaalin siteeraamiseen (luennot, kurssikirjallisuus) tai omien kokemusten yhdistelmään
Esityksessä käytetään yleiskieltä strategiseen ajatteluun tai laatujohtamiseen liittyvien käsitteiden sijaan
Esityksen sisältö vastaa heikosti tai ei ollenkaan esitettyyn kysymykseen
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan suppea, tavanomainen tai epäsopiva
Esityksessä tuodaan hajanaisesti esiin ratkaisuun liittyviä tekijöitä visuaalisesti ja verbaalinen esitys on toistava tai epärelevantti
Lopullisessa tehtävässä ei ole huomioitu seminaarissa saatuja kysymyksiä, kommentteja tai muuta palautetta
2: Esityksen sisältö perustuu kurssimateriaalin siteeraamiseen (luennot, kurssikirjallisuus) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Esityksessä käytetään satunnaisesti strategiseen ajatteluun tai laatujohtamiseen liittyviä käsitteitä
Esityksen sisältö vastaa osin esitettyyn kysymykseen
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan hyvin tavanomainen ja kertaluonteinen
Esityksessä tuodaan esiin ratkaisun sisällöt visuaalisesti ja sama kerrataan verbaalisesti
Lopullisessa tehtävässä ei ole huomioitu seminaarissa saatuja kysymyksiä, kommentteja tai muuta palautetta
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3: Esityksen sisältö perustuu kurssimateriaalin lukemiseen (luennot, kurssikirjallisuus - mm. Juutin kirja) sekä oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Esityksessä käytetään satunnaisesti strategisen ajattelun tai laatujohtamisen käsitteitä tai niiden menetelmiä
Esityksen sisältö vastaa esitettyyn kysymykseen ymmärrettävästi
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan melko tavanomainen tai kertaluonteinen
Esityksessä tuodaan esiin ratkaisun keskeiset sisällöt visuaalisesti ja sisältö kerrataan verbaalisesti
Lopullisessa tehtävässä on huomioitu seminaarissa saadut kysymykset, kommentit tai muu palaute
4: Esityksen sisältö perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (luennot, kurssikirjallisuus - mm. Juutin kirja) sekä itsenäisen tiedonhankinnan tai oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Esityksessä käytetään asianmukaisesti strategisen ajattelun ja laatujohtamisen käsitteitä tai menetelmiä
Esityksen sisältö vastaa esitettyyn kysymykseen ymmärrettävästi ja realistisesti
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan melko innovatiivinen ja siinä on huomioitu pitkän aikavälin strategiatyön tarpeita
Esityksessä tuodaan esiin ratkaisun keskeiset sisällöt visuaalisesti ja verbaalisesti perustellen
Lopullisessa tehtävässä on huomioitu seminaarissa saadut kysymykset, kommentit ja muu palaute
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Esityksen sisältö perustuu kurssimateriaalin ymmärtämiseen (luennot, kurssikirjallisuus - mm. Juutin kirja) sekä itsenäisen tiedonhankinnan ja oman ammatillisen reflektion yhdistelmään
Esityksessä käytetään asianmukaisesti strategisen ajattelun ja laatujohtamisen käsitteitä sekä menetelmiä
Esityksen sisältö vastaa esitettyyn kysymykseen kattavasti, ymmärrettävästi ja realistisesti
Esitetty ratkaisu on luonteeltaan innovatiivinen ja kattaa myös pitkän aikavälin toiminnan
Esityksessä tuodaan esiin ratkaisun keskeiset sisällöt visuaalisesti ja verbaalisesti perustellen sekä syventäen
Lopullisessa tehtävässä on rakentavasti huomioitu seminaarissa saadut kysymykset, kommentit ja muu palaute