Skip to main content

Specialization in Nursing 3 (8 cr)

Code: TH00BV50-3021

General information


Enrollment
02.12.2024 - 12.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2025 - 29.06.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
8 cr
Local portion
8 cr
RDI portion
8 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Sirpa Nikunen
Tiina Pelander
Course
TH00BV50

Realization has 35 reservations. Total duration of reservations is 280 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 21.04.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Tue 22.04.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Wed 23.04.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Thu 24.04.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Fri 25.04.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Sat 26.04.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Sun 27.04.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Mon 28.04.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Tue 29.04.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Wed 30.04.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Thu 01.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Fri 02.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Sat 03.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Sun 04.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Mon 05.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Tue 06.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Wed 07.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Thu 08.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Fri 09.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Sat 10.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Sun 11.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Mon 12.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Tue 13.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Wed 14.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Thu 15.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Fri 16.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Sat 17.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Sun 18.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Mon 19.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Tue 20.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Wed 21.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Thu 22.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Fri 23.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Sat 24.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Sun 25.05.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Työharjoittelu ohjatussa harjoittelussa, jossa hoidetaan myös akuutti/päivystyspotilaita. Ohjatun harjoittelun voi tehdä sis.,kir, mtt, päihde, lasten, nasisten jne . yksikössä, mutta yksikköön pitää asiakkaita, potilaita tulla päivystyksenä.

Objective

SPECIALIZATION IN NURSING 3 8 ECTS

Objectives
Students will
• Gain proficiency in planning, performing and evaluating the nursing of acute and emergency care patients
• Take responsibility for the treatment of patients according to their personal competence in their working groups and in multiprofessional cooperation
• Be able to take part in the development of care as a member of a nursing professionals’ group, consider the prerequisites of this development in their unit and understand the patient’s treatment path in a way that ensures that the path is not interrupted
• Enhance their ability to assess risks related to patient safety, as well as their competence in preventive and corrective measures and the continuous development of operations
• Gain proficiency in recognizing the ethical challenges of patients in need of acute care and how to overcome these challenges according to good nursing practices
• Deepen their pharmacotherapy competence in acute nursing
• Master the special features of clinical nursing

Content

Contents
• Assessment of the need for care and planning, performing and evaluating the treatment of acute and emergency care patients
• Pharmacotherapy of acute and emergency care patients
• Ethical challenges of acute care
• Patient counselling

Materials

Aikaisemmat teoriaopinnot, prekliiniset harjoittelut ja ohjatut harjoittelut.
Mahdolliset poissaolot korvataan ensisijaisesti harjoittelussa

Teaching methods

Työssäoppiminen

Exam schedules

Asiakaslähtöinen, eettinen ja ammatillinen osaaminen, näyttöön perustuva kliininen osaaminen, opetus ja ohjasuosaaminen, yhteistyöosaaminen sosiaali-ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä ja hoitotyön kehittäminen arvioinnin kohteina.

Pedagogic approaches and sustainable development

Työssäoppiminen

Completion alternatives

Ohjatun harjoittelun voi hyväksilukea sh työsuhteessa työpaikassa, jossa hoidetaan päivystys/akuuttipotilaita.

Student workload

Kokonaistuntimäärä on 206h - 6h (sis. perehdytys 2h, palaute 2h, Jobiili/ CV päivitys 2h)=200h ohjatussa harjoittelussa.

Assessment criteria, approved/failed

Suomeksi
HARJOITTELUN ARVIOINTIKRITEERIT ERITYISOSAAMISEN HARJOITTELUJAKSOILLE:

HYVÄKSYTTY
ASIAKASLÄHTÖINEN, EETTINEN JA AMMATILLINEN OSAAMINEN
Lähestyy asiakkaita/potilaita aktiivisesti, ammatillisesti ja toimii heidän hyväkseen hoitosuhteessa. Toimii avoimessa vuorovaikutuksessa asiakkaan/ potilaan kanssa ja osaa hyödyntää asiakkaan kokemuksellista tietoa hänen terveytensä ja sairautensa hoidossa. Osaa toimia terveydenhuollon lainsäädännön mukaan. Kykenee ammatilliseen ja yksilölliseen hoidolliseen vuorovaikutuk-seen eri-ikäisten ja eri kulttuuritaustaisten kanssa. Osaa toimia asiakkaan ja hoitotyön edustajana erilaisissa työryhmissä. Osaa arvioida osaamistaan, toimii sovittujen toimintatapojen mukaan sekä arvioi kehittymistään. Keskustelee rakentavasti saamastaan palautteesta. Tunnistaa itsearvioinnissa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa. Antaa palautetta työyksiköstä oppimisympäristönä. Toimii eettisten periaatteiden mukaisesti.

NÄYTTÖÖN PERUSTUVA KLIININEN OSAAMINEN JA TIETOON PERUSTUVA
PÄÄTÖKSENTEKO
Osaa hankkia tietoa harjoittelupaikkansa erikoisalasta ja arvioida sitä kriittisesti. Osaa perustella toimintaansa tietoperustaan nojautuen ja toimii suunnitelmallisesti. Osaa ohjattuna ratkaista omien potilaidensa hoitotyön ongelmia ja tehdä päätöksiä. Osaa toteuttaa omien potilaidensa kokonaisvaltaista hoitoa. Osaa toimia aseptiikan periaatteiden mukaisesti. Soveltaa perushoitoa ja erityisalan keskeisiä auttamismenetelmiä potilaan hoidon vaatimalla tavalla. Osaa toteuttaa erikoisalan mukaista lääkehoitoa luotettavasti ja hyödyntää Lääkehoitopassia oman osaamisensa seurannassa. Tarkkailee potilaan tilaa ja lääkehoidon vaikutusta. Osaa kirjata lähes itsenäisesti hoitotyön dokumentteihin. Osaa raportoida omista potilaistaan.

TERVEYDEN EDISTÄMINEN, OPETUS JA OHJAUSOSAAMINEN JA
DIGITAALISET PALVELUT

Osaa ohjata yksilöitä ja asiakasryhmiä suunnitelmallisesti ja potilaan ja/tai läheisten tarpeista lähtien. Käyttää ohjauksessaan näyttöön perustuvaa tietoa. Osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä. Osaa ohjata potilasta ja hänen läheisiään hoitoa koskevissa asioissa. Osaa hyödyntää digitaalisia palveluita osana potilaan /asiakkaan kokonaishoitoa. Osaa realistisesti arvioida itseään ohjaajana ja perustella toimintaansa.

YHTEISTYÖ-OSAAMINEN SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON TOIMINTAYMPÄRISTÖISSÄ JA MONIKULTTUURISUUS

Toimii oman osaamisensa tasolla osana työyhteisöä. Osaa johtaa omaa toimintaansa ja priorisoida työtehtävät. Osaa arvioida työryhmän resursseja ja niihin liittyviä vastuita. Erottaa yksityi-sen ja ammatillisen toimintatavan sosiaalisen median käytössä. Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita ja sosiaalista mediaa ammatillisena työvälineenä. Osaa toimia huomioiden asiakkaiden ja työryhmän jäsenten erilaiset kulttuuriset erityispiirteet.

SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN LAATU, TURVALLISUUS, KESTÄVÄ KEHITYS JA YRITTÄJYYS

Osaa toimia huomioiden potilasturvallisuuden hoitoprosessin kaikissa vaiheissa. Ymmärtää oman toimintansa merkityksen hoitotyön laadun edistämisessä ja ylläpitämisessä. Tietää terveysalan liiketoiminnan perusteet osana palvelujärjestelmää. Tunnistaa sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaisia kehityssuuntia. Ymmärtää kestävän ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen toiminnan periaatteet ja soveltaa niitä hoitotyössä.

HYLÄTTY
ASIAKASLÄHTÖINEN, EETTINEN JA AMMATILLINEN OSAAMINEN
Ei toteuta hoitotyötä vastuullisesti. Ei kykene asiakaslähtöiseen vuorovaikutukseen. Ei osaa toimia ammattieettisten ohjeiden mukaan eikä noudata terveydenhuollon lainsäädäntöä hoitotyössä. Ei muuta toimintaansa saamaansa palauteen perusteella. Ei kykene arvioimaan itseään realistisesti eikä ottamaan palautetta vastaan. Ei tunnista omia kehittämiskohteitaan.

NÄYTTÖÖN PERUSTUVA KLIININEN OSAAMINEN JA TIETOON PERUSTUVA
PÄÄTÖKSENTEKO
Tietoperusta, tiedonhakuvalmiudet ja tiedon soveltamiskyky ovat puutteelliset. Ei osaa perustella toimintaansa. Merkittäviä puutteita perushoidon taidoissa. Ei osaa työskennellä lainkaan ilman ohjausta. Erityisalan keskeisten auttamismenetelmien osaamisessa on vaka-via puutteita. Ei osaa toimia aseptiikan periaatteiden mukaan. Ei osaa toteuttaa turvallista lääkehoitoa. Tekee toistuvia virheitä vaarantaen potilasturvallisuuden.

TERVEYDEN EDISTÄMINEN, OPETUS JA OHJAUSOSAAMINEN JA
DIGITAALISET PALVELUT
Ei tunnista ohjausta tärkeänä osana hoitotyötä. Ei tunnista potilaan ja/tai läheisten yksilöllisiä ohjaustarpeita. Ei tunnista terveyden edistämisen merkitystä ohjauksessa Ei osaa tuettunakaan hyödyntää digitaalisia palveluita eikä ohjaa potilaita/ asiakkaita käyttämään niitä. Ei arvioi itseään ohjaajana eikä osaa perustella toimintaansa.

YHTEISTYÖ-OSAAMINEN SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON TOIMINTAYMPÄRISTÖISSÄ JA MONIKULTTUURISUUS
Ei osaa toimia työyhteisön jäsenenä omalla osaamistasollaan. Ei kykene yhteistyöhön työyhteisössä tai käyttäytyy epäasiallisesti /epäammatillisesti. Toiminta ei ole johdonmukaista tai käsitys omasta toiminnasta on epärealistinen. Ei ymmärrä ammatillisen ja yksityisen toiminnan rajoja. Ei ota huomioon asiakkaiden ja/tai työryhmän jäsenten kulttuurisia erityispiirteitä.

SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN LAATU, TURVALLISUUS, KESTÄVÄ KEHITYS JA YRITTÄJYYS
Ei osaa huomioida potilasturvallisuutta. Ei ymmärrä hoitotyön laadun kehittämisen merkitystä. Ei ole selvillä hoitotyön kehityssuunnasta. Ei ymmärrä kestävän ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen toi-mintatavan periaatteita ja eikä toimi näiden mukaan hoitotyössä.

Evaluation methods and criteria

Ennen jakson alkua:
CV:n laatiminen ja pitäminen aktiivisena harjoittelujakson loppuun asti, perehdytystunnille osallistuminen
Jakson aikana:
Läsnäolo osastolla, tuntimäärän täyttyminen,
Tavoitteiden laatiminen ja tavoitekeskustelu ohjaajan sekä opettajan kanssa Sun Harkassa, välikeskustelu ja itsearviointi ohjaajan sekä opettajan kanssa Sun Harkassa, loppuarviointi ja itsearvioinnin tekeminen ohjaajan ja opettajan kanssa Sun Harkassa.
Työvuoron hyväksyttäminen ohjaajalla, tuntimäärän täyttyminen.
Jakson jälkeen:
Palautetunnille osallistuminen.
EI oppimistehtävää

Further information

Sun Harkka sovellukseen tuodaan tavoitteet, väliarviointi ja loppuarviointi sekä työvuorot.
Kustannukset opiskelija hoitaa itse.
Mahdolliset poissaolot harjoittelussa korvataan.

Go back to top of page