Siirry suoraan sisältöön

Hoitotyön erityisosaaminen 3 (8 op)

Toteutuksen tunnus: TH00BV50-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 12.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 29.06.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
8 op
Lähiosuus
8 op
TKI-osuus
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 30
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Sirpa Nikunen
Tiina Pelander
Ryhmät
PSHTS22V
Sairaanhoitajakoulutus, Turku, S22V
Opintojakso
TH00BV50

Toteutuksella on 35 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 280 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ma 21.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Ti 22.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Ke 23.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
To 24.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Pe 25.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
La 26.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Su 27.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Ma 28.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Ti 29.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Ke 30.04.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
To 01.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Pe 02.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
La 03.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Su 04.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Ma 05.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Ti 06.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Ke 07.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
To 08.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Pe 09.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
La 10.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Su 11.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Ma 12.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Ti 13.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Ke 14.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
To 15.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Pe 16.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
La 17.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Su 18.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Ma 19.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Ti 20.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Ke 21.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
To 22.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Pe 23.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
La 24.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Su 25.05.2025 klo 08:00 - 16:00
(8 t 0 min)
ERI 3 - Hoitotyön erityisosaaminen 3 TH00BV50-3021
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Työharjoittelu ohjatussa harjoittelussa, jossa hoidetaan myös akuutti/päivystyspotilaita. Ohjatun harjoittelun voi tehdä sis.,kir, mtt, päihde, lasten, nasisten jne . yksikössä, mutta yksikköön pitää asiakkaita, potilaita tulla päivystyksenä.

Tavoitteet

HOITOTYÖN ERITYISOSAAMINEN 3 8 OP
AKUUTTIHOITOTYÖ

Tavoitteet
Opiskelija
• harjaantuu akuutti- ja päivystyspotilaan hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
• ottaa vastuuta oman osaamisensa rajoissa potilaiden hoidosta työryhmässään ja moniammatillisessa yhteistyössä
• pystyy hoitotyön asiantuntijayhteisön jäsenenä ottamaan osaa hoidon kehittämiseen ja sen edellytyksiä työyksikössään ja hahmottaa potilaan hoitopolun niin, että turvaa hoidon jatkuvuuden
• syventää osaamistaan potilasturvallisuuteen liittyvien riskien arvioinnissa, ehkäisevissä ja korjaavissa toimenpiteissä sekä toiminnan jatkuvassa kehittämisessä
• harjaantuu akuutisti sairastuneen potilaan eettisten haasteiden tunnistamisessa ja niihin vastaamisessa hyvässä hoitotyössä
• syventää lääkehoito-osaamistaan akuuttihoitotyössä
• hallitsee kliinisen hoitotyön erityispiirteitä

Sisältö

Sisältö
• akuutti- ja päivystyspotilaan hoidon tarpeen arviointi, hoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
• akuutti- ja päivystyspotilaan lääkehoito
• akuuttihoitoon liittyvät eettiset haasteet
• potilasohjaus

Oppimateriaalit

Aikaisemmat teoriaopinnot, prekliiniset harjoittelut ja ohjatut harjoittelut.
Mahdolliset poissaolot korvataan ensisijaisesti harjoittelussa

Opetusmenetelmät

Työssäoppiminen

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Asiakaslähtöinen, eettinen ja ammatillinen osaaminen, näyttöön perustuva kliininen osaaminen, opetus ja ohjasuosaaminen, yhteistyöosaaminen sosiaali-ja terveydenhuollon toimintaympäristöissä ja hoitotyön kehittäminen arvioinnin kohteina.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Työssäoppiminen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ohjatun harjoittelun voi hyväksilukea sh työsuhteessa työpaikassa, jossa hoidetaan päivystys/akuuttipotilaita.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kokonaistuntimäärä on 206h - 6h (sis. perehdytys 2h, palaute 2h, Jobiili/ CV päivitys 2h)=200h ohjatussa harjoittelussa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Suomeksi
HARJOITTELUN ARVIOINTIKRITEERIT ERITYISOSAAMISEN HARJOITTELUJAKSOILLE:

HYVÄKSYTTY
ASIAKASLÄHTÖINEN, EETTINEN JA AMMATILLINEN OSAAMINEN
Lähestyy asiakkaita/potilaita aktiivisesti, ammatillisesti ja toimii heidän hyväkseen hoitosuhteessa. Toimii avoimessa vuorovaikutuksessa asiakkaan/ potilaan kanssa ja osaa hyödyntää asiakkaan kokemuksellista tietoa hänen terveytensä ja sairautensa hoidossa. Osaa toimia terveydenhuollon lainsäädännön mukaan. Kykenee ammatilliseen ja yksilölliseen hoidolliseen vuorovaikutuk-seen eri-ikäisten ja eri kulttuuritaustaisten kanssa. Osaa toimia asiakkaan ja hoitotyön edustajana erilaisissa työryhmissä. Osaa arvioida osaamistaan, toimii sovittujen toimintatapojen mukaan sekä arvioi kehittymistään. Keskustelee rakentavasti saamastaan palautteesta. Tunnistaa itsearvioinnissa omat vahvuutensa ja kehittämiskohteensa. Antaa palautetta työyksiköstä oppimisympäristönä. Toimii eettisten periaatteiden mukaisesti.

NÄYTTÖÖN PERUSTUVA KLIININEN OSAAMINEN JA TIETOON PERUSTUVA
PÄÄTÖKSENTEKO
Osaa hankkia tietoa harjoittelupaikkansa erikoisalasta ja arvioida sitä kriittisesti. Osaa perustella toimintaansa tietoperustaan nojautuen ja toimii suunnitelmallisesti. Osaa ohjattuna ratkaista omien potilaidensa hoitotyön ongelmia ja tehdä päätöksiä. Osaa toteuttaa omien potilaidensa kokonaisvaltaista hoitoa. Osaa toimia aseptiikan periaatteiden mukaisesti. Soveltaa perushoitoa ja erityisalan keskeisiä auttamismenetelmiä potilaan hoidon vaatimalla tavalla. Osaa toteuttaa erikoisalan mukaista lääkehoitoa luotettavasti ja hyödyntää Lääkehoitopassia oman osaamisensa seurannassa. Tarkkailee potilaan tilaa ja lääkehoidon vaikutusta. Osaa kirjata lähes itsenäisesti hoitotyön dokumentteihin. Osaa raportoida omista potilaistaan.

TERVEYDEN EDISTÄMINEN, OPETUS JA OHJAUSOSAAMINEN JA
DIGITAALISET PALVELUT

Osaa ohjata yksilöitä ja asiakasryhmiä suunnitelmallisesti ja potilaan ja/tai läheisten tarpeista lähtien. Käyttää ohjauksessaan näyttöön perustuvaa tietoa. Osaa käyttää tilanteeseen sopivia asiakaslähtöisiä opetus- ja ohjausmenetelmiä. Osaa ohjata potilasta ja hänen läheisiään hoitoa koskevissa asioissa. Osaa hyödyntää digitaalisia palveluita osana potilaan /asiakkaan kokonaishoitoa. Osaa realistisesti arvioida itseään ohjaajana ja perustella toimintaansa.

YHTEISTYÖ-OSAAMINEN SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON TOIMINTAYMPÄRISTÖISSÄ JA MONIKULTTUURISUUS

Toimii oman osaamisensa tasolla osana työyhteisöä. Osaa johtaa omaa toimintaansa ja priorisoida työtehtävät. Osaa arvioida työryhmän resursseja ja niihin liittyviä vastuita. Erottaa yksityi-sen ja ammatillisen toimintatavan sosiaalisen median käytössä. Osaa hyödyntää sähköisiä palveluita ja sosiaalista mediaa ammatillisena työvälineenä. Osaa toimia huomioiden asiakkaiden ja työryhmän jäsenten erilaiset kulttuuriset erityispiirteet.

SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN LAATU, TURVALLISUUS, KESTÄVÄ KEHITYS JA YRITTÄJYYS

Osaa toimia huomioiden potilasturvallisuuden hoitoprosessin kaikissa vaiheissa. Ymmärtää oman toimintansa merkityksen hoitotyön laadun edistämisessä ja ylläpitämisessä. Tietää terveysalan liiketoiminnan perusteet osana palvelujärjestelmää. Tunnistaa sosiaali- ja terveydenhuollon ajankohtaisia kehityssuuntia. Ymmärtää kestävän ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen toiminnan periaatteet ja soveltaa niitä hoitotyössä.

HYLÄTTY
ASIAKASLÄHTÖINEN, EETTINEN JA AMMATILLINEN OSAAMINEN
Ei toteuta hoitotyötä vastuullisesti. Ei kykene asiakaslähtöiseen vuorovaikutukseen. Ei osaa toimia ammattieettisten ohjeiden mukaan eikä noudata terveydenhuollon lainsäädäntöä hoitotyössä. Ei muuta toimintaansa saamaansa palauteen perusteella. Ei kykene arvioimaan itseään realistisesti eikä ottamaan palautetta vastaan. Ei tunnista omia kehittämiskohteitaan.

NÄYTTÖÖN PERUSTUVA KLIININEN OSAAMINEN JA TIETOON PERUSTUVA
PÄÄTÖKSENTEKO
Tietoperusta, tiedonhakuvalmiudet ja tiedon soveltamiskyky ovat puutteelliset. Ei osaa perustella toimintaansa. Merkittäviä puutteita perushoidon taidoissa. Ei osaa työskennellä lainkaan ilman ohjausta. Erityisalan keskeisten auttamismenetelmien osaamisessa on vaka-via puutteita. Ei osaa toimia aseptiikan periaatteiden mukaan. Ei osaa toteuttaa turvallista lääkehoitoa. Tekee toistuvia virheitä vaarantaen potilasturvallisuuden.

TERVEYDEN EDISTÄMINEN, OPETUS JA OHJAUSOSAAMINEN JA
DIGITAALISET PALVELUT
Ei tunnista ohjausta tärkeänä osana hoitotyötä. Ei tunnista potilaan ja/tai läheisten yksilöllisiä ohjaustarpeita. Ei tunnista terveyden edistämisen merkitystä ohjauksessa Ei osaa tuettunakaan hyödyntää digitaalisia palveluita eikä ohjaa potilaita/ asiakkaita käyttämään niitä. Ei arvioi itseään ohjaajana eikä osaa perustella toimintaansa.

YHTEISTYÖ-OSAAMINEN SOSIAALI- JA TERVEYDENHUOLLON TOIMINTAYMPÄRISTÖISSÄ JA MONIKULTTUURISUUS
Ei osaa toimia työyhteisön jäsenenä omalla osaamistasollaan. Ei kykene yhteistyöhön työyhteisössä tai käyttäytyy epäasiallisesti /epäammatillisesti. Toiminta ei ole johdonmukaista tai käsitys omasta toiminnasta on epärealistinen. Ei ymmärrä ammatillisen ja yksityisen toiminnan rajoja. Ei ota huomioon asiakkaiden ja/tai työryhmän jäsenten kulttuurisia erityispiirteitä.

SOSIAALI- JA TERVEYSPALVELUJEN LAATU, TURVALLISUUS, KESTÄVÄ KEHITYS JA YRITTÄJYYS
Ei osaa huomioida potilasturvallisuutta. Ei ymmärrä hoitotyön laadun kehittämisen merkitystä. Ei ole selvillä hoitotyön kehityssuunnasta. Ei ymmärrä kestävän ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen toi-mintatavan periaatteita ja eikä toimi näiden mukaan hoitotyössä.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Ennen jakson alkua:
CV:n laatiminen ja pitäminen aktiivisena harjoittelujakson loppuun asti, perehdytystunnille osallistuminen
Jakson aikana:
Läsnäolo osastolla, tuntimäärän täyttyminen,
Tavoitteiden laatiminen ja tavoitekeskustelu ohjaajan sekä opettajan kanssa Sun Harkassa, välikeskustelu ja itsearviointi ohjaajan sekä opettajan kanssa Sun Harkassa, loppuarviointi ja itsearvioinnin tekeminen ohjaajan ja opettajan kanssa Sun Harkassa.
Työvuoron hyväksyttäminen ohjaajalla, tuntimäärän täyttyminen.
Jakson jälkeen:
Palautetunnille osallistuminen.
EI oppimistehtävää

Lisätiedot

Sun Harkka sovellukseen tuodaan tavoitteet, väliarviointi ja loppuarviointi sekä työvuorot.
Kustannukset opiskelija hoitaa itse.
Mahdolliset poissaolot harjoittelussa korvataan.

Siirry alkuun