Skip to main content

Nursing Children, Youth and Family and Multicultural Simulation (5 cr)

Code: TH00CK59-3002

General information


Enrollment
02.12.2024 - 07.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.03.2025 - 23.05.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 32
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Satu Halonen
Annika Luomala
Scheduling groups
Pienryhmä 1 (Size: 1 . Open UAS : 0.)
Pienryhmä 2 (Size: 1 . Open UAS : 0.)
Small groups
1
2
Course
TH00CK59

Realization has 16 reservations. Total duration of reservations is 45 h 30 min.

Time Topic Location
Tue 18.03.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Info - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
ICT_C2032 Teoriatila muunto
Mon 24.03.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
etänä
Tue 25.03.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Työpaja - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
ICT_A3027 Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
Fri 28.03.2025 time 10:00 - 13:00
(3 h 0 min)
Prekliininen - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
Fri 28.03.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Prekliininen - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
Mon 31.03.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
etänä
Mon 07.04.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Työpaja - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
ICT_A3027 Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
Tue 08.04.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Prekliininen - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
Tue 08.04.2025 time 11:00 - 14:00
(3 h 0 min)
Prekliininen - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
Thu 10.04.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Lasten, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio
Wed 16.04.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Työpaja - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
ICT_A3027 Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
Tue 22.04.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Simulaatio - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
Simulation 5 MED D2026,Debriefing 5 MED D2036
Tue 22.04.2025 time 11:00 - 14:00
(3 h 0 min)
Simulaatio - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
Simulation 5 MED D2026,Debriefing 5 MED D2036
Wed 14.05.2025 time 09:00 - 10:00
(1 h 0 min)
Moksi simulaatio - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
Etäopetus
Mon 19.05.2025 time 08:15 - 11:30
(3 h 15 min)
Moksi simulaatio - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
Simulation 5 MED D2026,Debriefing 5 MED D2036,Simulation 6 MED D2028,Debriefing 6 MED D2037
Tue 20.05.2025 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
Moksi simulaatio - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
Simulation 5 MED D2026,Debriefing 5 MED D2036,Simulation 6 MED D2028,Debriefing 6 MED D2037
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

LAPSEN, NUOREN JA PERHEEN HOITOTYÖ JA MONIKULTTUURINEN SIMULAATIO 5 OP LANU

Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja

Tavoitteet

Opiskelija
• ymmärtää lapsen aseman ja oikeudet potilaana ja yhteiskunnassa sekä tuntee lasten hoitotyötä ohjaavat periaatteet.
• tuntee eri ikäisten lasten kasvun ja kehityksen erityispiirteet.
• osaa eri ikäisten lasten perushoidon ja lapsen ja nuoren kliinisen tutkimisen sekä äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon (elvytys).
• saa valmiudet ohjata lasta ja perhettä erilaisissa terveyteen liittyvissä asioissa käyttäen monimuotoisia näyttöön perustuvia tulevaisuuden ohjausmenetelmiä kuten erilaiset digitaaliset palvelut ja sovellukset.
• ymmärtää perhekeskeisyyden merkityksen ja osaa soveltaa sitä käytännön hoitotyössä.
• tietää tavallisimmat lasten sairaudet ja niiden hoidon.
• osaa tavallisimmat lapsille tehtävät tutkimukset ja toimenpiteet sekä niihin valmistamisen.
• osaa lasten lääkehoidon farmakologiset perusteet sekä lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidon potilasturvallisen toteuttamisen.
• osaa lasten kivun arvioinnin sekä kivun lääkkeettömän ja lääkkeellisen hoidon.
• ymmärtää hoidon jatkuvuuden periaatteen ja osaa kirjata hoitoprosessin mukaisesti potilastietojärjestelmään.
• osaa tukea kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakykyä ja osallisuutta.
• tietää keskeiset kehitysvammaisuuteen johtavat syyt ja liitännäissairaudet.
• tietää kehitysvammaisen ja vammautuneen hoitotyön erityispiirteet elämänkulun eri vaiheissa.
• Understands the status and rights of a person with intellectual disabilities in the Finnish society and health care system.
• Knows how to support a person with intellectual disabilities, and their family and relatives, during their life span.
• Understands the importance of multiculturalism and can take into account the multicultural patient and their family in nursing care.
• harjaantuu digitaalisessa osaamisessaan lasten ja nuorten sekä perheen hoitotyöhön liittyen.

MONIKULTTUURINEN SIMULAATIO 0 OP MOKSI

Tavoitteet

Opiskelija:
• syventää asiakkaan seksuaaliterveyden ja lasten, perheiden ja vammaisten hoitotyön osaamista.
• harjaantuu toimimaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssaSisältö Sisältö
• Lasta ja kehitysvammaista koskevat lait ja asetukset, oikeudet sekä hoitotyön eettiset periaatteet
• Perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
• Terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta sekä kehityksen viivästymät/poikkeamat
• Lasten ja nuorten yleisimmät lastentaudit, kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito, kuntoutus ja kirjaaminen hoitotyön prosessin mukaisesti
• Lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena
• Lapsen valmistaminen toimenpiteeseen, erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa
• Lapsen kivun arviointi ja kivunhoito sekä lapsen hoitoelvytys
• Lasten ja nuorten farmakologia, lääkehoidon sekä nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
• Lasten ja nuorten hoitotyöhön liittyvien kliinisten taitojen harjoittelu
• Digitaaliset palvelut lasten ja nuorten sekä perheen hoitotyössä

Simulaatioissa:
· harjoitellaan lasten, perheiden ja monikulttuuristen asiakkaiden hoitotyötä.
· harjaannutaan moniammatillisten asiakkaiden kohtaamisessa, osallistamisessa ja ohjauksessa.

Objective

RSING CHILDREN, YOUTH AND FAMILY AND MULTICULTURAL SIMULATION 5 ETCS LANU

The course includes 1 ETCS of studies in English

Objectives
Student
• understands the child's status and rights as a patient and in society and is familiar with the principles that guide the treatment of children.
• is familiar with the special features of the growth and development of children of different ages.
• knows the basic care of children of different ages and the clinical examination of children and young people as well as the care (resuscitation) of a suddenly ill child.
• learns how to guide children and families in different health-related matters using diverse evidence-based future guidance methods, such as different digital services and applications.
• understands the significance of being family-centred and is able to apply it in practical nursing.
• is familiar with the most common illnesses in children and their treatment.
• knows how to perform the most common examinations and procedures on children and how to prepare for them.
• is familiar with the pharmacological basics of pharmacotherapy for children and the safe implementation of medication and fluid therapy for children and young people.
• knows how to assess children's pain and how to treat pain with and without medication.
• understands the principle of continuity of care and is able to record treatment in the patient information system according to the nursing process.
• is able to support the functional capacity and inclusion of persons with intellectual disabilities and persons with disabilities.
• knows the main causes and associated diseases leading to intellectual disability.
• knows the special features of nursing for persons with intellectual disabilities and persons with disabilities at different stages of life.
• Understands the status and rights of a person with intellectual disabilities in the Finnish society and health care system.
• Knows how to support a person with intellectual disabilities, and their family and relatives, during their life span.
• Understands the importance of multiculturalism and can take into account the multicultural patient and their family in nursing care.
• practises their digital competence related to nursing children, young people and the family.
In simulation
• advances clients' competence in sexual health and nursing of children, families and persons with disabilities.
• gains experience in working with multicultural customers.

Content

Contents
• Laws and decrees on children and persons with intellectual disabilities, rights and ethical principles of nursing
• Different forms and methods of family care
• Monitoring the growth and development of a healthy child and young person and delays/deviations in development
• The most common paediatric diseases in children and young people, surgical problems, infectious diseases and long-term illnesses and their treatment, rehabilitation and recording in accordance with the nursing process
• Clinical examination of a paediatric patient and the use of different assessment methods to support treatment-related decision-making
• Preparing the child for the procedure, different guidance and teaching methods and the use of play in treatment situations
• Assessment of the child's pain and pain management as well as the child's resuscitation
• Pharmacology of children and young people, planning, implementation and evaluation of pharmacotherapy and infusion treatment
• Practising clinical skills related to nursing of children and young people
• Digital services in the nursing of children, young people and families
During the simulations:
· you practise the nursing of children, families and multicultural clients.
· you gain experience in encountering, engaging and guiding multicultural clients.

Materials

Storvik-Sydänmaa,S., Tervajärvi,L.& Hammar,A-M.2019.Lapsen ja perheen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki.

KÄYPÄHOITOSUOSITUKSET
LUENNOT
ARTIKKELIT
VIDEOT
MUU TUNNEILLA KÄYTY TAI ILMOITETTU MATERIAALI

Teaching methods

- Ennakkotehtävät
- Yksilölliset tehtävät
- Työpajat - ryhmätehtävät
- Luennot
- Prekliiniset harjoittelut ja simulaatio
- Kokoava simulaatio

Exam schedules

Kokoava koe 2.5.2025
Uusintakoe 16.5. 2025

International connections

Yhteistoiminnallinen oppiminen
Flipped learning
Case learning

Completion alternatives

ei

Student workload

Jakso sisältää 5 op eli 135 h opiskelijan työtä

Etä/ osallistava luento-opetus 8 h
Työpajat 12h
Prekliininen harjoittelu ja simulaatio 9 h
Koe 2 h
Yksilölliset tehtävät/testit 50h
Kokeeseen valmistautuminen 50h
Kokoava simulaatio 1h+3h

Evaluation methods and criteria

Kokoava koe (numeraalinen arviointi 1-5) kampuksella, kaikki tehtävät tulee olla palautettuna ennen koetta. Tarkemmat kokeen tiedot sekä arvioinnin määräytyminen its alustalla.
Lääkelaskukoe (hyväksytty/hylätty) kampuksella
Tehtävät ja testit ( hyväksytty/hylätty)
Työpajat pakollisia (hyväksytty/hylätty)
Prekliininen harjoittelu ja simulaatio pakollisia (hyväksytty/hylätty)
Kokoava simulaatio pakollinen (hyväksytty/hylätty)

Failed (0)

Tiedot:
-Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsittei-stä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
-Ei osaa perustella eikä arvioida omia näke-myksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

Taidot:
-Jättää annetut tehtävät tekemättä.
-Ei tunne keskeisiä toimintata-poja eikä perustele valintojaan.
-Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

Asenteet:
-Ei vastaanota eikä anna palautetta.
-Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
-Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
-Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
-Käyttäytyy epäammatillisesti.
-Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuu-teen tai hyvinvoinnin edistämisee

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Tilannekohtainen, jäljittelevä ja suppea ammatillinen osaaminen
Tiedot:
-Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
-Hyödyntää ammatillista tietoa.

Taidot:
-Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
-Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

Asenteet:
-Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
-Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
-Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
-Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
-Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
-Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
-Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, good (3-4)

Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen

Tiedot:
-Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää,
-Vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
-Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa

Taidot:
-Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
-Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.

Asenteet:
-Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
-Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
-On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
-Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
-Käyttäytyy ammatillisesti.
-Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin

Assessment criteria, excellent (5)

Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen

Tiedot:
-Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
-Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla

Taidot:
-Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
-Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
-Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.

Asenteet:
-Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
-Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
-Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
-Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
-Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
-Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
-Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Go back to top of page