Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CK59-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
02.12.2024 - 07.03.2025
Ajoitus
17.03.2025 - 23.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Satu Halonen
- Annika Luomala
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä 1 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
- Pienryhmä 2 (Koko: 1. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
PSHTK23ASairaanhoitajakoulutus, Turku, K23A
Pienryhmät
- Pienryhmä 1
- Pienryhmä 2
- 18.03.2025 08:00 - 10:00, Simulaatio - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
- 24.03.2025 08:00 - 10:00, Simulaatio - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
- 25.03.2025 08:00 - 11:00, Prekliininen - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
- 26.03.2025 08:00 - 11:00, Prekliininen - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
- 31.03.2025 08:00 - 10:00, Simulaatio - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
- 01.04.2025 08:00 - 11:00, Prekliininen - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
- 02.04.2025 08:00 - 11:00, Prekliininen - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
- 03.04.2025 08:00 - 12:00, Työpaja - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
- 07.04.2025 08:00 - 10:00, Simulaatio - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
- 07.04.2025 12:00 - 15:00, Simulaatio - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
- 08.04.2025 08:00 - 12:00, Työpaja - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
- 16.04.2025 11:00 - 15:00, Työpaja - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
- 14.05.2025 09:00 - 10:00, Moksi simulaatio - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
- 19.05.2025 08:00 - 12:00, Moksi simulaatio - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
- 20.05.2025 12:00 - 16:00, Moksi simulaatio - Lapsen, nuoren ja perheen hoitotyö ja monikulttuurinen simulaatio TH00CK59-3002
Tavoitteet
LAPSEN, NUOREN JA PERHEEN HOITOTYÖ JA MONIKULTTUURINEN SIMULAATIO 5 OP LANU
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää lapsen aseman ja oikeudet potilaana ja yhteiskunnassa sekä tuntee lasten hoitotyötä ohjaavat periaatteet.
• tuntee eri ikäisten lasten kasvun ja kehityksen erityispiirteet.
• osaa eri ikäisten lasten perushoidon ja lapsen ja nuoren kliinisen tutkimisen sekä äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon (elvytys).
• saa valmiudet ohjata lasta ja perhettä erilaisissa terveyteen liittyvissä asioissa käyttäen monimuotoisia näyttöön perustuvia tulevaisuuden ohjausmenetelmiä kuten erilaiset digitaaliset palvelut ja sovellukset.
• ymmärtää perhekeskeisyyden merkityksen ja osaa soveltaa sitä käytännön hoitotyössä.
• tietää tavallisimmat lasten sairaudet ja niiden hoidon.
• osaa tavallisimmat lapsille tehtävät tutkimukset ja toimenpiteet sekä niihin valmistamisen.
• osaa lasten lääkehoidon farmakologiset perusteet sekä lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidon potilasturvallisen toteuttamisen.
• osaa lasten kivun arvioinnin sekä kivun lääkkeettömän ja lääkkeellisen hoidon.
• ymmärtää hoidon jatkuvuuden periaatteen ja osaa kirjata hoitoprosessin mukaisesti potilastietojärjestelmään.
• osaa tukea kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakykyä ja osallisuutta.
• tietää keskeiset kehitysvammaisuuteen johtavat syyt ja liitännäissairaudet.
• tietää kehitysvammaisen ja vammautuneen hoitotyön erityispiirteet elämänkulun eri vaiheissa.
• Understands the status and rights of a person with intellectual disabilities in the Finnish society and health care system.
• Knows how to support a person with intellectual disabilities, and their family and relatives, during their life span.
• Understands the importance of multiculturalism and can take into account the multicultural patient and their family in nursing care.
• harjaantuu digitaalisessa osaamisessaan lasten ja nuorten sekä perheen hoitotyöhön liittyen.
MONIKULTTUURINEN SIMULAATIO 0 OP MOKSI
Tavoitteet
Opiskelija:
• syventää asiakkaan seksuaaliterveyden ja lasten, perheiden ja vammaisten hoitotyön osaamista.
• harjaantuu toimimaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssa
Sisältö
Sisältö
• Lasta ja kehitysvammaista koskevat lait ja asetukset, oikeudet sekä hoitotyön eettiset periaatteet
• Perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
• Terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta sekä kehityksen viivästymät/poikkeamat
• Lasten ja nuorten yleisimmät lastentaudit, kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito, kuntoutus ja kirjaaminen hoitotyön prosessin mukaisesti
• Lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena
• Lapsen valmistaminen toimenpiteeseen, erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa
• Lapsen kivun arviointi ja kivunhoito sekä lapsen hoitoelvytys
• Lasten ja nuorten farmakologia, lääkehoidon sekä nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
• Lasten ja nuorten hoitotyöhön liittyvien kliinisten taitojen harjoittelu
• Digitaaliset palvelut lasten ja nuorten sekä perheen hoitotyössä
Simulaatioissa:
· harjoitellaan lasten, perheiden ja monikulttuuristen asiakkaiden hoitotyötä.
· harjaannutaan moniammatillisten asiakkaiden kohtaamisessa, osallistamisessa ja ohjauksessa.
Opetusmenetelmät
- Ennakkotehtävät
- Yksilölliset tehtävät
- Työpajat - ryhmätehtävät
- Luennot
- Prekliiniset harjoittelut ja simulaatiot
MOKSI-simulaatio toteutuu tammikuussa 2025
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
ei
Sisällön jaksotus
LAPSEN, NUOREN JA PERHEEN HOITOTYÖ JA MONIKULTTUURINEN SIMULAATIO 5 OP LANU
Opintojakso sisältää 1 op englannin kielellä toteutettavia opintoja
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää lapsen aseman ja oikeudet potilaana ja yhteiskunnassa sekä tuntee lasten hoitotyötä ohjaavat periaatteet.
• tuntee eri ikäisten lasten kasvun ja kehityksen erityispiirteet.
• osaa eri ikäisten lasten perushoidon ja lapsen ja nuoren kliinisen tutkimisen sekä äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon (elvytys).
• saa valmiudet ohjata lasta ja perhettä erilaisissa terveyteen liittyvissä asioissa käyttäen monimuotoisia näyttöön perustuvia tulevaisuuden ohjausmenetelmiä kuten erilaiset digitaaliset palvelut ja sovellukset.
• ymmärtää perhekeskeisyyden merkityksen ja osaa soveltaa sitä käytännön hoitotyössä.
• tietää tavallisimmat lasten sairaudet ja niiden hoidon.
• osaa tavallisimmat lapsille tehtävät tutkimukset ja toimenpiteet sekä niihin valmistamisen.
• osaa lasten lääkehoidon farmakologiset perusteet sekä lasten ja nuorten lääke- ja nestehoidon potilasturvallisen toteuttamisen.
• osaa lasten kivun arvioinnin sekä kivun lääkkeettömän ja lääkkeellisen hoidon.
• ymmärtää hoidon jatkuvuuden periaatteen ja osaa kirjata hoitoprosessin mukaisesti potilastietojärjestelmään.
• osaa tukea kehitysvammaisen ja vammautuneen toimintakykyä ja osallisuutta.
• tietää keskeiset kehitysvammaisuuteen johtavat syyt ja liitännäissairaudet.
• tietää kehitysvammaisen ja vammautuneen hoitotyön erityispiirteet elämänkulun eri vaiheissa.
• Understands the status and rights of a person with intellectual disabilities in the Finnish society and health care system.
• Knows how to support a person with intellectual disabilities, and their family and relatives, during their life span.
• Understands the importance of multiculturalism and can take into account the multicultural patient and their family in nursing care.
• harjaantuu digitaalisessa osaamisessaan lasten ja nuorten sekä perheen hoitotyöhön liittyen.
MONIKULTTUURINEN SIMULAATIO 0 OP MOKSI
Tavoitteet
Opiskelija:
• syventää asiakkaan seksuaaliterveyden ja lasten, perheiden ja vammaisten hoitotyön osaamista.
• harjaantuu toimimaan monikulttuuristen asiakkaiden kanssaSisältö Sisältö
• Lasta ja kehitysvammaista koskevat lait ja asetukset, oikeudet sekä hoitotyön eettiset periaatteet
• Perhehoitotyön eri muodot ja menetelmät
• Terveen lapsen ja nuoren kasvun ja kehityksen seuranta sekä kehityksen viivästymät/poikkeamat
• Lasten ja nuorten yleisimmät lastentaudit, kirurgiset ongelmat, infektiotaudit sekä pitkäaikaissairaudet ja niiden hoito, kuntoutus ja kirjaaminen hoitotyön prosessin mukaisesti
• Lapsipotilaan kliininen tutkiminen ja erilaisten arviointimenetelmien käyttö hoidollisen päätöksenteon tukena
• Lapsen valmistaminen toimenpiteeseen, erilaiset ohjaus ja opetusmenetelmät sekä leikin käyttö hoitotilanteissa
• Lapsen kivun arviointi ja kivunhoito sekä lapsen hoitoelvytys
• Lasten ja nuorten farmakologia, lääkehoidon sekä nestehoidon suunnittelu, toteutus ja arviointi
• Lasten ja nuorten hoitotyöhön liittyvien kliinisten taitojen harjoittelu
• Digitaaliset palvelut lasten ja nuorten sekä perheen hoitotyössä
Simulaatioissa:
· harjoitellaan lasten, perheiden ja monikulttuuristen asiakkaiden hoitotyötä.
· harjaannutaan moniammatillisten asiakkaiden kohtaamisessa, osallistamisessa ja ohjauksessa.
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Tiedot:
-Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsittei-stä ja opinto-jakson mukaisista tavoitteista.
-Ei osaa perustella eikä arvioida omia näke-myksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
-Jättää annetut tehtävät tekemättä.
-Ei tunne keskeisiä toimintata-poja eikä perustele valintojaan.
-Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet:
-Ei vastaanota eikä anna palautetta.
-Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
-Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
-Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
-Käyttäytyy epäammatillisesti.
-Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuu-teen tai hyvinvoinnin edistämisee
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tilannekohtainen, jäljittelevä ja suppea ammatillinen osaaminen
Tiedot:
-Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
-Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
-Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
-Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
-Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
-Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
-Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
-Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
-Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
-Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
-Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Jäsentynyt, arvioiva ja soveltava ammatillinen osaaminen
Tiedot:
-Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet.
Osaa selittää,
-Vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
-Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa
Taidot:
-Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
-Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Asenteet:
-Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
-Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
-On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
-Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuoro-vaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
-Käyttäytyy ammatillisesti.
-Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Laaja-alainen, luova ja kehittävä ammatillinen osaaminen
Tiedot:
-Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
-Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla
Taidot:
-Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
-Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
-Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
-Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
-Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
-Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
-Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti.
-Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
-Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
-Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.