Research Methods and Data Analysis (5 cr)
Code: 3101220-3012
General information
- Enrollment
-
14.12.2024 - 12.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
13.01.2025 - 23.05.2025
Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Automotive and Transportation Engineering
- Teachers
- Babi Lyrintzis
- Virpi Raivonen
- Groups
-
PAUTOS22ATAutomotive technology
-
PAUTOS22KUTransport Technology
- Course
- 3101220
Realization has 17 reservations. Total duration of reservations is 34 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 13.01.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012 |
EDU_4071
Oppimistila muunto byod
|
Thu 16.01.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012 |
EDU_1002
Moriaberg Esitystila byod
|
Mon 20.01.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012 |
etänä
|
Thu 23.01.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012 |
EDU_1002
Moriaberg Esitystila byod
|
Mon 27.01.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012 |
EDU_4071
Oppimistila muunto byod
|
Thu 30.01.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012 |
EDU_1002
Moriaberg Esitystila byod
|
Mon 03.02.2025 time 15:00 - 17:00 (2 h 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012 |
Tiimitunti
|
Thu 06.02.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012 |
EDU_1002
Moriaberg Esitystila byod
|
Mon 10.02.2025 time 15:00 - 17:00 (2 h 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012 |
LEM_A306
Oppimistila BYOD
|
Thu 13.02.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012 |
EDU_1002
Moriaberg Esitystila byod
|
Mon 24.02.2025 time 15:00 - 17:00 (2 h 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012 |
Tiimitunti
|
Mon 03.03.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012 |
LEM_A306
Oppimistila BYOD
|
Mon 10.03.2025 time 15:00 - 17:00 (2 h 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012 |
Tiimitunti
|
Mon 17.03.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012 |
LEM_A311
Oppimistila BYOD
|
Mon 24.03.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012 |
etänä
|
Mon 31.03.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012 Tehtävien tekeminen |
|
Mon 07.04.2025 time 16:00 - 18:00 (2 h 0 min) |
Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012 |
etänä
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opiskelija oppii
- Tutkimusprosessin kulku
- Erilaiset menetelmät taidot kvalitatiivisesta tutkimusotteesta
Erilaisia laadullisia otteita ja lähestymistapoja
Vinkkejä opinnäytetyönprosessin suunnitteluun ja sen käynnistämiseen
Objective
The student is able:
- to evaluate different research methods
- to execute sampling
- to use basic statistical methods
- to analyze, test and report results
- to use statistical program for data analyses
Content
research methods
data analysis
Materials
Kirja: Tutki ja Kirjoita, Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko ja Sajavaara Paula.
Tentti- ja tukimateriaali (e-kirjoina)
Valli, R. (2015). Johdatus tilastolliseen tutkimukseen (2. uud. p.). PS-kustannus.
Heikkilä, T. (2014). Tilastollinen tutkimus ([9. uudistettu painos].). Edita.
Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M., Tähtinen, R., & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos.
Teaching methods
Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn. Esseeseen (yksilö) sekä ryhmätyönä tehtävään opinnäytetöiden ja niiden tutkimusmenetelmien läpikäynnin osalta.
Työskentely on sekä itsenäistä etätyöskentelyä että lähiopetusta, jolloin syvennytään tiettyyn aihepiirin teemaan keskustellen ja esitellään ryhmätyön tuloksia.
Exam schedules
Tilasto-osuus:
Toteutus A. Ei tenttiä
Toteutus B: Tentti viikolla 15., uusinta kevään rästitenttipäivä. Ilmoitetaan myöhemmin
Opintojakso ei sisällä tenttiä, vaan sen tehtävät tukevat opiskelijan oman opinnäytetyön kirjoittamista.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan mukaisesti, jossa opiskelu perustuu työelämälähtöiselle oppimiselle sekä innovaatiokykyjen kehittämiseen. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.
Completion alternatives
Tilasto-osuus
A. Aktiivinen tekeminen ja osallistuminen tiimin työskentelyyn
B. Loppukoe
Student workload
Kurssi koostuu lähikerroilla tehtävistä oppimistehtävistä, laajasta yksilöesseestä sekä ryhmätyönä tehtävistä liiketoimintasuunnitelmasta sekä vastuullisuus analyysista. Oman yrityksen liiketoimintasuunnitelma esitellään muille pienryhmille.
Tarkemmat oppimistehtävien kuvaukset ja ohjeet kurssin omalla Itslearning-alustalla.
1op vastaa 27h opiskelijan työtä eli op = 54 h.
*Opiskelijan työ (Tilasto-osuus)
Kontakti 12
Etä 12
Oppimispäiväkirja 12 + 5
Loppukoe +valm 5 (valinnainen toteutus)
Tuntiharjoitukset 40
81
Evaluation methods and criteria
Kurssilla on käytössä numeerinen arviointi.
Kokonaisarvosana muodostuu molempien osien painotettuna keskiarvona. 40%/60%
Molempien osioiden tulee olla hyväksytysti suoritettu
Hyväksytysti suoritetuista opinnoista käytetään arvosanoja (5-portainen numeerinen asteikko):
5 = kiitettävä
4 ja 3 = hyvä
2 ja 1 = tyydyttävä
0 = hylätty
Arvosana muodostuu:
- Yksilö essee 50 % kurssinarvosanasta
- Ryhmätyöt 1 (pitää sisällään kirjallisen osion ja esityksen) 30 % kurssiarvosanasta
- Osallistuminen luennoille ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla (Luennoille pitää osallistua vähintään 50 % jotta kurssin voi läpäistä) 20 % kurssiarvosanasta
- Vähintään yhteen loppuseminaarin osallistuminen ja opettaja ilmoittaa seminaaripäivät eri vaihtoehdoista (hyväksytty/hylätty)
Tilasto-osuus
Lisää arvioinnista kurssisivulla ITS:ssä
Failed (0)
Hylätty
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija hallitsee tyydyttävästi laadullisen tutkimuksen peruskäsitteet ja ymmärtää opinnäytetyön prosessin periaatteen. Opiskelija pystyy tyydyttävästi tunnistamaan laadullisia menetelmien mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa nimetä vain vähän aiheeseen liittyviä tietolähteitä. Opiskelija osaa tyydyttävästi hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin, toimia ryhmässä sekä ottaa tyydyttävästi huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy tyydyttävästi rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään kirjallisesti.
Luennoille osallistuminen vähintään 50 % mukaisesti ja yhteen loppuseminaariin osallistuminen.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija hallitsee hyvin laadullisen tutkimuksen peruskäsitteet ja ymmärtää opinnäytetyön prosessin periaatteen. Opiskelija pystyy hyvin tunnistamaan laadullisia menetelmien mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa hyvin kuvata ja hyödyntää muutamia aiheeseen liittyviä tietolähteitä. Opiskelija osaa hyvin hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin ja toimia ryhmässä sekä ottaa hyvin huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy hyvin rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään selkeästi kirjallisesti.
Luennoille osallistuminen vähintään 50 % mukaisesti ja yhteen loppuseminaariin osallistuminen.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija hallitsee erinomaisesti laadullisen tutkimuksen peruskäsitteet ja ymmärtää opinnäytetyön prosessin periaatteen. Opiskelija pystyy erinomaisesti ja laajemmin tunnistamaan laadullisia menetelmien mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa erinomaisesti nimetä ja hyödyntää useita aiheeseen liittyviä tietolähteitä. Opiskelija osaa erinomaisesti hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin ja toimii ryhmässä aktiivisesti sekä ottaa erinomaisesti huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy erinomaisesti rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään selkeästi kirjallisesti.
Luennoille osallistuminen vähintään 50 % mukaisesti ja yhteen loppuseminaariin osallistuminen.
Further information
Viestiminen opettajalle itslearning-alustan viesti toiminnan kautta.