Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: 3101220-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
14.12.2024 - 12.01.2025
Ajoitus
13.01.2025 - 23.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Ajoneuvo- ja kuljetustekniikan koulutus
Opettaja
- Babi Lyrintzis
- Virpi Raivonen
Ryhmät
-
PAUTOS22ATAjoneuvotekniikka
-
PAUTOS22KUKuljetustekniikka
- 13.01.2025 14:00 - 16:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012
- 16.01.2025 08:00 - 10:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012
- 20.01.2025 14:00 - 16:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012
- 23.01.2025 08:00 - 10:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012
- 27.01.2025 14:00 - 16:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012
- 30.01.2025 08:00 - 10:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012
- 03.02.2025 14:00 - 16:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012
- 06.02.2025 08:00 - 10:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012
- 10.02.2025 14:00 - 16:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012
- 13.02.2025 08:00 - 10:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012
- 24.02.2025 14:00 - 16:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012
- 03.03.2025 14:00 - 16:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012
- 10.03.2025 14:00 - 16:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012
- 17.03.2025 14:00 - 16:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012
- 24.03.2025 14:00 - 16:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012
- 31.03.2025 14:00 - 16:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012
- 07.04.2025 16:00 - 18:00, Tutkimusmenetelmät ja tilastollinen osaaminen 3101220-3012
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija oppii tutkimusprosessin kulun sekä erilaisia menetelmätaitoja. Opintojaksolla opitaan erilaisia tutkimuksellisia otteita ja lähestymistapoja erilaisten esimerkkien avulla. Opiskelija saa myös eväitä opinnäytetyöprosessin suunnitteluun ja käynnistämiseen. Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- arvioida eri tutkimusmenetelmiä
- suorittaa otannan
- käyttää tilastollisen ja graafisen kuvailun perusmenetelmiä ja arvioida ryhmien eroja ja muuttujien riippuvaisuuksia
- toteuttaa data-analyysiä tilasto-ohjelmalla.
Sisältö
tutkimusmenetelmät 2 op
tilastollinen osaaminen 3 op
Oppimateriaalit
Kirja: Tutki ja Kirjoita, Hirsjärvi Sirkka, Remes Pirkko ja Sajavaara Paula.
Tentti- ja tukimateriaali (e-kirjoina)
Valli, R. (2015). Johdatus tilastolliseen tutkimukseen (2. uud. p.). PS-kustannus.
Heikkilä, T. (2014). Tilastollinen tutkimus ([9. uudistettu painos].). Edita.
Tähtinen, J., Laakkonen, E., Broberg, M., Tähtinen, R., & Tähtinen, R. (2020). Tilastollisen aineiston käsittelyn ja tulkinnan perusteita (2. uudistettu painos.). Turun yliopiston kasvatustieteiden laitos.
Opetusmenetelmät
Opintojakso perustuu itsenäiseen työskentelyyn ja ryhmätyöskentelyyn. Esseeseen (yksilö) sekä ryhmätyönä tehtävään opinnäytetöiden ja niiden tutkimusmenetelmien läpikäynnin osalta.
Työskentely on sekä itsenäistä etätyöskentelyä että lähiopetusta, jolloin syvennytään tiettyyn aihepiirin teemaan keskustellen ja esitellään ryhmätyön tuloksia.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tilasto-osuus: Tentti viikolla 15.Tentti on yksi mitattavista osioista, jonka painoarvo on alle 50 %. Tenttiä ei voi uusia.
Opintojakso ei sisällä tenttiä, vaan sen tehtävät tukevat opiskelijan oman opinnäytetyön kirjoittamista.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojakso toteutetaan innovaatiopedagogiikan mukaisesti, jossa opiskelu perustuu työelämälähtöiselle oppimiselle sekä innovaatiokykyjen kehittämiseen. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajien rooli on tukea ja ohjata työskentelyä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssi koostuu lähikerroilla tehtävistä oppimistehtävistä, laajasta yksilöesseestä sekä ryhmätyönä tehtävistä liiketoimintasuunnitelmasta sekä vastuullisuus analyysista. Oman yrityksen liiketoimintasuunnitelma esitellään muille pienryhmille.
Tarkemmat oppimistehtävien kuvaukset ja ohjeet kurssin omalla Itslearning-alustalla.
1op vastaa 27h opiskelijan työtä eli op = 54 h.
*Opiskelijan työ (Tilasto-osuus)
Kontakti 12
Etä 12
Oppimispäiväkirja 12
Loppukoe +valm 5
Tuntiharjoitukset 40
81
Sisällön jaksotus
Opiskelija oppii
- Tutkimusprosessin kulku
- Erilaiset menetelmät taidot kvalitatiivisesta tutkimusotteesta
Erilaisia laadullisia otteita ja lähestymistapoja
Vinkkejä opinnäytetyönprosessin suunnitteluun ja sen käynnistämiseen
Viestintäkanava ja lisätietoja
Viestiminen opettajalle itslearning-alustan viesti toiminnan kautta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssilla on käytössä numeerinen arviointi.
Kokonaisarvosana muodostuu molempien osien painotettuna keskiarvona. 40%/60%
Molempien osioiden tulee olla hyväksytysti suoritettu
Hyväksytysti suoritetuista opinnoista käytetään arvosanoja (5-portainen numeerinen asteikko):
5 = kiitettävä
4 ja 3 = hyvä
2 ja 1 = tyydyttävä
0 = hylätty
Arvosana muodostuu:
- Yksilö essee 40 % kurssinarvosanasta
- Ryhmätyöt 1 (pitää sisällään kirjallisen osion ja esityksen) 30 % kurssiarvosanasta
- Osallistuminen luennoille ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla (Luennoille pitää osallistua vähintään 50 % jotta kurssin voi läpäistä) 30 % kurssiarvosanasta
- Vähintään yhteen loppuseminaarin osallistuminen ja opettaja ilmoittaa seminaaripäivät eri vaihtoehdoista (hyväksytty/hylätty)
Tilasto-osuus
50 % osion pisteistä tulee saada arvosanaan yksi.
Hylätty (0)
Hylätty
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija hallitsee tyydyttävästi laadullisen tutkimuksen peruskäsitteet ja ymmärtää opinnäytetyön prosessin periaatteen. Opiskelija pystyy tyydyttävästi tunnistamaan laadullisia menetelmien mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa nimetä vain vähän aiheeseen liittyviä tietolähteitä. Opiskelija osaa tyydyttävästi hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin, toimia ryhmässä sekä ottaa tyydyttävästi huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy tyydyttävästi rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään kirjallisesti.
Luennoille osallistuminen vähintään 50 % mukaisesti ja yhteen loppuseminaariin osallistuminen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija hallitsee hyvin laadullisen tutkimuksen peruskäsitteet ja ymmärtää opinnäytetyön prosessin periaatteen. Opiskelija pystyy hyvin tunnistamaan laadullisia menetelmien mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa hyvin kuvata ja hyödyntää muutamia aiheeseen liittyviä tietolähteitä. Opiskelija osaa hyvin hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin ja toimia ryhmässä sekä ottaa hyvin huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy hyvin rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään selkeästi kirjallisesti.
Luennoille osallistuminen vähintään 50 % mukaisesti ja yhteen loppuseminaariin osallistuminen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija hallitsee erinomaisesti laadullisen tutkimuksen peruskäsitteet ja ymmärtää opinnäytetyön prosessin periaatteen. Opiskelija pystyy erinomaisesti ja laajemmin tunnistamaan laadullisia menetelmien mahdollisuuksia ja haasteita ja osaa erinomaisesti nimetä ja hyödyntää useita aiheeseen liittyviä tietolähteitä. Opiskelija osaa erinomaisesti hallita omaa työskentelyään, jakaa resurssin suoritettaviin tehtäviin ja toimii ryhmässä aktiivisesti sekä ottaa erinomaisesti huomioon opettajan/toimeksiannon asettamat tavoitteet. Opiskelija pystyy erinomaisesti rakentamaan ytimekkään ja informatiivisen esityksen ja ilmaisemaan itseään selkeästi kirjallisesti.
Luennoille osallistuminen vähintään 50 % mukaisesti ja yhteen loppuseminaariin osallistuminen.