Skip to main content

Working Methods of Social Work with Adults (5 cr)

Code: TH00CA64-3003

General information


Enrollment
02.06.2025 - 29.08.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
46 - 55
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Riina Riihimäki
Essi Teuri
Katri Viippo
Course
TH00CA64

Realization has 5 reservations. Total duration of reservations is 22 h 45 min.

Time Topic Location
Fri 29.08.2025 time 10:00 - 15:00
(5 h 0 min)
Aikuistyön työmenetelmät / päivä TH00CA64-3003
LEM_B164 Tapio muunto
Fri 12.09.2025 time 10:00 - 15:00
(5 h 0 min)
Aikuistyön työmenetelmät / päivä TH00CA64-3003
ICT_C2033_2034 Teoriatila muunto
Fri 26.09.2025 time 10:00 - 15:00
(5 h 0 min)
Aikuistyön työmenetelmät / päivä TH00CA64-3003
EDU_1001 Dromberg Esitystila byod
Fri 03.10.2025 time 12:15 - 15:00
(2 h 45 min)
Aikuistyön työmenetelmät / päivä TH00CA64-3003
ei tilaa
Fri 10.10.2025 time 10:00 - 15:00
(5 h 0 min)
Aikuistyön työmenetelmät / päivä TH00CA64-3003
ICT_C2032 Teoriatila muunto
ICT_C2025 Kieliluokka
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opetus perjantaisin

pe 29.8.2025 klo 10.00-11.30 Aikuistyön moduuli 2.n opintojaksojen yhteinen aloitus. klo 12.30-15.00 Keitä ovat aikuistyön asiakkaat? Asiakaspersoonat -työpaja. (ET,RR)
pe 12.9.2025 klo 10.00-15.00 . Työmenetelmät aikuistyössä -luento ja luentotehtävä. (ET,RR)
pe 26.9.2025 klo 10-11.30 MIELI Kriisikeskus Turku: Serene-työ (Lotta Häkkinen). 12.30-15.00 Luentotehtävän tekemistä itsenäisesti (ET,RR)
pe 3.10.2025 MIELI Kriisikeskus Turku: Feeniks-työ, Koski-työ ja itsemurhien ehkäisytyö (HUOM. etäopetus Zoomissa) klo:12.15-15.00 (ET,RR) Linkki opetukseen: https://turkuamk.zoom.us/j/64395209889
pe 10.10.2025 Oppimistehtävien esitykset klo 10.00-12.30 (aamuryhmä + RR) 12.30-15.00 (iltapäiväryhmä + ET) Ryhmäjako löytyy Itsistä.

-THL Väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisy -verkkokoulu (itsenäinen työskentely)
-Toipumisorientaatio verkkoluento + diat (itsenäinen työskentely)

Objective

· you are able to apply and evaluate different theoretical work orientations to client work
· you are able to use different working methods and tools in social work with adults
· you are able to describe your own work orientation that guides your systematic and goal-oriented work with clients

Content

· creation of students’ own work orientation
· service counselling and social counselling
· dialogue in client work
· the methods of rehabilitative social work

Materials

Blommila, K., Juntunen, M. & Kosunen, S. 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen Palveluohjausyhdistys ry ja Profami Oy. Ladattavissa ilmaiseksi esim. sivustolta https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/palveluohjaus tai Suomen Palveluohjausyhdistys ry:n sivuilta.
Katso myös em. yhdistyksen sivuilta muita julkaisuja palveluohjauksesta (https://www.palveluohjaus.f i).

Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki: Edita (saatavilla e-kirjana).
Kananoja, A. ym. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki: Tietosanoma (saatavilla e-kirjana). uudempi painos paperikirjana
Karjalainen, P., Kivipelto, M, Liukko, E. & Muurinen, H. 2021. Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö- opas ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ohjaus 1/2021. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-648-0
Karjalainen, P., Metteri, A. & Strömberg-Jakka, M. 2019. TIEKARTTA 2030 : Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:41. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4076-5
Linner Matikka, J. 2020. Seuraa punaista lankaa. Tunnista toimintamallisi ihmistyössä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Näkki, P & Sayed, T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita (saatavilla e-kirjana).
Partanen, A. & Savelius-Koski, A. 2023. Aikuissosiaalityön käsikirja. Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen julkaisusarja 53. Ladattavissa sivustolta Posken julkaisusarja - ekollega - Virtu
Zehner Minna (toim.) 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144.saatavissa:?https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061320426?

Seuraavassa muutama suositeltava video ohjauksesta. Voit hyödyntää niitä molemmissa Aikuistyön II moduulin opintojaksoissa. (Kopioi linkki selaimeen)
Onnistuneen ohjauskeskustelun rakentaminen: https://www.youtube.com/watch?v=9rY4tjXx8Os
Pienryhmäohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=BVNcr-7GowY?
Minä monialaisena verkko-ohjaajana?https://www.youtube.com/watch?v=gXMdlouMnQE
Monialainen ohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=av7nv6XoWF0

Teaching methods

Yksilötyöskentely
Pienryhmätyöskentely
Oppimistehtäväperusteinen

Pedagogic approaches and sustainable development

Opintojaksolla osallistutaan luento-opetukseen ja tehdään itsenäisiä tehtäviä.

Completion alternatives

Lähiopiskelussa on läsnäolovelvoite. Poissaoloista edellytetään korvaavat tehtävät.

Student workload

Aikuistyön työmenetelmät -oppimistehtävän ohjeistus Itslearningissa.

Evaluation methods and criteria

Aikuistyön työmenetelmät -oppimistehtävä 3 op (hyl/T1-K5).
Luennot + luentotehtävät 2 op (hyv./täydennettävä):

Aikuistyön työmenetelmät -oppimistehtävän (3op) ensimmäinen palautuspäivä on 24.10.2025. Toinen mahdollinen palautuspäivä on 21.11.25. KAIKKIEN MUIDEN TEHTÄVIEN PALAUTUSPÄIVÄ ON 24.10.25 (Luentotehtävät).

Failed (0)

Opiskelija
- ei osaa nimetä asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä
- ei tiedä työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen eroa
- ei osaa soveltaa työorientaatioita ja menetelmiä toteuttamansa tavoitteellisen asiakastyön perustana

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija
- tietää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa nimetä ja kuvailla niukasti erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osaa yleisellä tasolla kuvailla omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan
- osaa auttavasti kuvata omaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä
- tietää sosiaaliohjauksen, palveluohjauksen ja dialogisuuden menetelmällisiä lähtökohtia
- perehtyminen menetelmäkirjallisuuteen on vähäistä

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija
- ymmärtää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osallistuu aktiivisesti menetelmällisyyttä koskevaan keskusteluun luokkatilanteessa
- osaa kuvata omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan ja perustella pohdintojaan
- osaa kuvata omaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä hyvin
- opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiakastyössä sosiaaliohjausta, palveluohjausta ja dialogisuutta
- on perehtynyt menetelmäkirjallisuuteen ja osaa hyödyntää sitä myös kirjallisissa tehtävissä

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija
- ymmärtää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa soveltaa ja arvioida monipuolisesti ja syvällisesti erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osallistuu aktiivisesti menetelmällisyyttä koskevaan keskusteluun luokkatilanteessa
- osaa kuvata omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan reflektiivisesti ja monipuolisesti sekä perustella pohdintojaan
- osaa soveltaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä ja kuvata menetelmien soveltamista kiitettävästi
- osaa teoreettisesti ja monipuolisesti perustella valitsemiaan menetelmiä ja suhtautuu innovatiivisesti menetelmällisyyteen.
- opiskelija soveltaa monipuolisesti asiakastyössä sosiaaliohjausta, palveluohjausta ja dialogisuutta
- on perehtynyt monipuolisesti menetelmäkirjallisuuteen ja osaa hyödyntää sitä myös kirjallisissa tehtävissä

Qualifications

Students can start optional customer group-specific studies when they have completed at least 60 credits.

Further information

Käytä sähköpostia /puhelinta viestintäkanavana opettajien kanssa.

Go back to top of page