Siirry suoraan sisältöön

Aikuistyön työmenetelmät / päivä (5op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA64-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.06.2025 - 29.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
26 - 35
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Riina Riihimäki
Essi Teuri
Katri Viippo
Ryhmät
PSOSTK23
Sosionomi (AMK), Turku, K23
PSOSTS23
Sosionomi (AMK), Turku, S23
Opintojakso
TH00CA64

Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 15 min.

Aika Aihe Tila
Pe 29.08.2025 klo 10:00 - 15:00
(5 t 0 min)
Aikuistyön työmenetelmät / päivä TH00CA64-3003
LEM_B164 Tapio muunto
Pe 12.09.2025 klo 10:00 - 11:30
(1 t 30 min)
Aikuistyön työmenetelmät / päivä TH00CA64-3003
ICT_B2043 Oppimistila / kuvallisen ilmaisun tila
Pe 12.09.2025 klo 11:30 - 15:00
(3 t 30 min)
Aikuistyön työmenetelmät / päivä TH00CA64-3003
Itsenäinen työskentely
Pe 26.09.2025 klo 10:00 - 15:00
(5 t 0 min)
Aikuistyön työmenetelmät / päivä TH00CA64-3003
EDU_1001 Dromberg esitystila byod
Pe 03.10.2025 klo 12:15 - 15:00
(2 t 45 min)
Aikuistyön työmenetelmät / päivä TH00CA64-3003
ei tilaa
Pe 10.10.2025 klo 12:30 - 15:00
(2 t 30 min)
Aikuistyön työmenetelmät / päivä TH00CA64-3003
ICT_C2025 Kieliluokka
ICT_C2032 Oppimistila muunto
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opetus perjantaisin

pe 29.8.2025 klo 10.00-11.30 Aikuistyön moduuli 2.n opintojaksojen yhteinen aloitus. klo: 12.30-15.00 Asiakaspersoonat -työpaja. (ET,RR)
pe 12.9.2025 klo 10.00-11.30 Työmenetelmät aikuistyössä -luento
klo: 12.30-15.00 Luentotehtävän tekemistä itsenäisesti. (ET,RR)
pe 26.9.2025 klo 10-11.30 MIELI Kriisikeskus Turku: Serene-työ -luento (Lotta Häkkinen). 12.30-15.00 Luentotehtävän tekemistä itsenäisesti (ET,RR)
pe 3.10.2025 MIELI Kriisikeskus Turku: Feeniks-työ, Koski-työ ja itsemurhien ehkäisytyö (HUOM. etäluento Zoomissa) klo:12.15-15.00 (ET,RR) Linkki opetukseen: https://turkuamk.zoom.us/j/64395209889
pe 10.10.2025 Oppimistehtävien esitykset klo:12.30-15.00 (ET,RR)

-THL Väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisy -verkkokoulu (itsenäinen työskentely)
-Toipumisorientaatio verkkoluento + luentotehtävä (itsenäinen työskentely)

Tavoitteet

· osaat soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita
· osaat soveltaa erilaisia työmenetelmiä ja -välineitä aikuistyössä
· osaat kuvata omaa työorientaatiostasi suunnitelmallisen ja tavoitteellisen asiakastyön perustana

Sisältö

· opiskelijan oman työorientaation luominen
· palveluohjaus ja sosiaaliohjaus
· dialogisuus asiakastyössä
· kuntouttavan sosiaalityön menetelmät

Oppimateriaalit

Blommila, K., Juntunen, M. & Kosunen, S. 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen Palveluohjausyhdistys ry ja Profami Oy. Ladattavissa ilmaiseksi esim. sivustolta https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/palveluohjaus tai Suomen Palveluohjausyhdistys ry:n sivuilta.
Katso myös em. yhdistyksen sivuilta muita julkaisuja palveluohjauksesta (https://www.palveluohjaus.f i).

Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki: Edita (saatavilla e-kirjana).
Kananoja, A. ym. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki: Tietosanoma (saatavilla e-kirjana). uudempi painos paperikirjana
Karjalainen, P., Kivipelto, M, Liukko, E. & Muurinen, H. 2021. Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö- opas ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ohjaus 1/2021. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-648-0
Karjalainen, P., Metteri, A. & Strömberg-Jakka, M. 2019. TIEKARTTA 2030 : Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:41. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4076-5
Linner Matikka, J. 2020. Seuraa punaista lankaa. Tunnista toimintamallisi ihmistyössä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Näkki, P & Sayed, T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita (saatavilla e-kirjana).
Partanen, A. & Savelius-Koski, A. 2023. Aikuissosiaalityön käsikirja. Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen julkaisusarja 53. Ladattavissa sivustolta Posken julkaisusarja - ekollega - Virtu
Zehner Minna (toim.) 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144.saatavissa:?https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061320426?

Seuraavassa muutama suositeltava video ohjauksesta. Voit hyödyntää niitä molemmissa Aikuistyön II moduulin opintojaksoissa. (Kopioi linkki selaimeen)
Onnistuneen ohjauskeskustelun rakentaminen: https://www.youtube.com/watch?v=9rY4tjXx8Os
Pienryhmäohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=BVNcr-7GowY?
Minä monialaisena verkko-ohjaajana?https://www.youtube.com/watch?v=gXMdlouMnQE
Monialainen ohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=av7nv6XoWF0

Opetusmenetelmät

Yksilötyöskentely
Pienryhmätyöskentely
Oppimistehtäväperusteinen
Case-pohjainen oppiminen

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla osallistutaan luento-opetukseen ja tehdään itsenäisiä tehtäviä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Lähiopiskelussa on läsnäolovelvoite. Poissaoloista edellytetään korvaavat tehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Aikuistyön työmenetelmät -oppimistehtävän ohjeistus Itslearningissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aikuistyön työmenetelmät -oppimistehtävä 3 op (hyl/T1-K5).
Luennot + luentotehtävät + THL verkkokoulu 2 op (hyv./täydennettävä):

Aikuistyön työmenetelmät -oppimistehtävän (3op) ensimmäinen palautuspäivä on 24.10.2025. Toinen mahdollinen palautuspäivä on 21.11.25. KAIKKIEN MUIDEN TEHTÄVIEN PALAUTUSPÄIVÄ ON 24.10.25 (Luentotehtävät + THL verkkokoulu).

Hylätty (0)

Opiskelija
- ei osaa nimetä asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä
- ei tiedä työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen eroa
- ei osaa soveltaa työorientaatioita ja menetelmiä toteuttamansa tavoitteellisen asiakastyön perustana

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
- tietää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa nimetä ja kuvailla niukasti erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osaa yleisellä tasolla kuvailla omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan
- osaa auttavasti kuvata omaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä
- tietää sosiaaliohjauksen, palveluohjauksen ja dialogisuuden menetelmällisiä lähtökohtia
- perehtyminen menetelmäkirjallisuuteen on vähäistä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
- ymmärtää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osallistuu aktiivisesti menetelmällisyyttä koskevaan keskusteluun luokkatilanteessa
- osaa kuvata omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan ja perustella pohdintojaan
- osaa kuvata omaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä hyvin
- opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiakastyössä sosiaaliohjausta, palveluohjausta ja dialogisuutta
- on perehtynyt menetelmäkirjallisuuteen ja osaa hyödyntää sitä myös kirjallisissa tehtävissä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
- ymmärtää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa soveltaa ja arvioida monipuolisesti ja syvällisesti erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osallistuu aktiivisesti menetelmällisyyttä koskevaan keskusteluun luokkatilanteessa
- osaa kuvata omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan reflektiivisesti ja monipuolisesti sekä perustella pohdintojaan
- osaa soveltaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä ja kuvata menetelmien soveltamista kiitettävästi
- osaa teoreettisesti ja monipuolisesti perustella valitsemiaan menetelmiä ja suhtautuu innovatiivisesti menetelmällisyyteen.
- opiskelija soveltaa monipuolisesti asiakastyössä sosiaaliohjausta, palveluohjausta ja dialogisuutta
- on perehtynyt monipuolisesti menetelmäkirjallisuuteen ja osaa hyödyntää sitä myös kirjallisissa tehtävissä

Esitietovaatimukset

Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.

Lisätiedot

Käytä sähköpostia viestintäkanavana opettajien kanssa.

Siirry alkuun