Aikuistyön työmenetelmät / päivä (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA64-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.06.2025 - 29.08.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 26 - 35
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Riina Riihimäki
- Essi Teuri
- Katri Viippo
- Ryhmät
-
PSOSTK23Sosionomi (AMK), Turku, K23
-
PSOSTS23Sosionomi (AMK), Turku, S23
- Opintojakso
- TH00CA64
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 15 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 29.08.2025 klo 10:00 - 15:00 (5 t 0 min) |
Aikuistyön työmenetelmät / päivä TH00CA64-3003 |
LEM_B164
Tapio muunto
|
Pe 12.09.2025 klo 10:00 - 11:30 (1 t 30 min) |
Aikuistyön työmenetelmät / päivä TH00CA64-3003 |
ICT_B2043
Oppimistila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Pe 12.09.2025 klo 11:30 - 15:00 (3 t 30 min) |
Aikuistyön työmenetelmät / päivä TH00CA64-3003 |
Itsenäinen työskentely
|
Pe 26.09.2025 klo 10:00 - 15:00 (5 t 0 min) |
Aikuistyön työmenetelmät / päivä TH00CA64-3003 |
EDU_1001
Dromberg esitystila byod
|
Pe 03.10.2025 klo 12:15 - 15:00 (2 t 45 min) |
Aikuistyön työmenetelmät / päivä TH00CA64-3003 |
ei tilaa
|
Pe 10.10.2025 klo 12:30 - 15:00 (2 t 30 min) |
Aikuistyön työmenetelmät / päivä TH00CA64-3003 |
ICT_C2025
Kieliluokka
ICT_C2032 Oppimistila muunto |
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opetus perjantaisin
pe 29.8.2025 klo 10.00-11.30 Aikuistyön moduuli 2.n opintojaksojen yhteinen aloitus. klo: 12.30-15.00 Asiakaspersoonat -työpaja. (ET,RR)
pe 12.9.2025 klo 10.00-11.30 Työmenetelmät aikuistyössä -luento
klo: 12.30-15.00 Luentotehtävän tekemistä itsenäisesti. (ET,RR)
pe 26.9.2025 klo 10-11.30 MIELI Kriisikeskus Turku: Serene-työ -luento (Lotta Häkkinen). 12.30-15.00 Luentotehtävän tekemistä itsenäisesti (ET,RR)
pe 3.10.2025 MIELI Kriisikeskus Turku: Feeniks-työ, Koski-työ ja itsemurhien ehkäisytyö (HUOM. etäluento Zoomissa) klo:12.15-15.00 (ET,RR) Linkki opetukseen: https://turkuamk.zoom.us/j/64395209889
pe 10.10.2025 Oppimistehtävien esitykset klo:12.30-15.00 (ET,RR)
-THL Väkivaltaisen radikalisoitumisen ennaltaehkäisy -verkkokoulu (itsenäinen työskentely)
-Toipumisorientaatio verkkoluento + luentotehtävä (itsenäinen työskentely)
Tavoitteet
· osaat soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita
· osaat soveltaa erilaisia työmenetelmiä ja -välineitä aikuistyössä
· osaat kuvata omaa työorientaatiostasi suunnitelmallisen ja tavoitteellisen asiakastyön perustana
Sisältö
· opiskelijan oman työorientaation luominen
· palveluohjaus ja sosiaaliohjaus
· dialogisuus asiakastyössä
· kuntouttavan sosiaalityön menetelmät
Oppimateriaalit
Blommila, K., Juntunen, M. & Kosunen, S. 2022. Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Suomen Palveluohjausyhdistys ry ja Profami Oy. Ladattavissa ilmaiseksi esim. sivustolta https://innokyla.fi/fi/toimintamalli/palveluohjaus tai Suomen Palveluohjausyhdistys ry:n sivuilta.
Katso myös em. yhdistyksen sivuilta muita julkaisuja palveluohjauksesta (https://www.palveluohjaus.f i).
Helminen, J. (toim.) 2016. Sosiaaliohjaus - lähtökohtia ja käytäntöjä. Helsinki: Edita (saatavilla e-kirjana).
Kananoja, A. ym. (toim.) 2017. Sosiaalityön käsikirja. Helsinki: Tietosanoma (saatavilla e-kirjana). uudempi painos paperikirjana
Karjalainen, P., Kivipelto, M, Liukko, E. & Muurinen, H. 2021. Osallisuutta ja toimintakykyä vahvistava aikuissosiaalityö- opas ammattilaisille. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ohjaus 1/2021. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-648-0
Karjalainen, P., Metteri, A. & Strömberg-Jakka, M. 2019. TIEKARTTA 2030 : Aikuisten parissa tehtävän sosiaalityön tulevaisuusselvitys. Sosiaali- ja terveysministeriön raportteja ja muistioita 2019:41. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-00-4076-5
Linner Matikka, J. 2020. Seuraa punaista lankaa. Tunnista toimintamallisi ihmistyössä. Jyväskylä: PS-kustannus.
Näkki, P & Sayed, T. (toim.) 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita (saatavilla e-kirjana).
Partanen, A. & Savelius-Koski, A. 2023. Aikuissosiaalityön käsikirja. Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskuksen julkaisusarja 53. Ladattavissa sivustolta Posken julkaisusarja - ekollega - Virtu
Zehner Minna (toim.) 2019. Näkökulmia palvelutarpeen arviointiin. Seinäjoen ammattikorkeakoulun julkaisusarja B. Raportteja ja selvityksiä 144.saatavissa:?https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2019061320426?
Seuraavassa muutama suositeltava video ohjauksesta. Voit hyödyntää niitä molemmissa Aikuistyön II moduulin opintojaksoissa. (Kopioi linkki selaimeen)
Onnistuneen ohjauskeskustelun rakentaminen: https://www.youtube.com/watch?v=9rY4tjXx8Os
Pienryhmäohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=BVNcr-7GowY?
Minä monialaisena verkko-ohjaajana?https://www.youtube.com/watch?v=gXMdlouMnQE
Monialainen ohjaus?https://www.youtube.com/watch?v=av7nv6XoWF0
Opetusmenetelmät
Yksilötyöskentely
Pienryhmätyöskentely
Oppimistehtäväperusteinen
Case-pohjainen oppiminen
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla osallistutaan luento-opetukseen ja tehdään itsenäisiä tehtäviä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Lähiopiskelussa on läsnäolovelvoite. Poissaoloista edellytetään korvaavat tehtävät.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Aikuistyön työmenetelmät -oppimistehtävän ohjeistus Itslearningissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aikuistyön työmenetelmät -oppimistehtävä 3 op (hyl/T1-K5).
Luennot + luentotehtävät + THL verkkokoulu 2 op (hyv./täydennettävä):
Aikuistyön työmenetelmät -oppimistehtävän (3op) ensimmäinen palautuspäivä on 24.10.2025. Toinen mahdollinen palautuspäivä on 21.11.25. KAIKKIEN MUIDEN TEHTÄVIEN PALAUTUSPÄIVÄ ON 24.10.25 (Luentotehtävät + THL verkkokoulu).
Hylätty (0)
Opiskelija
- ei osaa nimetä asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja menetelmiä
- ei tiedä työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen eroa
- ei osaa soveltaa työorientaatioita ja menetelmiä toteuttamansa tavoitteellisen asiakastyön perustana
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija
- tietää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa nimetä ja kuvailla niukasti erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osaa yleisellä tasolla kuvailla omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan
- osaa auttavasti kuvata omaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä
- tietää sosiaaliohjauksen, palveluohjauksen ja dialogisuuden menetelmällisiä lähtökohtia
- perehtyminen menetelmäkirjallisuuteen on vähäistä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija
- ymmärtää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa soveltaa ja arvioida erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osallistuu aktiivisesti menetelmällisyyttä koskevaan keskusteluun luokkatilanteessa
- osaa kuvata omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan ja perustella pohdintojaan
- osaa kuvata omaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä hyvin
- opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiakastyössä sosiaaliohjausta, palveluohjausta ja dialogisuutta
- on perehtynyt menetelmäkirjallisuuteen ja osaa hyödyntää sitä myös kirjallisissa tehtävissä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija
- ymmärtää työorientaation, työmenetelmän ja työvälineen käsitteet
- osaa soveltaa ja arvioida monipuolisesti ja syvällisesti erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita, työmenetelmiä ja työvälineitä
- osallistuu aktiivisesti menetelmällisyyttä koskevaan keskusteluun luokkatilanteessa
- osaa kuvata omaa mielenkiintoaan menetelmiä kohtaan reflektiivisesti ja monipuolisesti sekä perustella pohdintojaan
- osaa soveltaa menetelmällistä osaamistaan tavoitteellisessa asiakastyössä ja kuvata menetelmien soveltamista kiitettävästi
- osaa teoreettisesti ja monipuolisesti perustella valitsemiaan menetelmiä ja suhtautuu innovatiivisesti menetelmällisyyteen.
- opiskelija soveltaa monipuolisesti asiakastyössä sosiaaliohjausta, palveluohjausta ja dialogisuutta
- on perehtynyt monipuolisesti menetelmäkirjallisuuteen ja osaa hyödyntää sitä myös kirjallisissa tehtävissä
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Lisätiedot
Käytä sähköpostia viestintäkanavana opettajien kanssa.