Skip to main content

Physiology and Biomechanics in Physiotherapy (5 cr)

Code: TH00CL20-3005

General information


Enrollment
01.05.2025 - 29.08.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
25.08.2025 - 28.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Health and Well-being
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 40
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Pirjo Pennanen
Course
TH00CL20
No reservations found for realization TH00CL20-3005!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Tutustu Opintojakson tiedot -kohdassa kuvattuihin opintojakson sisältöön ja tavoitteisiin.

Tarkempi toteutussuunnitelma löytyy opintojakson ITS -alustalta opintojakson alkaessa. Opintojakso etenee teemoittain seuraavasti:

1. Orientaatio - HUOM! Läsnäoloa vaativa tunti tutkintosäännön mukaisesti
2. Hermoston anatomia ja fysiologia
Motoriikan säätely ja aistit motoriikan tukena
3. Lihasfysiologia ja voimantuottoon vaikuttavat tekijät
4. Biomekaniikka fysioterapian tukena
5. Vitaalitoimintojen anatomia ja fysiologia (pääsoin itsenäisesti opiskeltavat osuudet)

:

Objective

The student is in physiotherapy process able to
• explain the structures and the principles of physiology of the central and peripheral nervous system of a human,
• explain the development and maturation of the human nervous system during the first year of life,
• explain the structures and the principles of physiology of respiratory and circulatory organs,
• explain the principles of muscle physiology,
• explain the structural and neural factors affecting on power output,
• explain biomechanical features in basic movements

Content

Anatomy: structures of central and peripheral nervous system, development and maturation during the first year, structures of the respiratory and circulatory system.

Physiology: structure and functions of the nerve cell, motor behavior regulation and sensory functions in motor regulation (neurophysiology), muscle and load physiology, heart rate regulation, blood circulation and regulation, respiratory physiology, respiratory diffusion and respiratory regulation.

Biomechanics: base of support, gravity, center of gravity, internal and external forces and how they affect human movement, muscle work and basics of human movement analysis

Materials

Biomekaniikka:
Kauranen, Nurkka, 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille.
Johdanto s. 9-11,
1.2 Biomekaniikan tutkimus s. 16-17
1.4. Liikkumisen biomekaniikka ja
1.4.1. Perusliikkuminen 24-27.
4.2.2 Pyörimisliike 4.3
Voima s. 228 asti (ei väliaineen vastusta)
4.4 Voiman vääntökyky

Lihasfysiologia ja voimantuottoon vaikuttavat tekijät:
Sandström, Ahonen 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka.
1.6 Poikkijuovaisen lihaskudoksen fysiologia (s.93-115)
1.7 Lihasväsymyksestä lihasvoimaan (s.117-130)

Faskiat liikkeen näkökulmasta:
C Stecco 2015. Functional Atlas of the Human Fascial System. kpl Myofascial expansions s, 67-72 ja epimysial fascia 86-95 Keltaisella pohjalla päivitetty materiaalit 27.8. Pihlman, Luomala 2016. Faskia – terapian ja liikkeen näkökulmasta. S. 15-31, 37-48 (52) (DOMS ja retinaculum mielenkiinnon mukaan)

Hermosto, anatomia:
Sand ym. 2016. Ihminen, Fysiologia ja anatomia
kpl 4 s. 104-107, 114-133 Hermosto. s.133-145 Ääreishermosto
Sobotta; Head, neck and neuroanatomy: hermostoon liittyvät kuvat – vrt diamateriaali.
kirjan alusta kallon luut, kpl. Brain and spinal cord
Sobotta; Musculoskeletal System, ääreishermojen kulku ja ihohermotus vartalon ja raajojen alueella – vrt. diamateriaali: plexus brachialis, lumbalis ja vartalon alueen hermotus

Hermosto, fysiologia
Sand ym. 2016. Ihminen, Fysiologia ja anatomia
Kappale 2 Solut, erityisesti s.46-51, 64-76, 107-114. Tarvittaessa (sen mukaan mitä muistat aikaisemmista opinnoista) myös s. 17-18 Sähkö, 21-22 Ainemäärä ja konsentraatio sekä Diffuusio, 24-30 Vesi, Hapot ja emäkset ja pH-asteikko sekä 39-43 ATP ja solujen energia-aineenvaihdunta

Aistit ja motoriikan säätely:
Sand ym. 2016. Ihminen, Fysiologia ja anatomia
s. 148-155 Yleistä aisteista (jos koet tarvetta; aistit kokonaisuudessaan. Pitää osata reseptorit, hermorata ja aivoalueet, jossa aistimus tulkitaan)

Sandström, Ahonen 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka.
s. 27-46 Aistien merkitys. Liikkeiden ja liikkumisen säätely
tai
Kauranen 2011. Motorinen oppiminen ja motoriikan säätely.
s.156-179, 1.4.4 Aistijärjestelmät ja palaute motoriikan säätelyssä.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen; kpl 1.3.3-1.3.4 (s.62-97; menee osittain hieman liiankin syvälle asiaan…)

Hengitys-, sydän- ja verenkiertoelimistö
Sand ym. 2011. Ihminen; Fysiologia ja anatomia s. 268-312
Sand ym. 2011. Ihminen; Fysiologia ja anatomia s. 356-376

Mahdollinen oppikirja myös Leppäluoto ym 2024. Anatomia ja fysiologia, rakenteesta toimintaan. Tästä kirjasta löytyvät muut teemat biomekaniikkaa, voimantuottoa ja faskioita lukuunottamatta. Vaihtoehtoiset sivut tästä kirjasta kirjattu ITSiin

Teaching methods

Monimuotoiset, sisältäen itsenäistä opiskelua ja oppimistehtävien tekemistä, flipped learning -pedagogiikan mukaisesti tunneille valmistautumista ja vuorovaikutteisille luennoille osallistumista. Tunneille valmistaudutaan perehtymällä itsenäisesti toteutussuunnitelmassa osoitettuun oppimateriaaliin. Tapaamisissa ennakkoon opiskeltua työstetään pareittain, pienryhmissä tai koko ryhmänä monimuotoisin tavoin.

Exam schedules

Varsinainen tentti viikolla 48 lukujärjestyksen mukaisesti
Ensimmäinen uusinta viikolla 51 lukujärjestyksen mukaisesti
Toinen uusinta kevätlukukauden alussa. Sovitaan osallistujien kesken opintojakson aikana

Pedagogic approaches and sustainable development

flipped learning, sosiokonstruktivismi

Completion alternatives

Ei ole. Opintojakson lähiopetukseen on suositeltavaa muttei pakollista osallistua. Joka tapauksessa kaikki edellä kuvatut oppimistehtävät pitää olla tehtyinä toteutussuunnitelman mukaisesti

Student workload

Oppimistehtävät:
1. Ennakkovalmistautuminen (=materiaaliin perehtyminen) tapaamisiin ITSin tarkemman toteutussuunnitelman ohjeistuksen mukaisesti.

2. Oppimistehtävät, jotka on kuvattu ITSissä, Tervetuloa opntojaksolle -osiossa. Näiden arviointi on hyväksytty - hylätty.

3. Numeerisesti arvioitava tentti, joka toteutuu ITSlearning alustalla sähköisenä valvottuna tenttinä


Opintojakson kokonaismitoitus on 5 x 27 tuntia, yhteensä 135 tuntia

Evaluation methods and criteria

Hyväksytyn arvosanan saavuttamiseksi pitää olla palautetuna ITSlearning alustalle oppimistehtävät, jotka on kuvattu ITSissä Tervetuloa opintojaksolle -osiossa. Nämä tehtävät arvioidaan skaalalla hyväksytty-hylätty

Opintojakson numeerinen arviointi perustuu 100%:sti numeerisesti arvioitavaa tenttiin, joka toteutuu ITSlearning alustalla sähköisenä valvottuna tenttinä edellä kuvatun aikataulun mukaisesti

Failed (0)

Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti.
Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija palauttaa vaaditut oppimistehtävät toteutussuunnitelman mukaisessa aikataulussa

Arvioitavat tehtävät:
Opiskelija käyttää keskeisiä anatomian, fysiologian ja biomekaniikan käsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
Tenttivastauksessa pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä
Esseevastaus on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.

Assessment criteria, good (3-4)

Tason 1 kriteerit täyttyvät, lisäksi arvioitavissa tehtävissä:
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä anatomian, fysiologian ja biomekaniikan käsitteitä systemaattisesti
Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena, vastaus osoittaa asian ymmärrystä osittain
Esseevastaus on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä

Assessment criteria, excellent (5)

Tason 3 kriteerit täyttyvät, lisäksi arvioitavissa tehtävissä:
Opiskelija käyttää fysiologian ja biomekaniikan käsitteitä asiantuntevasti
Esseevastauksessa näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja ymmärrys esseen aiheesta

Qualifications

Ei edeltävyysehtoja

Further information

Opintojaksolla on avoimen AMK:n kiintiöpaikkoja 10 opiskelijalle


Lukkarit julkaistaan 1.6.2025 ja löytyvät osoitteesta https://lukkari.turkuamk.fi/#/schedule. Hae toteutusta opintojakson nimellä ja valitse ryhmä MFYSIK25

Go back to top of page