Siirry suoraan sisältöön

Fysiologia ja biomekaniikka fysioterapian tukena (5 op)

Toteutuksen tunnus: TH00CL20-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.05.2025 - 29.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
25.08.2025 - 28.11.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Opettajat
Pirjo Pennanen
Ryhmät
MFYSIK25
Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, K25
Opintojakso
TH00CL20
Toteutukselle TH00CL20-3005 ei löytynyt varauksia!

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Tutustu Opintojakson tiedot -kohdassa kuvattuihin opintojakson sisältöön ja tavoitteisiin.

Tarkempi toteutussuunnitelma löytyy opintojakson ITS -alustalta opintojakson alkaessa. Opintojakso etenee teemoittain seuraavasti:

1. Orientaatio - HUOM! Läsnäoloa vaativa tunti tutkintosäännön mukaisesti
2. Hermoston anatomia ja fysiologia
Motoriikan säätely ja aistit motoriikan tukena
3. Lihasfysiologia ja voimantuottoon vaikuttavat tekijät
4. Biomekaniikka fysioterapian tukena
5. Vitaalitoimintojen anatomia ja fysiologia (pääsoin itsenäisesti opiskeltavat osuudet)

:

Tavoitteet

Opiskelija osaa fysioterapeuttisen tutkimis-, arviointi- ja terapiaosaamisen perustana
- selittää ihmisen keskus- ja ääreishermoston rakenteet ja fysiologian periaatteet,
- selittää hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenteet sekä fysiologian periaatteet,
- selittää lihaksiston fysiologian periaatteet,
- selittää voimantuottoon vaikuttavat rakenteelliset ja hermostolliset tekijät
- selittää biomekaaniset tekijät ihmisen liikkumisen perustana

Sisältö

Anatomia: keskus- ja ääreishermoston rakenteet, hengitys- ja verenkiertoelimistön rakenne

Fysiologia: hermosolun rakenne ja toiminnot, motoriikan säätely ja aistitoiminnot motoriikan säätelyssä (neurofysiologia), lihas- ja kuormitusfysiologia; sykkeen säätely, verenkierron pääpiirteet ja säätely; hengitysfysiologia, hengityskaasujen diffuusio ja hengityksen säätely

Biomekaniikka: tukipinta, painovoima, painopiste, vaikutuspiste, resultanttivoima ja voiman varsi, kuorma ja kuorman varsi, lihastyön muodot, liikeanalyysin perusteet

Oppimateriaalit

Biomekaniikka:
Kauranen, Nurkka, 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille.
Johdanto s. 9-11,
1.2 Biomekaniikan tutkimus s. 16-17
1.4. Liikkumisen biomekaniikka ja
1.4.1. Perusliikkuminen 24-27.
4.2.2 Pyörimisliike 4.3
Voima s. 228 asti (ei väliaineen vastusta)
4.4 Voiman vääntökyky

Lihasfysiologia ja voimantuottoon vaikuttavat tekijät:
Sandström, Ahonen 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka.
1.6 Poikkijuovaisen lihaskudoksen fysiologia (s.93-115)
1.7 Lihasväsymyksestä lihasvoimaan (s.117-130)

Faskiat liikkeen näkökulmasta:
C Stecco 2015. Functional Atlas of the Human Fascial System. kpl Myofascial expansions s, 67-72 ja epimysial fascia 86-95 Keltaisella pohjalla päivitetty materiaalit 27.8. Pihlman, Luomala 2016. Faskia – terapian ja liikkeen näkökulmasta. S. 15-31, 37-48 (52) (DOMS ja retinaculum mielenkiinnon mukaan)

Hermosto, anatomia:
Sand ym. 2016. Ihminen, Fysiologia ja anatomia
kpl 4 s. 104-107, 114-133 Hermosto. s.133-145 Ääreishermosto
Sobotta; Head, neck and neuroanatomy: hermostoon liittyvät kuvat – vrt diamateriaali.
kirjan alusta kallon luut, kpl. Brain and spinal cord
Sobotta; Musculoskeletal System, ääreishermojen kulku ja ihohermotus vartalon ja raajojen alueella – vrt. diamateriaali: plexus brachialis, lumbalis ja vartalon alueen hermotus

Hermosto, fysiologia
Sand ym. 2016. Ihminen, Fysiologia ja anatomia
Kappale 2 Solut, erityisesti s.46-51, 64-76, 107-114. Tarvittaessa (sen mukaan mitä muistat aikaisemmista opinnoista) myös s. 17-18 Sähkö, 21-22 Ainemäärä ja konsentraatio sekä Diffuusio, 24-30 Vesi, Hapot ja emäkset ja pH-asteikko sekä 39-43 ATP ja solujen energia-aineenvaihdunta

Aistit ja motoriikan säätely:
Sand ym. 2016. Ihminen, Fysiologia ja anatomia
s. 148-155 Yleistä aisteista (jos koet tarvetta; aistit kokonaisuudessaan. Pitää osata reseptorit, hermorata ja aivoalueet, jossa aistimus tulkitaan)

Sandström, Ahonen 2011. Liikkuva ihminen – aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka.
s. 27-46 Aistien merkitys. Liikkeiden ja liikkumisen säätely
tai
Kauranen 2011. Motorinen oppiminen ja motoriikan säätely.
s.156-179, 1.4.4 Aistijärjestelmät ja palaute motoriikan säätelyssä.
Kauranen K. 2011. Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen; kpl 1.3.3-1.3.4 (s.62-97; menee osittain hieman liiankin syvälle asiaan…)

Hengitys-, sydän- ja verenkiertoelimistö
Sand ym. 2011. Ihminen; Fysiologia ja anatomia s. 268-312
Sand ym. 2011. Ihminen; Fysiologia ja anatomia s. 356-376

Mahdollinen oppikirja myös Leppäluoto ym 2024. Anatomia ja fysiologia, rakenteesta toimintaan. Tästä kirjasta löytyvät muut teemat biomekaniikkaa, voimantuottoa ja faskioita lukuunottamatta. Vaihtoehtoiset sivut tästä kirjasta kirjattu ITSiin

Opetusmenetelmät

Monimuotoiset, sisältäen itsenäistä opiskelua ja oppimistehtävien tekemistä, flipped learning -pedagogiikan mukaisesti tunneille valmistautumista ja vuorovaikutteisille luennoille osallistumista. Tunneille valmistaudutaan perehtymällä itsenäisesti toteutussuunnitelmassa osoitettuun oppimateriaaliin. Tapaamisissa ennakkoon opiskeltua työstetään pareittain, pienryhmissä tai koko ryhmänä monimuotoisin tavoin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Varsinainen tentti viikolla 48 lukujärjestyksen mukaisesti
Ensimmäinen uusinta viikolla 51 lukujärjestyksen mukaisesti
Toinen uusinta kevätlukukauden alussa. Sovitaan osallistujien kesken opintojakson aikana

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

flipped learning, sosiokonstruktivismi

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole. Opintojakson lähiopetukseen on suositeltavaa muttei pakollista osallistua. Joka tapauksessa kaikki edellä kuvatut oppimistehtävät pitää olla tehtyinä toteutussuunnitelman mukaisesti

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Oppimistehtävät:
1. Ennakkovalmistautuminen (=materiaaliin perehtyminen) tapaamisiin ITSin tarkemman toteutussuunnitelman ohjeistuksen mukaisesti.

2. Oppimistehtävät, jotka on kuvattu ITSissä, Tervetuloa opntojaksolle -osiossa. Näiden arviointi on hyväksytty - hylätty.

3. Numeerisesti arvioitava tentti, joka toteutuu ITSlearning alustalla sähköisenä valvottuna tenttinä


Opintojakson kokonaismitoitus on 5 x 27 tuntia, yhteensä 135 tuntia

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytyn arvosanan saavuttamiseksi pitää olla palautetuna ITSlearning alustalle oppimistehtävät, jotka on kuvattu ITSissä Tervetuloa opintojaksolle -osiossa. Nämä tehtävät arvioidaan skaalalla hyväksytty-hylätty

Opintojakson numeerinen arviointi perustuu 100%:sti numeerisesti arvioitavaa tenttiin, joka toteutuu ITSlearning alustalla sähköisenä valvottuna tenttinä edellä kuvatun aikataulun mukaisesti

Hylätty (0)

Opiskelija ei toimi opintojakson ohjeiden mukaisesti.
Opiskelija ei ole perehtynyt oppimisalustalla saatavilla olevaan materiaaliin ja /tai tehtävänantoon, eikä toimi niiden mukaisesti

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija palauttaa vaaditut oppimistehtävät toteutussuunnitelman mukaisessa aikataulussa

Arvioitavat tehtävät:
Opiskelija käyttää keskeisiä anatomian, fysiologian ja biomekaniikan käsitteitä sisällöltään ja/tai määrältään suppeasti
Opiskelija tietoperusta on sirpaleinen ja asioiden väliset suhteet jäävät epäselviksi
Tenttivastauksessa pohdinta on pinnallista ja tiedon synteesiin ei päästä
Esseevastaus on kirjoitettu kokonaisin lausein, hyvällä suomen kielellä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tason 1 kriteerit täyttyvät, lisäksi arvioitavissa tehtävissä:
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä anatomian, fysiologian ja biomekaniikan käsitteitä systemaattisesti
Opiskelijan tietoperusta hahmottuu kokonaisuutena, vastaus osoittaa asian ymmärrystä osittain
Esseevastaus on kirjoitettu selkeästi jäsenneltynä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tason 3 kriteerit täyttyvät, lisäksi arvioitavissa tehtävissä:
Opiskelija käyttää fysiologian ja biomekaniikan käsitteitä asiantuntevasti
Esseevastauksessa näkyy tiedon soveltaminen, synteesi ja ymmärrys esseen aiheesta

Esitietovaatimukset

Ei edeltävyysehtoja

Lisätiedot

Opintojaksolla on avoimen AMK:n kiintiöpaikkoja 10 opiskelijalle


Lukkarit julkaistaan 1.6.2025 ja löytyvät osoitteesta https://lukkari.turkuamk.fi/#/schedule. Hae toteutusta opintojakson nimellä ja valitse ryhmä MFYSIK25

Siirry alkuun