Promotion of Sexual and Reproductive Health and Family Care (3cr)
Code: TH00BY28-3006
General information
- Enrollment
- 02.07.2025 - 14.09.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 25.08.2025 - 12.10.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Midwifery
- Teachers
- Satu Halonen
- Course
- TH00BY28
Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 28 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Wed 27.08.2025 time 12:30 - 15:45 (3 h 15 min) |
Info ja orientaatio, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3006 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
|
Thu 04.09.2025 time 12:30 - 15:45 (3 h 15 min) |
Seksuaalikasvatustyöpajat, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3006 |
ICT_A3027
Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
ICT_A3028 Lastenhoitotyö |
Wed 10.09.2025 time 08:00 - 16:00 (8 h 0 min) |
Seksuaaliterveyden palvelujärjestelmätehtävien esitykset, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3006 |
EDU_3029
Lovisa muunto byod
|
Tue 16.09.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Seksuaalikasvatustilanteet; Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3006 |
Ruskon yläkoulu
|
Tue 16.09.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Seksuaalikasvatustilanteet, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3006 |
Ruskon yläkoulu
|
Tue 23.09.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Palvelujärjestelmätehtävien esitykset, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3006 |
EDU_1090
Ringsberg esitystila byod
|
Tue 23.09.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Palvelujärjestelmätehtävien esitykset, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3006 |
EDU_1091
Hammarbacka esitystila byod
|
Thu 25.09.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Seksuaalikasvatustilanteiden reflektio, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3006 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Toteutuu vko 35-39.
Objective
The student:
• Understands the importance of promoting sexual and reproductive health from the perspective of the individual, community and society, as well as internationally
• Can act as a promoter of sexual and reproductive health and guide the client on sexual and reproductive health issues
• Students will become familiar with the service system related to the promotion, examination and treatment of sexual and reproductive health.
Content
Contents
• National and International Promotion of Sexual and Reproductive Health
• Concepts used in the promotion of sexual and reproductive health
• Sexual rights
• Social phenomena and visions related to the promotion of sexual and reproductive health
• National and international challenges in the promotion of sexual and reproductive health
• Sexual Education, Sexual Counselling and Methods
• Levels, models, processes and methods of health promotion as part of midwifery
• Models and levels of addressing sexuality
• Sexology
• Methods of promoting sexual and reproductive health
• Promotion of sexual and reproductive health at different stages of life
• Sexual and reproductive health services
• Promotion of sexual and reproductive health in different operating environments
• Multidisciplinary cooperation in the promotion of sexual and reproductive health
Teaching methods
Oppimiskeskustelut, Verkkokurssi, ryhmätyö ja seksuaalikasvatustilanteen suunnittelu ja toteutus.
Exam schedules
Ei ole tenttiä.
Pedagogic approaches and sustainable development
Käänteinen oppiminen, ryhmätyö ja verkko-oppiminen.
Completion alternatives
Ei ole.
Student workload
3 op on 81 h:a opiskelijan työtä.
Kontaktiopetusta 14h + Prekliiniset harjoittelutunnit (6h) 1op
Seksuaaliterveyden edistäminen ja palavelujärjestelmäryhmätehtävä + Kehotunnekasvatus -verkkokurssi. 1op
Seksuaalikasvatustehtävä, 1op
Evaluation methods and criteria
Opintojakson yleiset arviointikriteerit on kuvattu tässä toteutussuunnitelmassa. Tarkemmat tehtävien arviointikriteerit on kuvattu Itsissä.
Arvioinnin kohteet:
Kehotunnekasvatus-verkkokurssi hyv./hyl.
Seksuaaliterveyden edistäminen ja palavelujärjestelmäryhmätehtävä, H-5
Seksuaalikasvatustehtävä, hyv./täydennettävä
Failed (0)
TIEDOT:
Ei osoita riittävää tietämystä Seksuaaliterveyden edistämisen opintojakson peruskäsitteistä ja mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
TAIDOT:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
ASENTEET:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
TIEDOT:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäisiä Seksuaaliterveyden edistämisen opintojaksoon liittyvää peruskäsitteistöä.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
TAIDOT:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella toimintaansa tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
•
Assessment criteria, good (3-4)
TIEDOT:
Osaa selittää ja vertailla Seksuaaliterveyden edistämisen opintojaksoon liittyvien käsitteiden välisiä suhteita.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
TAIDOT:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja osaa perustella valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, excellent (5)
TIEDOT:
Ymmärtää Seksuaaliterveyden edistämisen laajaalaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syyseuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
TAIDOT:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai osaa erinomaisesti perustella ja soveltaa toimintamallejaan.
ASENTEET:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Further information
Opettajan yhteystiedot; satu.halonen@turkuamk.fi