Skip to main content

Promotion of Sexual and Reproductive Health and Family Care (3cr)

Code: TH00BY28-3006

General information


Enrollment
02.07.2025 - 14.09.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
25.08.2025 - 12.10.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 30
Degree programmes
Degree Programme in Midwifery
Teachers
Satu Halonen
Course
TH00BY28

Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 28 h 30 min.

Time Topic Location
Wed 27.08.2025 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
Info ja orientaatio, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3006
ICT_C2032 Teoriatila muunto
Thu 04.09.2025 time 12:30 - 15:45
(3 h 15 min)
Seksuaalikasvatustyöpajat, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3006
ICT_A3027 Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
ICT_A3028 Lastenhoitotyö
Wed 10.09.2025 time 08:00 - 16:00
(8 h 0 min)
Seksuaaliterveyden palvelujärjestelmätehtävien esitykset, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3006
EDU_3029 Lovisa muunto byod
Tue 16.09.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Seksuaalikasvatustilanteet; Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3006
Ruskon yläkoulu
Tue 16.09.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Seksuaalikasvatustilanteet, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3006
Ruskon yläkoulu
Tue 23.09.2025 time 12:00 - 14:00
(2 h 0 min)
Palvelujärjestelmätehtävien esitykset, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3006
EDU_1090 Ringsberg esitystila byod
Tue 23.09.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Palvelujärjestelmätehtävien esitykset, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3006
EDU_1091 Hammarbacka esitystila byod
Thu 25.09.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Seksuaalikasvatustilanteiden reflektio, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3006
ICT_B2043 Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Toteutuu vko 35-39.

Objective

The student:

• Understands the importance of promoting sexual and reproductive health from the perspective of the individual, community and society, as well as internationally
• Can act as a promoter of sexual and reproductive health and guide the client on sexual and reproductive health issues
• Students will become familiar with the service system related to the promotion, examination and treatment of sexual and reproductive health.

Content

Contents

• National and International Promotion of Sexual and Reproductive Health
• Concepts used in the promotion of sexual and reproductive health
• Sexual rights
• Social phenomena and visions related to the promotion of sexual and reproductive health
• National and international challenges in the promotion of sexual and reproductive health
• Sexual Education, Sexual Counselling and Methods
• Levels, models, processes and methods of health promotion as part of midwifery
• Models and levels of addressing sexuality
• Sexology
• Methods of promoting sexual and reproductive health
• Promotion of sexual and reproductive health at different stages of life
• Sexual and reproductive health services
• Promotion of sexual and reproductive health in different operating environments
• Multidisciplinary cooperation in the promotion of sexual and reproductive health

Teaching methods

Oppimiskeskustelut, Verkkokurssi, ryhmätyö ja seksuaalikasvatustilanteen suunnittelu ja toteutus.

Exam schedules

Ei ole tenttiä.

Pedagogic approaches and sustainable development

Käänteinen oppiminen, ryhmätyö ja verkko-oppiminen.

Completion alternatives

Ei ole.

Student workload

3 op on 81 h:a opiskelijan työtä.

Kontaktiopetusta 14h + Prekliiniset harjoittelutunnit (6h) 1op

Seksuaaliterveyden edistäminen ja palavelujärjestelmäryhmätehtävä + Kehotunnekasvatus -verkkokurssi. 1op

Seksuaalikasvatustehtävä, 1op

Evaluation methods and criteria

Opintojakson yleiset arviointikriteerit on kuvattu tässä toteutussuunnitelmassa. Tarkemmat tehtävien arviointikriteerit on kuvattu Itsissä.

Arvioinnin kohteet:

Kehotunnekasvatus-verkkokurssi hyv./hyl.

Seksuaaliterveyden edistäminen ja palavelujärjestelmäryhmätehtävä, H-5

Seksuaalikasvatustehtävä, hyv./täydennettävä

Failed (0)

TIEDOT:
Ei osoita riittävää tietämystä Seksuaaliterveyden edistämisen opintojakson peruskäsitteistä ja mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

TAIDOT:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

ASENTEET:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

TIEDOT:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäisiä Seksuaaliterveyden edistämisen opintojaksoon liittyvää peruskäsitteistöä.
Hyödyntää ammatillista tietoa.

TAIDOT:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella toimintaansa tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.


Assessment criteria, good (3-4)

TIEDOT:
Osaa selittää ja vertailla Seksuaaliterveyden edistämisen opintojaksoon liittyvien käsitteiden välisiä suhteita.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.

TAIDOT:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja osaa perustella valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.

ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, excellent (5)

TIEDOT:
Ymmärtää Seksuaaliterveyden edistämisen laajaalaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syyseuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

TAIDOT:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai osaa erinomaisesti perustella ja soveltaa toimintamallejaan.

ASENTEET:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Further information

Opettajan yhteystiedot; satu.halonen@turkuamk.fi

Go back to top of page