Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen (3 op)
Toteutuksen tunnus: TH00BY28-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2025 - 14.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
- Ajoitus
- 25.08.2025 - 12.10.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 30
- Koulutus
- Kätilökoulutus
Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 28 t 30 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Ke 27.08.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
Info ja orientaatio, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3006 |
ICT_C2032
Teoriatila muunto
|
To 04.09.2025 klo 12:30 - 15:45 (3 t 15 min) |
Seksuaalikasvatustyöpajat, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3006 |
ICT_A3027
Kätilötyö, Terveydenhoitotyö
ICT_A3028 Lastenhoitotyö |
Ke 10.09.2025 klo 08:00 - 16:00 (8 t 0 min) |
Seksuaaliterveyden palvelujärjestelmätehtävien esitykset, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3006 |
EDU_3029
Lovisa muunto byod
|
Ti 16.09.2025 klo 08:00 - 12:00 (4 t 0 min) |
Seksuaalikasvatustilanteet; Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3006 |
Ruskon yläkoulu
|
Ti 16.09.2025 klo 12:00 - 16:00 (4 t 0 min) |
Seksuaalikasvatustilanteet, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3006 |
Ruskon yläkoulu
|
Ti 23.09.2025 klo 12:00 - 14:00 (2 t 0 min) |
Palvelujärjestelmätehtävien esitykset, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3006 |
EDU_1090
Ringsberg esitystila byod
|
Ti 23.09.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Palvelujärjestelmätehtävien esitykset, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3006 |
EDU_1091
Hammarbacka esitystila byod
|
To 25.09.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Seksuaalikasvatustilanteiden reflektio, Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen TH00BY28-3006 |
ICT_B2043
Teoriatila / kuvallisen ilmaisun tila
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Toteutuu vko 35-39.
Tavoitteet
Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen ja perheen hoitotyö 3 op KSELIS
Tavoitteet
Opiskelija:
• Ymmärtää seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen merkityksen yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta sekä kansainvälisesti
• Osaa toimia seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäjänä ja ohjata asiakasta seksuaali- ja lisääntymisterveyteen liittyvissä kysymyksissä
• Tietää seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämiseen, tutkimiseen ja hoitoon liittyvän palvelujärjestelmän
Sisältö
Sisältö
• Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen kansallisesti ja kansainvälisesti
• Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen käsitteet
• Seksuaalioikeudet
• Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen yhteiskunnalliset ilmiöt ja visiot
• Seksuaali- ja lisääntymisterveyden haasteet kansallisesti ja kansainvälisesti
• Seksuaalikasvatus, -neuvonta ja menetelmät
• Terveyden edistämisen tasot, mallit, prosessit ja menetelmät osana kätilötyötä
• Seksuaalisuuden puheeksi ottamisen mallit ja tasot
• Seksologia
• Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisen menetelmät
• Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen elämänkulun eri vaiheissa
• Seksuaali- ja lisääntymisterveyspalvelut
• Seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistäminen eri toimintaympäristöissä
• Monialainen yhteistyö seksuaali- ja lisääntymisterveyden edistämisessä
Opetusmenetelmät
Oppimiskeskustelut, Verkkokurssi, ryhmätyö ja seksuaalikasvatustilanteen suunnittelu ja toteutus.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei ole tenttiä.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Käänteinen oppiminen, ryhmätyö ja verkko-oppiminen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
3 op on 81 h:a opiskelijan työtä.
Kontaktiopetusta 14h + Prekliiniset harjoittelutunnit (6h) 1op
Seksuaaliterveyden edistäminen ja palavelujärjestelmäryhmätehtävä + Kehotunnekasvatus -verkkokurssi. 1op
Seksuaalikasvatustehtävä, 1op
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson yleiset arviointikriteerit on kuvattu tässä toteutussuunnitelmassa. Tarkemmat tehtävien arviointikriteerit on kuvattu Itsissä.
Arvioinnin kohteet:
Kehotunnekasvatus-verkkokurssi hyv./hyl.
Seksuaaliterveyden edistäminen ja palavelujärjestelmäryhmätehtävä, H-5
Seksuaalikasvatustehtävä, hyv./täydennettävä
Hylätty (0)
TIEDOT:
Ei osoita riittävää tietämystä Seksuaaliterveyden edistämisen opintojakson peruskäsitteistä ja mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
TAIDOT:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
ASENTEET:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentelyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
TIEDOT:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäisiä Seksuaaliterveyden edistämisen opintojaksoon liittyvää peruskäsitteistöä.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
TAIDOT:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella toimintaansa tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuorovaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
•
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
TIEDOT:
Osaa selittää ja vertailla Seksuaaliterveyden edistämisen opintojaksoon liittyvien käsitteiden välisiä suhteita.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
TAIDOT:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja osaa perustella valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
ASENTEET:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
TIEDOT:
Ymmärtää Seksuaaliterveyden edistämisen laajaalaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syyseuraussuhteita.
Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
TAIDOT:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai osaa erinomaisesti perustella ja soveltaa toimintamallejaan.
ASENTEET:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Lisätiedot
Opettajan yhteystiedot; satu.halonen@turkuamk.fi