Skip to main content

Growth in Leadership and Expertise (5 cr)

Code: TH00CY93-3002

General information


Enrollment
01.06.2025 - 07.10.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
30.09.2025 - 05.11.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Master School
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 40
Degree programmes
Master of Management and Leadership in Health Care
Teachers
Anne-Mari Haavisto
Sanna-Maria Nurmi
Course
TH00CY93

Realization has 4 reservations. Total duration of reservations is 11 h 15 min.

Time Topic Location
Tue 07.10.2025 time 09:00 - 11:30
(2 h 30 min)
Johtajana ja asiantuntijana kehittyminen TH00CY93-3002
Toteutetaan etänä: linkki ilmoitetaan myöhemmin
Wed 08.10.2025 time 09:00 - 11:30
(2 h 30 min)
Johtajana ja asiantuntijana kehittyminen TH00CY93-3002
Toteutetaan etänä: linkki ilmoitetaan myöhemmin
Wed 05.11.2025 time 09:00 - 11:30
(2 h 30 min)
Johtajana ja asiantuntijana kehittyminen TH00CY93-3002
Toteutetaan etänä: ilmoitetaan myöhemmin
Tue 02.12.2025 time 10:15 - 14:00
(3 h 45 min)
Johtajana ja asiantuntijana kehittyminen TH00CY93-3002
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Syksyn 2025 opintojakso toteutuu verkko-opintoina Zoom-etäyhteydellä.

Aikataulu:
7.10.2025 klo 9:00–11:30 Etäopetus zoomin välityksellä
8.10.2025 klo 9:00–11:30 Etäopetus zoomin välitykselläå
5.11.2025 klo 9:00–11:30 Etäopetus zoomin välityksellä
3.12.2025 klo 10:00–14:00 Etäopetus zoomin välityksellä

Opintojakson keskeiset sisällöt:
• itsetuntemus ja tavoitteiden asettaminen oman johtamis- ja asiantuntijuusosaamisen kehittämiselle
• erilaiset johtamistavat ja niiden soveltaminen käytännössä
• johtamiseen ja kehittämistoimintaan vaikuttavat ajankohtaiset teemat

Ennakkotehtävä:
Johdannoksi opintojaksoon suosittelemme luettavaksi oheisen artikkelin itsensä johtamisesta ennen opintojakson aloituskertaa.
Harari, M. B. ym. 2021. Self-leadership: A meta-analysis of over two decades of research. Journal of occupational and organizational psychology, 94(4), 890–923.

Lue etenkin siinä kuvaillut kolme itsensä johtamisen strategiaa, sekä itsensä johtamiskyvyn kanssa korreloivat personallisuuspiirteet; ja pohdi mikä strategia tuntuu niistä sinusta tutuimmalta – millaista strategiaa ehkä itse käytät, miten se vaikuttaa omaan toimintaasi työntekijänä ja toisaalta kollegojesi toimintaan? Pohdi lisäksi, miten itsensä johtamiskykyä ennakoivat persoonallisuuspiirteet pätevät juuri sinuun, ja miten voisit niitä kehittää opintojakson aikana.

Artikkeli löytyy kurssin Itslearnig -kurssialustalta, joka aukeaa noin viikkoa ennen opintojakson alkua.

Mikäli opiskelija ei aio osallistua toteutukselle, jolle hänet on hyväksytty, hänen on peruutettava ilmoittautumisensa toteutuksen vastuuopettajalle ennen opinnon alkua, jotta hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija (Tutkintosääntö 2024, pykälä 20)

Objective

After completing the course, the student is able to:

• evaluate and develop themselves as a leader and expert
• apply various leadership approaches in managing and developing work communities in accordance with the principles of sustainable development
• anticipate, identify, and critically evaluate current themes in the development and management of the health and social care sector and incorporate them into practice

Content

• self-awareness and goal setting for the development of one's own competence in leadership and expertise
• various leadership approaches and their practical application
• current themes influencing leadership and development activities

Materials

Lukupiirin kirjalista. Yhden lukupiirin (pienryhmän) kaikki opiskelijat lukevat saman valitsemansa kirjan. Ilmoittautuminen lukupiiriin/kirjaan opintojakson alettua (max 6 opiskelijaa/pienryhmä).

Backman & Sointukangas. 2025.Yhdeksän johtajatyyliä, Personoitu opas johtajan kasvumatkalle
Rantanen, J ym. 2020. Johda tunneilmastoa.
Huovinmaa, K. 2024. Ihmisjohtaja
Sydänmaanlakka, P. 2024. Innostu, innosta, innovoi — Näkökulmia älykkääseen johtamiseen
Pietiläinen, V. & Syväjärvi, A. 2019. Johtamisen psykologia
Burkeman, O. 2022. Neljätuhatta viikkoa.

Muu opintojakson materiaali ilmoitetaan Itslearning-oppimisympäristössä.

Teaching methods

Etäopetus (Zoom-etäyhteys), ryhmätyöskentely ja oppimistehtävät. Opintojaksolla on avainluentoja, yhteistä keskustelua, lukupiirityöskentelyä sekä oman johtamisosaamisen arviointia, kehittämistä ja reflektointia. Opiskelijoiden tulee varata aikaa lukupiirityöskentelyyn, joka tapahtuu ryhmässä sovittujen aikataulujen mukaan.

Exam schedules

Suomeksi
Toteutusta ei suoriteta tentillä.

International connections

Innovaatiopedagogiikka on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun master-koulutuksissa. Opiskelijat opiskelevat työnsä ohessa ongelmalähtöisesti ja teoriaa käytäntöihin soveltaen. Tämä opintojakso sisältää etäopetusta, pienryhmätyöskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.

Etäopetuksessa perehdytään opintojaksolle keskeiseen teoriaan sekä keskustellaan ja jaetaan kokemuksia käsiteltävistä aiheista. Pienryhmätyöskentelyssä korostuvat itseohjautuvuus, vertaisoppiminen sekä dialoginen vuorovaikutus. Yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.

Completion alternatives

Suomeksi
Ei erillistä valinnaista suoritustapaa.

Student workload

Yksilöllinen oppimistehtävä (2 op, joka vastaa 54 tuntia opiskelijan työtä)
Lukupiiritehtävä (2 op, joka vastaa 54 tuntia opiskelijan työtä)
Opetukseen osallistuminen ja ennakkovalmistautuminen opetukseen (1 op, joka vastaa 27 tuntia opiskelijan työtä)

Further information

YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin AMK maksimi: 5 opiskelijaa.

Opintojakso sopii myös vapaasti valittavaksi opinnoksi. Toteutukseen hyväksytään ensisijaisesti ne opiskelijat, joiden ops:ssa opintojakso on. Yli jääneet paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Saat tiedon hyväksymisestä Pepin kautta ilmoittautumisajan päätyttyä.

Go back to top of page