Skip to main content

Customer Service (3 cr)

Code: KH00CO48-3002

General information


Enrollment
02.08.2025 - 31.08.2025
Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
Timing
01.09.2025 - 09.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Professional Sales
Teachers
Heidi Kurvinen
Course
KH00CO48

Realization has 11 reservations. Total duration of reservations is 34 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 01.09.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3002
LEM_A312 Oppimistila BYOD
Mon 08.09.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3002
EDU_2003 Erik muunto byod
Mon 15.09.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3002
EDU_3001 Kaarle muunto byod
Mon 22.09.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3002
EDU_3001 Kaarle muunto byod
Tue 30.09.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3002
EDU_1091 Hammarbacka esitystila byod
Tue 07.10.2025 time 12:00 - 16:00
(4 h 0 min)
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3002
LEM_A309 Oppimistila BYOD
Mon 20.10.2025 time 08:00 - 12:00
(4 h 0 min)
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3002
EDU_1091 Hammarbacka esitystila byod
Tue 28.10.2025 time 12:00 - 17:00
(5 h 0 min)
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3002
LEM_B143 Oppimistila muunto
Tue 04.11.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3002
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Wed 12.11.2025 time 08:00 - 11:00
(3 h 0 min)
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3002
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Tue 18.11.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3002
LEM_A173_Lemminkäinen Lemminkäinen
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

2.9.2025-31.12.2025

Opiskelija osaa:
- luoda, arvioida ja ylläpitää asiakassuhteita
- analysoida asiakaskokemuksen muodostumista
- asiakaspalvelutilanteessa ottaa huomioon erilaiset asiakkaat
- arvioida omia asiakaspalvelutaitojaan sekä kehittämiskohtia

Sisältö:
asiakaslähtöinen ajattelu myyntiprosessissa
kehittää kannattavia asiakassuhteita
ostokäyttäytyminen

asiakaskokemus
asiakaspalvelutilanteet
haastavat asiakkaat


Tämän kurssin edeltävyysehtona on ensimmäisen vuoden opinnot.

Objective

Having completed the course, the student is able to:
apply customer oriented thinking, develop profitable customer relationships and
use customer-oriented practices in service

Content

customer service
customer experience

Materials

Itslearning alustalla mainittu kirjallisuus, artikkelit, nettilähteet ja muu alustalla mainittu aineisto tukee kurssilla opittua ja käsiteltyä materiaalia. Aineistoa on paljon ja omaehtoista tutustumista aihealueisiin edellytetään.

Luentojen aikana on tärkeää tehdä omia muistiinpanoja, sillä ne ovat olennaisia kurssin suoriutumisen kannalta. Luentomateriaali jaetaan kurssin lopussa.

Kurssikirjat:
-Grönroos, Christian (eri vuosia) Palvelujen johtaminen ja markkinointi.
-Storbacka, Kai & Lehtinen, Jarmo. R. (eri vuosia) Asiakkuuden ehdoilla vai asiakkuuden armoilla.
-Bergström, Seija & Leppänen, Arja (2015, 2021) Yrityksen asiakasmarkkinointi.
-Oppimisympäristön Itslearning materiaali.
-Omat muistiinpanot.

Vaikka kurssin aineisto on mittava, kurssin pystyy läpäisemään hyvin arvosanoin osallistumalla aktiivisesti luennoille ja kertaamalla materiaalin itsenäisesti aineistoa.

Teaching methods

Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa sovelletaan käytäntöön erilaisten luentomateriaalien, uutisten, harjoitusten, case -aineistojen ja mahdollisten yritystoimeksiantojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta kurssilla on kuitenkin vähäisessä määrin lyhyitä luentoja.

Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu keskustellen, harjoitteiden, oppimistehtävien avulla ja ryhmätyöskentelynä annetun tai suositellun materiaalin pohjalta, oppimistehtävien ja esitysten myötä.

Huomioitava on, että kurssi voidaan suorittaa vain läsnäoloa vaativalla luento-opetuksena - ei Teams-mahdollisuutta.

Kurssin toteutukseen saattaa tulla muutoksia tehtävänantojen, hanketyön tai työelämälähtöisen oppimisen osalta; näistä tiedotetaan tarkemmin kurssin aikana.

Exam schedules

Tentit järjestetään lukujärjestykseen ilmoitetuissa luentosaleissa, tarkasta tila viimeistään edeltävän päivänä mahdollisten muutosten osalta.

Kurssilla noudatetaan tutkintosäännön asetuksia tenttien toteuttamisesta ja arvioinnista. Uusintamahdollisuuden tutkintosäädöksen mukaisesti.

Tenttien ajankohdat:

Varsinainen tentti: xx.xx.2025
1. korotus/uusintatentti: xx.xx.2025 (tarkentuu ennen kurssin alkua)
2. korotus/uusintatentti: xx.xx.2025 (tarkentuu ennen kurssin alkua)


Tentin suorittaminen muina ajankohtina ei ole mahdollista: mikäli opiskelija ei kykene suorittamaan hyväksyttyä arvosanaa em. tenttiajankohtina, seuraava mahdollinen ajankohta suorittaa tentti/kurssi hyväksytysti on opinto-ohjelman mukainen, seuraava ajankohta kun kurssia järjestetään.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opetuksessa sovelletaan innovaatiopedagogiikkaa, jota sovelletaan luentojen ja harjoitusten aikana, sekä tehtävänannoissa. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa.

Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan sekä oppimistehtävien toteuttamisesta. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajan rooli on tukea ja ohjata työskentelyä. Pääosa tehtävänannoista toteutetaan suullisina toimeksiantoina luentojen ja teoreettisen aiheen yhteydessä, eikä niitä toisteta luennoitsijan toimesta. Suullisten tehtävänantojen tavoitteena on simuloida asiakkaiden antamia toimeksiantoja.

Completion alternatives

-

Student workload

Luennot toteutetaan fyysisinä luentoina kampuksen tiloilla eikä etäosallistuminen ole mahdollista. Kurssin keskeinen sisältö opitaan luennoilla ja luentojen perusteella tehtävät oppimistehtävät / harjoitteet tukevat kurssin asiasisällön sisäistämistä.

-Tiedonhakua ja aihealueen materiaaliin perehtyminen.
-Osallistuminen työskentelyyn. Elly-hanke / projektityö.
- Havainnointitehtävä pareittain (1), joka koostuu havainnoinnin valmistelusta, havainnoinnista ja havainnoinnin perusteella laaditusta esityksestä (osa esittää tunneilla tuotoksen). Palautusten ajankohdat ja ohjeet mainittu Itslearningissä.
-Tenttiin kertaus ja tentti.

Kurssin toteutukseen saattaa tulla muutoksia tehtävänantojen, yritystoimeksiantojen tai työelämälähtöisen oppimisen osalta; näistä tiedotetaan tarkemmin kurssin aikana.

Oppimisympäristönä Itslearning. Tehtävänpalautukset vain ja ainoastaan Itslearning oppimisympäristöön ohjeistuksen- ja aikataulun mukaisesti.


1 op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 3 op = 81h.

Evaluation methods and criteria

Kurssin läpäiseminen edellyttää aktiivista osallistumista luennoille ja jokaisen opiskelijan edellytetään aktiivisesti osallistuvan opetukseen.

Arvosanan muodostuminen:

- Osallistuminen luennoille ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla xx% vaikutus kurssin kokonaisarvosanaan. (pitää osallistua vähintään xx% jotta kurssin voi läpäistä).

--Tentti (yksilösuoritus) xx % vaikutus kurssin kokonaisarvosanaan. Arvioidaan asteikolla H-5.

-ELLY-hankkeen projektityö xx% (Tarkentuu kurssin alussa)

-Havainnointitehtävä (1) (Joka koostuu havainnoinnin valmistelusta, havainnoinnista ja havainnoinnin perusteella laaditusta esityksestä). Arvioidaan skaalalla HYV / HYL.

-Myöhässä palautettujen havainnointitehtävä viimeinen palautuspäivä on xx.xx.2025 klo xxx itsiin (keskustelu kurssin opettajan kanssa asiasta)


Kurssin toteutukseen saattaa tulla muutoksia tehtävänantojen, yritystoimeksiantojen tai työelämälähtöisen oppimisen osalta; näistä tiedotetaan tarkemmin kurssin aikana. Arviointi sovitaan yhdessä.

Failed (0)

Kurssin läpäisy vaatii: Osallistuminen luennoille ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla. Havainnointitehtävän hyväksytysti suorittamista. Hyväksytysti suoritettua tenttiä vähintään arvosanalla 1.

Arvosanana 0 koostuu seuraavista:
Tentti on hylätty. Tentin suoritus alle 50% kokonaispistemäärästä.
JA / TAI
Osallistuminen luennoille ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla jää alle 50 %.
JA / TAI
Havainnointiin liittyvää tehtävää ja esitystä ei ole suoritettu hyväksytysti.


Minkäänlainen kopiointi ei ole sallittua.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Arvosanaan T 1:
Opiskelija on osallistunut heikosti luennoille, ryhmätyöskentelyyn ja kurssin aihealueiden käsittelyyn osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä asiakaspalvelun merkityksen osana teknistä suoritusta ja asiakkuuksien hallintaa.

Opiskelija on suorittanut havainnointitehtävän eli asiakaspalvelutilanteen tarkkailun (havainnoinnin) ja palauttanut havainnoinnin perusteella laaditun esityksen aikataulussa ohjeiden mukaisesti.

Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi.

Osallistuminen työskentelyyn xx-xx % mukaisesti. Aktiivisuus luennoilla tyydyttävällä tasolla.

Tentti läpäisty hyväksytysti. Tentin suoritus 50-65% kokonaispistemäärästä.

Assessment criteria, good (3-4)

Arvosanaan H 3:
Opiskelija on osallistunut hyvällä tasolla luennoille ja tuntityöskentelyyn. Opiskelija osoittaa selkeää asiakaspalvelutilanteiden merkityksen hallintaa ja ymmärrystä asiakaspalvelun merkityksestä osana ammattialaansa ja ammattiaan. Opiskelija osaa luoda, arvioida ja ylläpitää asiakassuhteita omalla ammattialalla. Opiskelija osaa hyvällä tasolla analysoida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä ja pystyy huomioimaan asiakaspalvelutilanteissa erilaiset asiakkaat. Opiskelija osaa hyvällä tasolla arvioida omia asiakaspalvelutaitojaan ja kehittämiskohtia. Opiskelija osoittaa kykenevänsä erottelemaan hyvään asiakaspalvelutilanteeseen vaikuttavia tekijöitä.

Opiskelija on suorittanut havainnointitehtävän eli asiakaspalvelutilanteen tarkkailun (havainnoinnin) ja palauttanut havainnoinnin perusteella laaditun esityksen aikataulussa ohjeiden mukaisesti.

Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi.

Osallistuminen tuntityöskentelyyn vähintään xx-xx % mukaisesti. Aktiivisuus luennoilla hyvällä tasolla.

Tentti läpäisty hyväksytysti. Tentin suoritus 66-85% kokonaispistemäärästä.

Assessment criteria, excellent (5)

Arvosanaan K5:
Opiskelija on tunnilla aktiivinen ja pyrkii kehittämään asiakaspalveluosaamistaan. Opiskelija osoittaa kiitettävällä tasolla hallitsevansa asiakaspalvelun merkityksen osana menestyvää ammatinharjoittamista ja osaa tuoda monipuolisesti esille asiakaspalvelun tekniseen ja toiminnalliseen laatuun vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kiitettävällä tasolla luomaan, arvioimaan ja ylläpitämään asiakassuhteita ja analysoimaan erilaisten asiakkaiden asiakaskokemuksiin vaikuttavia osatekijöitä. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti omia asiakaspalvelutaitojaan ja tunnistaa ammattimaisella otteella niihin liittyviä kehittämiskohtia.

Opiskelija on suorittanut havainnointitehtävän eli asiakaspalvelutilanteen tarkkailun (havainnoinnin) ja palauttanut havainnoinnin perusteella laaditun esityksen aikataulussa ohjeiden mukaisesti.

Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi.Tentti läpäisty hyväksytysti.

Osallistuminen tuntityöskentelyyn vähintään 90 % mukaisesti. Aktiivisuus luennoilla erinomaisella tasolla.

Tentti läpäisty hyväksytysti. Tentin suoritus yli 86% Kokonaispistemäärästä.

Further information

Tapaamme joka viikko luennoilla.

Kurssiin liittyvä aineisto ja viestintä on suunnattu kokonaisuudessaan kurssin ITSLearning-sivustolle, jossa vastuuopettaja viestii mahdollisista aikataulumuutoksista tms.

Jos et pääse osallistumaan luennolle, katso kurssin itslearning-sivulta tai kysy opiskelukaverilta, mitä aiheita luennolla käsiteltiin.

Ensimmäisellä luentokerralla kysytään opiskelijoilta lupa kurssin luentojen läsnäololistalle.

Go back to top of page