Customer Service (3cr)
Code: KH00CO48-3002
General information
- Enrollment
- 02.08.2025 - 31.08.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.09.2025 - 31.12.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Professional Sales
- Teachers
- Heidi Kurvinen
- Course
- KH00CO48
Realization has 12 reservations. Total duration of reservations is 34 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 01.09.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3002 |
LEM_A312
Oppimistila byod
|
Mon 08.09.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3002 |
EDU_2003
Erik muunto byod
|
Mon 15.09.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3002 |
EDU_3001
Kaarle muunto byod
|
Mon 22.09.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3002 |
EDU_3001
Kaarle muunto byod
|
Tue 30.09.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3002 |
EDU_1091
Hammarbacka esitystila byod
|
Tue 07.10.2025 time 12:00 - 16:00 (4 h 0 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3002 |
LEM_A309
Oppimistila byod
|
Mon 20.10.2025 time 08:00 - 12:00 (4 h 0 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3002 |
EDU_1091
Hammarbacka esitystila byod
|
Tue 28.10.2025 time 12:00 - 14:00 (2 h 0 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3002 |
LEM_B143
Oppimistila muunto
|
Tue 04.11.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3002 |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
Wed 12.11.2025 time 08:00 - 11:00 (3 h 0 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3002 |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
Tue 18.11.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito KH00CO48-3002 |
LEM_A173_Lemminkäinen
Lemminkäinen
|
Thu 11.12.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
KH00CO48-3002 Asiakaspalvelu ja asiakkuuksien hoito 3 op |
ICT_C1039_Sigma
SIGMA
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Ajoitus:
Kurssin kesto 1.9.2025-31.12.2025
Sisältö:
-asiakaslähtöinen ajattelu myyntiprosessissa
-kehittää kannattavia asiakassuhteita
-ostokäyttäytyminen
-asiakaskokemus
-asiakaspalvelutilanteet
-haastavat asiakkaat
Kurssin sisältö tukee sitä, että kurssille asetetut oppimistavoitteet suoritetaan määräajassa.
Kurssin tarkempi aikataulu ja lähikertojen teemat / aiheet kuvattu kurssin Itslearning-alustalla.
Toteutus voi sisältää yritystoimeksiantoja.
Objective
Having completed the course, the student is able to:
apply customer oriented thinking, develop profitable customer relationships and
use customer-oriented practices in service
Content
customer service
customer experience
Materials
Itslearning alustalla mainittu kirjallisuus, artikkelit, nettilähteet ja muu alustalla mainittu aineisto tukee kurssilla opittua ja käsiteltyä materiaalia. Aineistoa on paljon ja omaehtoista tutustumista aihealueisiin edellytetään.
Luentojen aikana on tärkeää tehdä omia muistiinpanoja, sillä ne ovat olennaisia kurssin suoriutumisen kannalta. Luentomateriaalit: Kaikkia kurssin luentomateriaaleja ei jaeta kurssin itslearning-alustalla.
Kurssikirjat:
Grönroos, Christian (eri vuosia) Palvelujen johtaminen ja markkinointi.
Bergström, Seija & Leppänen, Arja (2015, 2021) Yrityksen asiakasmarkkinointi.
Lisäksi luennoilla käsitellään osia kirjasta:
Storbacka, Kai & Lehtinen, Jarmo. R. (eri vuosia) Asiakkuuden ehdoilla vai asiakkuuden armoilla.
Oppimisympäristön Itslearning materiaali.
Vaikka kurssin aineisto on mittava, kurssin pystyy läpäisemään hyvin arvosanoin osallistumalla aktiivisesti luennoille, tuntityöskentelyyn ja kertaamalla materiaalin itsenäisesti aineistoa.
Opiskelijan tulee tehdä omia muistiinpanoja luennoilla. Luentojen videoiminen tai kuvaaminen on kiellettyä ilman opettajan ja muiden opiskelijoiden lupaa.
Teaching methods
Oppiminen tapahtuu sovelletun ongelmalähtöisen oppimisen avulla, jossa teoreettinen osa sovelletaan käytäntöön erilaisten luentomateriaalien, uutisten, harjoitusten, case -aineistojen ja mahdollisten yritystoimeksiantojen avulla. Johtuen opetettavan aiheen luonteesta kurssilla on kuitenkin vähäisessä määrin lyhyitä luentoja. Kurssilla merkittävä osa opetuksesta tapahtuu keskustellen, harjoitusten, harjoitteiden ja ryhmätyöskentelynä annetun tai suositellun materiaalin pohjalta, viikkotehtävien ja esitysten myötä.
Huomioitava on, että kurssi voidaan suorittaa vain läsnäoloa vaativalla luento-opetuksena - ei Teams-mahdollisuutta.
Kurssin toteutukseen saattaa tulla muutoksia tehtävänantojen, hanketyön tai työelämälähtöisen oppimisen osalta; näistä tiedotetaan tarkemmin kurssin aikana.
Exam schedules
Tentit järjestetään lukujärjestykseen ilmoitetuissa luentosaleissa, tarkasta tila viimeistään edeltävän päivänä mahdollisten muutosten osalta. Kurssilla noudatetaan tutkintosäännön asetuksia tenttien toteuttamisesta ja arvioinnista. Uusintamahdollisuuden tutkintosäädöksen mukaisesti.
TENTTIEN AJANKOHDAT:
Tentti: 4.11.2025 klo.13.00-15.00. Tila: Lemminkäinen LEM_A173_
1. korotus/uusintatentti: 12.11.2025 klo.8.00-10.00. Tila: Lemminkäinen LEM_A173
2. korotus/uusintatentti: 18.11.2025 klo.13.00-15.00. Tila: Lemminkäinen LEM_A173
Tentin suorittaminen muina ajankohtina ei ole mahdollista: mikäli opiskelija ei kykene suorittamaan hyväksyttyä arvosanaa em. tenttiajankohtina, seuraava mahdollinen ajankohta suorittaa tentti/kurssi hyväksytysti on opinto-ohjelman mukainen, seuraava ajankohta kun kurssia järjestetään.
Pedagogic approaches and sustainable development
Luennot, harjoitukset ja harjoitteet ja Case yhdistettynä simulaatioon. Painopiste on keskeisestä teoreettisesta aineksesta johdetussa käytännönläheisessä toiminnassa. Opintojaksolla opiskelijalla tulee olla aktiivinen rooli ja hänen täytyy ottaa itsenäisesti vastuuta omasta oppimisestaan. Opintojakso perustuu yksilö- ja ryhmätyöskentelyyn, jossa ohjaajan rooli on tukea ja ohjata työskentelyä. Pääosa tehtävänannoista toteutetaan suullisina toimeksiantoina luentojen ja teoreettisen aiheen yhteydessä, eikä niitä toisteta luennoitsijan toimesta. Suullisten tehtävänantojen tavoitteena on simuloida asiakkaiden antamia toimeksiantoja.
ESG -näkökulma sisältyy toteutukseen.
Mahdolliset yritystoimeksiannot.
Completion alternatives
-
Student workload
Luennot toteutetaan fyysisinä luentoina kampuksen tiloilla eikä etäosallistuminen ole mahdollista. Kurssin keskeinen sisältö opitaan luennoilla ja luentojen perusteella tehtävät viikkotehtävät, harjoitukset, harjoitteet ja Case-yhdistettynä simulaatioon tukevat kurssin asiasisällön sisäistämistä.
-Tiedonhakua ja aihealueen materiaaliin perehtyminen.
-Osallistuminen työskentelyyn.
-Mahdolliset yritystoimeksiannot.
-Havainnointitehtävä pareittain 1kpl, joka koostuu havainnoinnin valmistelusta, havainnoinnista ja havainnoinnin perusteella laaditusta esityksestä ja esityksen palautuksesta kurssin Itslearning-alustalle 1 kpl (osa esittää tunneilla tuotoksen).
-Tenttiin kertaus ja tentti.
1 op vastaa 27h opiskelijan työtä eli 3 op = 81h.
Oppimisympäristönä Itslearning. Tehtävänpalautukset vain ja ainoastaan Itslearning oppimisympäristöön ohjeistuksen- ja aikataulun mukaisesti.
Kurssin toteutukseen saattaa tulla muutoksia tehtävänantojen, yritystoimeksiantojen tai työelämälähtöisen oppimisen osalta; näistä tiedotetaan tarkemmin kurssin aikana.
Evaluation methods and criteria
Kurssin läpäiseminen edellyttää aktiivista osallistumista luennoille, harjoitteisiin, harjoituksiin ja opetukseen.
ARVOSANAN MUODOSTUMINEN:
Tentti (yksilösuoritus) 80 % vaikutus kurssin kokonaisarvosanaan (80% kok. arvosanasta). Arvioidaan asteikolla H-5.
Osallistuminen luennoille, harjoitukset, harjoitteet, simulaatioharjoitteet ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla 20 % vaikutus kurssin kokonaisarvosanaan (20% kok. arvosanasta). (Pitää osallistua vähintään 50% jotta kurssin voi läpäistä.)
Havainnointitehtävä 1 kpl (parityö). Joka koostuu havainnoinnin valmistelusta, havainnoinnista, havainnoinnin perusteella laaditusta esityksestä ja esityksen palautuksesta. Havainnointitehtävän palautuspäivä kurssin Itslearning alustalle viimeistään 29.9.2025 klo.23.59 mennessä ennen ensimmäistä aihealueen käsittelykertaa 30.9.2025.
Tarkemmat ohjeet kurssin Itsalustalla. Havainnointitehtävä arvioidaan skaalalla HYV / HYL -Täydennettävä.
Kurssin läpäisy vaatii: Osallistuminen luennoille, harjoitukset, harjoitteet, simulaatioharjoitteet ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla vähintään 50%. Havainnointitehtävän hyväksytysti suorittamista. Hyväksytysti suoritettua tenttiä vähintään arvosanalla 1.
Myöhässä palautettujen havainnointitehtävä viimeinen palautuspäivä on 28.10.2025 klo.23.59 (Keskustele etukäteen kurssin opettajan kanssa asiasta.).
Kurssin toteutukseen saattaa tulla muutoksia tehtävänantojen, yritystoimeksiantojen tai työelämälähtöisen oppimisen osalta; näistä tiedotetaan tarkemmin kurssin aikana. Arviointi sovitaan yhdessä.
Failed (0)
Tentti on hylätty.
Tentin suoritus alle 50% kokonaispistemäärästä.
Osallistuminen luennoille,simulaatioharjoitukset, harjoitukset, harjoitteet ja opiskelijan aktiivisuus luennoilla jää alle 50 %.
Kaikkia tehtäviä ei ole palautettu hyväksytysti.
Ei osallistuttu simulaatioharjoituksiin.
Minkäänlainen kopiointi ei ole sallittua.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija on osallistunut vähäisesti luennoille ja ryhmätyöskentelyyn ja kurssin aihealueiden käsittelyyn osallistuminen on ollut heikkoa tai puutteellista. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä asiakaspalvelun merkityksen osana teknistä suoritusta ja asiakkuuksien hallintaa. Opiskelija on suorittanut havainnointitehtävän eli asiakaspalvelutilanteen tarkkailun (havainnoinnin) ja palauttanut havainnoinnin perusteella laaditun esityksen aikataulussa ohjeiden mukaisesti.
Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät palautettu hyväksytysti.
Osallistuminen tuntityöskentelyyn,simulaatioharjoitukset, harjoitukset ja harjoitteet vähintään 50-60% mukaisesti. Aktiivisuus tyydyttävällä tasolla.
Tentti läpäisty hyväksytysti. Tentin suoritus 50-65% kokonaispistemäärästä.
Assessment criteria, good (3-4)
Opiskelija on osallistunut hyvällä tasolla luennoille ja tuntityöskentelyyn. Opiskelija osoittaa selkeää asiakaspalvelutilanteiden merkityksen hallintaa ja ymmärrystä asiakaspalvelun merkityksestä osana ammattialaansa ja ammattiaan. Opiskelija osaa luoda, arvioida ja ylläpitää asiakassuhteita omalla ammattialalla. Opiskelija osaa hyvällä tasolla analysoida asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä ja pystyy huomioimaan asiakaspalvelutilanteissa erilaiset asiakkaat. Opiskelija osaa hyvällä tasolla arvioida omia asiakaspalvelutaitojaan ja kehittämiskohtia. Opiskelija osoittaa kykenevänsä erottelemaan hyvään asiakaspalvelutilanteeseen vaikuttavia tekijöitä.Opiskelija on suorittanut havainnointitehtävän eli asiakaspalvelutilanteen tarkkailun (havainnoinnin) ja palauttanut havainnoinnin perusteella laaditun esityksen aikataulussa ohjeiden mukaisesti. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät palautettu hyväksytysti.
Osallistuminen tuntityöskentelyyn,simulaatioharjoitukset, harjoitukset ja harjoitteet vähintään 70-80 % mukaisesti. Aktiivisuus hyvällä tasolla.
Tentti läpäisty hyväksytysti. Tentin suoritus 66-85% kokonaispistemäärästä.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija on tunnilla aktiivinen ja pyrkii kehittämään asiakaspalveluosaamistaan. Opiskelija osoittaa kiitettävällä tasolla hallitsevansa asiakaspalvelun merkityksen osana menestyvää ammatinharjoittamista ja osaa tuoda monipuolisesti esille asiakaspalvelun tekniseen ja toiminnalliseen laatuun vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija pystyy kiitettävällä tasolla luomaan, arvioimaan ja ylläpitämään asiakassuhteita ja analysoimaan erilaisten asiakkaiden asiakaskokemuksiin vaikuttavia osatekijöitä. Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti omia asiakaspalvelutaitojaan ja tunnistaa ammattimaisella otteella niihin liittyviä kehittämiskohtia. Opiskelija on suorittanut havainnointitehtävän eli asiakaspalvelutilanteen tarkkailun (havainnoinnin) ja palauttanut havainnoinnin perusteella laaditun esityksen aikataulussa ohjeiden mukaisesti. Ryhmätehtävien osalta mahdollinen ristiin- ja vertaisarviointi toteutuu hyväksyttävästi. Kaikki tehtävät palautettu hyväksytysti.
Osallistuminen tuntityöskentelyyn,simulaatioharjoitukset, harjoitukset ja harjoitteet vähintään 90 % mukaisesti. Aktiivisuus erinomaisella tasolla.
Tentti läpäisty hyväksytysti. Tentin suoritus yli 86% kokonaispistemäärästä.
Further information
Tapaamme joka viikko luennoilla.
Kurssiin liittyvä aineisto ja viestintä on suunnattu kokonaisuudessaan kurssin Itslearning-sivustolle, jossa vastuuopettaja viestii mahdollisista aikataulumuutoksista tms.
Jos et pääse osallistumaan luennolle, katso kurssin itslearning-sivulta tai kysy opiskelukaverilta, mitä aiheita luennolla käsiteltiin.
Ensimmäisellä luentokerralla kysytään opiskelijoilta lupa kurssin luentojen läsnäololistalle.