Service coordination in the health sector (5 cr)
Code: TH00CY68-3001
General information
- Enrollment
- 01.06.2025 - 25.08.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 25.08.2025 - 03.10.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Master School
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 20
- Degree programmes
- Master of Management and Leadership in Health Care
- Teachers
- Heli Vaartio-Rajalin
- Scheduling groups
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää (Size: 4 . Open UAS : 4.)
- Small groups
- Open UAS quota. Please enroll without selecting this group
- Course
- TH00CY68
Evaluation scale
Hyväksytty/Hylätty
Content scheduling
HUOM: opintojakso on tarkoitettu vain niille yamk-opiskelijoile, joilla on terveysalan tutkinto
Mikäli opiskelija ei aio osallistua toteutukselle, jolle hänet on hyväksytty, hänen on peruutettava ilmoittautumisensa toteutuksen vastuuopettajalle ennen opinnon alkua, jotta hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija (Tutkintosääntö 2024, pykälä 20)
Sisältö (3 kpl alustusluentoja verkossa, sekä kirjallinen oppimistehtävä)
* Palveluohjaus käsitteenä ja sen lähi- ja vastakäsitteet
• Palveluohjauksen toteutumisen edellytykset, tavoitteet, palveluohjausprosessi ja sen merkitys eri näkökulmista
* Esimerkki ikääntyneiden palveluohjausprosessista
* Kirjallinen oppimistehtävä, jonka voi halutessaan tehdä parityönä
Objective
After completing the course
• The student understands the concept, objectives, process, and significance of customer-centered service coordination in the health sector
• The student is able to plan, evaluate, and develop customer-oriented service coordination in the health sector
Content
• Service coordination as a concept and its related and opposite concepts
• The prerequisites for the implementation of service coordination, objectives, service coordination process, and its significance from different perspectives.
Materials
Suositeltava oppimateriaali:
Blommila, K., Juntunen, M. & Kosunen, S. (toim.). (2022). Puheenvuoroja palveluohjauksesta. Helsinki: Suomen palveluohjausyhdistys SPO ry. https://media.yliveto.fi/books/qipa/
Hirsikangas, S. (2021). Hoitoon sitoutuminen, siihen yhteydessä olevat tekijät ja palveluohjausintervention vaikutukset terveyspalveluja paljon käyttävillä asiakkailla. Oulun yliopisto. Lääketieteellinen tiedekunta. Väitöskirja. http://urn.fi/urn:isbn:9789526230528
Ristolainen, H.; Roivas, P.; Mustonen, E. & Hujala, A. 2020. Asiakaslähtöinen palveluohjaus. Teoksessa Hujala, A. & Taskinen, H. (toim.) Uudistuva sosiaali- ja terveysala. Tampere: Tampere University Press. https://trepo.tuni.fi/bitstream/handle/10024/123995/978-952-359-022-9.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Pakollinen oppimateriaali (valitse ainakin 2 näistä käytettäväksi oppimistehtävässä):
Barghadouch, A. & Norredam, M. (2022). Psychosocial Responses to Healthcare: A Study on Asylum?Seeking Families’ Experiences in Denmark. Journal of Immigrant and Minority Health 24, 551–555. https://doi.org/10.1007/s10903-021-01183-x
Berezowska, A., Passchier, E. & Bleiker, E. (2021). Professional patient navigation in a hospital setting: a randomized controlled trial. Supportive Care in Cancer 29, 2111–2123. https://doi.org/10.1007/s00520-020-05721-5
Eliacin, J. et al. (2022). Patients’ and caregivers’ perspectives on healthcare navigation in Central Indiana, USA after brain injury. Health and Social Care in the Community 30, 988. https://10.1111/hsc.13275
Hudon, C., et al. (2020). Case Management in Primary Care for Frequent Users of Health Care Services: A Realist Synthesis. Annals Family Medicine 18 (3), 218–226. https://10.1370/afm.2499
Kim, B et al. (2024). Healthcare system navigation difficulties among informal caregivers of older adults: a logistic regression analysis of social capital, caregiving support and utilization factors. Health Services Research 24, 1159. https://doi.org/10.1186/s12913-024-11549-0
Kokorelias, K.M. et al. (2021). Factors Influencing the Implementation of Patient Navigation Programs for Adults with Complex Needs: A Scoping Review of the Literature. Health Services Insights 14, 1-17. https://doi.org/10.1177/11786329211033267
Labourot, J. et al. (2024). Factors affecting patients' journey with primary healthcare services during mental health?related sick leave. Health Expectations 7:e14036. https://doi.org/10.1111/hex.14036
Mullen, J.L., Levitt, A. & Markoulakis, R. (2023). Supporting Individuals with Mental Health and/or Addictions Issues Through Patient Navigation: A Scoping Review. Community Mental Health Journal 59, 35–56. https://doi.org/10.1007/s10597-022-00982-2
Myers, S., Collins, B. & Maguire, S. (2022). Care coordination for children with a disability or developmental difficulty: Empowers families and reduces the burden on staff supporting them. Child care and health development 0:e13158, https://doi.org/10.1111/cch.13158
Samuels, A. et al. (2021). “I wanted to participate in my own care”: Evaluation of a Patient Navigation Program. Western Journal of Emergency Medicine 22(2), 417-426. https://0.5811/westjem.2020.9.48105, https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC7972383/
Singer, C. & Porta, C. (2021). Improving patient well-being in the United States through care coordination interventions informed by social determinants of health. Health and Social Care in the Community 30, 2270. https://10.1111/hsc.13776, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/35301764/
Teaching methods
Itsenäinen työskentely/parityöskentely
Exam schedules
Kirjallisen yksilö/paritehtävän palautus Its learning alustalle viimeistään pe 3.10 2025 klo 16.00
Pedagogic approaches and sustainable development
Innovaatiopedagogiikka eli konstruktivistinen ja ongelmalähtöinen tekemällä ja soveltamalla oppiminen on keskiössä kaikissa Turun ammattikorkeakoulun (YAMK) koulutuksissa. Itsenäisessä opiskelussa ja yksilötehtävissä perehdytään opintojakson kirjallisuuteen, harjoitellaan tiedonhankintaa ja jalostamista sekä jäsenneltyä asioiden esitystapaa.
Oppimistehtävässä ilmenevät kestävän kehityksen kompetenssit eli tulevaisuusorientoituneisuus, normatiivinen ja systeeminen ajattelu, yhteistyö ja kriittinen ajattelu.
Completion alternatives
Ei valinnaista toteutustapaa
Student workload
Itsenäistä opiskelua (alustukset, suositeltavaan ja pakolliseen opintojakson kirjallisuuteen tutustuminen sisältäen kaksi englanninkielistä tieteellistä artikkelia) 45h (1.6 op)
Kirjallinen yksilö/paritehtävä (sisältäen palveluohjaajan tai palveluohjauksen asiakkaan haastattelun) 90h (3.4 op)
Yhteensä 135h (5 op)
Assessment criteria, approved/failed
Raportin rakenne on johdonmukainen ja väliotsikointi vastaa selkeästi tehtäväksiantoa. Työssä on vastattu ymmärrettävästi ja tasapainoisesti kaikkiin tehtäväksiannon kohtiin 1-5.
Teoreettinen taustatieto ja käytetyt käsitteet ovat relevantteja (asiakaslähtöinen palveluohjaus, jne.) ja niitä käytetään oikein ja loogisesti tehtävänannon eri osissa. Kaikki vastaukset 1-5 perustuvat kurssimateriaaliin (sisältäen yhteensä kaksi pakollista englanninkielistä artikkelia), sen lisäksi on käytetty itse etsittyä relevanttia materiaalia, palveluohjaajan tai palveluohjauksen asiakkaan haastattelua sekä omaa ammatillista pohdintaa kuhunkin osaan vastaamiseksi.
Tekstin viimeistely on ohjeiden mukaista: Turun AMK:n kirjallisen työn ohjeiden mukainen (MESSI – raporttipohja), sisältää kansilehden jossa kirjoittajien nimet ja opiskelijanumerot, sisällysluettelon, johdannon, väliotsikoin varustetun asiasisällön lähdeviitteineen sekä lähdeluettelon. Tehtävän laajuus yksilötyönä enintään 12 tekstisivua, parityönä enintään 15. Älä ylitä sivumäärää, sillä se on osa ohjeistusta. Tehtäville tehdään plagiointitarkastus ja kukin raportti analysoidaan plagioinniksi merkittyjen kohtien suhteen.
Raportti on palautettu ajoissa ja sille ohjeistettuun paikkaan. Molemmat kansilehteen merkityt opiskelijat ovat osallistuneet tehtävänantoon vastaamiseen ammatillisessa, tasa-arvoisesti vastuullisessa yhteistyössä.
Evaluation methods and criteria
Arviointi kohdistuu opintojakson aikana suoritettavaan oppimistehtävään (sisältäen alustusluentoihin ja suositeltavaan sekä pakolliseen opintojakson materiaaliin paneutumisen, palveluohjaajan tai palveluohjauksen asiakaan haastattelun, ja oppimistehtävän kaikkiin osioihin vastaamisen näiden sekä oman ammatillisen reflektion pohjalta).
Tekoälyä saa opintojaksolla käyttää, mutta käytöstä on raportoitava (missä kohdassa on tekoälyä käyttänyt, miten?) Käytä ensisijaisesti Turun ammattikorkeakoulun tarjoamaa suojattua Microsoft Copilot Chat -tekoälyratkaisua.
Failed (0)
Raportin sisältö ei vastaa tehtävänantoa eli siinä ei vastata kaikkiin tehtäväksiannon kohtiin 1-5.
Teoreettinen taustatieto ja käytetyt käsitteet ovat epärelevantteja ja/tai niitä käytetään väärin ja/tai epäloogisesti tehtävänannon eri osissa. Vastaukset perustuvat joko vain omiin mielipiteisiin, tai vain kurssimateriaaliin, tai kahta pakollista englanninkielistä artikkelia ei ole hyödynnetty, tai on käytetty ainoastaan itse etsittyä materiaalia, ja/tai palveluohjaajan tai palveluohjauksen asiakkaan haastattelu puuttuu.
Tekstin viimeistely ei ole ohjeiden mukaista, vastauksen pituus ylittää ohjeistetun sivumäärän, jokin/jotkin sen osat osoittautuvat plagiaateiksi, tai raportti on palautettu myöhässä tai ei ollenkaan.
Toinen kansilehteen merkityistä opiskelijoista on vastuussa vain jonkin/joidenkin tehtävänannon osaan vastaamisesta, tai ei ole kantanut jaettua vastuuta ammatillisesti.
Further information
YAMK - opintoja, ei sovellu AMK - opintoihin. Avoin YAMK-opiskeluun maksimi 4 opiskelijaa.
Opintojakso on valinnainen tutkintoryhmän YTEKEK25V ryhmän opiskelijoille. Toteutukseen hyväksytään ensisijaisesti ne opiskelijat, joiden ops:ssa opintojakso on. Yli jääneet paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Saat tiedon hyväksymisestä Pepin kautta ilmoittautumisajan päätyttyä.