Visual Communication (5 cr)
Code: TE00CX52-3002
General information
- Enrollment
- 02.08.2025 - 31.08.2025
- Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
- Timing
- 30.09.2025 - 03.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Mechanical Engineering
- Campus
- Location-independent
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 40
- Degree programmes
- Design Plugin - Diploma of Higher Education in Design
- Design Plugin Medium - Expert in Design Thinking
- Teachers
- Mervi Vuolas
- Teacher in charge
- Mervi Vuolas
- Scheduling groups
- Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Size: 5 . Open UAS : 5.)
- Small groups
- Open UAS quota. Please enroll without selecting this group.
- Course
- TE00CX52
Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 23 h 30 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 30.09.2025 time 17:30 - 20:00 (2 h 30 min) |
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002 |
etänä
|
Wed 29.10.2025 time 17:00 - 20:00 (3 h 0 min) |
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002 |
etänä
|
Tue 04.11.2025 time 17:00 - 20:00 (3 h 0 min) |
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002 |
etänä
|
Wed 05.11.2025 time 17:00 - 20:00 (3 h 0 min) |
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002 |
etänä
|
Tue 18.11.2025 time 17:00 - 20:00 (3 h 0 min) |
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002 |
etänä
|
Wed 19.11.2025 time 17:00 - 20:00 (3 h 0 min) |
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002 |
etänä
|
Tue 02.12.2025 time 17:00 - 20:00 (3 h 0 min) |
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002 |
etänä
|
Wed 03.12.2025 time 17:00 - 20:00 (3 h 0 min) |
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002 |
etänä
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
The student understands the importance of visual thinking and communication in planning.
The student knows how to observe, use and evaluate shapes, colors and their relationships.
The student understands the possibilities of hand drawing in documenting observations and as a means of communication
Objective
The student understands the importance of visual thinking and communication in planning.
The student knows how to observe, use and evaluate shapes, colors, lighting and their relationships.
The student understands the possibilities of hand drawing in documenting observations and as a means of communication
Content
The course consists of the following parts:
- Designerly observation
- Hand drawing methods and tools -introduction
Materials
Betty Edwards: Luovan piirtämisen opas - Käytä oikeaa aivopuoliskoasi, 2004 / Drawing on the right side of the brain, 1999
Koponen, Hilden, Vapaasalo: Tieto näkyväksi - Informaatiomuotoilun perusteet, 2019
Josef Albers: Värien vuorovaikutus / Interaction of colors, 1975
Harald Arnkil: Värit havaintojen maailmassa, 2008 / Colors in the visual world, 2013
Harald Arnkil (ed.): Color and light – Concepts and confusions, 2015: https://shop.aalto.fi/media/filer_public/b3/d1/b3d15b01-7252-466b-bcaa-f277deb099c8/colourandlight_2nd_edition_1.pdf
Simon Seivewright: Research and Design, 2007
Alex Milton, Paul Rodgers: Research Methods for Product Design, 2007
Alan Pipes: Drawing for Designers, 2007
Seppo Rihlama: Valaistus ja värit sisustussuunnittelussa, 2000
Teaching methods
Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen käytännönläheisesti. Oppimisalustana käytetään itsLearningia.
Exam schedules
Ei tenttejä. Koska kurssirakenne perustuu aikaisempien tehtävien suorittamiseen ennen uusien tehtävien tekoa, tehtävät on tehtävä ajallaan. Tehtäviä voi parannella opettajan antaman palautteen perusteella. Myöhässä tehdyt tehtävät vaikuttavat alentavasti arvosanaan.
Pedagogic approaches and sustainable development
Pedagogisena toimintatapana on käytännönläheisyys, joka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.
Kestävä kehitys ilmenee mm. etätyöskentelynä, jolloin fyysinen matkustaminen poistuu ja hiilidioksidipäästöiltä vältytään.
Avoimen AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä. Avoimen AMK:n opintojakso voi myös vähentää sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele.
Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.
Completion alternatives
Ei ole
Student workload
1 op 27 h opiskelijan työtä eli 5 op on 135 h opiskelijan työtä. Tämä sisältää etäkontaktiohjausta 8 iltaa (klo 17.30-20) (3 x 45 min oppituntia) eli yhteensä 24 oppituntia.
Evaluation methods and criteria
Arvioinnin kohteena ovat harjoitustehtävät ja yleinen aktiivisuus ja osallistuminen etätapaamisissa ja keskusteluissa. Jatkuvaa sanallista palautetta ja arviointia annetaan etätapaamisissa sekä henkilökohtaista palautetta kirjallisesti mm. itsLearningin palautuslaatikon kautta.
Myöhässä palautetut harjoitustehtävät ja poissaolot etätapaamisissa alentavat arvosanaa, koska kurssi etenee pohjautuen osittain aikaisempiin suorituksiin.
Failed (0)
- Harjoitustöitä ei ole tehty, tai niitä ei ole tehty hyväksyttävällä tavalla.
- Tehtävät on tehty, mutta poissaoloja on 50% tai enemmän.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
- Harjoitustyöt on tehty, mutta niissä on puutteita. Ei poissaoloja.
- Harjoitustyöt on tehty hyvin, mutta poissaoloja on paljon.
Assessment criteria, good (3-4)
Harjoitustyöt on tehty huolellisesti ja palautettu aikataulussa. Osallistuminen on ollut aktiivista ja vastuullista. Ei poissaoloja.
Assessment criteria, excellent (5)
Harjoitustyöt on tehty erittäin huolellisesti, osallistuminen on ollut hyvin aktiivista ja opiskelija on ottanut vahvasti vastuuta omasta oppimisestaan sekä hyvästä ryhmähengen luomisesta osaltaan. Ei poissaoloja.
Further information
Viestintä tapahtuu pääasiallisesti itsLearning-alustalla, mutta myös sähköposti on mahdollinen.