Skip to main content

Visual Communication (5 cr)

Code: TE00CX52-3002

General information


Enrollment
02.08.2025 - 31.08.2025
Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
Timing
30.09.2025 - 03.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Mechanical Engineering
Campus
Location-independent
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 40
Degree programmes
Design Plugin - Diploma of Higher Education in Design
Design Plugin Medium - Expert in Design Thinking
Teachers
Mervi Vuolas
Teacher in charge
Mervi Vuolas
Scheduling groups
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Size: 5 . Open UAS : 5.)
Small groups
Open UAS quota. Please enroll without selecting this group.
Course
TE00CX52

Realization has 8 reservations. Total duration of reservations is 23 h 30 min.

Time Topic Location
Tue 30.09.2025 time 17:30 - 20:00
(2 h 30 min)
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002
etänä
Wed 29.10.2025 time 17:00 - 20:00
(3 h 0 min)
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002
etänä
Tue 04.11.2025 time 17:00 - 20:00
(3 h 0 min)
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002
etänä
Wed 05.11.2025 time 17:00 - 20:00
(3 h 0 min)
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002
etänä
Tue 18.11.2025 time 17:00 - 20:00
(3 h 0 min)
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002
etänä
Wed 19.11.2025 time 17:00 - 20:00
(3 h 0 min)
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002
etänä
Tue 02.12.2025 time 17:00 - 20:00
(3 h 0 min)
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002
etänä
Wed 03.12.2025 time 17:00 - 20:00
(3 h 0 min)
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002
etänä
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

The student understands the importance of visual thinking and communication in planning.
The student knows how to observe, use and evaluate shapes, colors and their relationships.
The student understands the possibilities of hand drawing in documenting observations and as a means of communication

Objective

The student understands the importance of visual thinking and communication in planning.
The student knows how to observe, use and evaluate shapes, colors, lighting and their relationships.
The student understands the possibilities of hand drawing in documenting observations and as a means of communication

Content

The course consists of the following parts:
- Designerly observation
- Hand drawing methods and tools -introduction

Materials

Betty Edwards: Luovan piirtämisen opas - Käytä oikeaa aivopuoliskoasi, 2004 / Drawing on the right side of the brain, 1999
Koponen, Hilden, Vapaasalo: Tieto näkyväksi - Informaatiomuotoilun perusteet, 2019
Josef Albers: Värien vuorovaikutus / Interaction of colors, 1975
Harald Arnkil: Värit havaintojen maailmassa, 2008 / Colors in the visual world, 2013
Harald Arnkil (ed.): Color and light – Concepts and confusions, 2015: https://shop.aalto.fi/media/filer_public/b3/d1/b3d15b01-7252-466b-bcaa-f277deb099c8/colourandlight_2nd_edition_1.pdf
Simon Seivewright: Research and Design, 2007
Alex Milton, Paul Rodgers: Research Methods for Product Design, 2007
Alan Pipes: Drawing for Designers, 2007
Seppo Rihlama: Valaistus ja värit sisustussuunnittelussa, 2000

Teaching methods

Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen käytännönläheisesti. Oppimisalustana käytetään itsLearningia.

Exam schedules

Ei tenttejä. Koska kurssirakenne perustuu aikaisempien tehtävien suorittamiseen ennen uusien tehtävien tekoa, tehtävät on tehtävä ajallaan. Tehtäviä voi parannella opettajan antaman palautteen perusteella. Myöhässä tehdyt tehtävät vaikuttavat alentavasti arvosanaan.

Pedagogic approaches and sustainable development

Pedagogisena toimintatapana on käytännönläheisyys, joka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.

Kestävä kehitys ilmenee mm. etätyöskentelynä, jolloin fyysinen matkustaminen poistuu ja hiilidioksidipäästöiltä vältytään.

Avoimen AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä. Avoimen AMK:n opintojakso voi myös vähentää sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele.

Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.

Completion alternatives

Ei ole

Student workload

1 op 27 h opiskelijan työtä eli 5 op on 135 h opiskelijan työtä. Tämä sisältää etäkontaktiohjausta 8 iltaa (klo 17.30-20) (3 x 45 min oppituntia) eli yhteensä 24 oppituntia.

Evaluation methods and criteria

Arvioinnin kohteena ovat harjoitustehtävät ja yleinen aktiivisuus ja osallistuminen etätapaamisissa ja keskusteluissa. Jatkuvaa sanallista palautetta ja arviointia annetaan etätapaamisissa sekä henkilökohtaista palautetta kirjallisesti mm. itsLearningin palautuslaatikon kautta.

Myöhässä palautetut harjoitustehtävät ja poissaolot etätapaamisissa alentavat arvosanaa, koska kurssi etenee pohjautuen osittain aikaisempiin suorituksiin.

Failed (0)

- Harjoitustöitä ei ole tehty, tai niitä ei ole tehty hyväksyttävällä tavalla.
- Tehtävät on tehty, mutta poissaoloja on 50% tai enemmän.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

- Harjoitustyöt on tehty, mutta niissä on puutteita. Ei poissaoloja.
- Harjoitustyöt on tehty hyvin, mutta poissaoloja on paljon.

Assessment criteria, good (3-4)

Harjoitustyöt on tehty huolellisesti ja palautettu aikataulussa. Osallistuminen on ollut aktiivista ja vastuullista. Ei poissaoloja.

Assessment criteria, excellent (5)

Harjoitustyöt on tehty erittäin huolellisesti, osallistuminen on ollut hyvin aktiivista ja opiskelija on ottanut vahvasti vastuuta omasta oppimisestaan sekä hyvästä ryhmähengen luomisesta osaltaan. Ei poissaoloja.

Further information

Viestintä tapahtuu pääasiallisesti itsLearning-alustalla, mutta myös sähköposti on mahdollinen.

Go back to top of page