Siirry suoraan sisältöön

Visuaalinen kommunikointi 1 (5op)

Toteutuksen tunnus: TE00CX52-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.08.2025 - 31.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
30.09.2025 - 03.12.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Konetekniikka
Toimipiste
Paikasta riippumaton
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
Design Plugin - Muotoilun korkeakouludiplomi
Design Plugin Medium – Muotoiluajattelun osaaja
Opettajat
Mervi Vuolas
Vastuuopettaja
Mervi Vuolas
Ajoitusryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Ryhmät
DMUOTS25
Design Plugin Maxi - Muotoilun korkeakouludiplomi
OSMUOTS125
Design Plugin Medium 1 - Muotoiluajattelun osaaja
Pienryhmät
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää.
Opintojakso
TE00CX52

Toteutuksella on 8 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 20 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Ti 30.09.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002

Ke 29.10.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002

Ti 04.11.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002

Ke 05.11.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002

Ti 18.11.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002

Ke 19.11.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002

Ti 02.12.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002

Ke 03.12.2025 klo 17:30 - 20:00
(2 t 30 min)
Visuaalinen kommunikointi 1 TE00CX52-3002

Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation merkityksen muotoilussa.
Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä ja niiden suhteita.

Sisältö:
Informaatiomuotoilun perusteet
- Muotoilullinen havainnointi ja käsin piirtäminen
- Massoittelu ja modulaarisuus
- Moodboard-työskentely ja konseptien luominen
- Väri-essee
- Datan visualisointi

Kurssi suoritetaan 30.9.-3.12.2025.

Tekoälyn käyttö vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti. Käytä ensisijaisesti Turun ammattikorkeakoulun tarjoamaa suojattua Microsoft Copilot Chat -tekoälyratkaisua.

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää visuaalisen ajattelun ja kommunikaation merkityksen kehittämisessä.

Opiskelija osaa havainnoida, käyttää ja arvioida muotoja, värejä, valaistuksia ja niiden suhteita.

Opiskelija ymmärtää käsin piirtämisen mahdollisuuksia havaintojen dokumentoinnissa ja kommunikoinnin välineenä

Sisältö

Informaatiomuotoilun perusteet
- Muotoilullinen havainnointi ja käsin piirtäminen
- Massoittelu ja modulaarisuus
- Moodboard-työskentely ja konseptien luominen
- Värien havainnointi
- Datan visualisointi

Oppimateriaalit

Betty Edwards: Luovan piirtämisen opas - Käytä oikeaa aivopuoliskoasi, 2004 / Drawing on the right side of the brain, 1999
Koponen, Hilden, Vapaasalo: Tieto näkyväksi - Informaatiomuotoilun perusteet, 2019
Josef Albers: Värien vuorovaikutus / Interaction of colors, 1975
Harald Arnkil: Värit havaintojen maailmassa, 2008 / Colors in the visual world, 2013
Harald Arnkil (ed.): Color and light – Concepts and confusions, 2015: https://shop.aalto.fi/media/filer_public/b3/d1/b3d15b01-7252-466b-bcaa-f277deb099c8/colourandlight_2nd_edition_1.pdf
Simon Seivewright: Research and Design, 2007
Alex Milton, Paul Rodgers: Research Methods for Product Design, 2007
Alan Pipes: Drawing for Designers, 2007
Seppo Rihlama: Valaistus ja värit sisustussuunnittelussa, 2000

Opetusmenetelmät

Tekemällä ja kokeilemalla oppiminen käytännönläheisesti. Oppimisalustana käytetään itsLearningia.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä. Koska kurssirakenne perustuu aikaisempien tehtävien suorittamiseen ennen uusien tehtävien tekoa, tehtävät on tehtävä ajallaan. Tehtävän voi uusia / parannella opettajan antaman palautteen perusteella kerran. Myöhässä tehdyt tehtävät vaikuttavat alentavasti arvosanaan.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Pedagogisena toimintatapana on käytännönläheisyys, joka perustuu kokeilulle, tiedon ja osaamisen jakamiselle sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiselle.

Kestävä kehitys ilmenee mm. etätyöskentelynä, jolloin fyysinen matkustaminen poistuu ja hiilidioksidipäästöiltä vältytään.

Avoimen AMK:n opinnot parantavat nuorten ja aikuisten työelämään liittyviä taitoja sekä ammatillista ja teknistä osaamista. Välillisesti opintojakso voi edistää säällisten työpaikkojen ja yrittäjyyden syntymistä. Avoimen AMK:n opintojakso voi myös vähentää sellaisten nuorten määrää, jotka eivät ole töissä tai opiskele.

Opinnoissa emme erottele ihmisiä iän, sukupuolen, suuntautuneisuuden, elämänkatsomuksen, taustan tms. mukaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei ole

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op 27 h opiskelijan työtä eli 5 op on 135 h opiskelijan työtä. Tämä sisältää etäkontaktiohjausta 8 iltaa (klo 17.30-20) (3 x 45 min oppituntia) eli yhteensä 24 oppituntia.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvioinnin kohteena ovat harjoitustehtävät ja yleinen aktiivisuus ja osallistuminen etätapaamisissa ja keskusteluissa. Jatkuvaa sanallista palautetta ja arviointia annetaan etätapaamisissa sekä henkilökohtaista palautetta kirjallisesti mm. itsLearningin palautuslaatikon kautta.

Myöhässä palautetut harjoitustehtävät ja poissaolot etätapaamisissa alentavat arvosanaa, koska kurssi etenee pohjautuen osittain aikaisempiin suorituksiin.

Hylätty (0)

- Harjoitustöitä ei ole tehty, tai niitä ei ole tehty hyväksyttävällä tavalla.
- Tehtävät on tehty, mutta poissaoloja on 50% tai enemmän.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- Harjoitustyöt on tehty, mutta niissä on puutteita. Ei poissaoloja.
- Harjoitustyöt on tehty hyvin, mutta poissaoloja on paljon.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Harjoitustyöt on tehty huolellisesti ja palautettu aikataulussa. Osallistuminen on ollut aktiivista ja vastuullista. Ei juurikaan poissaoloja.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Harjoitustyöt on tehty erittäin huolellisesti, osallistuminen on ollut hyvin aktiivista ja opiskelija on ottanut vahvasti vastuuta omasta oppimisestaan sekä hyvästä ryhmähengen luomisesta osaltaan. Ei poissaoloja.

Lisätiedot

Viestintä tapahtuu pääasiallisesti itsLearning-alustalla, mutta myös sähköposti ja puhelin ovat mahdollisia.

Siirry alkuun