Skip to main content

Acute, Intensive and Emergency Care (5 cr)

Code: TH00CL03-3002

General information


Enrollment
26.05.2025 - 10.11.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
10.11.2025 - 14.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Nursing
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
10 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Nursing
Teachers
Maija Valta
Tuuli Paija
Scheduling groups
Avoimen AMK:n kiintiöpaikat. Ilmoittaudu ilman tätä pienryhmää. (Size: 5 . Open UAS : 5.)
Small groups
Open UAS quota. Please enroll without selecting this group.
Course
TH00CL03

Realization has 11 reservations. Total duration of reservations is 25 h 0 min.

Time Topic Location
Tue 11.11.2025 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
TEHO info - Akuutti-, teho-, ja päivystyshoitotyön opinnot TH00CL03-3002
ICT_C3044 Teoriatila muunto
Thu 13.11.2025 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
PÄEN - Akuutti-, teho-, ja päivystyshoitotyön opinnot TH00CL03-3002
etänä
Tue 18.11.2025 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
TEHO - Akuutti-, teho-, ja päivystyshoitotyön opinnot TH00CL03-3002
ICT_C3044 Teoriatila muunto
Thu 20.11.2025 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
TEHO - Akuutti-, teho-, ja päivystyshoitotyön opinnot TH00CL03-3002
etänä
Tue 25.11.2025 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
PÄEN taitopaja - Akuutti-, teho-, ja päivystyshoitotyön opinnot TH00CL03-3002
etänä Zoom
Thu 27.11.2025 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
TEHO prekliininen - Akuutti-, teho-, ja päivystyshoitotyön opinnot TH00CL03-3002
ICT_B3033 Tehohoitotyö
ICT_B3034 Leikkaussali
Tue 02.12.2025 time 15:30 - 16:00
(0 h 30 min)
PÄEN simulaatio - Akuutti-, teho-, ja päivystyshoitotyön opinnot TH00CL03-3002
Simulation 2 MED D2020,Debriefing 2 MED D2033
Tue 02.12.2025 time 16:00 - 18:00
(2 h 0 min)
PÄEN simulaatio - Akuutti-, teho-, ja päivystyshoitotyön opinnot TH00CL03-3002
Simulation 2 MED D2020,Debriefing 2 MED D2033,Simulation 1 MED D2018,Debriefing 1 MED D2032
Thu 04.12.2025 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
PÄEN workshop - Akuutti-, teho-, ja päivystyshoitotyön opinnot TH00CL03-3002
ICT_A3058 Ensihoito
ICT_B3036 Vastaanotto
ICT_B3035 Heräämö
ICT_B3025 Potilaan kliininen tutkiminen
Tue 09.12.2025 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
TEHO seminaari - Akuutti-, teho-, ja päivystyshoitotyön opinnot TH00CL03-3002
etänä
Thu 11.12.2025 time 15:30 - 18:00
(2 h 30 min)
TEHO ja PÄEN KOE - Akuutti-, teho-, ja päivystyshoitotyön opinnot TH00CL03-3002
ICT_B1041_Omega OMEGA
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Huom! Toteutussuunnitelma päivittyy vielä ennen opintojakson alkua.

Objective

Student
· is familiar with the environments of intensive care, emergency care and emergency medical care and are able to ensure for their part that the activities are ethical and safe when operating in them
· knows how to assess the need for and urgency of care of an acutely ill or disabled patient and propose suitable nursing assistance methods
· knows the special features of intensive care, emergency care and emergency medical care and is able to utilise key nursing methods and technologies related to treatment in intensive care, emergency care and emergency medical care patients
· is able to be an active participant in a multiprofessional team

Content

Contents
· special features of intensive care, emergency care and emergency medical care in different operating environments
· assessment of care needs and urgency, critical thinking and decision-making
· key treatment methods and treatment-related technology for patients with acute illness or disability
· multiprofessional cooperation

Materials

Itsissä oleva materiaali

Tehohoitotyö 3 op TEHO
Tehohoitotyö. Alanen, Hakio & Koskela. 2022. Sanoma Pro: Helsinki.

Sivut:
• 8-19, 23-26 Tehohoitoympäristö
• 44 -49 Tehopotilaan kliinisen tilan arviointi
• 50-57 Lääke- ja nestehoito
• 88-101 Kivun ja sedaation arviointi ja hoito
• 102-108 Perushoito
• 130-181 Hengitysvajauspotilas teho-osastolla (EI s.137 poikkeavia hengitysääniä)
• 184-191 Verenkiertohäiriöpotilas teho-osastolla
• 199-201 Keskuslaskimopaineen mittaus (CVP)
• 206-207 Verenkiertovajauksen hoitotyö
• 214-238 Neurologinen ja neurokirurginen potilas teho-osastolla
• 282-288 Hoidon rajaaminen ja kuoleman kohtaaminen teho-osastolla


Päivystys- ja ensihoitotyö 2 op PÄEN:

Alanen, Jormakka & Kettunen. 2023. Oireista työdiagnoosiin - Ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. 4. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
- 7–11 Potilaan tutkimisen perusteet
- 12–67 Potilaan tutkiminen
- 68–79 Potilasturvallisuuden varmistaminen hoidon tarpeen arvioinnissa
- 80–126 Sairastuneen potilaan tutkiminen (hengitysvaikeuspotilaan, sydänpotilaan ja neurologisen potilaan tutkiminen)

Huom! Tenttiin saattaa tulla myös kysymyksiä asioista, joita on käsitelty kontaktitunneilla.

Teaching methods

Lectures and workshop in Zoom, independent learning, case-based tasks, simulation.

Exam schedules

There is no exam in English parts.

Pedagogic approaches and sustainable development

Innovation pedagogy, case-based learning

Student workload

For exchange students:
1 cr = 27 hour student working

Intensive care nursing (1cr):
-Written assignments: 25h
(-Preclinical training 3h)

Acute and emergency nursing (1cr):
- Info and lecture: 3h
- Workshop: Patient examination and essential interventions: 3h
- Independent process assignment for AEN: 10h
- Pre-task and independent studying: 11h

Extra information about assignments can be found in Itslearning.

Evaluation methods and criteria

For exchange students:

Acute and Emergency Nursing:
- Active participation during contact lessons: PASS/FAIL
- Pre-task for AEN workshop: PASS/FAIL
- Independent process assignment for AEN: 0-5

Intensive care nursing:
-three written assignments: PASS/FAIL

Failed (0)

Osia suorittamatta.
Tehtävät hylätty (palauttamatta, sisältö ei vastaa tehtävänantoa)
Tentti hylätty.

Tiedot:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.

Taidot:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.

Asenteet:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Tiedot:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.

Taidot:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.

Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, good (3-4)

Tiedot:
Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.

Taidot:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.

Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.

Assessment criteria, excellent (5)

Tiedot:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.

Taidot:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.

Asenteet:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.

Further information

Kiintiöt: Avoin AMK 5 opiskelijaa.

Go back to top of page