Acute, Intensive and Emergency Care (5 cr)
Code: TH00CL03-3002
General information
- Enrollment
-
26.05.2025 - 10.11.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
10.11.2025 - 14.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Maija Valta
- Tuuli Paija
- Course
- TH00CL03
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Huom! Toteutussuunnitelma päivittyy vielä ennen opintojakson alkua.
Objective
Student
· is familiar with the environments of intensive care, emergency care and emergency medical care and are able to ensure for their part that the activities are ethical and safe when operating in them
· knows how to assess the need for and urgency of care of an acutely ill or disabled patient and propose suitable nursing assistance methods
· knows the special features of intensive care, emergency care and emergency medical care and is able to utilise key nursing methods and technologies related to treatment in intensive care, emergency care and emergency medical care patients
· is able to be an active participant in a multiprofessional team
Content
Contents
· special features of intensive care, emergency care and emergency medical care in different operating environments
· assessment of care needs and urgency, critical thinking and decision-making
· key treatment methods and treatment-related technology for patients with acute illness or disability
· multiprofessional cooperation
Materials
Itsissä oleva materiaali
Tehohoitotyö 3 op TEHO
Tehohoitotyö. Alanen, Hakio & Koskela. 2022. Sanoma Pro: Helsinki.
Sivut:
• 8-19, 23-26 Tehohoitoympäristö
• 44 -49 Tehopotilaan kliinisen tilan arviointi
• 50-57 Lääke- ja nestehoito
• 88-101 Kivun ja sedaation arviointi ja hoito
• 102-108 Perushoito
• 130-181 Hengitysvajauspotilas teho-osastolla (EI s.137 poikkeavia hengitysääniä)
• 184-191 Verenkiertohäiriöpotilas teho-osastolla
• 199-201 Keskuslaskimopaineen mittaus (CVP)
• 206-207 Verenkiertovajauksen hoitotyö
• 214-238 Neurologinen ja neurokirurginen potilas teho-osastolla
• 282-288 Hoidon rajaaminen ja kuoleman kohtaaminen teho-osastolla
Päivystys- ja ensihoitotyö 2 op PÄEN:
Alanen, Jormakka & Kettunen. 2023. Oireista työdiagnoosiin - Ensihoitopotilaan tutkiminen ja arviointi. 4. uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro.
- 7–11 Potilaan tutkimisen perusteet
- 12–67 Potilaan tutkiminen
- 68–79 Potilasturvallisuuden varmistaminen hoidon tarpeen arvioinnissa
- 80–126 Sairastuneen potilaan tutkiminen (hengitysvaikeuspotilaan, sydänpotilaan ja neurologisen potilaan tutkiminen)
Huom! Tenttiin saattaa tulla myös kysymyksiä asioista, joita on käsitelty kontaktitunneilla.
Teaching methods
Lectures and workshop in Zoom, independent learning, case-based tasks, simulation.
Exam schedules
There is no exam in English parts.
Pedagogic approaches and sustainable development
Innovation pedagogy, case-based learning
Student workload
For exchange students:
1 cr = 27 hour student working
Intensive care nursing (1cr):
-Written assignments: 25h
(-Preclinical training 3h)
Acute and emergency nursing (1cr):
- Info and lecture: 3h
- Workshop: Patient examination and essential interventions: 3h
- Independent process assignment for AEN: 10h
- Pre-task and independent studying: 11h
Extra information about assignments can be found in Itslearning.
Evaluation methods and criteria
For exchange students:
Acute and Emergency Nursing:
- Active participation during contact lessons: PASS/FAIL
- Pre-task for AEN workshop: PASS/FAIL
- Independent process assignment for AEN: 0-5
Intensive care nursing:
-three written assignments: PASS/FAIL
Failed (0)
Osia suorittamatta.
Tehtävät hylätty (palauttamatta, sisältö ei vastaa tehtävänantoa)
Tentti hylätty.
Tiedot:
Ei osoita riittävää tietämystä peruskäsitteistä ja opintojakson mukaisista tavoitteista.
Ei osaa perustella eikä arvioida omia näkemyksiään ja ratkaisujaan. Ei hyödynnä tieteellistä tietoa.
Taidot:
Jättää annetut tehtävät tekemättä.
Ei tunne keskeisiä toimintatapoja eikä perustele valintojaan.
Esittää ongelmiin virheellisiä ratkaisuja.
Asenteet:
Ei vastaanota eikä anna palautetta.
Ei reflektoi eikä tunnista kehittämiskohteitaan.
Ei tunnista alan arvoja eikä eettisiä periaatteita.
Ei ota vastuuta omasta osuudestaan ryhmän työskentyssä.
Käyttäytyy epäammatillisesti.
Ei tunnista oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen tai hyvinvoinnin edistämiseen
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Tiedot:
Osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä yksittäiset opintojaksoon liittyvät ilmiöt ja peruskäsitteistön.
Hyödyntää ammatillista tietoa.
Taidot:
Suoriutuu annetuista tehtävistä ohjattuna.
Tuntee erilaisia toimintatapoja, muttei osaa perustella valintojaan tai soveltaa oppimaansa tilanteen mukaan.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta valikoivasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita omasta näkökulmastaan.
Tunnistaa omalle alalle tärkeitä arvoja ja eettisiä periaatteita.
Ottaa vastuuta vain omasta osuudestaan ryhmätyöskentelyssä
Tunnistaa vuoro-vaikutustaitonsa.
Tunnistaa, mikä on ammatillista käyttäytymistä.
Tunnistaa rajallisesti oman toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, good (3-4)
Tiedot:
Jäsentää opinto-jaksoon liittyvien ilmiöiden ja käsitteiden väliset suhteet. Osaa selittää, vertailee ja jäsentää asioita suhteessa toisiinsa.
Hyödyntää ammatillisen tiedon lisäksi jonkin verran tieteellistä tietoa.
Taidot:
Osaa itsenäisesti valita eri vaihtoehdoista sopivimman toimintatavan ja pyrkii perustelemaan valintansa.
Osaa soveltaa, laatia suunnitelmia ja rajata tehtäviä. Ratkaisee ongelmia.
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Asenteet:
Osaa vastaanottaa ja antaa palautetta aktiivisesti ja rakentavasti.
Tarkastelee ja arvioi asioita sekä omasta että lähiyhteisön näkökulmasta.
On omaksunut alan arvot ja eettiset periaatteet sekä toimii ohjeiden mukaan.
Osaa toimia vastuullisesti ja osallistuu vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitojensa kehittämiseen.
Käyttäytyy ammatillisesti.
Osaa kuvata ja arvioida oman toimintansa vaikutuksia kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvointiin.
Assessment criteria, excellent (5)
Tiedot:
Ymmärtää opintojakson laaja-alaisia kokonaisuuksia ja niiden välisiä syy-seuraussuhteita. Osaa analysoida, soveltaa ja yhdistää ammatilliseen kontekstiin.
Osaa perustella toimintansa tieteellisen tiedon avulla.
Taidot:
Osaa etsiä ja arvioida erilaisia toimintatapoja ja ratkaisuvaihtoehtoja.
Pystyy perustelemaan valintojaan ja kokeilee uudenlaisia toimintatapoja.
Osaa yhdistellä ratkaisutapoja luovasti tai luo perusteltuja toimintamalleja.
Asenteet:
Käyttää palautetta systemaattisesti oman ja yhteisönsä ammatillisen kasvun välineenä. Muuttaa palautteen perusteella toimintaansa.
Osaa reflektoida aktiivisesti omaa osaamistaan ja yhteisön toimintamallia.
Osaa joustavasti soveltaa alan eettisiä periaatteita erilaisissa arvoristiriitatilanteissa.
Toimii yhteistyössä vastuullisesti, sitoutuneesti ja rakentavasti. Kehittää omaa ja ryhmän vuorovaikutusta, yhteisön ja oman alan vaatimukset sekä tarpeet huomioon ottaen.
Käyttäytyy ammatillisesti ja osaa ohjata muita ammatilliseen käyttäytymiseen.
Ymmärtää toimintansa vaikutukset kestävään kehitykseen, taloudellisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen. Osaa toimia myös näitä ennakoiden.
Further information
Kiintiöt: Avoin AMK 5 opiskelijaa.