Advanced Studies in Perioperative Nursing (5 cr)
Code: TH00CL07-3001
General information
- Enrollment
-
01.05.2025 - 18.08.2025
Registration for the implementation has begun.
- Timing
-
25.08.2025 - 26.09.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 2 cr
- Virtual portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Health and Well-being
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 10 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Nursing
- Teachers
- Henriikka Penttilä
- Tuija Leinonen
- Course
- TH00CL07
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Erilaisten kirurgisesti hoidettavien potilaiden vaativa perioperatiivinen hoitotyö (PESY 3x10h)
- Erityisryhmien anestesiat ja toimenpiteet, leikkauksen aikainen massiivinen neste- ja verensiirtohoito ja keskeiset erityis- ja hätätilanteet leikkausosastolla
- Sairaanhoitajan eri roolit leikkausosastolla
- Taloudellisuus ja ekologisuus perioperatiivisessa hoitotyössä
- Eettiset periaatteet ja arvot monikulttuurisessa perioperatiivisessa hoitotyössä
- Perioperatiivisen hoitotyön kehittämiskohteet ja ratkaisuja soveltaen alan tietoa sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä
- Perioperatiivisen hoitotyön laatu ja potilasturvallisuus
- Infektioiden torjunta perioperatiivisessa hoitotyössä
Sisältö jaettuna kontaktikertoihin:
1. Aloitus, info ja ryhmäytyminen, erityistilanteet leikkausosastolla
2. Massiivisen vuodon korvaaminen, potilasturvallisuus, eristyspotilas
3. Anestesiahoitotyön harjoittelua leikkaussalissa ja heräämössä (opettaja mukana)
- TOF, BIS-EEG, steriilin pöydän tekeminen epid. puudutukseen, erilaisten steriilien tarvikkeiden avaaminen, nesteensiirto painepussilla
4. Tutustuminen leikkausosastoihin TYKSissä ja mahdollinen TOTEKin koulutusiltapäivä
5. Leikkaussairaanhoidon harjoittelua leikkaussalissa ja heräämössä (opettaja mukana)
- leikkausasento, diatermia, instrumentit, ommelaineet, steriilin tarvikkeen merkinnät, verityhjiö, potilaan lämpötalouden ylläpitäminen (Bear-Hugger),
6. Itsenäinen harjoittelu ja oman demon videointi leikkaussalissa ja heräämössä
7. Oman demon esitys aiheesta Plexus & leikkaus
8. Oman demon esitys aiheesta Epiduraali ja spinaalipuudutukset & leikkaus
9. Oman demon esitys aiheesta Yleisanestesia & leikkaus
10. Kysymyksiin vastaaminen, ANFA + PEHOn tentti (kamerat päällä)
Tehtävät:
- Anest.lääk. Jouni Nurmen luennot
- ommelaine tehtävä
- välinehuoltotehtävä (tulossa)
- potilasturvallisuustehtävä (tulossa)
Mahdollisia demojen sisältöjä:
1. ylipainoiset (erittäin lihava potilas, lihavuuskirurgia)
2. huumeiden käyttäjä
3. eettiset kysymykset (esim. leikkauksesta kieltäytyminen, verensiirto)
4. vanhus leikkauspotilaana
5. lapset leikkauspotilaana
6. maligni hypertermia
7. äkillinen yliherkkyysreaktio, vaikea intubaatio, trakeostomia
8. hyytymishäiriöt
9. elinsiirtopotilas
10. tartuntavaarallinen potilas
11. monivammapotilas
12. sectio
Objective
ADVANCED STUDIES IN PERIOPERATIVE NURSING 5 ETCS PESY
The course includes 2 ETCS of studies in English
Objectives
Student
· is familiar with the methods and special features related to anaesthesia and surgery of patients in different patient groups
· knows how to determine the necessary care measures using up-to-date information and plan, organise and implement perioperative care in elective and acute situations
· knows how to work professionally and collegially in the different roles of a nurse in a surgical ward
· is able to consider economic and ecological aspects in their work by knowing the principles of sustainable development and promote their realisation in perioperative nursing
· follows ethical principles and values in multicultural perioperative nursing
· finds development targets and solutions for perioperative nursing by applying knowledge, research and development methods of the field
· knows how to assess the quality of perioperative nursing and patient safety in order to develop and assess their competence and the operations of the surgical team
Content
Contents:
• surgery and anaesthesia nursing in different areas of surgery
• important special circumstances and emergencies in the surgical ward
• prevention of infections in perioperative nursing
• development of the quality of perioperative nursing and patient safety
Materials
Tenttikirja:
PEHO: Aura S. & Kinnunen T. 2022. Perioperatiivinen hoitotyö. Sanoma Pro Oy. Helsinki.
Demossa voi käyttää myös esim. seuraavia lähteitä:
-Niemi-Murola L., Ahlmen-Laiho U., Huttunen T., Metsävainio K. & Vakkala M. 2022. Anestesiologian ja tehohoidon perusteet. Keuruu: Otavan Kirjapaino Oy.
-Olkkola K., Kiviluoma K., Saari T., Tallgren M., Uusaro A. & Yli-Hankala A. 2020. Anestesiologia, teho-, ensi- ja kivunhoito. Kustannus Oy Duodecim.
-Leppäniemi A., Pajarinen J., Hirvensalo E. & Salminen P. 2019. Päivystyskirurgian opas. Kustannus Oy Duodecim.
-Terveysportti. Oppiportti: ANESTESIOLOGIA JA TEHOHOITO 2014. Rosenberg P., Alahuhta S., Lindgren L., Olkkola K. & Ruokonen E. (toim.). Duodecim, Otavan Kirjapaino Oy. Keuruu.
-Terveysportti. Sairaanhoitajan tietokannat: ANESTESIAHOITOTYÖN KÄSIKIRJA 2013. Ilola T., Heikkinen K., Hoikka A., Honkanen R. & Katomaa J. (toim.). Duodecim, Helsinki.
Teaching methods
Case tehtävät (demo), harjoittelu leikkaussalissa, tutustumiskäynnit leikkausosastoille, työelämän asiantuntijoiden esitykset
Exam schedules
ANFAn kirjallinen tentti arvioidaan asteikolla HYV/HYL ja PEHOn tentti arvioidaan numeerisesti asteikolla 1-5.
Oma demo/esitys materiaaleineen arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
Pedagogic approaches and sustainable development
Case- tehtävillä oppiminen, itsenäinen harjoittelu leikkaussalissa
Completion alternatives
Ei ole.
Student workload
- Tehtävänä on selvittää vaativien kirurgisten toimenpiteiden ja anestesioiden erityispiirteitä. Ryhmä valitsee yhden vaativan leikkauksen anestesioineen ja rakentaa niistä esityksen/demon.
- Aiheen, potilaan, dg:n ja tmp:een ryhmä ideoi itse mielenkiintonsa mukaisesti
- Demo alkaa potilaan vastaanottamisella leikkausosastolle ja jatkuu heräämöstä poisluovuttamiseen asti.
- Demosta tehdään ”käsikirjoitus”, mistä tulee koko hoitoprosessi esiin (saa käyttää luetteloita).
- Ryhmä harjoittelee leikkaussalissa potilaan hoitotyön toteuttamisen ja videoi siitä etukäteen sovitun kohdan.
- Demoon haetaan tueksi 2 tieteellistä artikkelia. Tutkimusten keskeiset tulokset esitetään kunkin demon käsittelyssä TEAMSissa (sähköiset linkit artikkeleista liitetään käsikirjoitukseen). Yksi artikkeli anestesiamuodosta ja yksi leikkauksesta (esim. yleisimmät komplikaatiot tai eri leikkaustekniikoiden vertailua tai mielenkiintoinen case).
- Toimenpide ja anestesia katsotaan Youtubesta valittuina videoina ajallisesti oikeissa kohdissa hoitoprosessia (linkit videoihin liitetään käsikirjoitukseen).
- Anestesialomake täytetään muutamine lääkelaskuineen, lomake valokuvataan ja liitetään It’siin
- Anestesian tai leikkauksen jonkin tietyn kohdan kustannukset lasketaan (perehdytään siis materiaalien hintoihin) ja lisätään se käsikirjoitukseen
- Esitetään muutama kriittinen potilasturvallisuutta mahdollisesti vaarantava kohta potilaasi hoidossa
- Esitys videoineen ja linkkeineen liitetään It'sin palautuslaatikkoon kommentoitavaksi.
- Jokainen pienryhmä perehtyy kaikkiin esityksiin ja kommentoi niitä It'sin keskustelualueella sekä laatii casesta 2-3 kysymystä, mihin esittäjät etsivät vastaukset ja vastaavat niihin viimeisellä TEAMS kerralla.
Ryhmä valitsee kuvauskohteekseen esim. jonkin seuraavista:
- Yleisanestesia (nukuttaminen ja herättäminen)
- Spinaali- ja epid.puudutukset (välineiden esittely ja puudutusasennon demonstrointi)
- Leikkausasennon laitto ja leikkausalueen desinfektio
- Leikkausalueen rajaaminen ja instrumenttipöydän teko
- Steriiliin leikkausasuun pukeutuminen
- Instrumenttien tunnistaminen ja käyttäminen
- Leikkauksen lopettamiseen liittyvät hoitotyön toiminnot
- Potilaan luovuttaminen heräämöön, hoitotyö heräämössä ja vuodeosastolle siirron kriteerit
Englanninkielistä materiaalia 2 op (tieteelliset artikkelit ja videot)
Evaluation methods and criteria
Oma esitys/demo arvioidaan asteikolla HYV/HYL ja hyväksytyn kriteerit ovat:
- Aktiivinen osallistuminen luokkaharjoitteluun ja ryhmätehtävään
- Aktiivinen osallistuminen demojen purkuun
- Paikallaolo ajoissa siitä alkaen, kun opettaja avaa tunnin siihen asti, kun tunti päätetään.
- Demo sisältää seuraavat asiat:
• lyhyt kuvaus potilaasta (dg, tmp, valmistelut, välineet, lääkkeet jne.)
• hoitajien roolit anestesiassa ja leikkauksessa on selvitetty
• 2 tieteellistä artikkelia tapauksesta (yksi anestesiasta ja yksi leikkauksesta)
• 2 videoa YouTubesta (yksi anestesiasta ja yksi leikkauksesta)
• tekijäryhmä harjoittelee ja videoi itse yhden yksityiskohdan potilaansa hoidosta
• anestesialomake täytetään, valokuvataan ja liitetään selosteeseen
• lasketaan jonkin tietyn kohdan kustannukset (esim. käytetyt lääkeaineet tai proteesit)
• esitetään perustellen muutamia potilasturvallisuutta mahdollisesti vaarantava kohta.
• lääkelasku esitetään anestesialomakkeessa
• looginen kokonaisuus, esittämisen selkeys ja asiantuntijuus
• lähteiden käyttö
It'sissä suoritetaan tentti ANFAsta (anestesiologia ja farmakologia) ja se arvioidaan asteikolla HYV/HYL.
It'sissä suoritetaan tentti PEHOsta (perioperatiivinen hoitotyö) ja se arvioidaan numeerisella asteikolla 1-5.
Tenttien jälkeen It'siin tulee automaattisesti arvosana näkyville.
Failed (0)
Esityksen/demon hylätyksi tulemisen perusteet ovat:
- Läsnäoloja puuttuu. Puuttuvaksi läsnäoloksi lasketaan myös se, ettei opiskelija ole paikalla ajoissa tai lähtee ennen tuntien päättymistä
- Opiskelija ei vastaa etätapaamisessa nimenhuutoon ja/tai poistuu linjoilta kesken tunnin
- Töitä tai niiden osia on tekemättä, ne palautetaan myöhässä ja/tai niitä ei korjata
- Opiskelija ei osallistu aktiivisesti tunneilla
- Ei ota vastaan ohjausta tai pyri muuttamaan toimintaansa ohjauksen jälkeen
- Suoritteita on myöhässä, tekemättä, korjaamatta ja/tai ne eivät aseta niille tehtävänannossa asetettuja minimivaatiuksia tai eivät vastaa tehtävänantoon
- Suoritteita tai niiden osia on plagioitu
- Ei osaa tunnistaa, nimetä ja määritellä alaan liittyviä ilmiöitä ja peruskäsitteistöä, ja potilaskuvaus on paikoitellen epäselvä, pinnallinen tai osin puutteellinen.
- Käsitteiden hallinnassa ja perusteluissa on puutteita.
- Leikkaussalin hoitajien eri roolit ja tehtävät on kuvattu epäselvästi tai puutteellisesti.
- Valitut tieteelliset artikkelit eivät tue demoa tai ovat vanhoja.
- Valitut YouTube -videot eivät tue omaa demoa.
- Itse kuvattu video on puutteellinen tai osin virheellinen.
- Anestesialomake on puutteellisesti täytetty tai siinä on virheitä.
- Lääkelaskut puuttuu tai niissä on virheitä.
- Potilasturvallisuutta vaarantavia kohtia ei ole esitetty tai ne on esitetty todella lyhyesti tai osin puutteellisesti.
- Työn kokonaisuus ei ole looginen.
- Lähteitä on käytetty niukasti tai ne ovat vanhentuneita, eikä niitä ole kirjattu asianmukaisesti.
- Kysymyksiin vastaaminen ei tuo esiin asiantuntijuutta aiheesta.
- Kirjallisista tenteistä ei saada puolta väittämistä oikein.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
ANFA on hyväksytty, kun puolet väittämistä on valittu oikein.
PEHOn tentistä arvosana tulee suoraan It'sin laskukaavan mukaisesti.
Assessment criteria, good (3-4)
Kirjallisissa tenteissä arvosana muodostuu It'sin pistelaskukaavion mukaisesti.
Assessment criteria, excellent (5)
- Kirjallisessa tentissä pistelasku muodostuu It'sin pistelaskukaavion mukaisesti.
Further information
Perioperatiivisen hoitotyön ja anestesiologian ja farmakologian kurssit tulee olla suoritettuna ennen PESYn aloitusta tai uusimman OPSin mukaisesti Kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön perusteet 5 op tulee olla hyväksytysti suoritettuna ennen PESYn aloitusta.