Dialogue Scriptwriting (5cr)
Code: KU00CT79-3001
General information
- Enrollment
- 02.07.2025 - 01.09.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 02.09.2025 - 07.10.2025
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Media
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 20
- Degree programmes
- Degree Programme in Media Arts
Realization has 6 reservations. Total duration of reservations is 36 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Tue 02.09.2025 time 10:00 - 16:00 (6 h 0 min) |
Dialogin käsikirjoitus-kurssi |
EDU_2003
Erik muunto byod
|
Wed 03.09.2025 time 10:00 - 16:00 (6 h 0 min) |
Dialogin käsikirjoitus-kurssi |
EDU_2003
Erik muunto byod
|
Thu 04.09.2025 time 10:00 - 16:00 (6 h 0 min) |
Dialogin käsikirjoitus-kurssi |
EDU_2003
Erik muunto byod
|
Wed 10.09.2025 time 10:00 - 16:00 (6 h 0 min) |
Dialogin käsikirjoitus-kurssi |
EDU_3003
Matias muunto byod
|
Mon 06.10.2025 time 10:00 - 16:00 (6 h 0 min) |
Dialogin käsikirjoitus-kurssi |
EDU_2003
Erik muunto byod
|
Tue 07.10.2025 time 10:00 - 16:00 (6 h 0 min) |
Dialogin käsikirjoitus-kurssi |
EDU_2003
Erik muunto byod
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
tunnistaa ja osaa nimetä dialogin erilaisia tehtäviä käsikirjoituksessa ja osaa soveltaa näitä omissa harjoituksissaan.
syventää ymmärrystään siitä, miten dialogin kirjoittaminen tv- tai elokuvakäsikirjoitukseen eroaa muusta kirjoittamisesta, esimerkiksi proosatekstistä.
harjaantuu kirjoittamaan eri henkilöhahmoille erilaista ja erirytmistä dialogia.
osaa kirjoittaa toiminnan kuvausta ja dialogia sisältävän kohtauksilla etenevän pienen tarinan, joka sisältää myös alatekstin.
harjaantuu yhä paremmin antamaan ja vastaanottamaan palautetta omista omista töistään sekä osaa soveltaa versiointia kirjoitustyössään.
SISÄLTÖ
Kurssilla tutustutaan tarkemmin dialogin erilaisiin tehtäviin tv- ja elokuvakäsikirjoituksessa ja havainnoidaan esimerkkien ja omien kirjoitusharjoitusten avulla sitä, miten useimmiten dialogi määrittää ihmisten välisiä valta-, kiintymys- yms. suhteita, ei niinkään vie informaatiota eteenpäin. Perehdytään alatekstin käsitteeseen ja harjoitellaan muun muassa kirjoittamaan eri henkilöhahmoille erilaista ja erirytmistä puhetta. Kurssilla luetaan käsikirjoituksia ja muita tekstejä, joita käsitellään yhdessä ja kirjoitetaan paljon, joten varaa kalenteristasi iltaisin aikaa seuraavien päivien tehtävien tekemiseen.
Hyväksytty kurssisuoritus edellyttää kaikkien kurssitöiden palauttamista (portfolio, ohjeet annetaan erikseen) ja aktiivista läsnäoloa tunneilla. Opintojakso on intensiivinen ja työpajatyyppinen, jolloin läsnäolo on oppimisen kannalta välttämätöntä.
Ennakkotehtävä: Mieti, mikä on itsellesi kaikkien aikojen paras tv-sarjan tai elokuvan kohtaus, joka on jäänyt mieleesi erityisesti dialogin näkökulmasta. Valmistaudu tuntiin etsimällä käsiisi kyseinen elokuva/tv-sarja ja etsimällä sieltä kyseinen kohtaus niin, että löydät sen helposti uudestaan myös tunnilla. Mikäli kohtaus on suoratoistopalvelussa tai omalla dvd-levyllä, ota mukaan aikakoodi/dvd-levy ja valmistaudu näyttämään kohtaus muille. Ole valmis kertomaan muille ensimmäisellä tunnilla, miksi kyseinen kohtaus on mielestäsi niin nerokas.
Kurssilla tutustutaan dialogin erilaisiin tehtäviin tv- ja elokuvakäsikirjoittamisessa luennoinnin, esimerkkien ja keskustelujen avulla.
Kurssilla kirjoitetaan runsaasti; harjoitellaan muun muassa henkilöhahmon piirteiden tuomista dialogiin, erirytmistä puhetta, taukojen, hiljaisuuden ja ohipuhumisen käyttöä dialogin osana. Perehdytään alatekstin käsitteesseen ja harjoitellaan kirjoittamista
ensisijaisesti henkilöhahmon tunteista, ei informaatiosta käsin. Tekstejä myös käsitellään pienryhmissä vertaispalautteen avulla.
Kurssilla luetaan käsikirjoituksia ja muita tekstejä, joita käsitellään yhdessä ja kirjoitetaan paljon, joten varaa kalenteristasi iltaisin aikaa seuraavien päivien tehtävien tekemiseen.
Kurssilla kehitetään omaa lyhytelokuvaa sekä kirjoittamalla että pitchaamalla.
Kurssin päätteeksi palautetaan portfolio, jonka deadline on 23.11.
KONTAKTIOPETUS
2.9.2025 10-16 ERIK EDU 2003
3.9.2025 10-16 ERIK EDU 2003
4.9.2025 10-16 ERIK EDU 2003
10.9.2025 10-16 MATIAS EDU 3003
6.10.2025 10-16 ERIK EDU 2003
7.10.2025 10-16 ERIK EDU 2003
Objective
After completing the course, the student is able to
- describe the special features and laws of dialogue and scene scriptwriting
- explains the importance of versioning for a manuscript
- divide the script into stages of the process of writing a script
- list the steps to modify the structure of the manuscript
- reflect on their own identity as a writer and familiarisation with phenomena
- illustrates the representation of art and its dimensions.
Content
During the course, students learn about the dynamics of interaction and how it is visible in language and the formation of dialogue, as well as as part of scenes. The aim of the various exercises is to deepen the student's ability to identify his/her own natural writing style, text and work analysis skills, deepen dramaturgical competence and familiarise oneself with various writing tools and deepen familiarisation with phenomena as part of creating ideas.
Materials
Alan syventävä ammattikirjallisuus, teokset ja oppimateriaalit.
Oppimateriaalit ilmoitetaan toteutuksen yhteydessä, ja niitä ovat esimerkiksi alaan liittyvä kirjallisuus, käsikirjoitukset sekä katsottavia teoksia sekä opettajan jakama muu materiaali tarvittaessa.
Vacklin & Rosenvall (2015) Käsikirjoittamisen taito –teokseen perehtymisestä on hyötyä.
Teaching methods
Kurssi koostuu intensiivisistä lähiopetuskerroista ja itsenäisesti tehtävistä luku- ja kirjoitustehtävistä, joita käsitellään yhdessä. Kurssin työskentelymuotoja ovat esimerkiksi keskusteleva luennointi, pari- ja ryhmätyöt, harjoitustyöt, kirjoitusharjoitukset, kokemuksellinen oppiminen, itsenäinen työskentely sekä oheiskirjallisuus ja/tai teokset. Opetus sisältää myös ammatillisten ryhmätyötaitojen harjoitteita sekä palautetaitojen harjoittelua ohjatusti.
Pedagogic approaches and sustainable development
Kurssi koostuu intensiivisistä lähiopetuskerroista ja itsenäisesti tehtävistä luku- ja kirjoitustehtävistä, joita käsitellään yhdessä. Kurssin työskentelymuotoja ovat esimerkiksi keskusteleva luennointi, pari- ja ryhmätyöt, harjoitustyöt, kirjoitusharjoitukset, kokemuksellinen oppiminen, itsenäinen työskentely sekä oheiskirjallisuus ja/tai teokset. Opetus sisältää myös ammatillisten ryhmätyötaitojen harjoitteita sekä palautetaitojen harjoittelua ohjatusti.
Opintojaksolla toteutetaan Turkuamk:n kestävän kehityksen strategiaa.
Student workload
5op=135h
Evaluation methods and criteria
Opetukseen osallistuminen ja harjoitustehtävien suorittaminen sekä oheiskirjallisuuden haltuunoton
osoittaminen. Arviointi asteikolla 1-5, hylätty.
Failed (0)
Läsnäoloissa ja tehtäväpalautuksissa merkittäviä puutteita.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja –välineet.
Opiskelija osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.Palautta kaikki tehtävät.
Assessment criteria, good (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä ja –välineitä. Osaa yhdistää teoreettisen
tiedon osaksi omaa työskentelyään. Etsiä alan tietoa eri lähteistä.
Assessment criteria, excellent (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Tunnistaa ammattialansa
osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan. Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön
vuorovaikutustilanteissa.
Further information
Sähköposti, itslearning