Dialogin käsikirjoittaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: KU00CT79-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2025 - 01.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 02.09.2025 - 07.10.2025
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Media-ala
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 20
- Koulutus
- Media-alan koulutus
- Opettajat
- Mika Niinimaa
- Vastuuopettaja
- Mika Niinimaa
- Ryhmät
-
PMEDIS24elokPMEDIS24 Elokuva
- Opintojakso
- KU00CT79
Toteutuksella on 6 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 36 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
Ti 02.09.2025 klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) |
Dialogin käsikirjoitus-kurssi |
EDU_2003
Erik muunto byod
|
|
Ke 03.09.2025 klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) |
Dialogin käsikirjoitus-kurssi |
EDU_2003
Erik muunto byod
|
|
To 04.09.2025 klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) |
Dialogin käsikirjoitus-kurssi |
EDU_2003
Erik muunto byod
|
|
Ke 10.09.2025 klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) |
Dialogin käsikirjoitus-kurssi |
EDU_3003
Matias muunto byod
|
|
Ma 06.10.2025 klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) |
Dialogin käsikirjoitus-kurssi |
EDU_2003
Erik muunto byod
|
|
Ti 07.10.2025 klo 10:00 - 16:00 (6 t 0 min) |
Dialogin käsikirjoitus-kurssi |
EDU_2003
Erik muunto byod
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
tunnistaa ja osaa nimetä dialogin erilaisia tehtäviä käsikirjoituksessa ja osaa soveltaa näitä omissa harjoituksissaan.
syventää ymmärrystään siitä, miten dialogin kirjoittaminen tv- tai elokuvakäsikirjoitukseen eroaa muusta kirjoittamisesta, esimerkiksi proosatekstistä.
harjaantuu kirjoittamaan eri henkilöhahmoille erilaista ja erirytmistä dialogia.
osaa kirjoittaa toiminnan kuvausta ja dialogia sisältävän kohtauksilla etenevän pienen tarinan, joka sisältää myös alatekstin.
harjaantuu yhä paremmin antamaan ja vastaanottamaan palautetta omista omista töistään sekä osaa soveltaa versiointia kirjoitustyössään.
SISÄLTÖ
Kurssilla tutustutaan tarkemmin dialogin erilaisiin tehtäviin tv- ja elokuvakäsikirjoituksessa ja havainnoidaan esimerkkien ja omien kirjoitusharjoitusten avulla sitä, miten useimmiten dialogi määrittää ihmisten välisiä valta-, kiintymys- yms. suhteita, ei niinkään vie informaatiota eteenpäin. Perehdytään alatekstin käsitteeseen ja harjoitellaan muun muassa kirjoittamaan eri henkilöhahmoille erilaista ja erirytmistä puhetta. Kurssilla luetaan käsikirjoituksia ja muita tekstejä, joita käsitellään yhdessä ja kirjoitetaan paljon, joten varaa kalenteristasi iltaisin aikaa seuraavien päivien tehtävien tekemiseen.
Hyväksytty kurssisuoritus edellyttää kaikkien kurssitöiden palauttamista (portfolio, ohjeet annetaan erikseen) ja aktiivista läsnäoloa tunneilla. Opintojakso on intensiivinen ja työpajatyyppinen, jolloin läsnäolo on oppimisen kannalta välttämätöntä.
Ennakkotehtävä: Mieti, mikä on itsellesi kaikkien aikojen paras tv-sarjan tai elokuvan kohtaus, joka on jäänyt mieleesi erityisesti dialogin näkökulmasta. Valmistaudu tuntiin etsimällä käsiisi kyseinen elokuva/tv-sarja ja etsimällä sieltä kyseinen kohtaus niin, että löydät sen helposti uudestaan myös tunnilla. Mikäli kohtaus on suoratoistopalvelussa tai omalla dvd-levyllä, ota mukaan aikakoodi/dvd-levy ja valmistaudu näyttämään kohtaus muille. Ole valmis kertomaan muille ensimmäisellä tunnilla, miksi kyseinen kohtaus on mielestäsi niin nerokas.
Kurssilla tutustutaan dialogin erilaisiin tehtäviin tv- ja elokuvakäsikirjoittamisessa luennoinnin, esimerkkien ja keskustelujen avulla.
Kurssilla kirjoitetaan runsaasti; harjoitellaan muun muassa henkilöhahmon piirteiden tuomista dialogiin, erirytmistä puhetta, taukojen, hiljaisuuden ja ohipuhumisen käyttöä dialogin osana. Perehdytään alatekstin käsitteesseen ja harjoitellaan kirjoittamista
ensisijaisesti henkilöhahmon tunteista, ei informaatiosta käsin. Tekstejä myös käsitellään pienryhmissä vertaispalautteen avulla.
Kurssilla luetaan käsikirjoituksia ja muita tekstejä, joita käsitellään yhdessä ja kirjoitetaan paljon, joten varaa kalenteristasi iltaisin aikaa seuraavien päivien tehtävien tekemiseen.
Kurssilla kehitetään omaa lyhytelokuvaa sekä kirjoittamalla että pitchaamalla.
Kurssin päätteeksi palautetaan portfolio, jonka deadline on 23.11.
KONTAKTIOPETUS
2.9.2025 10-16 ERIK EDU 2003
3.9.2025 10-16 ERIK EDU 2003
4.9.2025 10-16 ERIK EDU 2003
10.9.2025 10-16 MATIAS EDU 3003
6.10.2025 10-16 ERIK EDU 2003
7.10.2025 10-16 ERIK EDU 2003
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvailla dialogin ja kohtauksen käsikirjoittamisen erityispiirteitä ja lainalaisuuksia
- selittää versioinnin merkityksen käsikirjoitukselle
- jakaa käsikirjoituksen kirjoittamisen prosessin vaiheisiin
- luetella toimenpiteet käsikirjoituksen rakenteen muokkaamiseen
- reflektoida omaa kirjoittajan identiteettiään ja ilmiöihin tutustumista
- havainnollistaa taiteen representaatiota ja sen ulottuvuuksia
Sisältö
Kurssin aikana perehdytään vuorovaikutuksen dynamiikkaan sekä sen näkymiseen kielessä ja dialogin muodostumisessa sekä osana kohtauksia. Erilaisten harjoitteiden tavoitteena on syventää opiskelijan kykyä tunnistaa omaa luontaista kirjoittajatyyliään, tekstin ja teosten analysointitaitoja sekä syventää dramaturgista osaamista ja tutustua erilaisiin kirjoittajan työkaluihin ja syventää ilmiöihin tutustumista osana ideoiden luomista.
Oppimateriaalit
Alan syventävä ammattikirjallisuus, teokset ja oppimateriaalit.
Oppimateriaalit ilmoitetaan toteutuksen yhteydessä, ja niitä ovat esimerkiksi alaan liittyvä kirjallisuus, käsikirjoitukset sekä katsottavia teoksia sekä opettajan jakama muu materiaali tarvittaessa.
Vacklin & Rosenvall (2015) Käsikirjoittamisen taito –teokseen perehtymisestä on hyötyä.
Opetusmenetelmät
Kurssi koostuu intensiivisistä lähiopetuskerroista ja itsenäisesti tehtävistä luku- ja kirjoitustehtävistä, joita käsitellään yhdessä. Kurssin työskentelymuotoja ovat esimerkiksi keskusteleva luennointi, pari- ja ryhmätyöt, harjoitustyöt, kirjoitusharjoitukset, kokemuksellinen oppiminen, itsenäinen työskentely sekä oheiskirjallisuus ja/tai teokset. Opetus sisältää myös ammatillisten ryhmätyötaitojen harjoitteita sekä palautetaitojen harjoittelua ohjatusti.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Kurssi koostuu intensiivisistä lähiopetuskerroista ja itsenäisesti tehtävistä luku- ja kirjoitustehtävistä, joita käsitellään yhdessä. Kurssin työskentelymuotoja ovat esimerkiksi keskusteleva luennointi, pari- ja ryhmätyöt, harjoitustyöt, kirjoitusharjoitukset, kokemuksellinen oppiminen, itsenäinen työskentely sekä oheiskirjallisuus ja/tai teokset. Opetus sisältää myös ammatillisten ryhmätyötaitojen harjoitteita sekä palautetaitojen harjoittelua ohjatusti.
Opintojaksolla toteutetaan Turkuamk:n kestävän kehityksen strategiaa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5op=135h
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opetukseen osallistuminen ja harjoitustehtävien suorittaminen sekä oheiskirjallisuuden haltuunoton
osoittaminen. Arviointi asteikolla 1-5, hylätty.
Hylätty (0)
Läsnäoloissa ja tehtäväpalautuksissa merkittäviä puutteita.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaan. Osaa tunnistaa keskeiset ammattikäsitteet ja –välineet.
Opiskelija osallistuu yhteisön vuorovaikutustilanteisiin.Palautta kaikki tehtävät.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa käyttää ammattikäsitteitä ja –välineitä. Osaa yhdistää teoreettisen
tiedon osaksi omaa työskentelyään. Etsiä alan tietoa eri lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Edellisten lisäksi opiskelija osaa toimia itsenäisesti ja tavoitteellisesti. Tunnistaa ammattialansa
osaamistarpeita ja kehittää itsenäisesti osaamistaan. Osaa antaa ja vastaanottaa palautetta yhteisön
vuorovaikutustilanteissa.
Lisätiedot
Sähköposti, itslearning