Skip to main content

Entrepreneurship (5cr)

Code: TE00CN19-3001

General information


Enrollment
01.06.2025 - 01.09.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.09.2025 - 31.12.2025
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Engineering and Business
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Electrical and Automation Engineering
Teachers
Pauliina Kansanoja
Groups
PSAHAUS23
Electrical and Automation Engineering, Bachelor of Engineering
Course
TE00CN19

Realization has 13 reservations. Total duration of reservations is 39 h 0 min.

Time Topic Location
Mon 01.09.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Yritystoiminta TE00CN19-3001
LEM_A311 Oppimistila byod
Wed 10.09.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Yritystoiminta TE00CN19-3001
LEM_A306 Oppimistila byod
Wed 17.09.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Yritystoiminta TE00CN19-3001
LEM_A306 Oppimistila byod
Wed 24.09.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Yritystoiminta TE00CN19-3001
LEM_A306 Oppimistila byod
Wed 01.10.2025 time 09:00 - 12:00
(3 h 0 min)
Yritystoiminta TE00CN19-3001
LEM_A306 Oppimistila byod
Wed 08.10.2025 time 14:00 - 17:00
(3 h 0 min)
Yritystoiminta TE00CN19-3001
LEM_A306 Oppimistila byod
Tue 21.10.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Yritystoiminta TE00CN19-3001
LEM_A311 Oppimistila byod
Tue 04.11.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Yritystoiminta TE00CN19-3001
EDU_2006_2007 Oppimistila avo muunto byod
Wed 12.11.2025 time 14:00 - 17:00
(3 h 0 min)
Yritystoiminta TE00CN19-3001
ICT_C1039_Sigma SIGMA
Tue 18.11.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Yritystoiminta TE00CN19-3001
LEM_A311 Oppimistila byod
Wed 26.11.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Yritystoiminta TE00CN19-3001
LEM_A311 Oppimistila byod
Tue 02.12.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Yritystoiminta TE00CN19-3001
LEM_A313 Oppimistila byod
Tue 09.12.2025 time 13:00 - 16:00
(3 h 0 min)
Yritystoiminta TE00CN19-3001
EDU_2001 Elias muunto byod
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojaksolla on 13 lähiopetuskertaa.
Lähiopetuksen ajankohdat ovat:
1.9.2025 13:00 - 16:00
10.9.2025 9:00 - 12:00
17.9.2025 9:00 - 12:00
24.9.2025 9:00 - 12:00
1.10.2025 9:00 - 12:00
8.10.2025 14:00 - 17:00
21.10.2025 13:00 - 16:00
4.11.2025 13:00 - 16:00
12.11.2025 14:00 - 17:00
18.11.2025 13:00 - 16:00
26.11.2025 13:00 - 16:00
2.12.2025 13:00 - 16:00
9.12.2025 13:00 - 16:00

Objective

The student knows company forms and gets acquainted with entrepreneurship. The student knows basic business operations and builds up the knowledge of the relations between economy and operation. The student can manage projects and teams.

Content

Entrepreneurship, establishing business
Business plans
Basics of finance
Leadership and management

Materials

ITSlearning- oppimisalustan luentomateriaali
Opiskelijan valitsema kirjallisuus ja verkkomateriaali.
Opintojaksolla voidaan käyttää oppimateriaalina videoita, podcasteja, haastatteluita, vierailijaluentoja, vertaisoppimista, esitelmiä, koosteita ja raportteja.

Kyläkallio, K. (2013). Yritysjuridiikka. Edita. Helsinki.
Viitala, R.& Jylhä, E. (2013). Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän liiketoiminnan perusta. Edita. Helsinki.
Uusyrityskeskus. (2025). Yrityksen perustamisopas. Ladattavissa osoitteesta https://uusyrityskeskus.fi/apua-yrittajyyteen/perustamisopas/

Teaching methods

Monipuoliset ja osallistavat oppimismenetelmät. Ryhmätyöskentely, yksilötyöskentely, tuntityöskentely. Oppimismenetelminä voidaan käyttää luentoja, muistiinpanojen tekemistä, tiedonhakua, osaamistestejä, esityksen kokoamista ja pitämistä, yhdessä oppimista sekä jatkuvaa oppimista.

Opiskelijan odotetaan osallistuvan lähiopetuksessa keskusteluihin ja muutenkin olevan aktiivinen ja itseohjautuva edistäen omaa ja toisten oppimista.

Opiskelijalta edellytetään kohtuullisessa määrin itsenäistä tiedonhakua opintojakson suorittamiseksi.

Opintojakson luentomateriaali ei sisällä kaikkea opetuksessa käsiteltävää tietoa, vaan osa opetuksessa käsiteltävistä asioista kerrotaan suullisesti lähiopetuksen aikana. Opiskelijan odotetaan tekevän omia muistiinpanoja opetuksen aikana.

Mikäli kirjallisissa tehtävissä käytetään tekoälyä, tulee opiskelijan mainita tekoälyn käytöstä asianmukaisesti.

Kaikenlainen oppimistehtävien tai lähdemateriaalin kopioiminen ilman asianmukaisia lähdemerkintöjä on kiellettyä.

Exam schedules

Osaamistesti järjestetään opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla 9.12.2025.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opetus perustuu innovaatiopedagogiikkaan, jossa opiskelija itse osallistuu ja vaikuttaa omaan oppimiseensa aktiivisena opetuksen osapuolena. Opetus perustuu innovaatiopedagogiikkaan, yhdessä oppimiseen, jatkuvaan oppimiseen sekä eri lähteistä saatavan tiedon yhdistelemiseen ja uuden tiedon muodostamiseen.
Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti erilaisia toimintatapoja mm. raportointia, esiintymistä ja tiedonhakua sekä vanhan ja uuden tiedon yhdistelemistä.
Kestävän kehityksen näkökulma huomioidaan opintojaksolla osana yritystoimintaa.
Opintojaksolla vahvistetaan tiedonhankinnan ja ryhmätyöskentelyn taitoja työelämälähtöisesti.

Student workload

Opiskelijan laskennallinen kokonaistyömäärä 5op = 135h.

Oppimistehtävät ovat osallistavia ja monipuolisia vahvistaen ja tukien yritystoimintaan liittyvien aiheiden omaksumista.

Evaluation methods and criteria

Opintosuoritusten arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.

Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5, 5 (kiitettävä), 4 (hyvä), 3 (hyvä), 2 (tyydyttävä), 1 (tyydyttävä) ja 0 (hylätty).

Oppimistehtävä (raportti ja esitys) 60% kokonaisarvosanasta.
Osaamistesti 40% kokonaisarvosanasta.

Lunttaaminen tai muu huijaaminen, vilppi ja plagiointi johtavat suorituksen hylkäämiseen.

Mikäli tehtävissä käytetään tekoälyä, tulee sen käyttä aina merkitä asianmukaisesti.

Failed (0)

Kirjallinen oppimistehtävä on palauttamatta tai siinä on tehtävänantoon nähden niin mittavia puutteita, ettei sen katsota vastaavan tyydyttävästikään tehtävänantoa. Liiketoimintasuunnitelmasta puuttuu valitun yritysmuodon kuvaus ja perustelut ja liiketoimintasuunnitelmassa käsitellään vain yksittäisiä aihealueita siten, että niistä ei synny kokonaiskäsitystä perustettavasta yrityksestä.
Hissipuhetta ei pidetä.
Osaamistesti hylätty.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Oppimistehtävä on puutteellinen eikä kaikkiin tehtävänannossa mainittuihin kohtiin ole perehdytty. Liiketoimintasuunnitelman aihealueiden käsittely on suppeaa ja perusteluja valituille näkökulmille on jonkin verran. Liiketoimintasuunnitelma ei kuvaa perustettavaa yritystä riittävän kattavasti.
Lähteiden käyttö on yksipuolista ja puutteellista. Lähdemerkinnät ovat puutteelliset.
Hissipuhe on pituudeltaan hyvin lyhyt tai aivan liian pitkä suhteessa tehtävänantoon. Sisältö on puutteellinen eikä anna kokonaiskäsitystä opiskelijan tekemästä liiketoimintasuunnitelmasta.
Osaamistesti on suoritettu.

Assessment criteria, good (3-4)

Kirjallinen tuotos vastaa tehtävänantoa. Tuotoksessa näkyy perehtyminen yritystoimintaan, valittu yritysmuoto on perusteltu ja liiketoimintasuunnitelma on tehty hyvin.
Liiketoimintasuunnitelma on laajuudeltaan sellainen, että se antaa kattavan käsityksen perustettavasta yrityksestä.
Yrityksen toiminnot ja osa-alueet on tehtävänannon mukaisesti käsitelty.
Raportin teksti on sujuvaa ja helppolukuista.
Hissipuhe etenee loogisesti ja on selkeä. Kesto tehtävänannon mukainen tai ylittyy/alittuu vähäisesti.
Tuotoksessa on käytetty monipuolisesti lähteitä, jotka on merkitty asianmukaisesti tekstiin ja lähdeluetteloon.

Osaamistesti on suoritettu.

Assessment criteria, excellent (5)

Oppimistehtävän kirjallinen tuotos vastaa erinomaisesti tehtävänantoa. Tuotoksessa näkyy monipuolinen ja huolellinen perehtyminen aiheeseen, valittu yritysmuoto on perusteltu ja liiketoimintasuunnitelma on kattava, sisältäen omaa pohdintaa ja innovatiivisia ratkaisuja. Muut yrityksen toiminnot ja osa-alueet on tehtävänannon mukaisesti käsitelty. Liiketoimintasuunnitelma on tehty siten, että se voi toimia todellisen yrityksen perustamisen välineenä.
Hissipuhe on napakka ja kiinnostusta herättävä sekä myyvä. Pituus vastaa tehtävänantoa.
Tuotoksessa on käytetty monipuolisesti lähteitä, jotka on merkitty asianmukaisesti tekstiin ja lähdeluetteloon.

Osaamistesti on suoritettu.

Further information

Opintojakson ensisijainen viestintäkanava on ITSlearning- alusta.
Akuuteissa tilanteissa opetajalle voi laittaa sähköpostia.

Go back to top of page