Entrepreneurship (5cr)
Code: TE00CN19-3001
General information
- Enrollment
- 01.06.2025 - 01.09.2025
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.09.2025 - 31.12.2025
- Implementation is running.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Engineering and Business
- Teaching languages
- Finnish
- Degree programmes
- Degree Programme in Electrical and Automation Engineering
- Teachers
- Pauliina Kansanoja
- Groups
-
PSAHAUS23Electrical and Automation Engineering, Bachelor of Engineering
- Course
- TE00CN19
Realization has 13 reservations. Total duration of reservations is 39 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Mon 01.09.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
Wed 10.09.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
LEM_A306
Oppimistila byod
|
Wed 17.09.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
LEM_A306
Oppimistila byod
|
Wed 24.09.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
LEM_A306
Oppimistila byod
|
Wed 01.10.2025 time 09:00 - 12:00 (3 h 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
LEM_A306
Oppimistila byod
|
Wed 08.10.2025 time 14:00 - 17:00 (3 h 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
LEM_A306
Oppimistila byod
|
Tue 21.10.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
Tue 04.11.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
EDU_2006_2007
Oppimistila avo muunto byod
|
Wed 12.11.2025 time 14:00 - 17:00 (3 h 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
ICT_C1039_Sigma
SIGMA
|
Tue 18.11.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
Wed 26.11.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
Tue 02.12.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
LEM_A313
Oppimistila byod
|
Tue 09.12.2025 time 13:00 - 16:00 (3 h 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
EDU_2001
Elias muunto byod
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojaksolla on 13 lähiopetuskertaa.
Lähiopetuksen ajankohdat ovat:
1.9.2025 13:00 - 16:00
10.9.2025 9:00 - 12:00
17.9.2025 9:00 - 12:00
24.9.2025 9:00 - 12:00
1.10.2025 9:00 - 12:00
8.10.2025 14:00 - 17:00
21.10.2025 13:00 - 16:00
4.11.2025 13:00 - 16:00
12.11.2025 14:00 - 17:00
18.11.2025 13:00 - 16:00
26.11.2025 13:00 - 16:00
2.12.2025 13:00 - 16:00
9.12.2025 13:00 - 16:00
Objective
The student knows company forms and gets acquainted with entrepreneurship. The student knows basic business operations and builds up the knowledge of the relations between economy and operation. The student can manage projects and teams.
Content
Entrepreneurship, establishing business
Business plans
Basics of finance
Leadership and management
Materials
ITSlearning- oppimisalustan luentomateriaali
Opiskelijan valitsema kirjallisuus ja verkkomateriaali.
Opintojaksolla voidaan käyttää oppimateriaalina videoita, podcasteja, haastatteluita, vierailijaluentoja, vertaisoppimista, esitelmiä, koosteita ja raportteja.
Kyläkallio, K. (2013). Yritysjuridiikka. Edita. Helsinki.
Viitala, R.& Jylhä, E. (2013). Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän liiketoiminnan perusta. Edita. Helsinki.
Uusyrityskeskus. (2025). Yrityksen perustamisopas. Ladattavissa osoitteesta https://uusyrityskeskus.fi/apua-yrittajyyteen/perustamisopas/
Teaching methods
Monipuoliset ja osallistavat oppimismenetelmät. Ryhmätyöskentely, yksilötyöskentely, tuntityöskentely. Oppimismenetelminä voidaan käyttää luentoja, muistiinpanojen tekemistä, tiedonhakua, osaamistestejä, esityksen kokoamista ja pitämistä, yhdessä oppimista sekä jatkuvaa oppimista.
Opiskelijan odotetaan osallistuvan lähiopetuksessa keskusteluihin ja muutenkin olevan aktiivinen ja itseohjautuva edistäen omaa ja toisten oppimista.
Opiskelijalta edellytetään kohtuullisessa määrin itsenäistä tiedonhakua opintojakson suorittamiseksi.
Opintojakson luentomateriaali ei sisällä kaikkea opetuksessa käsiteltävää tietoa, vaan osa opetuksessa käsiteltävistä asioista kerrotaan suullisesti lähiopetuksen aikana. Opiskelijan odotetaan tekevän omia muistiinpanoja opetuksen aikana.
Mikäli kirjallisissa tehtävissä käytetään tekoälyä, tulee opiskelijan mainita tekoälyn käytöstä asianmukaisesti.
Kaikenlainen oppimistehtävien tai lähdemateriaalin kopioiminen ilman asianmukaisia lähdemerkintöjä on kiellettyä.
Exam schedules
Osaamistesti järjestetään opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla 9.12.2025.
Pedagogic approaches and sustainable development
Opetus perustuu innovaatiopedagogiikkaan, jossa opiskelija itse osallistuu ja vaikuttaa omaan oppimiseensa aktiivisena opetuksen osapuolena. Opetus perustuu innovaatiopedagogiikkaan, yhdessä oppimiseen, jatkuvaan oppimiseen sekä eri lähteistä saatavan tiedon yhdistelemiseen ja uuden tiedon muodostamiseen.
Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti erilaisia toimintatapoja mm. raportointia, esiintymistä ja tiedonhakua sekä vanhan ja uuden tiedon yhdistelemistä.
Kestävän kehityksen näkökulma huomioidaan opintojaksolla osana yritystoimintaa.
Opintojaksolla vahvistetaan tiedonhankinnan ja ryhmätyöskentelyn taitoja työelämälähtöisesti.
Student workload
Opiskelijan laskennallinen kokonaistyömäärä 5op = 135h.
Oppimistehtävät ovat osallistavia ja monipuolisia vahvistaen ja tukien yritystoimintaan liittyvien aiheiden omaksumista.
Evaluation methods and criteria
Opintosuoritusten arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5, 5 (kiitettävä), 4 (hyvä), 3 (hyvä), 2 (tyydyttävä), 1 (tyydyttävä) ja 0 (hylätty).
Oppimistehtävä (raportti ja esitys) 60% kokonaisarvosanasta.
Osaamistesti 40% kokonaisarvosanasta.
Lunttaaminen tai muu huijaaminen, vilppi ja plagiointi johtavat suorituksen hylkäämiseen.
Mikäli tehtävissä käytetään tekoälyä, tulee sen käyttä aina merkitä asianmukaisesti.
Failed (0)
Kirjallinen oppimistehtävä on palauttamatta tai siinä on tehtävänantoon nähden niin mittavia puutteita, ettei sen katsota vastaavan tyydyttävästikään tehtävänantoa. Liiketoimintasuunnitelmasta puuttuu valitun yritysmuodon kuvaus ja perustelut ja liiketoimintasuunnitelmassa käsitellään vain yksittäisiä aihealueita siten, että niistä ei synny kokonaiskäsitystä perustettavasta yrityksestä.
Hissipuhetta ei pidetä.
Osaamistesti hylätty.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Oppimistehtävä on puutteellinen eikä kaikkiin tehtävänannossa mainittuihin kohtiin ole perehdytty. Liiketoimintasuunnitelman aihealueiden käsittely on suppeaa ja perusteluja valituille näkökulmille on jonkin verran. Liiketoimintasuunnitelma ei kuvaa perustettavaa yritystä riittävän kattavasti.
Lähteiden käyttö on yksipuolista ja puutteellista. Lähdemerkinnät ovat puutteelliset.
Hissipuhe on pituudeltaan hyvin lyhyt tai aivan liian pitkä suhteessa tehtävänantoon. Sisältö on puutteellinen eikä anna kokonaiskäsitystä opiskelijan tekemästä liiketoimintasuunnitelmasta.
Osaamistesti on suoritettu.
Assessment criteria, good (3-4)
Kirjallinen tuotos vastaa tehtävänantoa. Tuotoksessa näkyy perehtyminen yritystoimintaan, valittu yritysmuoto on perusteltu ja liiketoimintasuunnitelma on tehty hyvin.
Liiketoimintasuunnitelma on laajuudeltaan sellainen, että se antaa kattavan käsityksen perustettavasta yrityksestä.
Yrityksen toiminnot ja osa-alueet on tehtävänannon mukaisesti käsitelty.
Raportin teksti on sujuvaa ja helppolukuista.
Hissipuhe etenee loogisesti ja on selkeä. Kesto tehtävänannon mukainen tai ylittyy/alittuu vähäisesti.
Tuotoksessa on käytetty monipuolisesti lähteitä, jotka on merkitty asianmukaisesti tekstiin ja lähdeluetteloon.
Osaamistesti on suoritettu.
Assessment criteria, excellent (5)
Oppimistehtävän kirjallinen tuotos vastaa erinomaisesti tehtävänantoa. Tuotoksessa näkyy monipuolinen ja huolellinen perehtyminen aiheeseen, valittu yritysmuoto on perusteltu ja liiketoimintasuunnitelma on kattava, sisältäen omaa pohdintaa ja innovatiivisia ratkaisuja. Muut yrityksen toiminnot ja osa-alueet on tehtävänannon mukaisesti käsitelty. Liiketoimintasuunnitelma on tehty siten, että se voi toimia todellisen yrityksen perustamisen välineenä.
Hissipuhe on napakka ja kiinnostusta herättävä sekä myyvä. Pituus vastaa tehtävänantoa.
Tuotoksessa on käytetty monipuolisesti lähteitä, jotka on merkitty asianmukaisesti tekstiin ja lähdeluetteloon.
Osaamistesti on suoritettu.
Further information
Opintojakson ensisijainen viestintäkanava on ITSlearning- alusta.
Akuuteissa tilanteissa opetajalle voi laittaa sähköpostia.