Yritystoiminta (5op)
Toteutuksen tunnus: TE00CN19-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.06.2025 - 01.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.09.2025 - 31.12.2025
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus
- Opettajat
- Pauliina Kansanoja
- Ryhmät
-
PSAHAUS23Sähkö- ja automaatiotekniikan koulutus, insinööri 23
- Opintojakso
- TE00CN19
Toteutuksella on 13 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 39 t 0 min.
| Aika | Aihe | Tila |
|---|---|---|
|
Ma 01.09.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
|
Ke 10.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
LEM_A306
Oppimistila byod
|
|
Ke 17.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
LEM_A306
Oppimistila byod
|
|
Ke 24.09.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
LEM_A306
Oppimistila byod
|
|
Ke 01.10.2025 klo 09:00 - 12:00 (3 t 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
LEM_A306
Oppimistila byod
|
|
Ke 08.10.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
LEM_A306
Oppimistila byod
|
|
Ti 21.10.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
|
Ti 04.11.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
EDU_2006_2007
Oppimistila avo muunto byod
|
|
Ke 12.11.2025 klo 14:00 - 17:00 (3 t 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
ICT_C1039_Sigma
SIGMA
|
|
Ti 18.11.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
|
Ke 26.11.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
LEM_A311
Oppimistila byod
|
|
Ti 02.12.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
LEM_A313
Oppimistila byod
|
|
Ti 09.12.2025 klo 13:00 - 16:00 (3 t 0 min) |
Yritystoiminta TE00CN19-3001 |
EDU_2001
Elias muunto byod
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojaksolla on 13 lähiopetuskertaa.
Lähiopetuksen ajankohdat ovat:
1.9.2025 13:00 - 16:00
10.9.2025 9:00 - 12:00
17.9.2025 9:00 - 12:00
24.9.2025 9:00 - 12:00
1.10.2025 9:00 - 12:00
8.10.2025 14:00 - 17:00
21.10.2025 13:00 - 16:00
4.11.2025 13:00 - 16:00
12.11.2025 14:00 - 17:00
18.11.2025 13:00 - 16:00
26.11.2025 13:00 - 16:00
2.12.2025 13:00 - 16:00
9.12.2025 13:00 - 16:00
Tavoitteet
Opiskelija tuntee yritysmuodot, yrittäjäksi ryhtymisen ja yrityksen perustamisen periaatteet. Hän tuntee talouden ja toiminnan välisen vuorovaikutuksen välisiä lainalaisuuksia ja osaa ottaa niitä huomioon toiminnan suunnittelussa. Hän osaa laatia liiketoimintasuunnitelman, lukea tilinpäätöstä ja tuntee yritystoimintaan liittyvien tunnuslukujen merkityksen. Hän osaa johtaa projekteja ja toimia esihenkilönä.
Sisältö
Yrittäjyys, yrityksen perustaminen ja yritysmuodot
Liiketoimintasuunnitelman laatiminen
Yrityksen talous, budjetointi, tilinpäätös, taseet, hankinnat, investoinnit, kannattavuus
Johtaminen ja esihenkilötyö
Oppimateriaalit
ITSlearning- oppimisalustan luentomateriaali
Opiskelijan valitsema kirjallisuus ja verkkomateriaali.
Opintojaksolla voidaan käyttää oppimateriaalina videoita, podcasteja, haastatteluita, vierailijaluentoja, vertaisoppimista, esitelmiä, koosteita ja raportteja.
Kyläkallio, K. (2013). Yritysjuridiikka. Edita. Helsinki.
Viitala, R.& Jylhä, E. (2013). Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän liiketoiminnan perusta. Edita. Helsinki.
Uusyrityskeskus. (2025). Yrityksen perustamisopas. Ladattavissa osoitteesta https://uusyrityskeskus.fi/apua-yrittajyyteen/perustamisopas/
Opetusmenetelmät
Monipuoliset ja osallistavat oppimismenetelmät. Ryhmätyöskentely, yksilötyöskentely, tuntityöskentely. Oppimismenetelminä voidaan käyttää luentoja, muistiinpanojen tekemistä, tiedonhakua, osaamistestejä, esityksen kokoamista ja pitämistä, yhdessä oppimista sekä jatkuvaa oppimista.
Opiskelijan odotetaan osallistuvan lähiopetuksessa keskusteluihin ja muutenkin olevan aktiivinen ja itseohjautuva edistäen omaa ja toisten oppimista.
Opiskelijalta edellytetään kohtuullisessa määrin itsenäistä tiedonhakua opintojakson suorittamiseksi.
Opintojakson luentomateriaali ei sisällä kaikkea opetuksessa käsiteltävää tietoa, vaan osa opetuksessa käsiteltävistä asioista kerrotaan suullisesti lähiopetuksen aikana. Opiskelijan odotetaan tekevän omia muistiinpanoja opetuksen aikana.
Mikäli kirjallisissa tehtävissä käytetään tekoälyä, tulee opiskelijan mainita tekoälyn käytöstä asianmukaisesti.
Kaikenlainen oppimistehtävien tai lähdemateriaalin kopioiminen ilman asianmukaisia lähdemerkintöjä on kiellettyä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Osaamistesti järjestetään opintojakson viimeisellä lähiopetuskerralla 9.12.2025.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opetus perustuu innovaatiopedagogiikkaan, jossa opiskelija itse osallistuu ja vaikuttaa omaan oppimiseensa aktiivisena opetuksen osapuolena. Opetus perustuu innovaatiopedagogiikkaan, yhdessä oppimiseen, jatkuvaan oppimiseen sekä eri lähteistä saatavan tiedon yhdistelemiseen ja uuden tiedon muodostamiseen.
Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti erilaisia toimintatapoja mm. raportointia, esiintymistä ja tiedonhakua sekä vanhan ja uuden tiedon yhdistelemistä.
Kestävän kehityksen näkökulma huomioidaan opintojaksolla osana yritystoimintaa.
Opintojaksolla vahvistetaan tiedonhankinnan ja ryhmätyöskentelyn taitoja työelämälähtöisesti.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan laskennallinen kokonaistyömäärä 5op = 135h.
Oppimistehtävät ovat osallistavia ja monipuolisia vahvistaen ja tukien yritystoimintaan liittyvien aiheiden omaksumista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintosuoritusten arviointi perustuu opintojakson osaamistavoitteisiin ja arviointikriteereihin.
Opintojakso arvioidaan asteikolla H-5, 5 (kiitettävä), 4 (hyvä), 3 (hyvä), 2 (tyydyttävä), 1 (tyydyttävä) ja 0 (hylätty).
Oppimistehtävä (raportti ja esitys) 60% kokonaisarvosanasta.
Osaamistesti 40% kokonaisarvosanasta.
Oppimistehtävää ei voi suorittaa hyväksytysti pelkästään palauttamalla liiketoimintasuunnitelma, suunnitelma tulee myös esitellä. Lisäksi osaamistesti tulee suorittaa hyväksytysti. Tarkempi pisteytys/osaamistestin arvostelu ohjeistetaan opintojakson aikana.
Lunttaaminen tai muu huijaaminen, vilppi ja plagiointi johtavat suorituksen hylkäämiseen.
Mikäli tehtävissä käytetään tekoälyä, tulee sen käyttä aina merkitä asianmukaisesti.
Hylätty (0)
Kirjallinen oppimistehtävä on palauttamatta tai siinä on tehtävänantoon nähden niin mittavia puutteita, ettei sen katsota vastaavan tyydyttävästikään tehtävänantoa. Liiketoimintasuunnitelmasta puuttuu valitun yritysmuodon kuvaus ja perustelut ja liiketoimintasuunnitelmassa käsitellään vain yksittäisiä aihealueita siten, että niistä ei synny kokonaiskäsitystä perustettavasta yrityksestä.
Hissipuhetta ei pidetä.
Osaamistesti hylätty.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Oppimistehtävä on puutteellinen eikä kaikkiin tehtävänannossa mainittuihin kohtiin ole perehdytty. Liiketoimintasuunnitelman aihealueiden käsittely on suppeaa ja perusteluja valituille näkökulmille on jonkin verran. Liiketoimintasuunnitelma ei kuvaa perustettavaa yritystä riittävän kattavasti.
Lähteiden käyttö on yksipuolista ja puutteellista. Lähdemerkinnät ovat puutteelliset.
Hissipuhe on pituudeltaan hyvin lyhyt tai aivan liian pitkä suhteessa tehtävänantoon. Sisältö on puutteellinen eikä anna kokonaiskäsitystä opiskelijan tekemästä liiketoimintasuunnitelmasta.
Osaamistesti on suoritettu.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Kirjallinen tuotos vastaa tehtävänantoa. Tuotoksessa näkyy perehtyminen yritystoimintaan, valittu yritysmuoto on perusteltu ja liiketoimintasuunnitelma on tehty hyvin.
Liiketoimintasuunnitelma on laajuudeltaan sellainen, että se antaa kattavan käsityksen perustettavasta yrityksestä.
Yrityksen toiminnot ja osa-alueet on tehtävänannon mukaisesti käsitelty.
Raportin teksti on sujuvaa ja helppolukuista.
Hissipuhe etenee loogisesti ja on selkeä. Kesto tehtävänannon mukainen tai ylittyy/alittuu vähäisesti.
Tuotoksessa on käytetty monipuolisesti lähteitä, jotka on merkitty asianmukaisesti tekstiin ja lähdeluetteloon.
Osaamistesti on suoritettu.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Oppimistehtävän kirjallinen tuotos vastaa erinomaisesti tehtävänantoa. Tuotoksessa näkyy monipuolinen ja huolellinen perehtyminen aiheeseen, valittu yritysmuoto on perusteltu ja liiketoimintasuunnitelma on kattava, sisältäen omaa pohdintaa ja innovatiivisia ratkaisuja. Muut yrityksen toiminnot ja osa-alueet on tehtävänannon mukaisesti käsitelty. Liiketoimintasuunnitelma on tehty siten, että se voi toimia todellisen yrityksen perustamisen välineenä.
Hissipuhe on napakka ja kiinnostusta herättävä sekä myyvä. Pituus vastaa tehtävänantoa.
Tuotoksessa on käytetty monipuolisesti lähteitä, jotka on merkitty asianmukaisesti tekstiin ja lähdeluetteloon.
Osaamistesti on suoritettu.
Lisätiedot
Opintojakson ensisijainen viestintäkanava on ITSlearning- alusta.
Akuuteissa tilanteissa opetajalle voi laittaa sähköpostia.