Skip to main content

Teaching Dance for Children (4cr)

Code: 2011370-3008

General information


Enrollment
25.08.2025 - 31.10.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
02.09.2025 - 29.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Arts Academy
Campus
Linnankatu Arts Campus
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Performing Arts, Dance Teacher
Teachers
Heidi Alppirinne
Course
2011370

Realization has 20 reservations. Total duration of reservations is 37 h 0 min.

Time Topic Location
Fri 12.09.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_H330 Teoriatila
LIN_H319 Teoriatila
Fri 19.09.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_H330 Teoriatila
LIN_H319 Teoriatila
Fri 26.09.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Fri 03.10.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_H330 Teoriatila
LIN_H319 Teoriatila
Fri 10.10.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Fri 24.10.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_H330 Teoriatila
LIN_H319 Teoriatila
Fri 31.10.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Wed 05.11.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Fri 21.11.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_H330 Teoriatila
LIN_H319 Teoriatila
Wed 26.11.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_H330 Teoriatila
LIN_H319 Teoriatila
Wed 26.11.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Oma työ, Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
oma paikka
Thu 27.11.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Oma työ, Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
Wed 03.12.2025 time 13:15 - 16:30
(3 h 15 min)
Oma työ, Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
Thu 04.12.2025 time 15:00 - 16:30
(1 h 30 min)
Oma työ, Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
Fri 05.12.2025 time 13:15 - 14:45
(1 h 30 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_H330 Teoriatila
LIN_H319 Teoriatila
Mon 08.12.2025 time 09:00 - 12:15
(3 h 15 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
Tue 09.12.2025 time 09:00 - 12:15
(3 h 15 min)
Oma työ, Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Thu 11.12.2025 time 09:00 - 10:30
(1 h 30 min)
Oma työ, Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
Thu 11.12.2025 time 10:45 - 12:15
(1 h 30 min)
Oma työ, Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Fri 12.12.2025 time 09:00 - 12:15
(3 h 15 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

Hyväksytty/Hylätty

Content scheduling

Lastentanssin opettamisen opinnot suoritetaan opintojen 1. opintovuoden aikana. Kontaktitunnit annetun työjärjestyksen mukaan. Kontaktituntien lisäksi opintojaksoon sisältyy lastentanssiesityksen ja lastentanssituntien seuraamista. Tanssituntien ja tanssiesityksen seuranta-ajat ja -paikat ilmoitetaan myöhemmin. Lisäksi opintojaksoon sisältyy The Beat of Dance tapahtumaan osallistuminen ja palautteen kirjoittaminen näytöstansseista.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
•tulkita Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaa
•nimetä 3-12-vuotiaan lapsen kehitysvaiheita
•nimetä oppimiseen vaikuttavia tekijöitä
•tunnistaa erilaisia oppimistyylejä, -tarpeita ja -edellytyksiä opetusta suunnitellessaan
•suunnitella lastentanssiharjoitteita eri ikäisille lapsille parin kanssa
•valmistaa lastentanssituntikokonaisuuden pienryhmässä
•tunnistaa lastentanssinopetussuunnitelman, jaksosuunnitelman ja tuntisuunnitelman
•analysoida lastentanssitunnin tuntirakennetta ja -sisältöjä
•valita musiikkia, instrumentteja ja välineitä lastentanssitunnille
•raportoida seuraamastaan lastentanssitunnista ja -esityksestä
•kertoa lastentanssin ja koulutanssin asemasta Suomessa ja muualla Euroopassa
•keskustella tanssikasvatuksen tavoitteista ja näkökulmista
•palauttaa mieleen opettajan eettiset periaatteet
•toimia työryhmän jäsenenä

Ajoitus: syksy 2025 - kevät 2026

Objective

Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.

Content

Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.

Materials

Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelma (OPH).
Skinnari, S. 2004. Pedagoginen rakkaus. PS -kustannus. WS Bookwell Oy. Juva.

Teaching methods

Luennot, kirjallisuus, keskustelut, fyysiset harjoitteet, pienryhmätyöt, esitysten seuranta, lastentanssin opetustuntien seuranta, raportointi.

Pedagogic approaches and sustainable development

Lähiopetus, keskustelevat luennot, käännetty luokkahuone, kirjallisuus, oppimistehtävät, observoinnit, vierailut. Kansainvälisyysoppiminen toteutuu osittain englanninkielisellä
oppimateriaalilla.

Student workload

Opiskelijan työn mitoitus:
108h opiskelijan työtä, josta kontaktiopetusta on 56h (28 x 90min). Loput työajasta on varattu harjoitustöiden tekemiseen, oheiskirjallisuuteen perehtymiseen, The Beat of Dance tanssitapahtuman tuomarointitehtäviin, lastentanssituntien ja esitysten seuraamiseen sekä niistä kirjallisesti raportoimiseen.
Oppimistehtävien tarkempi ohjeistus annetaan jakson aikana.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty suoritus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja vierailuihin (tanssiesitys, tanssitunnit, The Beat of Dance), motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suoritus määräajassa ja -laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Evaluation methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja vierailuihin, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suoritus määräajassa ja -laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen. Tehtävien itsearviointi ja vertaisarviointi.
Opintojakson kokonaisarviointi: Opettajan tekemä arviointi.

Failed (0)

Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Further information

Muu kirjallisuus:
Anttila, E. 1994. Tanssin aika. Tammer-Paino Oy, Tampere.
Fraser, D.L. 1991. Playdancing. A Dance Horizons Book. Princeton Book Co. Publishers. Pennington.
Gilbert, A. 2015. Creative dance for all ages (2nd edition). SHAPE America. Human Kinetics. USA.
Joutsenvirta, N. 1992. Lastentanssin opetusohjelma 5-6 -vuotiaille. Kajaanin opettajankoulutuslaitos.
Joyce, M. 1984. Dance Technique for Children. Mayfield Publ. Co. USA.
Joyce, M. 1980/1973. First Steps in Teaching Creative Dance to Children. 2ndedition. Mayfield Publ. Co. California.
Kauppila, R. A. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus. Keuruu.
Karppinen S., Puurula A., Ruokonen I. 2001. Taiteen ja leikin lumous. Oy Finn Lectura Ab. Tampere.
Laine, V. (toim.). 1995. Koulu tanssii 1-2. Opetushallitus. Gummerus Kirjapaino Oy, Saarijärvi.
Laine V. (toim.). 1997. Koulu tanssii 3-6. Opetushallitus. Dark-Tummavuoren Kirjapaino Oy, Vantaa.
Rooyackers, P. 1997. Tanssileikkikirja. Oy Adita Ab. Helsinki.
Sjösted Edelholm, E. & Wigert, A. 2005. Att kännä rörelse - en danspedagogisk metod. Carlsson Bokförlag. Stockholm.
Speth, M. 2006. Dance Spetters II. Motive for Motion. Maastricht.
Viitala, M. 1998. Tanssia elämyksen ehdoilla. Svoli-palvelu Oy. Helsinki. ( cd: "Antonio's raindance" by D.Yoken ja M-V. Luolajan-Mikkola.)
1998. Tassutellen ja tanssien. (kirja + cd). Helsingin konservatorioiden säätiö. Gummerus Kirjapaino Oy. Jyväskylä.
Wigert, A. 1982. Danslek på dagis. Berlings, Arlöv.
Zimmer, R. 2001. Liikuntakasvatuksen käsikirja. Didaktis-metodisia perusteita ja käytännön ideoita. LK-kirjat. Karisto. Hämeenlinna.
Musiikkia:
Music for Creative Dance I-IV (by Eric Chappelle)
Vauhtivarpaat (Svoli)
Nopsanilkat (Svoli)

Go back to top of page