Siirry suoraan sisältöön

Lastentanssin opettaminen (4op)

Toteutuksen tunnus: 2011370-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.08.2025 - 31.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
02.09.2025 - 29.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taideakatemia
Toimipiste
Linnankadun taidekampus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Esittävän taiteen koulutus, Tanssinopettaja
Opettajat
Heidi Alppirinne
Ryhmät
PTANSS25
Tanssinopettaja syksy 25
Opintojakso
2011370

Toteutuksella on 20 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 37 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 12.09.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_H330 Teoriatila
LIN_H319 Teoriatila
Pe 19.09.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_H330 Teoriatila
LIN_H319 Teoriatila
Pe 26.09.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Pe 03.10.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_H330 Teoriatila
LIN_H319 Teoriatila
Pe 10.10.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Pe 24.10.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_H330 Teoriatila
LIN_H319 Teoriatila
Pe 31.10.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Ke 05.11.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Pe 21.11.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_H330 Teoriatila
LIN_H319 Teoriatila
Ke 26.11.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_H330 Teoriatila
LIN_H319 Teoriatila
Ke 26.11.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Oma työ, Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
oma paikka
To 27.11.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Oma työ, Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
Ke 03.12.2025 klo 13:15 - 16:30
(3 t 15 min)
Oma työ, Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
To 04.12.2025 klo 15:00 - 16:30
(1 t 30 min)
Oma työ, Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
Pe 05.12.2025 klo 13:15 - 14:45
(1 t 30 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_H330 Teoriatila
LIN_H319 Teoriatila
Ma 08.12.2025 klo 09:00 - 12:15
(3 t 15 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
Ti 09.12.2025 klo 09:00 - 12:15
(3 t 15 min)
Oma työ, Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
To 11.12.2025 klo 09:00 - 10:30
(1 t 30 min)
Oma työ, Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_Tanssi 1 Tanssi 1 harjoitussali (Linnankadun puoli)
To 11.12.2025 klo 10:45 - 12:15
(1 t 30 min)
Oma työ, Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Pe 12.12.2025 klo 09:00 - 12:15
(3 t 15 min)
Lastentanssin opettaminen 2011370-3008
LIN_Tanssi 2 Tanssi 2 esityssali (Joen puoli)
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Lastentanssin opettamisen opinnot suoritetaan opintojen 1. opintovuoden aikana. Kontaktitunnit annetun työjärjestyksen mukaan. Kontaktituntien lisäksi opintojaksoon sisältyy lastentanssiesityksen ja lastentanssituntien seuraamista. Tanssituntien ja tanssiesityksen seuranta-ajat ja -paikat ilmoitetaan myöhemmin. Lisäksi opintojaksoon sisältyy The Beat of Dance tapahtumaan osallistuminen ja palautteen kirjoittaminen näytöstansseista.
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
•tulkita Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaa
•nimetä 3-12-vuotiaan lapsen kehitysvaiheita
•nimetä oppimiseen vaikuttavia tekijöitä
•tunnistaa erilaisia oppimistyylejä, -tarpeita ja -edellytyksiä opetusta suunnitellessaan
•suunnitella lastentanssiharjoitteita eri ikäisille lapsille parin kanssa
•valmistaa lastentanssituntikokonaisuuden pienryhmässä
•tunnistaa lastentanssinopetussuunnitelman, jaksosuunnitelman ja tuntisuunnitelman
•analysoida lastentanssitunnin tuntirakennetta ja -sisältöjä
•valita musiikkia, instrumentteja ja välineitä lastentanssitunnille
•raportoida seuraamastaan lastentanssitunnista ja -esityksestä
•kertoa lastentanssin ja koulutanssin asemasta Suomessa ja muualla Euroopassa
•keskustella tanssikasvatuksen tavoitteista ja näkökulmista
•palauttaa mieleen opettajan eettiset periaatteet
•toimia työryhmän jäsenenä

Ajoitus: syksy 2025 - kevät 2026

Tavoitteet

Opiskelija soveltaa taidetanssista saamaansa tietoa ja kokemusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan taidetanssin opetusjaksoja eri ikäryhmille erityisesti tanssitaiteen perusopetuksessa ja ammatillisella toisella asteella.

Sisältö

Opiskelija tunnistaa taidetanssin tekniikoita ja tyylejä, jäsentää taidetanssin käsitteistöä ja analysoi eri liiketyylien ominaispiirteitä.
Opiskelija rakentaa eri ikä- ja taitotasoille soveltuvia taidetanssin opetuskokonaisuuksia sekä kartoittaa tuloksekkaan opetuksen taustatekijöitä ja edellytyksiä.
Opiskelija soveltaa oppimaansa taidetanssin perusopetuksen yleisen ja laajan oppimäärän sekä ammatillisen II asteen opettamiseen.
Opiskelija opettaa opiskelijatovereilleen suunnittelemansa tunnin käyttäen itse kehittämäänsä liikemateriaalia sekä toimii arvioijana opiskelijatovereidensa toteuttamilla tunneilla.

Oppimateriaalit

Taiteen perusopetuksen opetussuunnitelma (OPH).
Skinnari, S. 2004. Pedagoginen rakkaus. PS -kustannus. WS Bookwell Oy. Juva.

Opetusmenetelmät

Luennot, kirjallisuus, keskustelut, fyysiset harjoitteet, pienryhmätyöt, esitysten seuranta, lastentanssin opetustuntien seuranta, raportointi.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Lähiopetus, keskustelevat luennot, käännetty luokkahuone, kirjallisuus, oppimistehtävät, observoinnit, vierailut. Kansainvälisyysoppiminen toteutuu osittain englanninkielisellä
oppimateriaalilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työn mitoitus:
108h opiskelijan työtä, josta kontaktiopetusta on 56h (28 x 90min). Loput työajasta on varattu harjoitustöiden tekemiseen, oheiskirjallisuuteen perehtymiseen, The Beat of Dance tanssitapahtuman tuomarointitehtäviin, lastentanssituntien ja esitysten seuraamiseen sekä niistä kirjallisesti raportoimiseen.
Oppimistehtävien tarkempi ohjeistus annetaan jakson aikana.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty suoritus:
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja vierailuihin (tanssiesitys, tanssitunnit, The Beat of Dance), motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suoritus määräajassa ja -laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen.
Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja vierailuihin, motivoituneisuus ja tavoitteellisuus opiskelussa, tehtävien hyväksytty suoritus määräajassa ja -laajuudessa sekä aktiivinen osallistuminen ryhmäkeskusteluihin ja palautteeseen. Tehtävien itsearviointi ja vertaisarviointi.
Opintojakson kokonaisarviointi: Opettajan tekemä arviointi.

Hylätty (0)

Hylätty:
Tehtävät ovat jääneet tekemättä tai eivät vastaa tehtävänantoja. Poissaoloja lähiopetuksesta enemmän kuin 20%. Opiskelija osallistuu puutteellisesti tuntitilanteeseen ja ryhmän vuorovaikutustilanteisiin.

Lisätiedot

Muu kirjallisuus:
Anttila, E. 1994. Tanssin aika. Tammer-Paino Oy, Tampere.
Fraser, D.L. 1991. Playdancing. A Dance Horizons Book. Princeton Book Co. Publishers. Pennington.
Gilbert, A. 2015. Creative dance for all ages (2nd edition). SHAPE America. Human Kinetics. USA.
Joutsenvirta, N. 1992. Lastentanssin opetusohjelma 5-6 -vuotiaille. Kajaanin opettajankoulutuslaitos.
Joyce, M. 1984. Dance Technique for Children. Mayfield Publ. Co. USA.
Joyce, M. 1980/1973. First Steps in Teaching Creative Dance to Children. 2ndedition. Mayfield Publ. Co. California.
Kauppila, R. A. 2005. Vuorovaikutus- ja sosiaaliset taidot. Vuorovaikutusopas opettajille ja opiskelijoille. PS-kustannus. Keuruu.
Karppinen S., Puurula A., Ruokonen I. 2001. Taiteen ja leikin lumous. Oy Finn Lectura Ab. Tampere.
Laine, V. (toim.). 1995. Koulu tanssii 1-2. Opetushallitus. Gummerus Kirjapaino Oy, Saarijärvi.
Laine V. (toim.). 1997. Koulu tanssii 3-6. Opetushallitus. Dark-Tummavuoren Kirjapaino Oy, Vantaa.
Rooyackers, P. 1997. Tanssileikkikirja. Oy Adita Ab. Helsinki.
Sjösted Edelholm, E. & Wigert, A. 2005. Att kännä rörelse - en danspedagogisk metod. Carlsson Bokförlag. Stockholm.
Speth, M. 2006. Dance Spetters II. Motive for Motion. Maastricht.
Viitala, M. 1998. Tanssia elämyksen ehdoilla. Svoli-palvelu Oy. Helsinki. ( cd: "Antonio's raindance" by D.Yoken ja M-V. Luolajan-Mikkola.)
1998. Tassutellen ja tanssien. (kirja + cd). Helsingin konservatorioiden säätiö. Gummerus Kirjapaino Oy. Jyväskylä.
Wigert, A. 1982. Danslek på dagis. Berlings, Arlöv.
Zimmer, R. 2001. Liikuntakasvatuksen käsikirja. Didaktis-metodisia perusteita ja käytännön ideoita. LK-kirjat. Karisto. Hämeenlinna.
Musiikkia:
Music for Creative Dance I-IV (by Eric Chappelle)
Vauhtivarpaat (Svoli)
Nopsanilkat (Svoli)

Siirry alkuun