Introduction into tourism and wellness-business (5 cr)
Code: KH00CM43-3003
General information
- Enrollment
- 10.09.2025 - 09.10.2025
- Registration for introductions has not started yet. Registration starts :startDate
- Timing
- 10.10.2025 - 31.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Engineering and Business
- Campus
- Kupittaa Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 35
- Degree programmes
- Degree Programme in Business
- Teachers
- Telle Tuominen
- Course
- KH00CM43
Realization has 7 reservations. Total duration of reservations is 15 h 0 min.
Time | Topic | Location |
---|---|---|
Fri 12.09.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Tue 16.09.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Wed 01.10.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003 |
EDU_3004
Josef muunto byod
|
Wed 08.10.2025 time 11:00 - 14:00 (3 h 0 min) |
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003 |
LEM_A308
Oppimistila BYOD
|
Fri 31.10.2025 time 08:00 - 10:00 (2 h 0 min) |
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Thu 06.11.2025 time 14:00 - 16:00 (2 h 0 min) |
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Mon 10.11.2025 time 10:00 - 12:00 (2 h 0 min) |
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso toteutetaan kahdessa osassa eli osa 1 syyslukukaudella 2025 ja osa 2 kevätlukukaudella 2026. Opintojakson loppuarviointi Peppiin tehdään osan 2 päätyttyä.
Lähiopetuskerrat syyslukukaudella lukujärjestyksen mukaisesti:
12.9.25 klo 14 - 16
16.9.25 klo 14 - 16
etäviikko
1.10.25 klo 10 - 12
8.10.25 klo 11 - 14
opetukseton viikko
etäviikko
31.10.25 klo 8 - 10
6.11.25 klo 14 - 16
10.11.25 klo 10 - 12
Kevätlukukauden 2026 aikataulu saadaan joulukuussa 2025
Objective
Upon completion of this course, the students will be able to:
• describe the tourism phenomenon and the wellness trend at the international, national, and regional level
• classify and describe different service providers in the tourism, hospitality, leisure and wellness business and the connections between these providers
• identify the push and pull factors of tourism and their significance for tourist flows
• discuss different employment opportunities in the tourism, hospitality, leisure, and wellness business as well as evaluate personal carrier opportunities and development needs
Content
Key terminology, models and concepts of tourism, hospitality, leisure, and wellness business
The key industries of the tourism, leisure and wellness business, economic significance, and forces that drive change
Developments and forecasts in the industry
Carrier opportunities and occupational identity
Materials
Avainluentomateriaalit ovat itslearningissa, samoin tehtävänantoihin nimetyt oppimateriaalit ilmoitetaan itslearningin tehtävänannoissa. Tentittävä oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson alettua kummankin lukukauden osalta erikseen.
Teaching methods
Opintojaksolla hyödynnetään monia oppimistapoja, mm.:
- opiskelijoiden itsenäistä oppimateriaaleihin perehtymistä ja niiden pohjalta lähikerroilla oppimiskeskusteluja
- opiskelijoiden itsenäistä tiedonhakua, havainnointia, haastatteluja ja ideointia opiskeltavan alan palvelutarjontaan ja toimijoihin liittyen, opiskelijaesityksiä ja palautettavia tuotoksia
- avainluentoja sekä esimerkkejä työelämästä
- opittua kertaava tentti
Exam schedules
Ilmoitetaan myöhemmin
Pedagogic approaches and sustainable development
Opintojaksolla hyödynnetään aktiivista oppimista, jossa keskeistä on tiedonhaku, tiedon ja osaamisen jakaminen, tiedon yhdistely, luova ajattelu sekä soveltaminen työelämän toimintaympäristöön.
Completion alternatives
Opiskeltavalla alalla on tapahtunut viime vuosina suuria muutoksia johtuen mm. koronasta ja ilmastokriisistä, joten ahotointi on mahdollista vain vähintään puolen vuoden täysipäiväisellä työkokemuksella matkailun kehittämistehtävissä aikavälillä 2020 - 2025 erikseen sovittavalla näytöllä.
Student workload
Syyslukukaudella 2025:
TEHTÄVÄ 1: "Havainnointi - historiasta elämyksiä". Tuotoksena pienryhmän tekemä video.
TEHTÄVÄ 2: Vapaa-ajan, matkailun ja wellness-liiketoiminnan toimijoita, tarjontaa ja työnkuvia (Turun seudulla). Tuotoksena pienryhmäesitys.
Kevätlukukaudella 2026:
TEHTÄVÄ 3: "Minimatkamessut" Suomen matkailualueista, niiden vetovoimatekijöistä ja kärkituotteista" (valmistautuminen itsenäisesti ja pienryhmässä etukäteen, aktiivinen osallistuminen messutehtävään lähiopetuskerralla)
TEHTÄVÄ 4: Tarkentuu myöhemmin.
YKSILÖTENTIT: syyslukukauden osuudesta ja erikseen kevätlukukauden osuudesta
Keskimääräinen työmäärä 5 op = 135 h jakautuen alustavasti
- lähiopetus n. 50 h
- itsenäinen työskentely sekä pienryhmätyöskentely etänä jakautuen edellä mainittuihin tehtäviin seuraavasti:
tehtävä 1: 18 h
tehtävä 2: 18 h
tehtävä 3: 10 h
tehtävä 4: 8 h
- tenttiin kertailu: n. 30 h
Työskentely jatkuu 15 viikkoa (mukaan lukien etäviikot), jolloin opiskelijan työmäärä on keskimäärin 9 h/viikko sisältäen lähiopetuksen ja etätyöskentelyn.
Evaluation methods and criteria
TEHTÄVÄ 1: "Havainnointi - historiasta elämyksiä". Tuotoksena pienryhmän tekemä video. Opettaja-arviointi, vapaamuotoinen vertaisarviointi, hyväksytty - hylätty (korottava vaikutus kokonaisarvosanan rajatapauksessa)
TEHTÄVÄ 2: Vapaa-ajan, matkailun ja wellness-liiketoiminnan toimijoita, tarjontaa ja työnkuvia (Turun seudulla). Tuotoksena pienryhmäesitys. Opettaja-, itse- ja vertaisarviointi, 1 - 5, 50 % kokonaisarvosanasta
TEHTÄVÄ 3: "Minimatkamessut" Suomen matkailualueista, niiden vetovoimatekijöistä ja kärkituotteista" (valmistautuminen itsenäisesti ja pienryhmässä etukäteen, aktiivinen osallistuminen messutehtävään lähiopetuskerralla). Opettaja-arviointi, hyväksytty - hylätty (korottava vaikutus rajatapauksessa), poissaolo "messupäivänä" korvattava henkilökohtaisella tuotoksella.
TEHTÄVÄ 4: "Matkailijan opastaminen - karttatehtävä". Tuotoksena pienryhmän tekemä matkailukartta, hyväksytty - hylätty (korottava vaikutus rajatapauksessa)
HUOM 1. Pienryhmätehtävissä pienryhmän eri opiskelijat voivat saada eri arvosanan panostuksestaan riippuen.
HUOM 2. Opiskelijoiden oletetaan osallistuvan lähiopetuskertoihin. Poissaolo tehtävän esityspäivästä laskee arvosanaa yhdellä numerolla ja lisäksi opiskelija saa lisätehtävän, joka liittyy muiden ryhmien esityksiin.
YKSILÖTENTTI tietoperustasta, opettaja-arviointi asteikolla 0 - 5, 50 % kokonaisarvosanasta
Englanniksi
Failed (0)
Arvosana 1:
Tehtävät: Opiskelija/pienryhmä hallitsee opintojakson tietoperustaa niukasti, tiedonhaku ja/tai ideointi on niukkaa. Opiskelijan/pienryhmän työskentely tehtävissä on hajanaista ja vain osittain tehtävänannon ohjeistuksen mukaista, tehtävän/tehtävien lopputulos on niukka tai sekava. Oppimistavoitteita saavutetaan vain pienehköltä osin.
Tentti: edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 50 % pistemäärää maksimista.
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Arvosana 1:
Tehtävät: Opiskelija/pienryhmä hallitsee opintojakson tietoperustaa niukasti, tiedonhaku ja/tai ideointi on niukkaa. Opiskelijan/pienryhmän työskentely tehtävissä on hajanaista ja vain osittain tehtävänannon ohjeistuksen mukaista, tehtävän/tehtävien lopputulos on niukka tai sekava. Oppimistavoitteita saavutetaan vain pienehköltä osin.
Tentti: edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 50 % pistemäärää maksimista.
Assessment criteria, good (3-4)
Arvosana 3:
Tehtävät:Opiskelija/pienryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti tehtävänannon ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee varsin hyvin jakamaan tietoa ja ideoimaan ryhmän sisällä. Opiskelija/pienryhmä hyödyntää osittain perustellusti relevanttia tietoperustaa tai etsii tietoa. Työskentely on varsin suunnitelmallista, kriittistä ja joitakin uusia ideoita tuottavaa. Lopputuotos vastaa tehtävänantoa ja on ymmärrettävä, joskin joiltain osin suppea tai yksipuolinen. Oppimistavoitteet saavutetaan varsin hyvin.
Tentti: edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 70 %:n pistemäärää maksimista.
Assessment criteria, excellent (5)
Arvosana 5
Tehtävät: Opiskelija/pienryhmä toimii aktiivisesti, suunnitelmallisesti ja koordinoidusti, toistensa osaamista hyödyntäen, yhdessä ideoiden ja toisiaan tukien. Tietoperustan hyödyntäminen tai tiedonhaku on laajaa, tietoperustaa sovelletaan onnistuneesti ja perustellen työelämäyhteyteen. Lopputuotos vastaa kiitettävästi tehtävänantoon, on selkeä, looginen, oivaltava ja monipuolinen. Tuotokset ovat viimeisteltyjä.
Tentti: edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 90 %:n pistemäärää maksimista.
Further information
Lähiopetuskerrat
itslearning-alusta
Tarvittaessa ryhmäsähköposti
Opinto-opas ja sieltä opintojakson toteutussuunnitelman kuvaus