Skip to main content

Introduction into tourism and wellness-business (5cr)

Code: KH00CM43-3003

General information


Enrollment
01.09.2025 - 12.09.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
12.09.2025 - 08.05.2026
Implementation is running.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
4 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Engineering and Business
Campus
Kupittaa Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
Degree Programme in Business
Teachers
Telle Tuominen
Course
KH00CM43

Realization has 7 reservations. Total duration of reservations is 15 h 0 min.

Time Topic Location
Fri 12.09.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003
ICT_C3043 Oppimistila muunto
Tue 16.09.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003
ICT_C3043 Oppimistila muunto
Wed 01.10.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003
EDU_3004 Josef muunto byod
Wed 08.10.2025 time 11:00 - 14:00
(3 h 0 min)
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003
LEM_A308 Oppimistila byod
Fri 31.10.2025 time 08:00 - 10:00
(2 h 0 min)
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003
ICT_C3043 Oppimistila muunto
Thu 06.11.2025 time 14:00 - 16:00
(2 h 0 min)
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003
ICT_C3043 Oppimistila muunto
Mon 10.11.2025 time 10:00 - 12:00
(2 h 0 min)
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003
ICT_B1041_Omega OMEGA
Changes to reservations may be possible.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opintojakso toteutetaan kahdessa osassa eli osa 1 syyslukukaudella 2025 ja osa 2 kevätlukukaudella 2026. Opintojakson loppuarviointi Peppiin tehdään osan 2 päätyttyä.
Lähiopetuskerrat syyslukukaudella lukujärjestyksen mukaisesti:
pe 12.9.25 klo 14 - 16 toteutussuunnitelma, keskeisiä matkailun käsitteitä, vapaa-ajan konteksti, pienryhmätehtävän 1 ohjeistus
ti 16.9.25 klo 14 - 16 matkailun kehitys - historiasta nykypäivään, Q&A pienryhmätehtävään 1 liittyen
ke 24.9.25 klo 12 - 15 MaWen yhteinen harjoitteluseminaari, alan työpaikat ja osaamistarpeet
ke 1.10.25 klo 10 - 12 Matkailun toimialat, matkailutuote
ke 8.10.25 klo 11 - 14 Pienryhmätehtävän 1 tulosten esittely, pienryhmätehtävän 2 ohjeistus
opetukseton viikko
etäviikko (erikseen sovittava ohjausaika tehtävään 2 liittyen)
pe 31.10. klo 8.30 - 10 Matkailun ja vapaa-ajan merkitys kotimaassa ja kansainvälisesti, muutosajurit, trendit
6.11.25 klo 14 - 16 tentti
10.11.25 klo 10 - 12 Pienryhmätehtävän 2 esitykset
24.11.25 noin klo 9 - 11 Wellness event -tapahtumaan osallistuminen & palautteen anto

(Kevätlukukauden 2026 aikataulu saadaan joulukuussa 2025, kevätlukukauden teemat, yht. n. 10 h lukujärjestyksessä
- wellness - perinteet, käsitteet, megatrendi
- wellness liiketoimintana, toimialat, tarjonta
- Suomi matkailun kohdemaana, Suomen matkailumarkkinointi
- Kotimaan minimatkamessujen valmistelu ja toteutus)

Objective

Upon completion of this course, the students will be able to:
• describe the tourism phenomenon and the wellness trend at the international, national, and regional level
• classify and describe different service providers in the tourism, hospitality, leisure and wellness business and the connections between these providers
• identify the push and pull factors of tourism and their significance for tourist flows
• discuss different employment opportunities in the tourism, hospitality, leisure, and wellness business as well as evaluate personal carrier opportunities and development needs

Content

Key terminology, models and concepts of tourism, hospitality, leisure, and wellness business
The key industries of the tourism, leisure and wellness business, economic significance, and forces that drive change
Developments and forecasts in the industry
Carrier opportunities and occupational identity

Materials

Avainluentomateriaalit ovat itslearningissa, samoin tehtävänantoihin nimetyt oppimateriaalit ilmoitetaan itslearningin tehtävänannoissa. Lisäksi tehtävänantoihin liittyen opiskelijan tulee itse etsiä ja hyödyntää ajantasaisia, luotettavia lähteitä.
Tentittävä oppimateriaali ilmoitetaan erikseen n. kuukausi ennen sovittavaa tenttipäivää.

Teaching methods

Opintojaksolla hyödynnetään monia oppimistapoja, mm.:
- opiskelijoiden itsenäistä oppimateriaaleihin perehtymistä ja niiden pohjalta lähikerroilla oppimiskeskusteluja
- opiskelijoiden itsenäistä tiedonhakua, havainnointia, haastatteluja ja ideointia opiskeltavan alan palvelutarjontaan ja toimijoihin liittyen, opiskelijaesityksiä ja palautettavia tuotoksia
- avainluentoja, esimerkkejä työelämästä
- reflektiota omasta oppimisesta sekä opittua kertaava tentti

Exam schedules

Kurssitentin ajankohta sovitaan opintojakson alkaessa. Lisäksi järjestetään tarvittaessa kaksi uusintatenttikertaa.

Pedagogic approaches and sustainable development

Opintojaksolla hyödynnetään aktiivista oppimista, jossa keskeistä on tiedonhaku, tiedon ja osaamisen jakaminen, tiedon yhdistely, luova ajattelu sekä soveltaminen työelämän toimintaympäristöön.

Completion alternatives

Opiskeltavalla alalla on tapahtunut viime vuosina suuria muutoksia johtuen mm. koronasta ja ilmastokriisistä, joten ahotointi on mahdollista vain vähintään puolen vuoden täysipäiväisellä työkokemuksella matkailun kehittämistehtävissä aikavälillä 2020 - 2025 erikseen sovittavalla näytöllä.

Student workload

Syyslukukaudella 2025:
TEHTÄVÄ 1: "Havainnointi - historiasta elämyksiä". Tuotoksena pienryhmissä tehtävä video.
TEHTÄVÄ 2: Vapaa-ajan, matkailun ja wellness-liiketoiminnan toimijoita, tarjontaa ja työnkuvia (Turun seudulla). Tuotoksena suullinen, havainnollinen pienryhmäesitys.

(Kevätlukukaudella 2026:
TEHTÄVÄ 3: "Kotimaan minimatkamessut" Suomen matkailualueista, niiden vetovoimatekijöistä ja kärkituotteista" (valmistautuminen itsenäisesti ja pienryhmässä etukäteen, aktiivinen osallistuminen messutehtävään lähiopetuskerralla)
TEHTÄVÄ 4: Loppureflektio opitusta)

YKSILÖTENTTI 6.11.25 (ja kaksi uusintakertaa tarvittaessa)

Keskimääräinen työmäärä 5 op = 135 h jakautuen alustavasti
- lähiopetus syyslukukaudella 20 h + n. 2h tehtäväohjausta (kevätlukukaudella n. 10 h)
- itsenäinen työskentely sekä pienryhmätyöskentely etänä jakautuen edellä mainittuihin tehtäviin keskimäärin seuraavasti:
tehtävä 1: 22 h
tehtävä 2: 26 h
tehtävä 3 (kevät -26): 16 h
tehtävä 4 (kevät -26) 7 h
tenttiin kertailu: 32 h

Työskentely jatkuu 16 viikkoa (mukaan lukien etäviikot), jolloin opiskelijan työmäärä on keskimäärin 8½ h/viikko sisältäen lähiopetuksen ja etätyöskentelyn.

Evaluation methods and criteria

TEHTÄVÄ 1: "Havainnointi - historiasta elämyksiä". Tuotoksena pienryhmän tekemä video. Opettaja-arviointi, vapaamuotoinen vertaisarviointi, hyväksytty - hylätty (korottava vaikutus kokonaisarvosanan rajatapauksessa)
TEHTÄVÄ 2: Vapaa-ajan, matkailun ja wellness-liiketoiminnan toimijoita, tarjontaa ja työnkuvia (Turun seudulla). Tuotoksena havainnollinen, suullinen pienryhmäesitys. Opettaja-, itse- ja vertaisarviointi, 1 - 5, 50 % kokonaisarvosanasta

(Kevätlukukaudella TEHTÄVÄ 3: "Kotimaan minimatkamessut" Suomen matkailualueista, niiden vetovoimatekijöistä ja kärkituotteista" (valmistautuminen itsenäisesti ja pienryhmässä etukäteen, aktiivinen osallistuminen messutehtävään lähiopetuskerralla). Opettaja-arviointi, hyväksytty - hylätty (korottava vaikutus rajatapauksessa), poissaolo "messupäivänä" korvattava henkilökohtaisella tuotoksella.
(Kevätlukukaudella TEHTÄVÄ 4: Loppureflektio opitusta, hyväksytty - hylätty, opettaja-arviointi (korottava vaikutus rajatapauksessa)

HUOM 1. Pienryhmätehtävissä pienryhmän eri opiskelijat voivat saada eri arvosanan panostuksestaan riippuen.
HUOM 2. Opiskelijoiden oletetaan osallistuvan lähiopetuskertoihin. Poissaolo tehtävän esityspäivästä laskee arvosanaa yhdellä numerolla ja lisäksi opiskelija saa lisätehtävän, joka liittyy muiden ryhmien esityksiin.

YKSILÖTENTTI 6.11.25 tietoperustasta, opettaja-arviointi asteikolla 0 - 5, 50 % kokonaisarvosanasta

Failed (0)

Jokin arvioitava tuotos suorittamatta hyväksytysti.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Arvosana 1:
Tehtävät: Opiskelija/pienryhmä hallitsee opintojakson tietoperustaa niukasti, tiedonhaku ja/tai ideointi on niukkaa. Opiskelijan/pienryhmän työskentely tehtävissä on hajanaista ja vain osittain tehtävänannon ohjeistuksen mukaista, tehtävän/tehtävien lopputulos on niukka tai sekava. Oppimistavoitteita saavutetaan vain pienehköltä osin.
Tentti: edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 50 % pistemäärää maksimista.

Assessment criteria, good (3-4)

Arvosana 3:
Tehtävät:Opiskelija/pienryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti tehtävänannon ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee varsin hyvin jakamaan tietoa ja ideoimaan ryhmän sisällä. Opiskelija/pienryhmä hyödyntää osittain perustellusti relevanttia tietoperustaa ja etsii tietoa. Työskentely on varsin suunnitelmallista, kriittistä ja joitakin uusia ideoita tuottavaa. Lopputuotos vastaa tehtävänantoa ja on ymmärrettävä, joskin joiltain osin suppea, sekava tai yksipuolinen. Oppimistavoitteet saavutetaan varsin hyvin.
Tentti: edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 70 %:n pistemäärää maksimista.

Assessment criteria, excellent (5)

Arvosana 5
Tehtävät: Opiskelija/pienryhmä toimii aktiivisesti, suunnitelmallisesti ja koordinoidusti, toistensa osaamista hyödyntäen, yhdessä ideoiden ja toisiaan tukien. Tietoperustan hyödyntäminen tai tiedonhaku on laajaa, tietoperustaa sovelletaan onnistuneesti ja perustellen työelämäyhteyteen. Lopputuotos vastaa kiitettävästi tehtävänantoon, on selkeä, looginen, oivaltava ja monipuolinen. Tuotokset ovat viimeisteltyjä.
Tentti: edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 90 %:n pistemäärää maksimista.

Further information

Lähiopetuskerrat
itslearning-alusta
Tarvittaessa ryhmäsähköposti
Opinto-opas ja sieltä opintojakson toteutussuunnitelman kuvaus

Go back to top of page