Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan (5 op)
Toteutuksen tunnus: KH00CM43-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 10.09.2025 - 09.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
- Ajoitus
- 10.10.2025 - 31.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Telle Tuominen
- Opintojakso
- KH00CM43
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 12.09.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Ti 16.09.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Ke 01.10.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003 |
EDU_3004
Josef muunto byod
|
Ke 08.10.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003 |
LEM_A308
Oppimistila BYOD
|
Pe 31.10.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
To 06.11.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003 |
ICT_C3043
Teoriatila muunto
|
Ma 10.11.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan kahdessa osassa eli osa 1 syyslukukaudella 2025 ja osa 2 kevätlukukaudella 2026. Opintojakson loppuarviointi Peppiin tehdään osan 2 päätyttyä.
Lähiopetuskerrat syyslukukaudella lukujärjestyksen mukaisesti:
12.9.25 klo 14 - 16
16.9.25 klo 14 - 16
etäviikko
1.10.25 klo 10 - 12
8.10.25 klo 11 - 14
opetukseton viikko
etäviikko
31.10.25 klo 8 - 10
6.11.25 klo 14 - 16
10.11.25 klo 10 - 12
Kevätlukukauden 2026 aikataulu saadaan joulukuussa 2025
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• kuvailla matkailuilmiötä sekä wellness-trendiä kansainvälisellä, kansallisella ja alueellisella tasolla
• luokitella ja kuvailla erilaisia matkailu-, vieraanvaraisuus-, vapaa-aika- sekä wellness-liiketoiminnan palveluntuottajia sekä niiden välisiä kytköksiä
• tunnistaa matkailun työntö- ja vetovoimatekijöitä sekä niiden merkitystä matkailijavirtoihin
• kertoa matkailuun, vapaa-aikaan sekä wellness-tuotteisiin ja palveluihin liittyvistä työllistymismahdollisuuksista sekä arvioida omia uramahdollisuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Sisältö
Matkailu-, vieraanvaraisuus-, vapaa-aika- sekä wellness-liiketoiminnan keskeiset käsitteet, mallit ja konseptit
Matkailu-, vapaa-aika sekä wellness-liiketoiminnan keskeiset toimialat, taloudellinen merkitys sekä muutosvoimat
Alakohtaiset kehityskulut sekä ennusteet
Uramahdollisuudet ja ammatti-identiteetti
Oppimateriaalit
Avainluentomateriaalit ovat itslearningissa, samoin tehtävänantoihin nimetyt oppimateriaalit ilmoitetaan itslearningin tehtävänannoissa. Tentittävä oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson alettua kummankin lukukauden osalta erikseen.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla hyödynnetään monia oppimistapoja, mm.:
- opiskelijoiden itsenäistä oppimateriaaleihin perehtymistä ja niiden pohjalta lähikerroilla oppimiskeskusteluja
- opiskelijoiden itsenäistä tiedonhakua, havainnointia, haastatteluja ja ideointia opiskeltavan alan palvelutarjontaan ja toimijoihin liittyen, opiskelijaesityksiä ja palautettavia tuotoksia
- avainluentoja sekä esimerkkejä työelämästä
- opittua kertaava tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan myöhemmin
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla hyödynnetään aktiivista oppimista, jossa keskeistä on tiedonhaku, tiedon ja osaamisen jakaminen, tiedon yhdistely, luova ajattelu sekä soveltaminen työelämän toimintaympäristöön.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskeltavalla alalla on tapahtunut viime vuosina suuria muutoksia johtuen mm. koronasta ja ilmastokriisistä, joten ahotointi on mahdollista vain vähintään puolen vuoden täysipäiväisellä työkokemuksella matkailun kehittämistehtävissä aikavälillä 2020 - 2025 erikseen sovittavalla näytöllä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Syyslukukaudella 2025:
TEHTÄVÄ 1: "Havainnointi - historiasta elämyksiä". Tuotoksena pienryhmän tekemä video.
TEHTÄVÄ 2: Vapaa-ajan, matkailun ja wellness-liiketoiminnan toimijoita, tarjontaa ja työnkuvia (Turun seudulla). Tuotoksena pienryhmäesitys.
Kevätlukukaudella 2026:
TEHTÄVÄ 3: "Minimatkamessut" Suomen matkailualueista, niiden vetovoimatekijöistä ja kärkituotteista" (valmistautuminen itsenäisesti ja pienryhmässä etukäteen, aktiivinen osallistuminen messutehtävään lähiopetuskerralla)
TEHTÄVÄ 4: Tarkentuu myöhemmin.
YKSILÖTENTIT: syyslukukauden osuudesta ja erikseen kevätlukukauden osuudesta
Keskimääräinen työmäärä 5 op = 135 h jakautuen alustavasti
- lähiopetus n. 50 h
- itsenäinen työskentely sekä pienryhmätyöskentely etänä jakautuen edellä mainittuihin tehtäviin seuraavasti:
tehtävä 1: 18 h
tehtävä 2: 18 h
tehtävä 3: 10 h
tehtävä 4: 8 h
- tenttiin kertailu: n. 30 h
Työskentely jatkuu 15 viikkoa (mukaan lukien etäviikot), jolloin opiskelijan työmäärä on keskimäärin 9 h/viikko sisältäen lähiopetuksen ja etätyöskentelyn.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
TEHTÄVÄ 1: "Havainnointi - historiasta elämyksiä". Tuotoksena pienryhmän tekemä video. Opettaja-arviointi, vapaamuotoinen vertaisarviointi, hyväksytty - hylätty (korottava vaikutus kokonaisarvosanan rajatapauksessa)
TEHTÄVÄ 2: Vapaa-ajan, matkailun ja wellness-liiketoiminnan toimijoita, tarjontaa ja työnkuvia (Turun seudulla). Tuotoksena pienryhmäesitys. Opettaja-, itse- ja vertaisarviointi, 1 - 5, 50 % kokonaisarvosanasta
TEHTÄVÄ 3: "Minimatkamessut" Suomen matkailualueista, niiden vetovoimatekijöistä ja kärkituotteista" (valmistautuminen itsenäisesti ja pienryhmässä etukäteen, aktiivinen osallistuminen messutehtävään lähiopetuskerralla). Opettaja-arviointi, hyväksytty - hylätty (korottava vaikutus rajatapauksessa), poissaolo "messupäivänä" korvattava henkilökohtaisella tuotoksella.
TEHTÄVÄ 4: "Matkailijan opastaminen - karttatehtävä". Tuotoksena pienryhmän tekemä matkailukartta, hyväksytty - hylätty (korottava vaikutus rajatapauksessa)
HUOM 1. Pienryhmätehtävissä pienryhmän eri opiskelijat voivat saada eri arvosanan panostuksestaan riippuen.
HUOM 2. Opiskelijoiden oletetaan osallistuvan lähiopetuskertoihin. Poissaolo tehtävän esityspäivästä laskee arvosanaa yhdellä numerolla ja lisäksi opiskelija saa lisätehtävän, joka liittyy muiden ryhmien esityksiin.
YKSILÖTENTTI tietoperustasta, opettaja-arviointi asteikolla 0 - 5, 50 % kokonaisarvosanasta
Englanniksi
Hylätty (0)
Jokin arvioitava tuotos suorittamatta hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1:
Tehtävät: Opiskelija/pienryhmä hallitsee opintojakson tietoperustaa niukasti, tiedonhaku ja/tai ideointi on niukkaa. Opiskelijan/pienryhmän työskentely tehtävissä on hajanaista ja vain osittain tehtävänannon ohjeistuksen mukaista, tehtävän/tehtävien lopputulos on niukka tai sekava. Oppimistavoitteita saavutetaan vain pienehköltä osin.
Tentti: edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 50 % pistemäärää maksimista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3:
Tehtävät:Opiskelija/pienryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti tehtävänannon ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee varsin hyvin jakamaan tietoa ja ideoimaan ryhmän sisällä. Opiskelija/pienryhmä hyödyntää osittain perustellusti relevanttia tietoperustaa tai etsii tietoa. Työskentely on varsin suunnitelmallista, kriittistä ja joitakin uusia ideoita tuottavaa. Lopputuotos vastaa tehtävänantoa ja on ymmärrettävä, joskin joiltain osin suppea tai yksipuolinen. Oppimistavoitteet saavutetaan varsin hyvin.
Tentti: edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 70 %:n pistemäärää maksimista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5
Tehtävät: Opiskelija/pienryhmä toimii aktiivisesti, suunnitelmallisesti ja koordinoidusti, toistensa osaamista hyödyntäen, yhdessä ideoiden ja toisiaan tukien. Tietoperustan hyödyntäminen tai tiedonhaku on laajaa, tietoperustaa sovelletaan onnistuneesti ja perustellen työelämäyhteyteen. Lopputuotos vastaa kiitettävästi tehtävänantoon, on selkeä, looginen, oivaltava ja monipuolinen. Tuotokset ovat viimeisteltyjä.
Tentti: edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 90 %:n pistemäärää maksimista.
Lisätiedot
Lähiopetuskerrat
itslearning-alusta
Tarvittaessa ryhmäsähköposti
Opinto-opas ja sieltä opintojakson toteutussuunnitelman kuvaus