Siirry suoraan sisältöön

Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan (5 op)

Toteutuksen tunnus: KH00CM43-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.09.2025 - 09.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle alkaa :startDate.
Ajoitus
10.10.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Tekniikka ja liiketoiminta
Toimipiste
Kupittaan kampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Telle Tuominen
Opintojakso
KH00CM43

Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.

Aika Aihe Tila
Pe 12.09.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Ti 16.09.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Ke 01.10.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003
EDU_3004 Josef muunto byod
Ke 08.10.2025 klo 11:00 - 14:00
(3 t 0 min)
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003
LEM_A308 Oppimistila BYOD
Pe 31.10.2025 klo 08:00 - 10:00
(2 t 0 min)
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003
ICT_C3043 Teoriatila muunto
To 06.11.2025 klo 14:00 - 16:00
(2 t 0 min)
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003
ICT_C3043 Teoriatila muunto
Ma 10.11.2025 klo 10:00 - 12:00
(2 t 0 min)
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003
ICT_B1041_Omega OMEGA
Muutokset varauksiin voivat olla mahdollisia.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutetaan kahdessa osassa eli osa 1 syyslukukaudella 2025 ja osa 2 kevätlukukaudella 2026. Opintojakson loppuarviointi Peppiin tehdään osan 2 päätyttyä.
Lähiopetuskerrat syyslukukaudella lukujärjestyksen mukaisesti:
12.9.25 klo 14 - 16
16.9.25 klo 14 - 16
etäviikko
1.10.25 klo 10 - 12
8.10.25 klo 11 - 14
opetukseton viikko
etäviikko
31.10.25 klo 8 - 10
6.11.25 klo 14 - 16
10.11.25 klo 10 - 12

Kevätlukukauden 2026 aikataulu saadaan joulukuussa 2025

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• kuvailla matkailuilmiötä sekä wellness-trendiä kansainvälisellä, kansallisella ja alueellisella tasolla
• luokitella ja kuvailla erilaisia matkailu-, vieraanvaraisuus-, vapaa-aika- sekä wellness-liiketoiminnan palveluntuottajia sekä niiden välisiä kytköksiä
• tunnistaa matkailun työntö- ja vetovoimatekijöitä sekä niiden merkitystä matkailijavirtoihin
• kertoa matkailuun, vapaa-aikaan sekä wellness-tuotteisiin ja palveluihin liittyvistä työllistymismahdollisuuksista sekä arvioida omia uramahdollisuuksiaan ja kehittymistarpeitaan

Sisältö

Matkailu-, vieraanvaraisuus-, vapaa-aika- sekä wellness-liiketoiminnan keskeiset käsitteet, mallit ja konseptit
Matkailu-, vapaa-aika sekä wellness-liiketoiminnan keskeiset toimialat, taloudellinen merkitys sekä muutosvoimat
Alakohtaiset kehityskulut sekä ennusteet
Uramahdollisuudet ja ammatti-identiteetti

Oppimateriaalit

Avainluentomateriaalit ovat itslearningissa, samoin tehtävänantoihin nimetyt oppimateriaalit ilmoitetaan itslearningin tehtävänannoissa. Tentittävä oppimateriaali ilmoitetaan opintojakson alettua kummankin lukukauden osalta erikseen.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla hyödynnetään monia oppimistapoja, mm.:
- opiskelijoiden itsenäistä oppimateriaaleihin perehtymistä ja niiden pohjalta lähikerroilla oppimiskeskusteluja
- opiskelijoiden itsenäistä tiedonhakua, havainnointia, haastatteluja ja ideointia opiskeltavan alan palvelutarjontaan ja toimijoihin liittyen, opiskelijaesityksiä ja palautettavia tuotoksia
- avainluentoja sekä esimerkkejä työelämästä
- opittua kertaava tentti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan myöhemmin

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Opintojaksolla hyödynnetään aktiivista oppimista, jossa keskeistä on tiedonhaku, tiedon ja osaamisen jakaminen, tiedon yhdistely, luova ajattelu sekä soveltaminen työelämän toimintaympäristöön.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskeltavalla alalla on tapahtunut viime vuosina suuria muutoksia johtuen mm. koronasta ja ilmastokriisistä, joten ahotointi on mahdollista vain vähintään puolen vuoden täysipäiväisellä työkokemuksella matkailun kehittämistehtävissä aikavälillä 2020 - 2025 erikseen sovittavalla näytöllä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Syyslukukaudella 2025:
TEHTÄVÄ 1: "Havainnointi - historiasta elämyksiä". Tuotoksena pienryhmän tekemä video.
TEHTÄVÄ 2: Vapaa-ajan, matkailun ja wellness-liiketoiminnan toimijoita, tarjontaa ja työnkuvia (Turun seudulla). Tuotoksena pienryhmäesitys.
Kevätlukukaudella 2026:
TEHTÄVÄ 3: "Minimatkamessut" Suomen matkailualueista, niiden vetovoimatekijöistä ja kärkituotteista" (valmistautuminen itsenäisesti ja pienryhmässä etukäteen, aktiivinen osallistuminen messutehtävään lähiopetuskerralla)
TEHTÄVÄ 4: Tarkentuu myöhemmin.

YKSILÖTENTIT: syyslukukauden osuudesta ja erikseen kevätlukukauden osuudesta

Keskimääräinen työmäärä 5 op = 135 h jakautuen alustavasti
- lähiopetus n. 50 h
- itsenäinen työskentely sekä pienryhmätyöskentely etänä jakautuen edellä mainittuihin tehtäviin seuraavasti:
tehtävä 1: 18 h
tehtävä 2: 18 h
tehtävä 3: 10 h
tehtävä 4: 8 h
- tenttiin kertailu: n. 30 h

Työskentely jatkuu 15 viikkoa (mukaan lukien etäviikot), jolloin opiskelijan työmäärä on keskimäärin 9 h/viikko sisältäen lähiopetuksen ja etätyöskentelyn.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

TEHTÄVÄ 1: "Havainnointi - historiasta elämyksiä". Tuotoksena pienryhmän tekemä video. Opettaja-arviointi, vapaamuotoinen vertaisarviointi, hyväksytty - hylätty (korottava vaikutus kokonaisarvosanan rajatapauksessa)
TEHTÄVÄ 2: Vapaa-ajan, matkailun ja wellness-liiketoiminnan toimijoita, tarjontaa ja työnkuvia (Turun seudulla). Tuotoksena pienryhmäesitys. Opettaja-, itse- ja vertaisarviointi, 1 - 5, 50 % kokonaisarvosanasta
TEHTÄVÄ 3: "Minimatkamessut" Suomen matkailualueista, niiden vetovoimatekijöistä ja kärkituotteista" (valmistautuminen itsenäisesti ja pienryhmässä etukäteen, aktiivinen osallistuminen messutehtävään lähiopetuskerralla). Opettaja-arviointi, hyväksytty - hylätty (korottava vaikutus rajatapauksessa), poissaolo "messupäivänä" korvattava henkilökohtaisella tuotoksella.
TEHTÄVÄ 4: "Matkailijan opastaminen - karttatehtävä". Tuotoksena pienryhmän tekemä matkailukartta, hyväksytty - hylätty (korottava vaikutus rajatapauksessa)
HUOM 1. Pienryhmätehtävissä pienryhmän eri opiskelijat voivat saada eri arvosanan panostuksestaan riippuen.
HUOM 2. Opiskelijoiden oletetaan osallistuvan lähiopetuskertoihin. Poissaolo tehtävän esityspäivästä laskee arvosanaa yhdellä numerolla ja lisäksi opiskelija saa lisätehtävän, joka liittyy muiden ryhmien esityksiin.

YKSILÖTENTTI tietoperustasta, opettaja-arviointi asteikolla 0 - 5, 50 % kokonaisarvosanasta
Englanniksi

Hylätty (0)

Jokin arvioitava tuotos suorittamatta hyväksytysti.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arvosana 1:
Tehtävät: Opiskelija/pienryhmä hallitsee opintojakson tietoperustaa niukasti, tiedonhaku ja/tai ideointi on niukkaa. Opiskelijan/pienryhmän työskentely tehtävissä on hajanaista ja vain osittain tehtävänannon ohjeistuksen mukaista, tehtävän/tehtävien lopputulos on niukka tai sekava. Oppimistavoitteita saavutetaan vain pienehköltä osin.
Tentti: edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 50 % pistemäärää maksimista.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arvosana 3:
Tehtävät:Opiskelija/pienryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti tehtävänannon ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee varsin hyvin jakamaan tietoa ja ideoimaan ryhmän sisällä. Opiskelija/pienryhmä hyödyntää osittain perustellusti relevanttia tietoperustaa tai etsii tietoa. Työskentely on varsin suunnitelmallista, kriittistä ja joitakin uusia ideoita tuottavaa. Lopputuotos vastaa tehtävänantoa ja on ymmärrettävä, joskin joiltain osin suppea tai yksipuolinen. Oppimistavoitteet saavutetaan varsin hyvin.
Tentti: edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 70 %:n pistemäärää maksimista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvosana 5
Tehtävät: Opiskelija/pienryhmä toimii aktiivisesti, suunnitelmallisesti ja koordinoidusti, toistensa osaamista hyödyntäen, yhdessä ideoiden ja toisiaan tukien. Tietoperustan hyödyntäminen tai tiedonhaku on laajaa, tietoperustaa sovelletaan onnistuneesti ja perustellen työelämäyhteyteen. Lopputuotos vastaa kiitettävästi tehtävänantoon, on selkeä, looginen, oivaltava ja monipuolinen. Tuotokset ovat viimeisteltyjä.
Tentti: edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 90 %:n pistemäärää maksimista.

Lisätiedot

Lähiopetuskerrat
itslearning-alusta
Tarvittaessa ryhmäsähköposti
Opinto-opas ja sieltä opintojakson toteutussuunnitelman kuvaus

Siirry alkuun