Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan (5op)
Toteutuksen tunnus: KH00CM43-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.09.2025 - 12.09.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 12.09.2025 - 08.05.2026
- Toteutus on käynnissä.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Tekniikka ja liiketoiminta
- Toimipiste
- Kupittaan kampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Telle Tuominen
- Ryhmät
-
PLMWES25Liiketalous, matkailu ja wellness liiketoimintana, S25
- Opintojakso
- KH00CM43
Toteutuksella on 7 opetustapahtumaa joiden yhteenlaskettu kesto on 15 t 0 min.
Aika | Aihe | Tila |
---|---|---|
Pe 12.09.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003 |
ICT_C3043
Oppimistila muunto
|
Ti 16.09.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003 |
ICT_C3043
Oppimistila muunto
|
Ke 01.10.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003 |
EDU_3004
Josef muunto byod
|
Ke 08.10.2025 klo 11:00 - 14:00 (3 t 0 min) |
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003 |
LEM_A308
Oppimistila byod
|
Pe 31.10.2025 klo 08:00 - 10:00 (2 t 0 min) |
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003 |
ICT_C3043
Oppimistila muunto
|
To 06.11.2025 klo 14:00 - 16:00 (2 t 0 min) |
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003 |
ICT_C3043
Oppimistila muunto
|
Ma 10.11.2025 klo 10:00 - 12:00 (2 t 0 min) |
Johdanto matkailu- ja wellness-liiketoimintaan KH00CM43-3003 |
ICT_B1041_Omega
OMEGA
|
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan kahdessa osassa eli osa 1 syyslukukaudella 2025 ja osa 2 kevätlukukaudella 2026. Opintojakson loppuarviointi Peppiin tehdään osan 2 päätyttyä.
Lähiopetuskerrat syyslukukaudella lukujärjestyksen mukaisesti:
pe 12.9.25 klo 14 - 16 toteutussuunnitelma, keskeisiä matkailun käsitteitä, vapaa-ajan konteksti, pienryhmätehtävän 1 ohjeistus
ti 16.9.25 klo 14 - 16 matkailun kehitys - historiasta nykypäivään, Q&A pienryhmätehtävään 1 liittyen
ke 24.9.25 klo 12 - 15 MaWen yhteinen harjoitteluseminaari, alan työpaikat ja osaamistarpeet
ke 1.10.25 klo 10 - 12 Matkailun toimialat, matkailutuote
ke 8.10.25 klo 11 - 14 Pienryhmätehtävän 1 tulosten esittely, pienryhmätehtävän 2 ohjeistus
opetukseton viikko
etäviikko (erikseen sovittava ohjausaika tehtävään 2 liittyen)
pe 31.10. klo 8.30 - 10 Matkailun ja vapaa-ajan merkitys kotimaassa ja kansainvälisesti, muutosajurit, trendit
6.11.25 klo 14 - 16 tentti
10.11.25 klo 10 - 12 Pienryhmätehtävän 2 esitykset
24.11.25 noin klo 9 - 11 Wellness event -tapahtumaan osallistuminen & palautteen anto
(Kevätlukukauden 2026 aikataulu saadaan joulukuussa 2025, kevätlukukauden teemat, yht. n. 10 h lukujärjestyksessä
- wellness - perinteet, käsitteet, megatrendi
- wellness liiketoimintana, toimialat, tarjonta
- Suomi matkailun kohdemaana, Suomen matkailumarkkinointi
- Kotimaan minimatkamessujen valmistelu ja toteutus)
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• kuvailla matkailuilmiötä sekä wellness-trendiä kansainvälisellä, kansallisella ja alueellisella tasolla
• luokitella ja kuvailla erilaisia matkailu-, vieraanvaraisuus-, vapaa-aika- sekä wellness-liiketoiminnan palveluntuottajia sekä niiden välisiä kytköksiä
• tunnistaa matkailun työntö- ja vetovoimatekijöitä sekä niiden merkitystä matkailijavirtoihin
• kertoa matkailuun, vapaa-aikaan sekä wellness-tuotteisiin ja palveluihin liittyvistä työllistymismahdollisuuksista sekä arvioida omia uramahdollisuuksiaan ja kehittymistarpeitaan
Sisältö
Matkailu-, vieraanvaraisuus-, vapaa-aika- sekä wellness-liiketoiminnan keskeiset käsitteet, mallit ja konseptit
Matkailu-, vapaa-aika sekä wellness-liiketoiminnan keskeiset toimialat, taloudellinen merkitys sekä muutosvoimat
Alakohtaiset kehityskulut sekä ennusteet
Uramahdollisuudet ja ammatti-identiteetti
Oppimateriaalit
Avainluentomateriaalit ovat itslearningissa, samoin tehtävänantoihin nimetyt oppimateriaalit ilmoitetaan itslearningin tehtävänannoissa. Lisäksi tehtävänantoihin liittyen opiskelijan tulee itse etsiä ja hyödyntää ajantasaisia, luotettavia lähteitä.
Tentittävä oppimateriaali ilmoitetaan erikseen n. kuukausi ennen sovittavaa tenttipäivää.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla hyödynnetään monia oppimistapoja, mm.:
- opiskelijoiden itsenäistä oppimateriaaleihin perehtymistä ja niiden pohjalta lähikerroilla oppimiskeskusteluja
- opiskelijoiden itsenäistä tiedonhakua, havainnointia, haastatteluja ja ideointia opiskeltavan alan palvelutarjontaan ja toimijoihin liittyen, opiskelijaesityksiä ja palautettavia tuotoksia
- avainluentoja, esimerkkejä työelämästä
- reflektiota omasta oppimisesta sekä opittua kertaava tentti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssitentin ajankohta sovitaan opintojakson alkaessa. Lisäksi järjestetään tarvittaessa kaksi uusintatenttikertaa.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Opintojaksolla hyödynnetään aktiivista oppimista, jossa keskeistä on tiedonhaku, tiedon ja osaamisen jakaminen, tiedon yhdistely, luova ajattelu sekä soveltaminen työelämän toimintaympäristöön.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskeltavalla alalla on tapahtunut viime vuosina suuria muutoksia johtuen mm. koronasta ja ilmastokriisistä, joten ahotointi on mahdollista vain vähintään puolen vuoden täysipäiväisellä työkokemuksella matkailun kehittämistehtävissä aikavälillä 2020 - 2025 erikseen sovittavalla näytöllä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Syyslukukaudella 2025:
TEHTÄVÄ 1: "Havainnointi - historiasta elämyksiä". Tuotoksena pienryhmissä tehtävä video.
TEHTÄVÄ 2: Vapaa-ajan, matkailun ja wellness-liiketoiminnan toimijoita, tarjontaa ja työnkuvia (Turun seudulla). Tuotoksena suullinen, havainnollinen pienryhmäesitys.
(Kevätlukukaudella 2026:
TEHTÄVÄ 3: "Kotimaan minimatkamessut" Suomen matkailualueista, niiden vetovoimatekijöistä ja kärkituotteista" (valmistautuminen itsenäisesti ja pienryhmässä etukäteen, aktiivinen osallistuminen messutehtävään lähiopetuskerralla)
TEHTÄVÄ 4: Loppureflektio opitusta)
YKSILÖTENTTI 6.11.25 (ja kaksi uusintakertaa tarvittaessa)
Keskimääräinen työmäärä 5 op = 135 h jakautuen alustavasti
- lähiopetus syyslukukaudella 20 h + n. 2h tehtäväohjausta (kevätlukukaudella n. 10 h)
- itsenäinen työskentely sekä pienryhmätyöskentely etänä jakautuen edellä mainittuihin tehtäviin keskimäärin seuraavasti:
tehtävä 1: 22 h
tehtävä 2: 26 h
tehtävä 3 (kevät -26): 16 h
tehtävä 4 (kevät -26) 7 h
tenttiin kertailu: 32 h
Työskentely jatkuu 16 viikkoa (mukaan lukien etäviikot), jolloin opiskelijan työmäärä on keskimäärin 8½ h/viikko sisältäen lähiopetuksen ja etätyöskentelyn.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
TEHTÄVÄ 1: "Havainnointi - historiasta elämyksiä". Tuotoksena pienryhmän tekemä video. Opettaja-arviointi, vapaamuotoinen vertaisarviointi, hyväksytty - hylätty (korottava vaikutus kokonaisarvosanan rajatapauksessa)
TEHTÄVÄ 2: Vapaa-ajan, matkailun ja wellness-liiketoiminnan toimijoita, tarjontaa ja työnkuvia (Turun seudulla). Tuotoksena havainnollinen, suullinen pienryhmäesitys. Opettaja-, itse- ja vertaisarviointi, 1 - 5, 50 % kokonaisarvosanasta
(Kevätlukukaudella TEHTÄVÄ 3: "Kotimaan minimatkamessut" Suomen matkailualueista, niiden vetovoimatekijöistä ja kärkituotteista" (valmistautuminen itsenäisesti ja pienryhmässä etukäteen, aktiivinen osallistuminen messutehtävään lähiopetuskerralla). Opettaja-arviointi, hyväksytty - hylätty (korottava vaikutus rajatapauksessa), poissaolo "messupäivänä" korvattava henkilökohtaisella tuotoksella.
(Kevätlukukaudella TEHTÄVÄ 4: Loppureflektio opitusta, hyväksytty - hylätty, opettaja-arviointi (korottava vaikutus rajatapauksessa)
HUOM 1. Pienryhmätehtävissä pienryhmän eri opiskelijat voivat saada eri arvosanan panostuksestaan riippuen.
HUOM 2. Opiskelijoiden oletetaan osallistuvan lähiopetuskertoihin. Poissaolo tehtävän esityspäivästä laskee arvosanaa yhdellä numerolla ja lisäksi opiskelija saa lisätehtävän, joka liittyy muiden ryhmien esityksiin.
YKSILÖTENTTI 6.11.25 tietoperustasta, opettaja-arviointi asteikolla 0 - 5, 50 % kokonaisarvosanasta
Hylätty (0)
Jokin arvioitava tuotos suorittamatta hyväksytysti.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arvosana 1:
Tehtävät: Opiskelija/pienryhmä hallitsee opintojakson tietoperustaa niukasti, tiedonhaku ja/tai ideointi on niukkaa. Opiskelijan/pienryhmän työskentely tehtävissä on hajanaista ja vain osittain tehtävänannon ohjeistuksen mukaista, tehtävän/tehtävien lopputulos on niukka tai sekava. Oppimistavoitteita saavutetaan vain pienehköltä osin.
Tentti: edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 50 % pistemäärää maksimista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arvosana 3:
Tehtävät:Opiskelija/pienryhmä toimii varsin oma-aloitteisesti ja koordinoidusti kohti tehtävänannon ja opintojakson tavoitteita sekä kykenee varsin hyvin jakamaan tietoa ja ideoimaan ryhmän sisällä. Opiskelija/pienryhmä hyödyntää osittain perustellusti relevanttia tietoperustaa ja etsii tietoa. Työskentely on varsin suunnitelmallista, kriittistä ja joitakin uusia ideoita tuottavaa. Lopputuotos vastaa tehtävänantoa ja on ymmärrettävä, joskin joiltain osin suppea, sekava tai yksipuolinen. Oppimistavoitteet saavutetaan varsin hyvin.
Tentti: edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 70 %:n pistemäärää maksimista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arvosana 5
Tehtävät: Opiskelija/pienryhmä toimii aktiivisesti, suunnitelmallisesti ja koordinoidusti, toistensa osaamista hyödyntäen, yhdessä ideoiden ja toisiaan tukien. Tietoperustan hyödyntäminen tai tiedonhaku on laajaa, tietoperustaa sovelletaan onnistuneesti ja perustellen työelämäyhteyteen. Lopputuotos vastaa kiitettävästi tehtävänantoon, on selkeä, looginen, oivaltava ja monipuolinen. Tuotokset ovat viimeisteltyjä.
Tentti: edellyttää tietoperustan hallintaa mittaavassa tentissä noin 90 %:n pistemäärää maksimista.
Lisätiedot
Lähiopetuskerrat
itslearning-alusta
Tarvittaessa ryhmäsähköposti
Opinto-opas ja sieltä opintojakson toteutussuunnitelman kuvaus