Skip to main content

Families, Services and Legislation to Support Children’s Well-Being (5cr)

Code: TH00CA70-3003

General information


Enrollment
02.12.2025 - 06.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.01.2026 - 31.07.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
56 - 65
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Niina Vuoristo
Noora Kumpulainen
Laura Närvi
Susanna Virta
Course
TH00CA70

Unfortunately, no reservations were found for the realization Families, Services and Legislation to Support Children’s Well-Being TH00CA70-3003. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Vastuuopettaja: Niina Vuoristo

Opetuspäivä tiistai, viikot 3-15

Opintojaksolle ilmoittautuminen päättyy 6.1.2026.

Opetuspäivä tiistai, opetusaika klo 8.15 - 14.00

Ennakkotehtävä: lapsistrategia ja perheiden aseman yhteiskunnallinen muutos
13.1.2026 Moduulin aloitus, MONIA päivän ohjeistus, oppimistehtävän ohjeistus, myönteinen tunnistaminen / LN, NV
20.1.2026 Ennaltaehkäisevät palvelut lasten ja perheiden tukena / LN, Lastensuojeluilmoitus (SHL, LSL) / NV
27.1.2026 Ero lapsiperheissä / SV
3.2.2026 HUOM klo 8.00 - 16.00 Lapsen kaltoinkohtelu: tunnistaminen ja puheeksiotto, MONIA päivä
10.2.2026 Systeeminen työskentelyote palveluissa ja moniammatillinen työskentely / LN,
17.2.2026 itsenäinen työskentely / oppimistehtävä, raportin kirjoittaminen
24.2.2026 menetelmät / monikulttuuristen perheiden tukeminen / SV, LN, NK, NV

Objective

• you understand the importance of legislation in supporting children with families and child protection
• you are familiar with different types of families and are able to identify different family situations
• you know how to guide families with children to services
• you are able to work with children and families in various situations and teams

Content

• different families and family situations
• the basic services, the Social Welfare Act, the Child Welfare Act and the support work of organisations for children and families
• identifying and addressing child abuse and necessary actions
• a systemic approach to work in social services and multi-professional work

Materials

Kuvattu Itselarningissä

Teaching methods

Itsenäinen työskentely
Tiimiopiskelu
Luento-opetus

Exam schedules

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Pedagogic approaches and sustainable development

Tutkiva oppiminen
Yhteiskunnallinen oppiminen

Completion alternatives

Ei valinnaisia suoritustapoja

Student workload

Lähiopetus ja ennakkotehtävät 2 op
Portfolion työstäminen 1 op
Oppimistehtävä 2 op

Evaluation methods and criteria

Lähiopetuksessa 100% läsnäolo, 50% voi korvata poissaolon korvaavalla tehtävällä, joka ilmoitetaan ko. opetuspäivän jälkeen Itsissä.
*** Opintojakson pedagogiikka perustuu opiskelijan itsenäiseen opiskeluun ja vuorovaikutukseen lähiopetuksessa. Tietopohjan ymmärtäminen edellyttää teemojen konkretisointia käytäntöön. Tämä konkretisointi toteutuu opetuksessa opettajan ja opiskelijoiden keskinäisessä vuorovaikutuksessa. ***

Ennakkotehtävien palautus ennen ko. teeman opetusta.
Kaikkien opintojakson tehtävien (poissaolon korvaavat tehtävät ja ennakkotehtävät) viimeinen palautuspäivä on 7.3.2026. Tehtäviä ei oteta myöhemmin vastaan, opiskelija suorittaa opintojakson kevät 2026 toteutuksessa.

Oppimistehtävän palautus 7.3.2026 tai 7.4.2026.

Lähiopetus ja ennakkotehtävät hyv / hyl
Oppimistehtävä T1-K5 / täyd.

Failed (0)

Arviointikriteerit kuvattu tehtäväksiannossa.

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija osaa kuvata lapsiperheiden hyvinvointia niukasti tietopohjan avulla.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija osaa kuvata lapsiperheiden hyvinvointi tietopohjan avulla ja soveltaa sitä hieman käytännön havaintoihin.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija osaa kuvata monipuolisesti lapsiperheiden hyvinvointia tietopohjan avulla ja soveltaa sitä moniulotteisesti käytännön havaintoihin.

Qualifications

Students can start optional customer group-specific studies when they have completed at least 60 credits.

Further information

Itslearning

Go back to top of page