Skip to main content

Supporting Parents and Family Services (5cr)

Code: TH00CA83-3006

General information


Enrollment
02.12.2025 - 13.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
06.01.2026 - 17.02.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
26 - 35
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Laura Närvi
Course
TH00CA83

Unfortunately, no reservations were found for the realization Supporting Parents and Family Services TH00CA83-3006. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Vastuuopettaja Laura Närvi

Opintojakso on suunniteltu erikoispolkuopiskelijoille.

viikko 3 / 13.1. klo 14 - 16 Lapset puheeksi -keskustelu
viikko 5 / 27.1. klo 16–18 Lapset puheeksi -neuvonpito
viikko 7 / 10.2. klo 16–18 Lapset puheeksi -keskustelujen purku

Objective

• you understand the importance of early interaction between an infant and its parents and know how to strengthen it
• you understand risk factors related to the lives and well-being of families with children
• you have knowledge of family services
• you have knowledge of family-oriented counselling methods

Content

• early interaction, mentalisation and parent-infant bonding
• children’s development environments, an ecocultural perspective
• the basic services for families with children, social welfare and child protection support measures, third-sector services, service counselling
• the Let’s talk about children method

Materials

Viinkka, A. (toim) 2014. Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. MLL. Tampere.
Mielenlukutaitoa! OPas turvallisen päiväkotiryhmän rakentamiseen
https://www.mll.fi/wp-content/uploads/2017/08/mll_mielenlukutaitoa_www-2023.pdf

Teaching methods

Verkkotapaamiset
Itsenäinen työskentely
Pari-/ryhmätyö

Exam schedules

Verkkotentti 23.2.2026 Tentti on auki kello 6.00 -23.00 . Opiskelijalla on 60 min aikaa vastata tenttiin.
Uusintatentti sovitaan opiskelijoiden kanssa jakson alussa

Pedagogic approaches and sustainable development

Jakson tietoperusta opetetaan sekä luennoilla että opiskelijan itsenäisen materiaaleihin tutustumisen kautta. Oppimisen varmistaminen tapahtuu luennoilla käytävien keskustelujen sekä tentin avulla.
Opiskelijat saavat ryhmätapaamisissa ohjausta itsenäisen haastattelutehtävän tekemiseen. Haastattelutehtävän onnistumista/oppimista referoidaan tehtävän tekemisen jälkeen.

Completion alternatives

Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson osaamisen näytöllä, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Osaamisen näyttö suoritetaan tekemällä jakson tentti. Tentti suoritetaan jakson tenttipäivänä.
Opettaja antaa tentin suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa.

Student workload

Verkkotapaamiset 0,5 op
Itsenäinen työskentely 0,5 op
Lapset puheeksi -keskustelun suorittaminen 2op
Tentti 2 op

Evaluation methods and criteria

Arvioinnin kohteena ovat:
Osallistuminen opetukseen/ korvaavat tehtävät
Ennakkotehtävien palautus
Lapset puheeksi tehtävien palautus
Tentti

Failed (0)

Opiskelija ei palauta tehtäviä määräaikaan mennessä.
- ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa sitä
• ymmärrät lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• tunnet perhepalvelut
• osaat joitain perhelähtöisiä ohjaustapoja ja –menetelmiä

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

- Opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija tunnistaa lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja tunnistaa sen vahvistamisen tarpeen omassa työssään
• opiskelija tunnistaa lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tuntee jonkin verran perheiden palveluita
• opiskelija osaa luetella perhelähtöisiä ohjaustapoja ja –menetelmiä

Assessment criteria, good (3-4)

opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija tietää lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja tietää periaatteita, joilla voi vahvistaa sitä omassa työssään
• opiskelija kuvaa lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tunnetee perheiden palveluita
• tietää perhelähtöisiä ohjaustapoja ja –menetelmiä

Assessment criteria, excellent (5)

opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija ymmärtää lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaa soveltaa erilaisia menetelmiä, joilla vuorovaikutusta voidaan vahvistaa.
• opiskelija osaa kuvata lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tuntee perheiden palveluja laajasti ja osaa ohjata vanhempia tarvittaviin palveluihin
• opiskelija osaa käyttää perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä

Qualifications

Students can start optional customer group-specific studies when they have completed at least 60 credits.

The modules in early childhood education must be completed in order: first the basic studies (Module 1) and then the advanced studies (Module 2). Exceptions can be made if it is justified from the perspective of the student’s personal study plan (HOPS) and the student has at least one year of work experience in early childhood education tasks in Finland or previous higher education studies in early childhood education that have been accredited in their studies at Turku University of Applied Sciences.

Go back to top of page