Vanhemmuuden tukeminen ja perheiden palvelut (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA83-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 13.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 06.01.2026 - 17.02.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 26 - 35
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
Toteutukselle Vanhemmuuden tukeminen ja perheiden palvelut TH00CA83-3006 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Vastuuopettaja Laura Närvi
Opintojakso on suunniteltu erikoispolkuopiskelijoille.
viikko 3 / 13.1. klo 14 - 16 Lapset puheeksi -keskustelu
viikko 5 / 27.1. klo 16–18 Lapset puheeksi -neuvonpito
viikko 7 / 10.2. klo 16–18 Lapset puheeksi -keskustelujen purku
Tavoitteet
• ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa sitä
• ymmärrät lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• tunnet perhepalvelut
• osaat perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä
Sisältö
• varhainen vuorovaikutus, mentalisaatio ja kiintymyssuhde
• lapsen kehitysympäristöt, ekokulttuurinen näkökulma
• lapsiperheiden peruspalvelut, sosiaalihuollon ja lastensuojelun tukitoimet, kolmannen sektorin palvelut, palveluohjaus
• Lapset puheeksi -menetelmä
Oppimateriaalit
Viinkka, A. (toim) 2014. Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. MLL. Tampere.
Mielenlukutaitoa! OPas turvallisen päiväkotiryhmän rakentamiseen
https://www.mll.fi/wp-content/uploads/2017/08/mll_mielenlukutaitoa_www-2023.pdf
Opetusmenetelmät
Verkkotapaamiset
Itsenäinen työskentely
Pari-/ryhmätyö
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti 23.2.2026 Tentti on auki kello 6.00 -23.00 . Opiskelijalla on 60 min aikaa vastata tenttiin.
Uusintatentti sovitaan opiskelijoiden kanssa jakson alussa
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Jakson tietoperusta opetetaan sekä luennoilla että opiskelijan itsenäisen materiaaleihin tutustumisen kautta. Oppimisen varmistaminen tapahtuu luennoilla käytävien keskustelujen sekä tentin avulla.
Opiskelijat saavat ryhmätapaamisissa ohjausta itsenäisen haastattelutehtävän tekemiseen. Haastattelutehtävän onnistumista/oppimista referoidaan tehtävän tekemisen jälkeen.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi halutessaan suorittaa jakson osaamisen näytöllä, mikäli hänellä on varhaiskasvatuksen kouluasteen tutkinto (lähihoitaja/suuntautuminen lasten ja nuorten osaamisalaan tai lastenohjaaja tai lastenhoitajan kelpoisuus) tai aiempi sosionomin tutkinto ja lisäksi kahden vuoden työkokemus varhaiskasvatuksesta. Osaamisen näyttö suoritetaan tekemällä jakson tentti. Tentti suoritetaan jakson tenttipäivänä.
Opettaja antaa tentin suorittamiseen tarvittavat Itslearning-oikeudet, kunhan opiskelija on toimittanut vastuuopettajan nähtäväksi työ- ja tutkintotodistuksensa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Verkkotapaamiset 0,5 op
Itsenäinen työskentely 0,5 op
Lapset puheeksi -keskustelun suorittaminen 2op
Tentti 2 op
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin kohteena ovat:
Osallistuminen opetukseen/ korvaavat tehtävät
Ennakkotehtävien palautus
Lapset puheeksi tehtävien palautus
Tentti
Hylätty (0)
Opiskelija ei palauta tehtäviä määräaikaan mennessä.
- ymmärrät lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaat vahvistaa sitä
• ymmärrät lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• tunnet perhepalvelut
• osaat joitain perhelähtöisiä ohjaustapoja ja –menetelmiä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija tunnistaa lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja tunnistaa sen vahvistamisen tarpeen omassa työssään
• opiskelija tunnistaa lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tuntee jonkin verran perheiden palveluita
• opiskelija osaa luetella perhelähtöisiä ohjaustapoja ja –menetelmiä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija tietää lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja tietää periaatteita, joilla voi vahvistaa sitä omassa työssään
• opiskelija kuvaa lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tunnetee perheiden palveluita
• tietää perhelähtöisiä ohjaustapoja ja –menetelmiä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
opiskelija on palauttanut jakson tehtävät määräaikaan mennessä
- opiskelija ymmärtää lapsen ja vanhempien välisen varhaisen vuorovaikutuksen merkityksen ja osaa soveltaa erilaisia menetelmiä, joilla vuorovaikutusta voidaan vahvistaa.
• opiskelija osaa kuvata lapsiperheiden hyvinvointiin ja elämänpiiriin liittyviä riskitekijöitä
• opiskelija tuntee perheiden palveluja laajasti ja osaa ohjata vanhempia tarvittaviin palveluihin
• opiskelija osaa käyttää perhelähtöisiä ohjaustapoja ja -menetelmiä
Esitietovaatimukset
Valinnaiset asiakasryhmäkohtaiset opinnot voi aloittaa, kun opintoja on suoritettuna vähintään 60 opintopistettä. Opinnot suoritetaan kokonaisina moduuleina.
Varhaiskasvatuksen moduulit on vuoden 2025 alusta lähtien suoritettava järjestyksessä: ensin perusopinnot (1. moduuli) ja tämän jälkeen syventävät opinnot (2. moduuli). Tästä voidaan poiketa, jos se on opiskelijan HOPS:n näkökulmasta perusteltua ja opiskelijalla on aiempaa työkokemusta vähintään vuosi varhaiskasvatuksen työtehtävistä Suomessa tai aiempia korkeakoulutasoisia varhaiskasvatuksen opintoja, jotka on hyväksiluettu hänen opintoihinsa Turun AMK:ssa.