Skip to main content

Service Counselling and Recording of Client Data (5cr)

Code: TH00CA41-3020

General information


Enrollment
02.12.2025 - 22.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
22.01.2026 - 05.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
46 - 55
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Juha Knuuttila
Katri Viippo
Course
TH00CA41

Unfortunately, no reservations were found for the realization Service Counselling and Recording of Client Data TH00CA41-3020. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Vko 4-10
Ennakkotehtävä: Kanta verkkokoulun suorittaminen
Vko 4: 22.1.2026 klo 14-16 Opintojakson aloitus; 1. viikkotehtävän anto + itsenäinen työskentely
Vko 6: 5.2.2026 klo 16-18 Viikkotehtävä 1 käsittely (1. viikkotehtävän palautus 4.2)., 2. viikkotehtävän aloitus + itsenäinen työskentely
Vko 8: viikkotehtävä 2. videon palautus 19.2 .2026 (max 3 min / osatehtävä hyv/hyl). 3. viikkotehtävän aloitus + itsenäinen työskentely
Vko 9: viikkotehtävä 3. palautus 26.2.2026
Vko 10: 5.3.2026 klo 16-18 Simulaatiot (1t/opiskelija) ja tentti 18-21
Kanta verkkokoulu ja Kirjaaminen ja tietoturva-tehtävä tulee palauttaa viimeistään 2.3.2026 vuorokauden loppuu mennessä. Tehtävien palautus on edellytys tenttiin osallistumiselle.

Objective

• you understand the process of client relationships and are familiar with the phases of the client process
• you are familiar with the process and different models of service counselling
• you know how to assess clients’ need for services and, based on this assessment, plan clients’ service paths and guide them to services
• you are familiar with the objectives of social rehabilitation
• you know the basic concepts and responsibilities of recording client data and know how to record your work with clients

Content

• assessment of clients’ work ability and functional capacity
• the service duties of social welfare
• the rehabilitation service system
• formal recording of client data in social welfare and the governing legislation
• information security and the governing legislation

Materials

Verkko-oppimateriaalit julkaistaan jakson alkaessa

Teaching methods

Yksilötyöskentely
Tiimityöskentely
Kurssityöskentely

Exam schedules

5.3.2026 klo 18-21 aikavälillä. Tenttiaika 30 min.

1. ja 2. uusintatentin ajankohta julkaistaan viimeistään 15.11 mennessä. Uusintatenttiin ilmoittautuminen Katri Viipolle viimeistään viikkoa ennen tenttiajankohtaa.

Pedagogic approaches and sustainable development

Verkko-oppiminen
Käänteinen oppiminen
Simulaatio-oppiminen

Completion alternatives

-

Student workload

1. Kanta-verkkokoulun: Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston toimintatavat suorittaminen
2. Aktiivinen osallistuminen kurssitapaamisiin
3. Viikkotehtävien (3) tekemiseen osallistuminen hyv/hyl (ryhmätyöskentely)
4. Kirjaaminen ja tietoturvatehtävän tekeminen hyv/hyl (ryhmätyöskentely)
5. Simulaatioon osallistuminen
6. Yksilötentti verkossa

Yht. 135 tuntia opiskelija työtä.

Tekoälyyn liittyvät ohjeistukset löytyvät tehtävien yhteydestä Itslearningista.

Evaluation methods and criteria

1. Kanta-verkkokoulun: Sosiaalihuollon asiakastiedon arkiston toimintatavat suorittaminen hyv/hyl
2. Aktiivinen osallistuminen kurssitapaamisiin hyv/hyl
3. Viikkotehtävien (3) tekemiseen osallistuminen hyv/hyl (ryhmätyöskentely)
4. Kirjaaminen ja tietoturvatehtävän tekeminen hyv/hyl (ryhmätyöskentely)
5. Simulaatioon osallistuminen hyv/hyl
6. Yksilötentti verkossa hyl/T1-K5

Failed (0)

Suoritus on hylätty, jos yli puolet alla olevista toteutuu:
Opiskelija
- ei tunnista asiakkuuden prosessinomaisuutta ja eikä hahmota asiakasprosessin vaiheita
- puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- ei tunne sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- ei tunne kuntoutuksen palvelujärjestelmää, kuntoutuksen osa-alueita (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) eikä kuntoutuspalveluita
- ei tunne vammaispalveluita
- ei tunne asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita eikä määrämuotoista kirjaamista
- ei ymmärrä tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- ei tiedä mitä asiakassuunnitelmaan tulee kirjata

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Arvosanaan 1 lähes kaikkien ja arvosanaan 2 kaikkien kriteerien pitää toteutua.
Opiskelija
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakkuuden prosessinomaisuutta ja asiakasprosessin vaiheita
- jonkin verran puutteita asiakkaan palveluiden tarpeen arvioinnissa, palvelupolun suunnittelussa ja asiakkaan ohjaamisessa
- tuntee alustavasti sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteita
- tunnistaa vain pintapuolisesti palveluohjauksen ja sen prosessin
- tuntee vain pieneltä osalta kuntoutuksen palvelujärjestelmää, kuntoutuksen osa-alueita (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) ja kuntoutuspalveluita
- tietää joitakin vammaispalveluita
- tunnistaa vain pintapuolisesti asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteita ja määrämuotoista kirjaamista
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan merkitystä
- tietää joiltakin osin mitä asiakassuunnitelmaan kirjataan

Assessment criteria, good (3-4)

Arvosanaan 3 lähes kaikkien ja 4 kaikkien kriteerien pitää toteutua.
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa arvioida asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet
- tuntee tärkeimmiltä osin kuntoutuksen palvelujärjestelmää, kuntoutuksen osa-alueet (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) ja kuntoutuspalveluita
- tietää vammaispalvelut ja vammaisten henkilöiden oikeuksista niihin
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen perusperiaatteet sekä määrämuotoisen kirjaamisen
- tietää mitä asiakassuunnitelmaan tulee kirjata
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa noudattaa niitä

Assessment criteria, excellent (5)

Kiitettävään arvosanaan kaikki kriteerit toteutuvat.
Opiskelija
- ymmärtää asiakkuuden prosessinomaisuuden ja hahmottaa asiakasprosessin vaiheet
- ymmärtää asiakkaan olevan oman elämänsä ja kuntoutumisensa asiantuntija
- osaa palveluohjauksen perusteet ja käytäntöjä
- osaa arvioida monipuolisesti ja kattavasti asiakkaan palvelujen tarvetta, suunnitella palvelupolkua ja ohjata asiakasta kuntoutus- ym. palvelujen piiriin
- tuntee sosiaalisen kuntoutuksen tavoitteet ja toimintamuotoja
- tuntee laajasti kuntoutuksen palvelujärjestelmän ja sen monitahoisuuden, kuntoutuksen osa-alueet (sosiaalinen, ammatillinen, lääkinnällinen) ja kuntoutuspalvelut.
- tietää vammaispalvelut ja vammaisten henkilöiden oikeudet niihin (lakisääteiset / harkinnanvaraiset)
- tuntee palveluohjauksen prosessin
- tuntee asiakastyön kirjaamisen ja määrämuotoisen kirjaamisen perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä
- tietää mitä asiakassuunnitelmaan tulee kirjata ja miksi
- ymmärtää tietosuojan ja tietoturvan perusteet ja osaa soveltaa niitä.

Further information

Opintojaksoon liittyvät mahdolliset tarkentuvat ohjeet toteutuksen aikana löytyy Its-kurssin yleiskatsauksesta.

Go back to top of page