Skip to main content

Professional Interaction and Ethics (5cr)

Code: TH00CA39-3023

General information


Enrollment
02.12.2025 - 14.01.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
28.01.2026 - 22.03.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
36 - 45
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Essi Teuri
Katri Viippo
Course
TH00CA39

Unfortunately, no reservations were found for the realization Professional Interaction and Ethics TH00CA39-3023. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

28.1.26 klo:16-18 Opintojakson käynnistys. Oppimistehtävien antaminen. Zoom-linkki:
25.2.26 klo: 16-18 Ryhmätentti. Zoom-linkki:

8.4.26 klo 9.30-11.30 1. Uusintatentti. Zoom-linkki:
26.5.26 klo: 9.30-11.30 2. Uusintatentti. Zoom-linkki:
Uusintatentit ovat ryhmätenttejä, mikäli osallistujia on riittävästi. Ilmoittaudu uusintatenttiin viimeistään kaksi viikkoa ennen tenttipäivää sähköpostitse vastuuopettajalle.

Oppimistehtävien (tehdään pienryhmissä) palautus viimeistään 22.3.26.

Henkilökohtaisen reflektiotehtävän palautus viimeistään 22.3.26.

Objective

• you are familiar with the values and professional ethics guiding social services, and you are able to follow them in interactive situations
• you are familiar with the basic concepts of professional interaction
• you know how to plan and evaluate your interaction in different situations
• you are familiar with different views of human beings and understand the significance of these views and values in client work
• you are familiar with key legislation concerning client work in social services

Content

• professional interaction and dialogue
• the concept of ethics and professional ethics
• Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients
• the Social Welfare Act

Materials

Tenttiin:

Sosiaalihuoltolaki 1301/2014.
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000.

Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus. Saatavissa e-kirjana. (PÄIVITETTÄVÄ)

Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/a6cd4fa0-38d8-11ed-90c9-00155d64030a

Lisäksi: ryhmätehtävien materiaali ja tukiluennot

Teaching methods

Itsenäinen työskentely
oppimistehtäväperusteinen
ryhmätyöskentely

Opiskelijan tulee osallistua jakson aloitukseen 28.1.2026 kello 16-18, jossa tehdään ryhmäjaot sekä käydään läpi tehtäviä.

Exam schedules

Ryhmätentti Zoomissa 25.2.26 klo 16-18. Varmista, että sinulla on toimiva kamera ja ääniyhteys.

1. Uusintatentti 8.4.26 klo 9.30-11.30 verkossa.
2. Uusintatentti 26.5.26 klo 9.30-11.30 verkossa.
Uusintatentit ryhmätenttinä, mikäli osallistujia on riittävästi. Ilmoittaudu viimeistään 2 viikkoa ennen sähköpostitse vastuuopettajalle.

Pedagogic approaches and sustainable development

Oppimistehtäväperusteinen

Oppimisen pääpaino on oppimistehtävissä. Tukiluennot vain varmistavat ja tukevat oppimista.

Student workload

Viikkotehtävät 2 op
Tentti 2 op
Henkilökohtainen reflektiotehtävä 1 op

Tekoälyn käytöstä ohjeistettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa.

Evaluation methods and criteria

Viikkotehtävät 2 op
Tentti 2 op
Henkilökohtainen reflektiotehtävä 1 op

Failed (0)

Alla olevista useampi jää toteutumatta:
- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei tunnista ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän ei tunne sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän ei osaa erottaa ammatillista vuorovaikutusta muunlaisesta vuorovaikutuksesta

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

- opiskelija tunnistaa vain joitakin sosiaalialan sosiaalialan perusarvoja ja ammattieettisiä periaatteita
- hänellä on haasteita havaita ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän tuntee vain pintapuolisesti sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu melko aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tunnistaa joitakin ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä

Assessment criteria, good (3-4)

- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä tunnistaa ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä

Assessment criteria, excellent (5)

- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä ymmärtää ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä ja tunnistaa niiden aiheuttamia haasteita
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä ja tunnistaa yhtymäkohtia lähialojen lainsäädäntöön
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteet

Further information

Yhteydenpito opettajiin sähköpostitse.

Go back to top of page