Professional Interaction and Ethics (5cr)
Code: TH00CA39-3023
General information
- Enrollment
- 02.12.2025 - 14.01.2026
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 28.01.2026 - 22.03.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Health and Well-being
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 36 - 45
- Degree programmes
- Degree Programme in Social Services
- Teachers
- Essi Teuri
- Katri Viippo
- Course
- TH00CA39
Unfortunately, no reservations were found for the realization Professional Interaction and Ethics TH00CA39-3023. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
28.1.26 klo:16-18 Opintojakson käynnistys. Oppimistehtävien antaminen. Zoom-linkki:
25.2.26 klo: 16-18 Ryhmätentti. Zoom-linkki:
8.4.26 klo 9.30-11.30 1. Uusintatentti. Zoom-linkki:
26.5.26 klo: 9.30-11.30 2. Uusintatentti. Zoom-linkki:
Uusintatentit ovat ryhmätenttejä, mikäli osallistujia on riittävästi. Ilmoittaudu uusintatenttiin viimeistään kaksi viikkoa ennen tenttipäivää sähköpostitse vastuuopettajalle.
Oppimistehtävien (tehdään pienryhmissä) palautus viimeistään 22.3.26.
Henkilökohtaisen reflektiotehtävän palautus viimeistään 22.3.26.
Objective
• you are familiar with the values and professional ethics guiding social services, and you are able to follow them in interactive situations
• you are familiar with the basic concepts of professional interaction
• you know how to plan and evaluate your interaction in different situations
• you are familiar with different views of human beings and understand the significance of these views and values in client work
• you are familiar with key legislation concerning client work in social services
Content
• professional interaction and dialogue
• the concept of ethics and professional ethics
• Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients
• the Social Welfare Act
Materials
Tenttiin:
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014.
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus. Saatavissa e-kirjana. (PÄIVITETTÄVÄ)
Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/a6cd4fa0-38d8-11ed-90c9-00155d64030a
Lisäksi: ryhmätehtävien materiaali ja tukiluennot
Teaching methods
Itsenäinen työskentely
oppimistehtäväperusteinen
ryhmätyöskentely
Opiskelijan tulee osallistua jakson aloitukseen 28.1.2026 kello 16-18, jossa tehdään ryhmäjaot sekä käydään läpi tehtäviä.
Exam schedules
Ryhmätentti Zoomissa 25.2.26 klo 16-18. Varmista, että sinulla on toimiva kamera ja ääniyhteys.
1. Uusintatentti 8.4.26 klo 9.30-11.30 verkossa.
2. Uusintatentti 26.5.26 klo 9.30-11.30 verkossa.
Uusintatentit ryhmätenttinä, mikäli osallistujia on riittävästi. Ilmoittaudu viimeistään 2 viikkoa ennen sähköpostitse vastuuopettajalle.
Pedagogic approaches and sustainable development
Oppimistehtäväperusteinen
Oppimisen pääpaino on oppimistehtävissä. Tukiluennot vain varmistavat ja tukevat oppimista.
Student workload
Viikkotehtävät 2 op
Tentti 2 op
Henkilökohtainen reflektiotehtävä 1 op
Tekoälyn käytöstä ohjeistettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa.
Evaluation methods and criteria
Viikkotehtävät 2 op
Tentti 2 op
Henkilökohtainen reflektiotehtävä 1 op
Failed (0)
Alla olevista useampi jää toteutumatta:
- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei tunnista ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän ei tunne sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän ei osaa erottaa ammatillista vuorovaikutusta muunlaisesta vuorovaikutuksesta
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
- opiskelija tunnistaa vain joitakin sosiaalialan sosiaalialan perusarvoja ja ammattieettisiä periaatteita
- hänellä on haasteita havaita ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän tuntee vain pintapuolisesti sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu melko aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tunnistaa joitakin ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä
Assessment criteria, good (3-4)
- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä tunnistaa ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä
Assessment criteria, excellent (5)
- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä ymmärtää ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä ja tunnistaa niiden aiheuttamia haasteita
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä ja tunnistaa yhtymäkohtia lähialojen lainsäädäntöön
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteet
Further information
Yhteydenpito opettajiin sähköpostitse.