Siirry suoraan sisältöön

Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka (5op)

Toteutuksen tunnus: TH00CA39-3023

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2025 - 14.01.2026
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
28.01.2026 - 22.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveys ja hyvinvointi
Opetuskielet
suomi
Paikat
36 - 45
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Essi Teuri
Katri Viippo
Ryhmät
AVOSOSERK26V
Sosionomi (AMK), Salo, verkko K26
Opintojakso
TH00CA39

Toteutukselle Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka TH00CA39-3023 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

28.1.26 klo:16-18 Opintojakson käynnistys. Oppimistehtävien antaminen. Zoom-linkki:
25.2.26 klo: 16-18 Ryhmätentti. Zoom-linkki:

8.4.26 klo 9.30-11.30 1. Uusintatentti. Zoom-linkki:
26.5.26 klo: 9.30-11.30 2. Uusintatentti. Zoom-linkki:
Uusintatentit ovat ryhmätenttejä, mikäli osallistujia on riittävästi. Ilmoittaudu uusintatenttiin viimeistään kaksi viikkoa ennen tenttipäivää sähköpostitse vastuuopettajalle.

Oppimistehtävien (tehdään pienryhmissä) palautus viimeistään 22.3.26.

Henkilökohtaisen reflektiotehtävän palautus viimeistään 22.3.26.

Tavoitteet

• tunnet sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä vuorovaikutustilanteissa
• osaat ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet
• osaat suunnitella ja arvioida vuorovaikutustasi eri tilanteissa
• tunnet erilaisia ihmiskäsityksiä ja ymmärrät ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
• tunnet sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä

Sisältö

• ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
• etiikan käsite ja ammattietiikka
• laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
• sosiaalihuoltolaki

Oppimateriaalit

Tenttiin:

Sosiaalihuoltolaki 1301/2014.
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000.

Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus. Saatavissa e-kirjana. (PÄIVITETTÄVÄ)

Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/a6cd4fa0-38d8-11ed-90c9-00155d64030a

Lisäksi: ryhmätehtävien materiaali ja tukiluennot

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely
oppimistehtäväperusteinen
ryhmätyöskentely

Opiskelijan tulee osallistua jakson aloitukseen 28.1.2026 kello 16-18, jossa tehdään ryhmäjaot sekä käydään läpi tehtäviä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ryhmätentti Zoomissa 25.2.26 klo 16-18. Varmista, että sinulla on toimiva kamera ja ääniyhteys.

1. Uusintatentti 8.4.26 klo 9.30-11.30 verkossa.
2. Uusintatentti 26.5.26 klo 9.30-11.30 verkossa.
Uusintatentit ryhmätenttinä, mikäli osallistujia on riittävästi. Ilmoittaudu viimeistään 2 viikkoa ennen sähköpostitse vastuuopettajalle.

Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys

Oppimistehtäväperusteinen

Oppimisen pääpaino on oppimistehtävissä. Tukiluennot vain varmistavat ja tukevat oppimista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Viikkotehtävät 2 op
Tentti 2 op
Henkilökohtainen reflektiotehtävä 1 op

Tekoälyn käytöstä ohjeistettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Viikkotehtävät 2 op
Tentti 2 op
Henkilökohtainen reflektiotehtävä 1 op

Hylätty (0)

Alla olevista useampi jää toteutumatta:
- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei tunnista ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän ei tunne sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän ei osaa erottaa ammatillista vuorovaikutusta muunlaisesta vuorovaikutuksesta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

- opiskelija tunnistaa vain joitakin sosiaalialan sosiaalialan perusarvoja ja ammattieettisiä periaatteita
- hänellä on haasteita havaita ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän tuntee vain pintapuolisesti sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu melko aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tunnistaa joitakin ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä tunnistaa ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä ymmärtää ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä ja tunnistaa niiden aiheuttamia haasteita
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä ja tunnistaa yhtymäkohtia lähialojen lainsäädäntöön
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteet

Lisätiedot

Yhteydenpito opettajiin sähköpostitse.

Siirry alkuun