Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA39-3023
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 14.01.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 28.01.2026 - 22.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 36 - 45
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Essi Teuri
- Katri Viippo
- Ryhmät
-
AVOSOSERK26VSosionomi (AMK), Salo, verkko K26
- Opintojakso
- TH00CA39
Toteutukselle Ammatillinen vuorovaikutus ja etiikka TH00CA39-3023 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
28.1.26 klo:16-18 Opintojakson käynnistys. Oppimistehtävien antaminen. Zoom-linkki:
25.2.26 klo: 16-18 Ryhmätentti. Zoom-linkki:
8.4.26 klo 9.30-11.30 1. Uusintatentti. Zoom-linkki:
26.5.26 klo: 9.30-11.30 2. Uusintatentti. Zoom-linkki:
Uusintatentit ovat ryhmätenttejä, mikäli osallistujia on riittävästi. Ilmoittaudu uusintatenttiin viimeistään kaksi viikkoa ennen tenttipäivää sähköpostitse vastuuopettajalle.
Oppimistehtävien (tehdään pienryhmissä) palautus viimeistään 22.3.26.
Henkilökohtaisen reflektiotehtävän palautus viimeistään 22.3.26.
Tavoitteet
• tunnet sosiaalialan arvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä vuorovaikutustilanteissa
• osaat ammatillisen vuorovaikutuksen perusteet
• osaat suunnitella ja arvioida vuorovaikutustasi eri tilanteissa
• tunnet erilaisia ihmiskäsityksiä ja ymmärrät ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
• tunnet sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
Sisältö
• ammatillinen vuorovaikutus ja dialogisuus
• etiikan käsite ja ammattietiikka
• laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista
• sosiaalihuoltolaki
Oppimateriaalit
Tenttiin:
Sosiaalihuoltolaki 1301/2014.
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000.
Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä. Asiakkaan kohtaaminen sosiali- ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus. Saatavissa e-kirjana. (PÄIVITETTÄVÄ)
Talentia 2017. Arki, arvot ja etiikka. Sosiaalialan ammattihenkilön eettiset ohjeet. https://talentia.lukusali.fi/#/reader/a6cd4fa0-38d8-11ed-90c9-00155d64030a
Lisäksi: ryhmätehtävien materiaali ja tukiluennot
Opetusmenetelmät
Itsenäinen työskentely
oppimistehtäväperusteinen
ryhmätyöskentely
Opiskelijan tulee osallistua jakson aloitukseen 28.1.2026 kello 16-18, jossa tehdään ryhmäjaot sekä käydään läpi tehtäviä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ryhmätentti Zoomissa 25.2.26 klo 16-18. Varmista, että sinulla on toimiva kamera ja ääniyhteys.
1. Uusintatentti 8.4.26 klo 9.30-11.30 verkossa.
2. Uusintatentti 26.5.26 klo 9.30-11.30 verkossa.
Uusintatentit ryhmätenttinä, mikäli osallistujia on riittävästi. Ilmoittaudu viimeistään 2 viikkoa ennen sähköpostitse vastuuopettajalle.
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Oppimistehtäväperusteinen
Oppimisen pääpaino on oppimistehtävissä. Tukiluennot vain varmistavat ja tukevat oppimista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Viikkotehtävät 2 op
Tentti 2 op
Henkilökohtainen reflektiotehtävä 1 op
Tekoälyn käytöstä ohjeistettu tehtäväkohtaisesti Itslearningissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Viikkotehtävät 2 op
Tentti 2 op
Henkilökohtainen reflektiotehtävä 1 op
Hylätty (0)
Alla olevista useampi jää toteutumatta:
- opiskelija ei tunnista sosiaalialan perusarvoja eikä ammattieettisiä periaatteita
- hän ei tunnista ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän ei tunne sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän ei osallistu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän ei osaa erottaa ammatillista vuorovaikutusta muunlaisesta vuorovaikutuksesta
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- opiskelija tunnistaa vain joitakin sosiaalialan sosiaalialan perusarvoja ja ammattieettisiä periaatteita
- hänellä on haasteita havaita ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkitystä asiakastyössä
- hän tuntee vain pintapuolisesti sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu melko aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tunnistaa joitakin ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä tunnistaa ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteitä
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- opiskelija tunnistaa keskeiset sosiaalialan sosiaalialan perusarvot ja ammattieettiset periaatteet ja osaa soveltaa niitä
- hänellä ymmärtää ihmiskäsityksen ja arvomaailman merkityksen asiakastyössä ja tunnistaa niiden aiheuttamia haasteita
- hän tuntee sosiaalialan asiakastyötä ohjaavaa keskeistä lainsäädäntöä ja tunnistaa yhtymäkohtia lähialojen lainsäädäntöön
- hän osallistuu aktiivisesti ja vastuullisesti opintojakson pienryhmän toimintaan
- hän tuntee ammatillisen vuorovaikutuksen erityispiirteet
Lisätiedot
Yhteydenpito opettajiin sähköpostitse.