Skip to main content

Individual and Group Support and Counselling (5cr)

Code: TH00CA40-3023

General information


Enrollment
02.12.2025 - 25.03.2026
Registration for introductions has not started yet.
Timing
25.03.2026 - 20.05.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Seats
36 - 45
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Riina Riihimäki
Katri Viippo
Course
TH00CA40

Unfortunately, no reservations were found for the realization Individual and Group Support and Counselling TH00CA40-3023. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

opetus parittomien viikkojen keskiviikkoisin klo 14-18, viikot 13-21

Ennakkotehtävä Motivoivan haaastattelun video (Itslearningissa)
25.3.2026 klo 16-18 :  Opintojakson aloitus ja opintojakson läpikäynti, ryhmäjaot, yksilöohjauksen tehtävänanto. Ohjauksen peruskäsitteitä
Yksilöohjausharjoituksen tehtynä ja reflektiopaperi palautettuna viim. 21.4.2026
22.4.2026 14-16 Ryhmänohjaamisen perusteita. Ryhmänohjaamisharjoituksen tehtäväanto.
Ryhmäohjaussuunnitelman palauttaminen viim. 3.5.2026
Ryhmäohjausharjoitusten toteuttaminen ja esityksen valmistelu aj. 4.5.2026-19.5.2026.
20.5.2026 klo 14-15: Ryhmäohjausharjoituksen esitykset; Mitä opimme ohjaamisesta? Tentti klo 15-16.

Verkkotapaamisten ulkopuolella opiskelijat kokoontuvat pienryhmissä ja harjoittelevat yksilöohjausta (3 ohjauskertaa, jokainen toimii vuorollaan ohjaajana) sekä ryhmänohjausharjoitukset (1 ohjaa, muut toimivat ryhmänä, jokainen ohjaa yhden kerran). Yksilöohjauksen toteutumisesta jokainen kirjoittaa tiiviin reflektiopaperin. Ryhmäohjauksesta palautetaan ryhmän yhteinen suunnitelma ohjauksista ennen ohjausharjoitusten aloittamista. Ryhmänohjauksista valmistellaan myös ryhmän yhteinen esitys teemalla: Mitä opimme ohjaamisesta?

Mahdolliset aiempaan ohjauskokemukseen perustuvat harjoitusten hyväksilukuhakemukset perusteluineen viimeistään kaksi viikkoa ennen opintojakson alkua opettajille.

Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä.

Tenttiin: Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
ja menetelmä-tiivistelmä (Itslearningissa) mm. teoksesta
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Luentomateriaali



Muutokset ovat mahdollisia.

Objective

• you are familiar with counselling theory and different perspectives on counselling
• you know how to counsel different clients and client groups systematically and in a goal-oriented way
• you know how to apply different counselling approaches and methods

Content

• counselling as a basic work method of social service professionals
• a solution- and resource-oriented approach
• a systemic approach
• motivating clients to change with the help of motivating discussion
• counselling in electric environments

Materials

Tenttiin: Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
+ menetelmä-tiivistelmä mm. teoksesta Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Luentomateriaali

Materiaalia jota voi käyttää ohjauksen harjoituksissa:
-Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. Myös luentomateriaali.
-Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
- Ehyt ry. Ryhmäilmiö. Ryhmän ohjaajan käsikirja.
https://ehyt.fi/wp-content/uploads/2020/06/Ryhmailmio_opas_verkko.pdf
- Mieli ry. Löydä oma tarinasi. Vertaistukiryhmät nuorille aikuisille. Ryhmänohjaajan opas.
https://mieli.fi/wp-content/uploads/2021/08/Loyda-oma-tarinasi_ohjaajan-opas.pdf
- Osallistavat menetelmät. Tuki- ja virikeaineisto. Kansan Sivistystyön Liitto KSL ry.
https://www.ksl.fi/images/osallistavatmenetelmat.pdf, esim. ajattelun hatut, ennakoiva dialogi
- Karttunen, L. & Tahvanainen, S. 2011. Muistot näkyviksi! Muistelumenetelmäkansio.
https://www.jelli.fi/assets/files/sites/6/2017/07/Muistot-n%C3%A4kyviksi1.pdf
- Vahvike. Vanhustyön keskusliiton ryhmä- ja viriketoiminnan aineistopankki.
https://vahvike.fi/fi
- Itslearningissa oleva luento- ja muu materiaali.

Teaching methods

Yhteistoiminnallinen oppiminen
Itsenäinen työskentely
Pienryhmätyöskentely

Exam schedules

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

20.5.2026 klo 14-14.45 Tentti verkossa. Tarkemmat ohjeistukset Itslearningissa.

1. Uusintatentti 29.5.2026 klo 9-9.45
2. Uusintatentti 10.6.206 klo 9-9.45

Pedagogic approaches and sustainable development

Verkko-oppiminen
Toiminnallinen oppiminen

Student workload

Opiskelijan työn mitoitus1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä.
Kontaktiopiskelu ja itsenäiset Itslearning-tehtävät 1op
Yksilöohjausharjoitukset ja ryhmäohjausharjoitukset 2op
Tentti 2op

Tekoälyn käytöstä ohjeistetaan Itslearningissa.

Evaluation methods and criteria

Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen ja harjoituksiin. hy./hyl.
Yksilöohjauksen reflektiopaperi hyv./hyl.
Ryhmänohjauksen esitys ja esitykseen osallistuminen hyv./hyl.
Tentti hyl./1-5

Failed (0)

Opiskelijalla on vakavia puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla;
- hän ei osallistu aktiivisesti tapaamisiin, ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla
-yksilöiden ja ryhmien ohjaamisen tavoitteellisuudessa ja suunnitelmallisuudessa on vielä runsaasti kehittämistä
ja/tai
- hän ei osoita osaavansa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei osoita tuntevansa ryhmän kehitysvaiheita eikä ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- hän ei osoita tietävänsä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja tai menetelmiä

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut tapaamisiin, ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa osaavansa erottaa ammatillisen ohjaamisen muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- osoittaa tietävänsä ryhmän kehitysvaiheita
- osoittaa tuntevansa joitakin ohjaamisen lähestymistapoja ja menetelmiä.

Assessment criteria, good (3-4)

Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut tapaamisiin, ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa ymmärtävänsä ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- osoittaa tietävänsä ryhmän kehitysvaiheet ja ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- osoittaa tietävänsä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja menetelmiä.

Assessment criteria, excellent (5)

Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut tapaamisiin, ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa ymmärtävänsä erinomaisesti ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- osoittaa erinomaisen tietämyksen ryhmän kehitysvaiheista ja ohjaajan tehtävistä ohjauksen eri vaiheissa
- osoittaa tuntevansa kattavasti ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen menetelmiä

Further information

Sähköpostitse opettajille

Go back to top of page