Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen (5op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA40-3023
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2025 - 25.03.2026
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 25.03.2026 - 20.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 36 - 45
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Riina Riihimäki
- Katri Viippo
- Ryhmät
-
AVOSOSERK26VSosionomi (AMK), Salo, verkko K26
- Opintojakso
- TH00CA40
Toteutukselle Yksilön ja ryhmän ohjaaminen ja tukeminen TH00CA40-3023 ei valitettavasti löytynyt varauksia. Varauksia ei ole mahdollisesti vielä julkaistu tai toteutus on itsenäisesti suoritettava.
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
opetus parittomien viikkojen keskiviikkoisin klo 14-18, viikot 13-21
Ennakkotehtävä Motivoivan haaastattelun video (Itslearningissa)
25.3.2026 klo 16-18 : Opintojakson aloitus ja opintojakson läpikäynti, ryhmäjaot, yksilöohjauksen tehtävänanto. Ohjauksen peruskäsitteitä
Yksilöohjausharjoituksen tehtynä ja reflektiopaperi palautettuna viim. 21.4.2026
22.4.2026 14-16 Ryhmänohjaamisen perusteita. Ryhmänohjaamisharjoituksen tehtäväanto.
Ryhmäohjaussuunnitelman palauttaminen viim. 3.5.2026
Ryhmäohjausharjoitusten toteuttaminen ja esityksen valmistelu aj. 4.5.2026-19.5.2026.
20.5.2026 klo 14-15: Ryhmäohjausharjoituksen esitykset; Mitä opimme ohjaamisesta? Tentti klo 15-16.
Verkkotapaamisten ulkopuolella opiskelijat kokoontuvat pienryhmissä ja harjoittelevat yksilöohjausta (3 ohjauskertaa, jokainen toimii vuorollaan ohjaajana) sekä ryhmänohjausharjoitukset (1 ohjaa, muut toimivat ryhmänä, jokainen ohjaa yhden kerran). Yksilöohjauksen toteutumisesta jokainen kirjoittaa tiiviin reflektiopaperin. Ryhmäohjauksesta palautetaan ryhmän yhteinen suunnitelma ohjauksista ennen ohjausharjoitusten aloittamista. Ryhmänohjauksista valmistellaan myös ryhmän yhteinen esitys teemalla: Mitä opimme ohjaamisesta?
Mahdolliset aiempaan ohjauskokemukseen perustuvat harjoitusten hyväksilukuhakemukset perusteluineen viimeistään kaksi viikkoa ennen opintojakson alkua opettajille.
Oppimistehtävät ja opiskelijan työn mitoitus
1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä.
Tenttiin: Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
ja menetelmä-tiivistelmä (Itslearningissa) mm. teoksesta
Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Luentomateriaali
Muutokset ovat mahdollisia.
Tavoitteet
• tunnet ohjaamisen teoriaa ja erilaisia näkökulmia ohjaamiseen
• osaat ohjata suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti erilaisia asiakkaita ja asiakasryhmiä
• osaat soveltaa erilaisia ohjauksen lähestymistapoja ja menetelmiä
Sisältö
• ohjaaminen sosionomin perustyömenetelmänä
• ratkaisu- ja voimavarakeskeinen lähestymistapa
• systeeminen lähestymistapa
• asiakkaan motivointi muutokseen motivoivalla keskustelulla
• ohjaaminen sähköisissä toimintaympäristöissä
Oppimateriaalit
Tenttiin: Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita.
+ menetelmä-tiivistelmä mm. teoksesta Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Luentomateriaali
Materiaalia jota voi käyttää ohjauksen harjoituksissa:
-Näkki, P. & Sayd, T. (toim.). 2015. Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Helsinki: Edita. Myös luentomateriaali.
-Vilen, M., Leppämäki, P. & Ekström, L. 2008 tai uudempi. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
- Ehyt ry. Ryhmäilmiö. Ryhmän ohjaajan käsikirja.
https://ehyt.fi/wp-content/uploads/2020/06/Ryhmailmio_opas_verkko.pdf
- Mieli ry. Löydä oma tarinasi. Vertaistukiryhmät nuorille aikuisille. Ryhmänohjaajan opas.
https://mieli.fi/wp-content/uploads/2021/08/Loyda-oma-tarinasi_ohjaajan-opas.pdf
- Osallistavat menetelmät. Tuki- ja virikeaineisto. Kansan Sivistystyön Liitto KSL ry.
https://www.ksl.fi/images/osallistavatmenetelmat.pdf, esim. ajattelun hatut, ennakoiva dialogi
- Karttunen, L. & Tahvanainen, S. 2011. Muistot näkyviksi! Muistelumenetelmäkansio.
https://www.jelli.fi/assets/files/sites/6/2017/07/Muistot-n%C3%A4kyviksi1.pdf
- Vahvike. Vanhustyön keskusliiton ryhmä- ja viriketoiminnan aineistopankki.
https://vahvike.fi/fi
- Itslearningissa oleva luento- ja muu materiaali.
Opetusmenetelmät
Yhteistoiminnallinen oppiminen
Itsenäinen työskentely
Pienryhmätyöskentely
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
20.5.2026 klo 14-14.45 Tentti verkossa. Tarkemmat ohjeistukset Itslearningissa.
1. Uusintatentti 29.5.2026 klo 9-9.45
2. Uusintatentti 10.6.206 klo 9-9.45
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Verkko-oppiminen
Toiminnallinen oppiminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työn mitoitus1 op= 27 tuntia opiskelijan työtä.
Kontaktiopiskelu ja itsenäiset Itslearning-tehtävät 1op
Yksilöohjausharjoitukset ja ryhmäohjausharjoitukset 2op
Tentti 2op
Tekoälyn käytöstä ohjeistetaan Itslearningissa.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen ja harjoituksiin. hy./hyl.
Yksilöohjauksen reflektiopaperi hyv./hyl.
Ryhmänohjauksen esitys ja esitykseen osallistuminen hyv./hyl.
Tentti hyl./1-5
Hylätty (0)
Opiskelijalla on vakavia puutteita vastuullisuudessa ja aktiivisuudessa osallistuessaan ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla;
- hän ei osallistu aktiivisesti tapaamisiin, ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla
-yksilöiden ja ryhmien ohjaamisen tavoitteellisuudessa ja suunnitelmallisuudessa on vielä runsaasti kehittämistä
ja/tai
- hän ei osoita osaavansa erottaa ohjaamista muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- hän ei osoita tuntevansa ryhmän kehitysvaiheita eikä ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- hän ei osoita tietävänsä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja tai menetelmiä
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut tapaamisiin, ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa osaavansa erottaa ammatillisen ohjaamisen muunlaisesta vuorovaikutuksesta
- osoittaa tietävänsä ryhmän kehitysvaiheita
- osoittaa tuntevansa joitakin ohjaamisen lähestymistapoja ja menetelmiä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut tapaamisiin, ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa ymmärtävänsä ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- osoittaa tietävänsä ryhmän kehitysvaiheet ja ohjaajan tehtäviä eri vaiheissa
- osoittaa tietävänsä ohjaamisen erilaisia lähestymistapoja ja menetelmiä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija on suorittanut yksilön- ja ryhmäohjauksen tehtävät sekä osallistunut tapaamisiin, ryhmän toimintaan ja vuorovaikutukseen opintojaksolla hyväksytysti sekä
- osoittaa ymmärtävänsä erinomaisesti ohjaamisen ammatillisena vuorovaikutuksen muotona
- osoittaa erinomaisen tietämyksen ryhmän kehitysvaiheista ja ohjaajan tehtävistä ohjauksen eri vaiheissa
- osoittaa tuntevansa kattavasti ohjaamisen erilaiset lähestymistavat ja erilaisia ohjaamisen menetelmiä
Lisätiedot
Sähköpostitse opettajille