Skip to main content

Lifespan and Education (5 cr)

Code: TH00CA36-3024

General information


Enrollment
01.04.2025 - 30.04.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Health and Well-being
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Degree Programme in Social Services
Teachers
Heidi Ristseppä
Course
TH00CA36
No reservations found for realization TH00CA36-3024!

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Toteutus vain toisen asteen opiskelijoille.

Opettajat:
Heidi Ristseppä
+ammattikoulujen tiimi


Opintojakso toteutuu syksyllä 2025 toisen asteen opiskelijoille.


vko xx
1. kerta lähiopetus
HUOM! Läsnäolo opintojakson aloituksessa on pakollinen.
klo xxxxx Jakson aloitus ja tehtävät sekä luento: Sosialisaatio (HR)

1. ryhmätyöskentely:

Opettajat paikalla ryhmissä.

vko xxxx

klo 8:15 – 11:30 Ihmisen psykologinen ja sosiaalinen kehitys


xxxxx
klo 9:00 - 12:00 Itsenäinen ryhmätyöskentely
HUOM! 25.11. mennessä projektisuunnitelman palautus Teamsiin

vko xxx
päivä:
klo 8.15 – 11:30 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde elämänkaaren vaiheissa

xxxxx
klo 12:00 - 15:00 Kehitystehtävät elämänkaaren eri vaiheissa toiminnallisesti

xxxxxx
ryhmätyö
Opettajat paikalla ryhmissä.



vko xxxx
päivä
Ryhmätyöskentely

vko xxx
xxxx
Ryhmätyön purku ja esitykset koko päivä



Muutokset mahdollisia!

Objective

• you recognise individual and environmental factors that affect people’s growth, development and education
• you can describe the developmental tasks of different life phases
• you are familiar with theories on education, development and learning

Content

• the biological, psychological and social development of human beings
• the developmental tasks and challenges of different life phases: childhood, youth, adulthood and old age
• the psychosocial basis of education and supporting individuals’ growth and socialisation process
• early interaction and parent-infant bonding
• the ethical dimension of education

Materials

Jakson lähdemateriaali:

- Pulkkinen, L.; Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Nurmiranta, H.; Leppämäki, P. & Horppu, S. 2022. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen.
- Lehtinen, E.; Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus.
- Antikainen, A.; Rinne, R. & Koski, L. 2021. Kasvatussosiologia. Santalahti Kustannus.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista. PS-Kustannus.
- Raatikainen, E., Rahikka E.; Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
- Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä – asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
- Karisto, A.; Takala, P. & Haapola, I. 1998. Matkalla nykyaikaan.
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.

Teaching methods

Luento-opetus
ryhmätyö
Itsenäinen työ

Exam schedules

Elämänkaariraporttien palautuspäivämäärät (palautus Itsiin):
1. palautus xxxxxxx2025 mennessä
2. palautus xxxxxxx.2025 mennessä

Pedagogic approaches and sustainable development

Toiminnallinen oppiminen
Ryhmätyö
Itsenäinen opiskelu

Student workload

Lähiopetus 1 op
ryhmätyö 1,5 op (pakollinen läsnöolo, jotta saa jakson suoritettua)
Elämänkaariraportti parityönä 2,5 op (opintojakson arvioinnikohde 1-5)

Elämänkaariraportti arvioidaan asteikolla H-5. Opintojakson arvosana perustuu raportin arvosanaan. Ryhmätyöskentely arvioidaan asteikolla hyv / hyl.

Evaluation methods and criteria

Opintojakson arvioinninkohde parityönä työstettävä elämänkaariraportti
Arviointi H-5

Failed (0)

Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita.

Assessment criteria, good (3-4)

- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.

Assessment criteria, excellent (5)

- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.

Go back to top of page