Elämänkaari ja kasvatus (5 op)
Toteutuksen tunnus: TH00CA36-3024
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2025 - 30.04.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2025 - 31.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Terveys ja hyvinvointi
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Heidi Ristseppä
- Opintojakso
- TH00CA36
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Toteutus vain toisen asteen opiskelijoille.
Opettajat:
Heidi Ristseppä
+ammattikoulujen tiimi
Opintojakso toteutuu syksyllä 2025 toisen asteen opiskelijoille. HUOM! Läsnäolo opintojakson aloituksessa ja jokaisella ryhmätyöskentelykerralla on pakollinen!
vko 41
ma 6.10 klo 14.30-18.30 Jakson aloitus ja tehtävät sekä luento: Sosialisaatio, Kasvatuksen arvoperusta ja oppiminen (HR)
1. ryhmätyöskentely:
Opettajat paikalla ryhmissä.
vko 42 ja 43 itsenäistä ryhmätyöskentelyä tehtävien parissa
vko 44
ma 27.10 klo 14.30-18.30 Ihmisen psykologinen ja sosiaalinen kehitys /Turun ammatti-instituutti/Mirja Pylvänäinen
2. ryhmätyöskentely
vko 45
ma 3.11 klo 14.30-18.30 Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde elämänkaaren vaiheissa /Turun ammatti-instituutti, Mirja Pylvänäinen
3.ryhmätyöskentely
vko 46
ma 10.11 klo 14.30-18.30 Kehitystehtävät elämänkaaren eri vaiheissa toiminnallisesti /Mirja Pylvänäinen
4. ryhmätyöskentelykerta, opettajat mukana ryhmissä
vko 47
ma 17.11 klo 14.30-18.30 ryhmätyön esitykset ja reflektio opintojaksosta / Opettajat paikalla.
Jokainen oppilaitos sopii itsenäisesti ryhmätyöskentelyajankohdat ja paikat, kaikki 4 tapaamista tapahtuvat koululla. Esitys zoomissa.
Linkki Heidin opetuskertoinin 6.10 ja 17.11: https://turkuamk.zoom.us/j/62000357628
Muutokset mahdollisia!
Tavoitteet
• tunnistat ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä tekijöitä
• osaat kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtävät
• tiedät kasvatuksen, kehityksen ja oppimisen teorioita
Sisältö
´• ihmisen biologinen, psykologinen ja sosiaalinen kehitys
• eri ikävaiheiden kehitystehtävät ja haasteet: lapsuus, nuoruus, aikuisuus ja vanhuus
• kasvatuksen psykososiaalinen perusta ja yksilön kasvu- ja sosialisaatioprosessin tukeminen
• varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde
• kasvatuksen eettinen ulottuvuus
Oppimateriaalit
Jakson lähdemateriaali:
- Pulkkinen, L.; Ahonen, T. & Ruoppila, I. (toim.) 2023. Ihmisen psykologinen kehitys. Jyväskylä: PS-kustannus. Saatavana myös elektronisena.
- Nurmiranta, H.; Leppämäki, P. & Horppu, S. 2022. Kehityspsykologiaa lapsuudesta vanhuuteen.
- Lehtinen, E.; Vauras, M. & Lerkkanen, M-L. Kasvatuspsykologia. PS-Kustannus.
- Antikainen, A.; Rinne, R. & Koski, L. 2021. Kasvatussosiologia. Santalahti Kustannus.
- Pulkkinen, L. 2022. Lapsen hyvinvointi alkaa kodista. PS-Kustannus.
- Raatikainen, E., Rahikka E.; Saarnio, T. & Vepsä, P. 2019. Ammattina sosionomi. Sanoma Pro.
- Mönkkönen, K. 2018. Vuorovaikutus asiakastyössä – asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla.
- Karisto, A.; Takala, P. & Haapola, I. 1998. Matkalla nykyaikaan.
- Vilen M.; Leppämäki P. & Ekström L. 2008. Vuorovaikutuksellinen tukeminen. Helsinki: WSOY.
Opetusmenetelmät
Luento-opetus
ryhmätyö
Itsenäinen työ
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Elämänkaariraporttien palautuspäivämäärät (palautus Itsiin):
1. palautus 18.11.2025 mennessä
2. palautus 2.12.2025 mennessä
Pedagogiset toimintatavat ja kestävä kehitys
Toiminnallinen oppiminen
Ryhmätyö
Itsenäinen opiskelu
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 1 op
ryhmätyö 1,5 op (pakollinen läsnöolo, jotta saa jakson suoritettua)
Elämänkaariraportti parityönä 2,5 op (opintojakson arvioinnikohde 1-5)
Elämänkaariraportti arvioidaan asteikolla H-5. Opintojakson arvosana perustuu raportin arvosanaan. Ryhmätyöskentely arvioidaan asteikolla hyv / hyl.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson arvioinninkohde parityönä työstettävä elämänkaariraportti
Arviointi H-5
Hylätty (0)
Opiskelijan osaaminen ei yllä arviointikriteereihin 1–2
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
- Opiskelija ymmärtää ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija osaa kuvailla ihmisen eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija tietää kasvatukseen ja oppimiseen liittyviä teorioita.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
- Opiskelija ymmärtää laajemmin ihmisen kasvuun, kehitykseen ja kasvatukseen vaikuttavia tekijöitä, sekä yksilöllisiä ja ympäristöön liittyviä näkökulmia
- Opiskelija osaa kuvailla ja selittää eri ikävaiheille tyypillisiä kehitystehtäviä ja haasteita
- Opiskelija ymmärtää keskeiset kasvatukseen ja oppimiseen liittyvät teoriat ja tietää, miten ne ilmenevät käytännön kasvatustilanteissa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
- Opiskelija osaa soveltaa oppimaansa tietoa ihmisen kasvatusta, kehityksestä ja kasvatuksesta, ja ymmärtää yksilölliset tarpeet sekä ympäristötekijöiden merkityksen.
- Opiskelija osaa kuvailla, selittää ja soveltaa oppimiansa eri ikävaiheiden kehitystehtäviä ja haasteita.
- Opiskelija argumentoi kasvatuksen ja oppimisen teorioita käytännön kasvatustoimintaan.