Skip to main content

Devising theatre (5cr)

Code: 2011465-3012

General information


Enrollment
25.08.2025 - 28.11.2025
Registration for the implementation has begun.
Timing
05.11.2025 - 18.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Unit
Arts Academy
Teaching languages
Finnish
Seats
8 - 14
Teachers
Minna Haapasalo
Course
2011465

Unfortunately, no reservations were found for the realization Devising theatre 2011465-3012. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

Opiskelija tutustuu devising työtapaan teoriassa ja käytännössä. Opiskelija käy devising -esityksentekoprosessin vaiheet läpi ja harjoittelee esityksen tekemistä pienryhmässä. Opiskelija kehittyy prosessilähtöisen esityksen tekijänä ja tutkii omaa taiteellista kädenjälkeään ohjaajana esitysmateriaalia tuotettaessa. Opiskelija toimii vastuullisena työryhmän jäsenenä sekä vertaispalautteen antajana ja oppii toimimaan prosessi- ja ryhmälähtöisellä tavalla.

Objective

Student is able to devise a performance in collaborative and compositional process.

Content

Lectures, workshops, exercises, practicing and independent work.

Materials

Haapasalo. M. 2025. Esitystä löytämässä - eli kuinka tehdä esitys devising-prosessissa. teoksessa: Esitys, vuorovaikutus, hiljaisuus, kirjoituksia teatteripedagogiikasta. Taideyliopiston teatteirkorkeakoulu.
https://taju.uniarts.fi/server/api/core/bitstreams/6d497355-db5f-4547-bb63-76a2c43d0035/content

Heikkinen S. 2006. Devising teoriassa ja käytännössä. Hahmotelmia ja ehdotuksia yhdestä teatterin tutkimuksellisesta mahdollisuudesta. Teatterin ja draaman tutkimus. Tampereen yliopisto.

Mahdollista lisälukemista mm.

Kolu, S 2012. Devising, minä ja JOhn Cage: Tyhjän käsikirjoittamisesta. Teoksessa Salminen, P. &Snicker, E. (toim.) Jumalainen näytelmä. Dramaturgisia työkaluja. Helsinki: Like. 168-179.

Dokumentaarista devisingia : teatteri-ilmaisun ohjaajan valinnat kansainvälisten nuorten ohjaamisessa
Koski, Ida (2019). Turku AMK. opinnäytetyö.
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414547

Kasvupisteitä : ryhmälähtöisen esityksen dramaturgia
Kasper, Riikka (2021) Turku AMK. opinnäytetyö.
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103223686

Teaching methods

Demoesitysten suunnittelu ja toteutus pienryhmässä.
Opintojaksolla opettajajohtosia, keskustelevia luentoja.
Opettaja fasilitoi esitysten tekemistä.
Itsenäinen työ: oppimismateriaalin lukeminen, oppimispäiväkirjan pitäminen sekä oppimispäiväkirjaan pohjaavan tiivistelmän kirjoittaminen omasta oppimisprosessista niin käytännön kuin teorian valossa Itslearning-työtilaan.
Opintojakson päättää ryhmäreflektointi, jossa opiskelijat reflektoivat esityksentekoprosessia.

Pedagogic approaches and sustainable development

Projektityö, tiimityö, reflektoiva työ. Lukeminen ja kirjoittaminen.

Student workload

Oppimispäiväkirjan pitäminen.
Työskentely pienryhmässä työryhmän jäsenenä.
Oppimismateriaalin lukeminen.
Demo-esitysten esittäminen 1. vuoden tio-opiskelijoille 3.12.
Vertaispalautteen antaminen.
Kurssiraportin (oppimispäiväkirjatiivistelmän) kirjoittaminen opintojakson lopussa.

Evaluation methods and criteria

- läsnäolo ja työskentely työprosessissa (työryhmän jäsenenä toimiminen rakentavasti ja tavoitteellisesti, tehtävien teko aikamääriin mennessä)
- demoesitys 3.12.
- oppimispäiväkirjaan ja lähdemateriaaliin pohjaava tiivistelmä omasta oppimisprosessista (2-3 A4). keskiössä: mitä opin, koin, havaitsin devising-työtavasta. Sekä työprosessin että teorian valossa. Tiivistelmän tekemisessä (esim. tekstimateriaalin loppujäsentämisessä) voi käyttää apuna tekoälyä, mutta tästä on mainittava kirjoituksessa.
PALAUTUS 18.12. mennessä
Tekoälyn käyttö vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.

Failed (0)

Opiskelija osallistuu puutteellisesti opintojakson vuorovaikutustilanteisiin ja jättää oppimistehtäviä tekemättä, opiskelija sabotoi muiden työskentelyä

Assessment criteria, satisfactory (1-2)

Opiskelija osallistuu vuorovaikutustilanteisiin, työskentelee työryhmän jäsenenä ja tekee oppimistehtävät määräajassa

Assessment criteria, good (3-4)

Lisäksi opiskelija integroi oppimaansa aikaisempiin tietoihin ja taitoihin ja laajentaa aktiivisesti osaamistaan ryhmälähtöisestä työtavasta.

Assessment criteria, excellent (5)

Lisäksi opiskelija toimii paneutuneesti, itseohjautuvasti, tavoitteellisesti ja taitojaan soveltaen. Kehittää aktiivisesti omaa taiteellista ajatteluaan ja pystyy sanallistamaan valintojaan. Työskentelee ryhmässä rakentavasti ja ammattimaisesti taitojaan kehittäen.

Further information

minna.haapasalo@turkuamk.fi
opintojakson työtila Itslearning:ssa

Go back to top of page