Devising theatre (5cr)
Code: 2011465-3012
General information
- Enrollment
- 25.08.2025 - 28.11.2025
- Registration for the implementation has begun.
- Timing
- 05.11.2025 - 18.12.2025
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Unit
- Arts Academy
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 8 - 14
- Teachers
- Minna Haapasalo
- Course
- 2011465
Unfortunately, no reservations were found for the realization Devising theatre 2011465-3012. It's possible that the reservations have not yet been published or that the realization is intended to be completed independently.
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opiskelija tutustuu devising työtapaan teoriassa ja käytännössä. Opiskelija käy devising -esityksentekoprosessin vaiheet läpi ja harjoittelee esityksen tekemistä pienryhmässä. Opiskelija kehittyy prosessilähtöisen esityksen tekijänä ja tutkii omaa taiteellista kädenjälkeään ohjaajana esitysmateriaalia tuotettaessa. Opiskelija toimii vastuullisena työryhmän jäsenenä sekä vertaispalautteen antajana ja oppii toimimaan prosessi- ja ryhmälähtöisellä tavalla.
Objective
Student is able to devise a performance in collaborative and compositional process.
Content
Lectures, workshops, exercises, practicing and independent work.
Materials
Haapasalo. M. 2025. Esitystä löytämässä - eli kuinka tehdä esitys devising-prosessissa. teoksessa: Esitys, vuorovaikutus, hiljaisuus, kirjoituksia teatteripedagogiikasta. Taideyliopiston teatteirkorkeakoulu.
https://taju.uniarts.fi/server/api/core/bitstreams/6d497355-db5f-4547-bb63-76a2c43d0035/content
Heikkinen S. 2006. Devising teoriassa ja käytännössä. Hahmotelmia ja ehdotuksia yhdestä teatterin tutkimuksellisesta mahdollisuudesta. Teatterin ja draaman tutkimus. Tampereen yliopisto.
Mahdollista lisälukemista mm.
Kolu, S 2012. Devising, minä ja JOhn Cage: Tyhjän käsikirjoittamisesta. Teoksessa Salminen, P. &Snicker, E. (toim.) Jumalainen näytelmä. Dramaturgisia työkaluja. Helsinki: Like. 168-179.
Dokumentaarista devisingia : teatteri-ilmaisun ohjaajan valinnat kansainvälisten nuorten ohjaamisessa
Koski, Ida (2019). Turku AMK. opinnäytetyö.
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414547
Kasvupisteitä : ryhmälähtöisen esityksen dramaturgia
Kasper, Riikka (2021) Turku AMK. opinnäytetyö.
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202103223686
Teaching methods
Demoesitysten suunnittelu ja toteutus pienryhmässä.
Opintojaksolla opettajajohtosia, keskustelevia luentoja.
Opettaja fasilitoi esitysten tekemistä.
Itsenäinen työ: oppimismateriaalin lukeminen, oppimispäiväkirjan pitäminen sekä oppimispäiväkirjaan pohjaavan tiivistelmän kirjoittaminen omasta oppimisprosessista niin käytännön kuin teorian valossa Itslearning-työtilaan.
Opintojakson päättää ryhmäreflektointi, jossa opiskelijat reflektoivat esityksentekoprosessia.
Pedagogic approaches and sustainable development
Projektityö, tiimityö, reflektoiva työ. Lukeminen ja kirjoittaminen.
Student workload
Oppimispäiväkirjan pitäminen.
Työskentely pienryhmässä työryhmän jäsenenä.
Oppimismateriaalin lukeminen.
Demo-esitysten esittäminen 1. vuoden tio-opiskelijoille 3.12.
Vertaispalautteen antaminen.
Kurssiraportin (oppimispäiväkirjatiivistelmän) kirjoittaminen opintojakson lopussa.
Evaluation methods and criteria
- läsnäolo ja työskentely työprosessissa (työryhmän jäsenenä toimiminen rakentavasti ja tavoitteellisesti, tehtävien teko aikamääriin mennessä)
- demoesitys 3.12.
- oppimispäiväkirjaan ja lähdemateriaaliin pohjaava tiivistelmä omasta oppimisprosessista (2-3 A4). keskiössä: mitä opin, koin, havaitsin devising-työtavasta. Sekä työprosessin että teorian valossa. Tiivistelmän tekemisessä (esim. tekstimateriaalin loppujäsentämisessä) voi käyttää apuna tekoälyä, mutta tästä on mainittava kirjoituksessa.
PALAUTUS 18.12. mennessä
Tekoälyn käyttö vaihtelee oppimistehtävittäin. Käytöstä ohjeistetaan opintojaksolla tehtäväkohtaisesti.
Failed (0)
Opiskelija osallistuu puutteellisesti opintojakson vuorovaikutustilanteisiin ja jättää oppimistehtäviä tekemättä, opiskelija sabotoi muiden työskentelyä
Assessment criteria, satisfactory (1-2)
Opiskelija osallistuu vuorovaikutustilanteisiin, työskentelee työryhmän jäsenenä ja tekee oppimistehtävät määräajassa
Assessment criteria, good (3-4)
Lisäksi opiskelija integroi oppimaansa aikaisempiin tietoihin ja taitoihin ja laajentaa aktiivisesti osaamistaan ryhmälähtöisestä työtavasta.
Assessment criteria, excellent (5)
Lisäksi opiskelija toimii paneutuneesti, itseohjautuvasti, tavoitteellisesti ja taitojaan soveltaen. Kehittää aktiivisesti omaa taiteellista ajatteluaan ja pystyy sanallistamaan valintojaan. Työskentelee ryhmässä rakentavasti ja ammattimaisesti taitojaan kehittäen.
Further information
minna.haapasalo@turkuamk.fi
opintojakson työtila Itslearning:ssa